Hjälp mig förstå geometrisiffror

JcN

Medlem
Hjälp mig förstå geometrisiffror
Hej!

Försöker att hitta rätt storlek till mig men alla dessa mått som kan vara nära på samma för olika tillverkare ger i slutändan spridda skurar på tex reach.
Just reach är också det utrymmet jag vill få ändrat på, vill ha mer utrymme att vistas i när det börjar gå utför.
Jämför här https://geometrygeeks.bike/compare/...018-lg,commencal-meta-tr-29-essential-2021-l/ fyra olika cyklar:

Yt jeffsy core 2 2021
Stanton switch9er fs
Orbea Rallon 2018 (jag har nu 2019 men är samma ram)
Commencal meta tr 2021

Hur kommer det sig att alla dessa cyklar (Orbean borträknad) har nära på samma sifrror på stack och effective top tube men att switch 9ern har 20mm kortare reach? Vad är det jag missar?

Har provcyklat en kompis Yt jeffsy core2 XL och den kändes väldigt bra i storlek.

Skall tillägga att jag jämfört tillverkarnas rekommendationer för min längd, 185cm, samt att switch9er fs är den jag vill bygga på i framtiden. Vill ju inte göra bort mig när jag får chansen att trycka på beställa.

Tack på förhand // Jonas Nilsson
 

Berk

Aktiv medlem
Hjälp mig förstå geometrisiffror
Jag förstår inte vilken storlekar du jämförar. Men tror att sadelrörsvinkeln är svaret. 1 grad skillnad i sådelrörsvinkeln ger 11 till 12 mm skillnad på ETT.
 

radarminnet

Aktiv medlem
Hjälp mig förstå geometrisiffror
Hej!

Försöker att hitta rätt storlek till mig men alla dessa mått som kan vara nära på samma för olika tillverkare ger i slutändan spridda skurar på tex reach.
Just reach är också det utrymmet jag vill få ändrat på, vill ha mer utrymme att vistas i när det börjar gå utför.
Jämför här https://geometrygeeks.bike/compare/...018-lg,commencal-meta-tr-29-essential-2021-l/ fyra olika cyklar:

Yt jeffsy core 2 2021
Stanton switch9er fs
Orbea Rallon 2018 (jag har nu 2019 men är samma ram)
Commencal meta tr 2021

Hur kommer det sig att alla dessa cyklar (Orbean borträknad) har nära på samma sifrror på stack och effective top tube men att switch 9ern har 20mm kortare reach? Vad är det jag missar?

Har provcyklat en kompis Yt jeffsy core2 XL och den kändes väldigt bra i storlek.

Skall tillägga att jag jämfört tillverkarnas rekommendationer för min längd, 185cm, samt att switch9er fs är den jag vill bygga på i framtiden. Vill ju inte göra bort mig när jag får chansen att trycka på beställa.

Tack på förhand // Jonas Nilsson
Lite lägre stack och flackare sadelrör på Stanton, men 20 mm låter mycket ändå.
 

JcN

Medlem
Hjälp mig förstå geometrisiffror
Jag förstår inte vilken storlekar du jämförar. Men tror att sadelrörsvinkeln är svaret. 1 grad skillnad i sådelrörsvinkeln ger 11 till 12 mm skillnad på ETT.
Fast TTe skiljer väl visst mycket liksom STA
Lite lägre stack och flackare sadelrör på Stanton, men 20 mm låter mycket ändå.

Ja, eftersom jag inte fullt ut förstår hur de olika geo-talen påverkar tex REACH och ETT som jag vill utöka till nästa cykel så har jag svårt att i text förklara detta.
Jag har börjat inse (tror jag) genom att låta bb:t vara statiskt och flytta sadelröret framåt/bakåt påverka ETT samt STA men inte REACH och då omvänt påverka REACH och STA men kanske inte nämnvärt ETT? Hur sedan nivå på STACK påverkar är jag inte helt med på. Högre STACK ger kortare ETT och längre REACH? Allt detta kanske också beror på om TT actual är lika långa på alla tillverkare..

Jämför vi YT och Stanton så har vi, enl tidigare, 20mm kortare REACH på Switch9ern, 4mm lägre STACK, 13mm kortare ETT och 1grad flackare STA. Har man då enbart (förutsatt lika långa actual TT) flyttat BB:t framåt och således även kortat REACH med 20mm?
Dock med tanke på YTs 12mm längre hjulbas är deras actual TT bedömt längre?

På nuvarande cykeln med 455mm REACH så hamnar jag för långt över styret bara genom att lyfta baken från sadeln och flytta tyngdpunkten lite framåt. Kommer dessa extra 15mm i REACH på en 18” Switch9er vara tillräckliga för att få en mer balanserad cykel för mig?
Har jag bara mållåst på fel siffror och grottar ner mig i onödan?

// Jonas
 

Berk

Aktiv medlem
Hjälp mig förstå geometrisiffror
Stack påverkat ETT, för att punkten där ETT korsar sadelröret flyter upp eller ner och sadelröret är vinklad bakåt.

25 mm längre reach hjälper mycket. Men du måste också tar med stack. Om stack skiljer sig behöver man korrigerar med mer eller mindre distanser. Då ändrar horisontale distansen till styren sig med ungefär hälften av höjden av distanser.
 

JcN

Medlem
Hjälp mig förstå geometrisiffror
STA påverkar TT men inte REACH. HTA borde rimligen påverka båda lika.
Ja, där sa du något.. skiljer ju faktiskt ca 2,3 grader på HTA mellan YT och Stanton. Rimligen ger ju detta (betydligt?) kortare REACH.

Stack påverkat ETT, för att punkten där ETT korsar sadelröret flyter upp eller ner och sadelröret är vinklad bakåt.

25 mm längre reach hjälper mycket. Men du måste också tar med stack. Om stack skiljer sig behöver man korrigerar med mer eller mindre distanser. Då ändrar horisontale distansen till styren sig med ungefär hälften av höjden av distanser.
Ok, ett högre mått på STACK ger då längre ETT då den horisontella linjen naturligt hamnar högre upp för att linjera med styrhuvud <-> sadelrör..?

Alltså, med Stantons flackare HTA och lägre STACK påverkas alltså REACH såpass att det i slutändan blir 20mm skillnad?
Den större ramen från Stanton, i deras fall 19,5”, blir bedömt också för utsträckt så det blir ohållbart att sitta och trampa en längre sträcka tänker jag. Dock så är REACH på 495mm ”enbart” 5mm längre än YTs.
 

Berk

Aktiv medlem
Hjälp mig förstå geometrisiffror
Ja, där sa du något.. skiljer ju faktiskt ca 2,3 grader på HTA mellan YT och Stanton. Rimligen ger ju detta (betydligt?) kortare REACH.
Nej, HTA påverkar inte reach. Det betyder att Stanton har betydligt längre hjulbas

Ok, ett högre mått på STACK ger då längre ETT då den horisontella linjen naturligt hamnar högre upp för att linjera med styrhuvud <-> sadelrör..?

Alltså, med Stantons flackare HTA och lägre STACK påverkas alltså REACH såpass att det i slutändan blir 20mm skillnad?
Den större ramen från Stanton, i deras fall 19,5”, blir bedömt också för utsträckt så det blir ohållbart att sitta och trampa en längre sträcka tänker jag. Dock så är REACH på 495mm ”enbart” 5mm längre än YTs.

Reach och stack är samma i praktiken. Om du kan flytta sadeln tillräckligt mycket fram på Stanton, för att kompensera för flackare STA / längre ETT, kommer du att sitta i samma position. Storsta skillnad på hur cyklar beter sig kommer från skillnaden i gaffelvinkeln.
 

Velocipeden

Aktiv medlem
Hjälp mig förstå geometrisiffror
Skärmavbild 2021-10-25 kl. 11.06.32.png

Från Stanton
1. Stack
2. Reach
3. Virtual TT
4. Actual TT
5. Seat tube
6. Chainstay
7. Eye to eye
8. BB drop static
8a. BB drop 35% sag
9.HT lenght
10. HTA
11. STA
12. Axel to crown
13. Wheel base

Tycker bilden brukar hjälpa mycket med att förstå vad som påverkar vad och inte.
 

Berk

Aktiv medlem
Hjälp mig förstå geometrisiffror
Inte ens lite?
Om HT vinklas upp till 70° så borde center av röret komma längre bort från ST...

Allt berör såklart på vad man ändrar och vad inte. Om man räknar med given hjulbas blir reach kortare med flackare HTA. Men trevliga egenskapet av reach och stack är precis att den inte påverkas av vinklarna. Så kan man välja rätt storlek av ram, atminstone för stå-cykling. Om man vill sitta på sadeln är sadelrörsvinkeln eller ETT också viktigt.

Och påverkas positionen av styret lite av HTA vi samma reach för att den sitter högre än styrlagtet, men den effekten är minimal.

Definitionen av reach är så att HTA inte påverkar den alls. Sen kommer styret lite närmare eller längre bort när man ändrar HTA
 

jonte987

Aktiv medlem
Hjälp mig förstå geometrisiffror
Det beror helt på vad man ändrar som du säger. Ändrar man HTA i bikecad så ändras allt annat - sen kan man låsa en mått också.

men för att förstår varför ETT och REACH skiljer så är det STA och inte HTA som är intressant.
Förutom att STA och ETT är svårt att mäta och ofta är fel. och att man borde mäta ETT vid sadelhöjd.
 

JcN

Medlem
Hjälp mig förstå geometrisiffror
Visa bilaga 520064
Från Stanton
1. Stack
2. Reach
3. Virtual TT
4. Actual TT
5. Seat tube
6. Chainstay
7. Eye to eye
8. BB drop static
8a. BB drop 35% sag
9.HT lenght
10. HTA
11. STA
12. Axel to crown
13. Wheel base

Tycker bilden brukar hjälpa mycket med att förstå vad som påverkar vad och inte.
Nej, HTA påverkar inte reach. Det betyder att Stanton har betydligt längre hjulbas



Reach och stack är samma i praktiken. Om du kan flytta sadeln tillräckligt mycket fram på Stanton, för att kompensera för flackare STA / längre ETT, kommer du att sitta i samma position. Storsta skillnad på hur cyklar beter sig kommer från skillnaden i gaffelvinkeln.

Kan nu se att det faktiskt kan vara så att REACH och STACK är samma i praktiken (då bortser man också från HTA och dess lilla påverkan) Men hur sjutton kan då YTs REACH vara 20mm längre än Stantons när det enbart skiljer 4mm i STACK.. Är då BB:t såpass mycket längre fram på Stantons att REACH blir kortare?
 

Berk

Aktiv medlem
Hjälp mig förstå geometrisiffror
Kan nu se att det faktiskt kan vara så att REACH och STACK är samma i praktiken (då bortser man också från HTA och dess lilla påverkan) Men hur sjutton kan då YTs REACH vara 20mm längre än Stantons när det enbart skiljer 4mm i STACK.. Är då BB:t såpass mycket längre fram på Stantons att REACH blir kortare?

Jag förstår inte vad du menar reach är 490 och 495 mm, eller jämförer vi olika storlekar?
 

jonte987

Aktiv medlem
Hjälp mig förstå geometrisiffror
Han jämför med detta. Jag förstår inte frågan. Reach är inte samma om reach inte är samma. Frågan är vad som händer när man sätter sig ner (men inte förändras reach)


1635156297275.png
 

Berk

Aktiv medlem
Hjälp mig förstå geometrisiffror
Ah, ok. Jag tittade på Stanton i 19,5". Den har samma reach som Jeffsey, men längre ETT pga flackare sadelrör.

Stanton i 18" har liknande ETT, men kortare reach. Jag tror att reach på den är för kort för dig.

På 19,5" är frågan om man kan flytta sadeln tillräckligt från.
 

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Hjälp mig förstå geometrisiffror
HTA har inget att göra med reach och vice versa om du har ingen givet Hjulbas som du vill uppnå. Strunta i HTA om ni pratar om reach. Stack påverkas av HTA minimalt. Det som påverkar stack mest är gaffel totallängd fr axel till kronan (axle to crown) styrrörs längd och BB drop. BBdrop beror mest på slaglängden. Detta gör att en stig hoj med 130mm slaglängd har en ganska likt Stack som en DH hoj. Vilket till slut betyder att de storsta faktorn för stack är.. styrrör längd.

Med tanken att stack blir väldigt likt bland de flesta hojar, Effective Top Tube påverkas nästan endast av Reach och sadelvinkeln.

Allt som oscilerar runt 1-2cm är orelevant. Känner du atörre skillnad är det mer än bara en faktorn och detta kan komma även från fjädring, dock oftast geometri på styre/ styrstam
 

JcN

Medlem
Hjälp mig förstå geometrisiffror
Ah, ok. Jag tittade på Stanton i 19,5". Den har samma reach som Jeffsey, men längre ETT pga flackare sadelrör.

Stanton i 18" har liknande ETT, men kortare reach. Jag tror att reach på den är för kort för dig.

På 19,5" är frågan om man kan flytta sadeln tillräckligt från.
Det är detta jag tänkt på och nu börjar det gå upp för mig att mina aningar är riktiga, att 18” blir för kort när det kommer till reach men kanske väldigt bra när jag sitter och trampar. 19,5” och framflyttad sadel, ja, det kan ju vara en väg att gå. Som alltid är det kompromisser i livet.

Ska provcykla kompisens Jeffsy mer men tyvärr fick han knappt skruvat ihop den innan den skulle tillbaka på garantireparationer.

Fått för mig man kan få ramen tillverkad till sina egna preferenser hos av Stanton men det kostar väl en stor del av veckopengen kan jag tänka. Mailat med dem tidigare och de har alltid svarat snabbt och utförligt. Får ta kontakt med dem igen. Är ju en fantastiskt vacker skapelse Switch9er fs, kan inte sluta få bilden av att ha en framför mig ur huvudet.
 

JcN

Medlem
Hjälp mig förstå geometrisiffror
HTA har inget att göra med reach och vice versa om du har ingen givet Hjulbas som du vill uppnå. Strunta i HTA om ni pratar om reach. Stack påverkas av HTA minimalt. Det som påverkar stack mest är gaffel totallängd fr axel till kronan (axle to crown) styrrörs längd och BB drop. BBdrop beror mest på slaglängden. Detta gör att en stig hoj med 130mm slaglängd har en ganska likt Stack som en DH hoj. Vilket till slut betyder att de storsta faktorn för stack är.. styrrör längd.

Med tanken att stack blir väldigt likt bland de flesta hojar, Effective Top Tube påverkas nästan endast av Reach och sadelvinkeln.

Allt som oscilerar runt 1-2cm är orelevant. Känner du atörre skillnad är det mer än bara en faktorn och detta kan komma även från fjädring, dock oftast geometri på styre/ styrstam
Ska läsa detta ingående några gånger och förstå, tack!
 

Berk

Aktiv medlem
Hjälp mig förstå geometrisiffror
Det är detta jag tänkt på och nu börjar det gå upp för mig att mina aningar är riktiga, att 18” blir för kort när det kommer till reach men kanske väldigt bra när jag sitter och trampar. 19,5” och framflyttad sadel, ja, det kan ju vara en väg att gå. Som alltid är det kompromisser i livet.

Ska provcykla kompisens Jeffsy mer men tyvärr fick han knappt skruvat ihop den innan den skulle tillbaka på garantireparationer.

Fått för mig man kan få ramen tillverkad till sina egna preferenser hos av Stanton men det kostar väl en stor del av veckopengen kan jag tänka. Mailat med dem tidigare och de har alltid svarat snabbt och utförligt. Får ta kontakt med dem igen. Är ju en fantastiskt vacker skapelse Switch9er fs, kan inte sluta få bilden av att ha en framför mig ur huvudet.

Jeffsey har extrem brant sadelrörsvinkel. Minns du hur sadeln var monterad? Om sadeln var längst bak skulle Stanton i 19,5" passa med sadeln lite mer framåt monterad. Och Jeffsey har 50 mm stam, man kan kompensera med 40 mm stam.
Jag tycker dock att gaffelvinkel har större effekt på hur cykeln upplevs. Vikterna skiljer sig också.
 

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Hjälp mig förstå geometrisiffror
Det är svårt att förstå utan att rita lite på milineter papper eller i CAD program själv. Skulle du rita din dröm geo då skulle du fatta de flesta saker ganska fort.

Generellt: ETT påverkas mest av reach och sadelvinkeln.
Stack: av styrrörs längden.

Och generellt: det spelar lite roll och är jäkla subjektivt. Om det fanns en paralell universum där varje cykel kommer i 10 storlekar skulle det finnas folks som skulle slåss om man ska köra M/L eller L. Jag har faktiskt läst uttryck på en av forum: “jag ligger mellan M/L och L, vilken ska jag ha”.

Ändring från Sadelvinkeln 75gr till 78gr har aldrig gjort en Jonte till en uphill monstret. Hitta ngt som känns bra genom att provcykla och glöm teori skiten ;)

Bara för att cykeln ser rätt ut på pappret betyder inte att den kommer att kännas bra. Till o med du har ingen garanti att siffror i tabellen motsvarar verkligheten. Ju det händer
 

JcN

Medlem
Hjälp mig förstå geometrisiffror
Jeffsey har extrem brant sadelrörsvinkel. Minns du hur sadeln var monterad? Om sadeln var längst bak skulle Stanton i 19,5" passa med sadeln lite mer framåt monterad. Och Jeffsey har 50 mm stam, man kan kompensera med 40 mm stam.
Jag tycker dock att gaffelvinkel har större effekt på hur cykeln upplevs. Vikterna skiljer sig också.
Tyvärr så var det inte något jag la fokus på just då men ska kika efter sådana här detaljer när tillfället ges nästa gång.
Minns att gaffelvinkel var något du nämnde tidigare i tråden och det förbisåg jag. Svårt att gå testat detta i praktiken kanske..går det i teorin?
Det är svårt att förstå utan att rita lite på milineter papper eller i CAD program själv. Skulle du rita din dröm geo då skulle du fatta de flesta saker ganska fort.

Generellt: ETT påverkas mest av reach och sadelvinkeln.
Stack: av styrrörs längden.

Och generellt: det spelar lite roll och är jäkla subjektivt. Om det fanns en paralell universum där varje cykel kommer i 10 storlekar skulle det finnas folks som skulle slåss om man ska köra M/L eller L. Jag har faktiskt läst uttryck på en av forum: “jag ligger mellan M/L och L, vilken ska jag ha”.

Ändring från Sadelvinkeln 75gr till 78gr har aldrig gjort en Jonte till en uphill monstret. Hitta ngt som känns bra genom att provcykla och glöm teori skiten ;)

Bara för att cykeln ser rätt ut på pappret betyder inte att den kommer att kännas bra. Till o med du har ingen garanti att siffror i tabellen motsvarar verkligheten. Ju det händer
Glöm teoriskiten haha, det hade jag gärna gjort om jag hade haft ett par cyklar från den gode Stanton att trampa runt på en helg 😅 kanske kan hitta någon modell från annan tillverkare med liknande siffror och som faktiskt finns att tillgå i närheten.
Att faktiskt be dem tillverka utefter vad jag säger till dem är en utopi, för mig. Hade jag kunnat det skulle jag inte sitta hemma på kammaren och bli skelögd över att titta på tabellerna utan stöd från er, och det stödet uppskattas! 🥳
 

Berk

Aktiv medlem
Hjälp mig förstå geometrisiffror
Tyvärr så var det inte något jag la fokus på just då men ska kika efter sådana här detaljer när tillfället ges nästa gång.
Minns att gaffelvinkel var något du nämnde tidigare i tråden och det förbisåg jag. Svårt att gå testat detta i praktiken kanske..går det i teorin?

Ja, det går i teorin: flackare gaffelvinkel ger mer stabilitet, framförallt utför, och lite trögare styrning i skarpa kurvor på snabba stig. Jag gick från 71 grad, genom flera cyklar till 66,5 grad nu (både med mätit sag på hardtail). 66,5 grad är mycket bättre, även till min relativt långsam cykling på teknisk stig. Jag har dock ingen erfarenheter med flackare gaffelvinklar. Vad är bäst berör på var du kör och din körstil.
 

JcN

Medlem
Hjälp mig förstå geometrisiffror
Ja, det går i teorin: flackare gaffelvinkel ger mer stabilitet, framförallt utför, och lite trögare styrning i skarpa kurvor på snabba stig. Jag gick från 71 grad, genom flera cyklar till 66,5 grad nu (både med mätit sag på hardtail). 66,5 grad är mycket bättre, även till min relativt långsam cykling på teknisk stig. Jag har dock ingen erfarenheter med flackare gaffelvinklar. Vad är bäst berör på var du kör och din körstil.
Ja, det är som det säger med flackare gaffelvinkel map. trög styrning etc.
Jag tänker: kompenserar en flackare gaffelvinkel (teoretiskt längre hjulbas) en kortare reach, alltså känns det inte så krampat bakom styret den kortare reachen till trots? Alltså ökad stabilitet? Frågan ställs också då YT har en hjulbas på 1247mm (Stanton 1235mm) med 5mm kortare kedjestag men också 2,3 grader brantare gaffelvinkel.
Borde kontakta dem och hoppas jag kan formulera ett kort men ändå tydligt mail ang mina funderingar kring storlekarna på ramarna.
 

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Hjälp mig förstå geometrisiffror
Tyvärr så var det inte något jag la fokus på just då men ska kika efter sådana här detaljer när tillfället ges nästa gång.
Minns att gaffelvinkel var något du nämnde tidigare i tråden och det förbisåg jag. Svårt att gå testat detta i praktiken kanske..går det i teorin?

Glöm teoriskiten haha, det hade jag gärna gjort om jag hade haft ett par cyklar från den gode Stanton att trampa runt på en helg 😅 kanske kan hitta någon modell från annan tillverkare med liknande siffror och som faktiskt finns att tillgå i närheten.
Att faktiskt be dem tillverka utefter vad jag säger till dem är en utopi, för mig. Hade jag kunnat det skulle jag inte sitta hemma på kammaren och bli skelögd över att titta på tabellerna utan stöd från er, och det stödet uppskattas! 🥳

Jag menade bara att du kan faktiskt rita en cykel i ngn CAD orogram eller på milimeterpappret med linja och vinkel. Tack till det kommer du att lära dig mycket om cykelnsgeometri. Inte så att du ska ge den till ngn som ska svettaa ihop den. Det är bara en rolig övning.

Senare kan du försöka rita en heldämpad ram och detta kommer att ge dig ganska bra bikd på varför vissa hojar ser ut som dem ser ut. Typ “yoke” som på de flesta hojjar som Spec, YT eller Orbea eller Commencal osv är icke optimalt från konatruktionsperspektiv men den har ingenting att göra med kinematiken. Den är där för att få plats med bakdämpare och vattenflaska inne i framfriangeln så att den ser inte konstigt ut.

Gör man flera såna övningar då börjar man fatta en del.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer