Hjälp mig att välja min första mtb-hoj (bestämt mig nu: Trek Remedy)

Joadoa

Ny medlem
Hej! Jag har länge haft i tanken att jag vill ha en mtbhoj. Förra veckan var jag med familj i Slite/Gotland och hyrde deras fulldämpade hojar. En Scott spark 29 tummare. Vilken rolig cykel. Även min något pessimistisk sambo blev frälst. Även mina barn blev det, men cykel till dom får vänta tills nästa vår ;)

Jag är lite frälst i fart och hoppa och så och har kikat lite mer åt enduro men vill ju köra på stig också, så en enduro/stigcykel?

Eftersom sambon också blev frälst så tänkte jag om vi kan köra på samma cykel (Då vi ändå inte kan träna tillsammans då någon måste ha kidsen). Jag är 178cm och min sambo är 172. Är det möjligt att ha samma cykel?

Jag har sneglat runt lite på internet med det enda jag förstår är pris, en cykel jag sneglat lite på är denna:
https://www.xxl.se/ghost-sl-amr-4-7-nx-eagle-1x12-19-heldampad-terrangcykel-unisex-orange/p/1145311_1_style

Så, jag vill alltså ha lite hjälp på exempel på cyklar.
Jag har dock vissa begränsningar:
- ca 25000kr isch..,
- full dämpad.

/Jocke

Senast ändrad:

dnleriksson

Aktiv medlem
För att jag har en förstås ?
Nädå, jag har den mer långslagiga, men tycker det är en fantastisk stigcykel och jag kör allt från väg till svarta dh-leder med den med olika hjulpar. Nyaste modellen är riktigt bra att trampa med också och den där med lite kortare slag lär inte vara sämre. Bra stig-geometri och bra utför med.
Den i länken saknar dropper-post, men för det priset finns lite marginal att köpa till det för 1500-2000 kr ungefär.

Joadoa

Ny medlem
dnleriksson sa:
För att jag har en förstås ?
Nädå, jag har den mer långslagiga, men tycker det är en fantastisk stigcykel och jag kör allt från väg till svarta dh-leder med den med olika hjulpar. Nyaste modellen är riktigt bra att trampa med också och den där med lite kortare slag lär inte vara sämre. Bra stig-geometri och bra utför med.
Den i länken saknar dropper-post, men för det priset finns lite marginal att köpa till det för 1500-2000 kr ungefär.
Nu har jag googlat om modellen, den verkar få bra betyg! Rätt bra peng också och snygg! Men om du ser till den och den Ghost cykeln, vad är de tydligaste skillnaderna?

Johan777

Ny medlem
Scott hade ju passat rent storleksmässigt för er båda. Jag har haft en scott scale i medium och är 178 lite på gränsen men det funkade fint.

Scott spark eller genius skulle jag köpt om jag var i eran sits. Åk in till en åf och testa. Scott gör fina cyklar.

Joadoa

Ny medlem
Johan777 sa:
Scott hade ju passat rent storleksmässigt för er båda. Jag har haft en scott scale i medium och är 178 lite på gränsen men det funkade fint.

Scott spark eller genius skulle jag köpt om jag var i eran sits. Åk in till en åf och testa. Scott gör fina cyklar.
Tack för tipset!

Hstrom

Ny medlem
dnleriksson sa:
Såg den här tidigare och den borde passa er bra i storlek M! När du känner för att åka ännu mer utför köper du en ny mer enduro sen och låter sambon ha den här ?

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Specialized stumpjumper st 2019 https://www.blocket.se/vi/86363979.htm
+1 riktigt bra pris. Nya ramen ska ju också vara mer stabil. För stigar är denna riktigt bra då den ändå klarar mycket men samtidigt lätt trampad. Passar nog dig och sambon bra i M utförande.

Joadoa

Ny medlem
Jag tycker dock att Ghost-cykeln är sjukt snygg!! Den har fått bra omdömen men kanske lite mer åt Stig-park/enduro än x-country/Stig på MTB-skalan.

Men det verkar ju vara rätt bra komponenter på ghosten!?

/J

Joadoa

Ny medlem
Idag var jag på XXL och skulle kolla på Ghosten! Där stod även en returcykel från ett internet köp. En scott spark Elite. Nedsatt från 22 till 15000, ghosten var nedsatt från 25 till 20000. Vad tycker ni experter!? Vilken cykel tycker NI är mest cykel för pengarna, vilken skulle ni valt!?

Joadoa

Ny medlem
Okej, nu har jag testat ovan cyklar... Båda känns rätt lika. Svårt att "känna" något när man dels inte är van och dels när man inte testar dom i sitt rätta element.

Men, lite skillnader:

Ghost slamr 4.7:'
Ghost 20000kr, 27,5tum 140/130 man kan reglera dämpningen men inte helt låsa dom. Luft framme och olja/fjäder där bak.
Varken jag eller säljaren förstod hur man kunde göra inställningar med oljedämparen, men jag förstod att man kunde ha 4 olika inställningsmöjligheter med den, det var en ”cane creek inline coil cs 130 mm”
Ghosten vägde Ca 13kg

Scott Spark 900 (säljaren sa att den var en 960)
15000kr, 29tum, luftdämpare fram och bak med 120/120, båda låsningsbara, dropperpost. Ca 14kg

Samtidigt är det många här som rekomenderat Specialzed Stumpjumper, den är nedsatt hos många till 17000, men då är det ingen dropperpost.

Så vad tycker ni? Rean är till på söndag hos XXL, sedan blir det ordinarie priser igen.

Tacksam för lite vettiga analyser :)

Joadoa

Ny medlem
Efter att ha pratat med en kompis som har trek och pratat med en cykelhandlar så verkar Trek riktigt bra, de två modeller olika har rekomenderat är Remedy samt fuel ex.

Men det kan kanske komma och ändras..

ponx

Ny medlem
Tänk på att det är skillnad på 27,5” och 29”. 29” rullar lättare över rötter och sten och är man nybörjare och cyklar sakta så märks skillnaden.

Klart han i affären vill sälja Trek. Han får säkert en bonus på hur mycket kunder köper för.
Och din kompis, kör han kanske Trek? Eller hatar han bara Scott?

Det är sådana frågor man skall ställa sig varje gång någon rekommenderar något. Vad tycker du själv? Inte vad tycker försäljaren/din kompis.

Det händer faktiskt att jag frågar en säljare vilken han tycker är bäst så köper jag den andra för det är den som är prisvärdast. ;)

Joadoa

Ny medlem
jonte987 sa:
Joadoa sa:
jonte987 sa:
Cykelhandlaren som rekommenderade Trek sålde han möjligen Trek? Stort fint märke, just saying .
Såklart han gjorde, dock är min referensram större :) men för mig är en servicemindig väl renomerad butik viktig.
Kan man köpa i butik för rimligt pris är det en bonus. Här nere är det nästan bara Scott, Trek och bmc som går att köpa över disk.
Ja, dock är Trek ett poppis märke så många är slut så här på hösten, men jag tror att det lutar åt en fuel ex modell eller en Remedy.

Som sagt, jag och min sambo ska dela. Jag är gillar lekfull körning och snabbt och sambon är mer lugn till sinnet. Vi tänker inte tävla så snabbhet på stig/grus är inte viktigt.

Joadoa

Ny medlem
Har fått ett bra pris på Remedy 7 och 8 årsmodell 2020 från min cykelhandlare:

7:an 24000
8:an 30000

Stor skillnad i priset men är det värt att köpa 8:an!?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer