Hjälp mig börja med MTB

theomoll

Medlem
Hjälp mig börja med MTB
Hej!
Jag har bestämt mig för att prova på MTB lite grann och försöker förstå vad jag ska köpa. Har förstått att lite olika grejer är viktiga:
- Låg vikt (mellan 12-14?)
- Minst 100mm fjädring
- Hydrauliska bromsar
- Rätt storlek (är själv 187cm så verkar som jag behöver L/XL?)
- ...what else?

Har en budget på ca 4000 för själva cykeln så att insatsen inte blir för stor och försöker bestämma mig för om en beggad av bättre kvalle (men okänt slitage) eller en billigare ny av ok kvalle men inget slitage är bäst. Av det senare alternativet har jag hittat denna som verkar passa in på mina kriterier:

Är det bu eller bä för denna? Inser att den inte är på samma nivå som ni cyklar med men den kanske borde funka för lite nybörjarcykling i ett år eller två? Kommer inte hoppa så mycket, utan tänker väl fara runt i skogen mest.

Tacksam för all input!

MTBemil

Aktiv medlem
Hjälp mig börja med MTB
Det som är mest begränsande är väl just budgeten, men den du hittat verkar som en god kompromiss och en bra nybörjarcykel. Om man letar efter begagnat så kan man få lite mer för pengarna, men även då kan det vara lite utmanande i den prisklassen. Och visst är slitage en x faktor på begagnade grejer, men det är också möjligt att de sjysstare komponenterna (speciellt dämpare) håller längre.

theomoll

Medlem
Hjälp mig börja med MTB
Det som är mest begränsande är väl just budgeten, men den du hittat verkar som en god kompromiss och en bra nybörjarcykel. Om man letar efter begagnat så kan man få lite mer för pengarna, men även då kan det vara lite utmanande i den prisklassen. Och visst är slitage en x faktor på begagnade grejer, men det är också möjligt att de sjysstare komponenterna (speciellt dämpare) håller längre.
Tack för svaret! Idén är väl att om en säsong eller två köpa upp mig till en schysstare cykel om det blir så att jag fastnar för hobbyn och bättre förstår vad jag behöver/vill ha.

n3wton

Aktiv medlem
Hjälp mig börja med MTB
Det finns ett ganska stort mått av materialkrav om det ska vara roligt i skogen. Det finns ganska få bra cyklar för 4000 kr (och garanterat inga bra i det nyprissegmentet) vilket kan medföra att det inte blir en riktigt rättvisande bild av upplevelsen om man inte har en duglig cykel.

Jag säger absolut inte att man måste köpa en jättedyr cykel för att ha roligt, men "billiga" mtber kostar väl åtminstone 10000 kr nya eller 7-8000 kr begagnade, som allra lägst för att ha någon form av duglig nivå skulle jag gissa. Allt därunder måste man betala antingen genom riktigt dåliga komponenter, eller genom ett stort (och ganska dyrt) reparations-/underhållsbehov.

theomoll

Medlem
Hjälp mig börja med MTB
Det finns ett ganska stort mått av materialkrav om det ska vara roligt i skogen. Det finns ganska få bra cyklar för 4000 kr (och garanterat inga bra i det nyprissegmentet) vilket kan medföra att det inte blir en riktigt rättvisande bild av upplevelsen om man inte har en duglig cykel.

Jag säger absolut inte att man måste köpa en jättedyr cykel för att ha roligt, men "billiga" mtber kostar väl åtminstone 10000 kr nya eller 7-8000 kr begagnade, som allra lägst för att ha någon form av duglig nivå skulle jag gissa. Allt därunder måste man betala antingen genom riktigt dåliga komponenter, eller genom ett stort (och ganska dyrt) reparations-/underhållsbehov.
Tack för input! Eventuellt känns 8 lakan för steep för mig, och då är ju alternativet att inte prova på hobbyn alls.

Skulle denna se mer pålitlig ut för pengen?

Hjälp mig börja med MTB
Absolut viktigaste: köp en cykel du har råd med, som är rätt storlek och ut och cykla! Hitta gärna andra som du kan dela glädjen med, så opretentiöst som möjligt. Jag började igen efter 20 års pus efter tonåren med en gammal enkeldämpad Crescent som var två storlekar för liten och höll på att ramla ihop, glädjen hittar man oavsett materialet och när man väl hittar den så kan man fundera på om man vill investera lite mer. Nu kör jag en heldämpad Scott för 25000 vilket jag tycker är ohemult mycket för lite aluminium, men klart bekvämare när man kommit igång med 3-4 pass i veckan, väger 14 kilo men gör ingen skillnad med resten av min kropps överkilo.

Så summering, försök hitta så bra cykel som möjligt med din budget men låt inte budgeten hindra dig från att komma ut i skogen!

theomoll

Medlem
Hjälp mig börja med MTB
Absolut viktigaste: köp en cykel du har råd med, som är rätt storlek och ut och cykla! Hitta gärna andra som du kan dela glädjen med, så opretentiöst som möjligt. Jag började igen efter 20 års pus efter tonåren med en gammal enkeldämpad Crescent som var två storlekar för liten och höll på att ramla ihop, glädjen hittar man oavsett materialet och när man väl hittar den så kan man fundera på om man vill investera lite mer. Nu kör jag en heldämpad Scott för 25000 vilket jag tycker är ohemult mycket för lite aluminium, men klart bekvämare när man kommit igång med 3-4 pass i veckan, väger 14 kilo men gör ingen skillnad med resten av min kropps överkilo.

Så summering, försök hitta så bra cykel som möjligt med din budget men låt inte budgeten hindra dig från att komma ut i skogen!
Jag och en vän är båda totala nybörjare och ska ge oss ut så snart vi fixat utrustning. Tack för uppmuntran!

Valhalla_

Aktiv medlem
Hjälp mig börja med MTB
Tack för input! Eventuellt känns 8 lakan för steep för mig, och då är ju alternativet att inte prova på hobbyn alls.

Skulle denna se mer pålitlig ut för pengen?

Decathlon hojen alla dar i veckan. Bättre växelsystem som är smidigare och mer driftsäkert pga singelklinga fram, till och med bakväxel med clutch (om jag ser rätt) så den går tyst över rötter och stök. Mycket bra nybörjarhoj. Hyggliga komponenter för ändamålet, enkelt och bra växelsystem, och tröttnar du förlorar du minimalt med pengar. Jag hade dock köpt till en sak och det är en dropper post. Men det kan man förstås vänta med också, om budgeten inte tillåter 500-1000 (normalt beg pris för enklare sådana)

theomoll

Medlem
Hjälp mig börja med MTB
Eftersom jag inte har någon Decathlon-butik nära mig kan jag inte testa cykeln, men vad tror ni om storlek? Är ju som sagt 187cm och hamnar således mellan L-XL (mer åt XL-hållet). Vilket är bäst för en nybörjare som ska ut och härja i skogen, tror ni?

ponx

Aktiv medlem
Hjälp mig börja med MTB
Välj en cykel med 29" om du är nybörjare. Rullar lättare över stock och sten och efter ett par timmar ute på stigen så kommer du att känna skillnaden.

Personligen så skulle jag köpa en bättre cykel än dina exempel. Du kan sälja cykeln om du ledsnar och du slipper köpa en ny cykel om några månader om du fastnar. Sen fattar jag ju självklart att det är svårt att köpa något för 15000 om man bara har 5.

Bara att det är någon sorts justerbar styrstam låter ju helt livsfarligt för stigcykling. Lite som decathlons kvävningsmasker som de saluför till snorklare.

ponx

Aktiv medlem
Hjälp mig börja med MTB
Vilken har det? Det låter scary.. Decathlonhojen som ts tittat på har i alla fall en fast/normal, om än något lång stam.
"
Den justerbara styrstammen får reglagen på ST 530 att hamna på precis rätt avstånd. Styrstammen är från ROCKRIDER och tillverkad helt i aluminium. Längd: 70 mm (storlek S), 80 mm (storlek M / L) och 90 mm (storlek XL). Höjbar i 5 steg: + 0 mm, + 7,5 mm, + 15 mm, + 22,5 mm, + 30 mm.
Mer i detalj:
-Styre: ROCKRIDER SPORT, aluminium, "oversize" och 720 mm brett.
-Handtag: ROCKRIDER SPORT, "soft touch"-handtag som känns behagliga och ger bra grepp."

theomoll

Medlem
Hjälp mig börja med MTB
Välj en cykel med 29" om du är nybörjare. Rullar lättare över stock och sten och efter ett par timmar ute på stigen så kommer du att känna skillnaden.

Personligen så skulle jag köpa en bättre cykel än dina exempel. Du kan sälja cykeln om du ledsnar och du slipper köpa en ny cykel om några månader om du fastnar. Sen fattar jag ju självklart att det är svårt att köpa något för 15000 om man bara har 5.

Har läst på om det där med hjulstorlek och har förstått det som att 29'' funkar bättre vid högre fart etc men att 27.5 och neråt är enklare att navigera runt tighta spår med... om jag fattat allt rätt?

Angående budget - med tanke på att jag kommer behöva köpa alla skydd och hjälm samtidigt som cykeln är jag liksom inte beredd på att bränna hur mycket som helst. Dessutom känns det ju lite väl saftigt att lägga 10+ på en hobby som jag inte vet om jag fastnar för eller ej. Därför har jag tänkt mig att jag är helt okej med att betala 4-5 för en cykel som känns okej och som ger mig en tillräckligt bra upplevelse, men som eventuellt säckar ihop tidigare än vad en dålig cykel hade gjort. Har jag inte fastnat för det har det varit prova på-pengar och fastnar jag har jag upptäckt hur jag gillar att cykla och kan köpa bättre prylar utifrån vad jag faktiskt gillar/behöver.
Kolla Köp & sälj här på Happy. Begagnat ger ofta mycket mer för pengarna, kanske finns det något som passar din budget.
Har kikat både här och på blocket, men känns ofta otydligt hur slitaget ser ut och vad jag egentligen ska kika efter...
Annars tittar man på marin bobcat trail i lämplig prisklass. Finns från väldigt billigt.

Tack för tipset! Dock verkar de börja något över min budget.

Ta en titt på Biltema också, mycket cykel för pengarna: https://www.biltema.se/cykel-elcykel/mountainbike-mtb/tamarack-29-10-vaxlar-large-2000046699

En dropper post på den så är det bara ut och köra.
Den var något dyrare än vad jag hade tänkt mig, men tack för tipset :)

NoOne

Medlem
Hjälp mig börja med MTB
mitt tips köp beggat då får man oftast mer cykel för pengarna å sen så ser du till att skaffa lite verktyg för enklare service å rep så kommer du väldigt långt å man uppskattar cyklingen mer när man skruvat själv (iaf min personliga erfarenhet och åsikt)

typ nått som den är ju ett bra alternativ som första cykel

Berk

Aktiv medlem
Hjälp mig börja med MTB
Inte för att jag kollat eller har en aning. Men Biltemas cyklar av Yosemite, borde du inte få mycket för pengarna där om du har den budgeten?

Det berör på hur man definierar "mycket".

Men jag tycker att man aldrig får tillräckligt mycket för 4000 kr när man köper en ny cykel för att cykla på stig. Som många här har sagt, begagnad är då lösningen.

clara

Aktiv medlem
Hjälp mig börja med MTB
Om du berättar var i landet du bor så kan vi kanske hjälpa dig leta lämplig begagnad hoj.

Har du något mtb-spår i närheten som du tänkt cykla eller är det mera traktorvägar och grusvägar? Decathlons cykel står nämligen i beskrivningen "ej lämplig för mtb xc" dvs kommer inte vara kul att åka på skogsstig men kan funka för traktorväg.

MagerValp

Aktiv medlem
Hjälp mig börja med MTB
Inte för att jag kollat eller har en aning. Men Biltemas cyklar av Yosemite, borde du inte få mycket för pengarna där om du har den budgeten?
Jodå, bara man har förväntningarna på rätt nivå. Det är omodern geometri och lägsta möjliga nivå på komponenterna, men jag tror inte du hittar något bättre hos någon annan för samma peng.

Svågern har en x-trail och droppar enkelt mig när jag kommer flåsande på en stigcykel för det tiodubbla…

erik h

Aktiv medlem
Hjälp mig börja med MTB
Åh vad rätt det vore här med en helstel 29” med Shimanos enklaste hydrauliska bromsar och kanske inga växlar eller bara en narrow wide fram och typ Alivio 9-del bak. Så tillräckligt och så pålitligt, men så kittas de ju tyvärr sällan. Någon borde göra det.

Billiga tunga hårda ”dämpar”gafflar, gamla tredelade vevar med framväxel, smala däck och onödigt små hjul, blir ingen glad av men det är mer prylar i paketet.

Charge och Vitus har haft en hel del bra enkla byggen genom åren dock, nästan i prisklassen du söker.

theomoll

Medlem
Hjälp mig börja med MTB
De jag kikat på hos Biltema verkar i huvudsak vara lite väl tunga jämfört med hos andra.
Om du berättar var i landet du bor så kan vi kanske hjälpa dig leta lämplig begagnad hoj.

Har du något mtb-spår i närheten som du tänkt cykla eller är det mera traktorvägar och grusvägar? Decathlons cykel står nämligen i beskrivningen "ej lämplig för mtb xc" dvs kommer inte vara kul att åka på skogsstig men kan funka för traktorväg.
Jag finns i Halmstad så dyker något upp inom rimligt avstånd hade det ju varit kanon!

Foxis

Aktiv medlem
Hjälp mig börja med MTB
Tycker det ofta dyker upp trådar då folk vill börja med MTB men har rätt begränsad budget. Dels kul att man vill börja, men också förståeligt att man går in med låg budget. Många bekanta baxnar då man berättar vad man lägger på cyklar.

Men, jag vill slå ett slag för något som verkar gått lite förlorat: Sparande.
Även om man är fatttig student så tar det inte superlång tid att spara ihop till säg 10-15 000. Jobba extra, käka nudlar, skippa lite fester och annan konsumtion en tid så vips är 4000 dubbelt mer.

Enligt mig är det bättre än att försöka komma igång väldigt billigt. Det blir sällan bra om man inte har flax och hittar en klockren beggad hoj.

Putte--

Aktiv medlem
Hjälp mig börja med MTB
Tycker det ofta dyker upp trådar då folk vill börja med MTB men har rätt begränsad budget. Dels kul att man vill börja, men också förståeligt att man går in med låg budget. Många bekanta baxnar då man berättar vad man lägger på cyklar.

Även om man är fatttig student så tar det inte superlång tid att spara ihop till säg 10-15 000. Jobba extra, käka nudlar, skippa lite fester och annan konsumtion en tid så vips är 4000 dubbelt mer.

Enligt mig är det bättre än att försöka komma igång väldigt billigt. Det blir sällan bra om man inte har flax och hittar en klockren beggad hoj.
Jag kan hålla med dig till viss del, men allt beror ju på vart man är i livet. Jag hade inte kunnat spara ihop till 10-15 papp på ens ett år och jobba extra skulle aldrig gå med två småbarn. Jag köpte ny hoj innan sommaren men det var bara för att jag hade två hojar jag kunde sälja av för att få loss kapitalet.
Att hitta en beggad billigare hoj har sina pros och cons. Du kommer ut och får känna på om det passar dig, om cykeln är av rätt "typ" mm. Dock kan det kosta mer då underhållet kan variera för att få den i tillräckligt gott skick, fördelen med det är att man lär sig mecka. För det vet vi alla att det alltid är mer meck med MTB än lvg.
Men för att avsluta så absolut skulle jag oxå rekommendera en större budget, det säger sig självt att du får vad du betalar för.

theomoll

Medlem
Hjälp mig börja med MTB

Tack för tipset men det är inte så att jag inte har stålarna eller förmågan att spara. Jag vill inte köpa in mig för dyrt innan jag ens vet om jag gillar hobbyn eller vilken sorts cykling jag själv tänkt hålla på med. Som jag skrivit ovan så är budgeten satt så att jag senare (om hobbyn fastnar) kan köpa något finare och mer rejält som passar till den typen av cyklist jag blir - vare sig det handlar om Enduro, XC, Downhill eller vad som nu annars finns som jag inte testat på än eftersom jag inte har någon MTB. Finns inte heller att hyra här i krokarna.

Foxis

Aktiv medlem
Hjälp mig börja med MTB
Tack för tipset men det är inte så att jag inte har stålarna eller förmågan att spara. Jag vill inte köpa in mig för dyrt innan jag ens vet om jag gillar hobbyn eller vilken sorts cykling jag själv tänkt hålla på med. Som jag skrivit ovan så är budgeten satt så att jag senare (om hobbyn fastnar) kan köpa något finare och mer rejält som passar till den typen av cyklist jag blir - vare sig det handlar om Enduro, XC, Downhill eller vad som nu annars finns som jag inte testat på än eftersom jag inte har någon MTB. Finns inte heller att hyra här i krokarna.
Då svarar jag i all välmening att en för snål budget kommer ge dig en felaktig bild av sporten.
Det har säkert andra redan skrivit. Jag kan då bara addera att om det blir fel är sannolikt en bättre cykel lättare att sälja vidare än ett bojsänke. Undantaget är om du (som sagt) har flax och lyckas köpa en bra beggad extremt billigt.

Lycka till!

MTBemil

Aktiv medlem
Hjälp mig börja med MTB
en för snål budget kommer ge dig en felaktig bild av sporten.
Ett för stort prylfokus kommer också ge en felaktig bild av sporten. De olika cyklarna som varit föreslagna och innom den budgeten är bättre än de cyklarna jag själv började med, och jag har sett folk utveckas rätt långt på liknande, så kör på. Som du kan se så finns det gott om folk som påstår att man måste spendera sjukt mycket pengar för att kunna testa på sporten, men det är helt enkelt inte sant. Det stämmer att en billig hoj kanske inte kommer hålla så länge eller kommer vara svår att sälja vidare, men om man bara är medveten om det så är det bara slå till.

ttfh

Aktiv medlem
Hjälp mig börja med MTB
Du tänker helt rätt. En billig cykel som är fel blir mindre fel än en dyr cykel som är fel.

Sen finns det nån slags meme om att det på nåt sätt skulle betala sig på andrahandsvärdet att köpa en dyrare cykel.

H.

Aktiv medlem
Hjälp mig börja med MTB
Det är skillnad på kostnad och kapitalbindning. Det är inte självklart att kostnaden blir högre av att testa ett tag med en lite dyrare cykel.

Däremot om du köper dyra skydd och kläder så blir kostnaden hög om du tröttnar. Andrahandsvärdet på dessa saker är nära noll. I något tidigare inlägg lät det nästan som att budgetwn för kringutrustning var lika stor som för cykeln. Visserligen är det bra att inte bortse från dessa kostnader men du borde kunna komma undan med bra mkt mindre där om du vill.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer