Hjälp mig hitta rätt cykel

LRL

Ny medlem
Hej
Jag ska köpa en cykel, men jag vet inte vilken typ som passar. Jag tänker typ crosshybrid eller mtb med pakethållare och skärmar.

Användningsområden:

- Vardag, ibland med barnsadel
- Camping. Behöver vara hyfsat lätt då jag inte vill överskrida max lastvikt
- Motion på grusväg och asfalt

Användare: Man, 185cm

Någon som vill komma med råd och tips?

rois

Aktiv medlem
Vi utgår från denna https://www.xxl.se/white-ax-290-ff-21-hybridcykel-herr-bla/p/1179888_1_style

Om man lägger till någon/några tusenlappar - Vad finns då för prisvärda alternativ?

Vikten på cykeln har inget med lastvikten att göra, det är din + packningen som avgör. Sen tror jag inte lasten är något problem, om du själv inte är väldigt tung. Cykeln du länkar till behöver kompletteras för dina ändamål med skärmar och pakethållare (även stöd är praktiskt på en vardagscykel), så räkna med det i din budget om du är intresserad av den. Cykeln har varit uppe i en annan tråd här, men jag tycker den är skum. Beskrivningen säger både 8 och 9 växlar(!?) samt hydrauliska skivbromsar. Men jag tror det är 8 växlar och mekaniska skivbromsar, så det är en basic cykel. Slangarna har bilventil, så du måste ha en cykelpump som klarar bilventiler.
Det verkar vara brist på cyklar i dessa pandemitider, tidigare hade XXL en del prisvärda hybridcyklar, men nu har de inte mycket på sin hemsida. Och priserna har stigit, så det är svårt att hitta prisvärda alternativ. Jag kan tyvärr inte tipsa dig, men du får nog räkna med 7-10 tkr för en vettig hybridcykel.

rois

Aktiv medlem
Tack för svar. Lastvikten på husvagnen :)
Ok, tror dock inte att cykelns vikt har någon större betydelse där heller. En fullkittad hybridcykel med skärmar, pakethållare och stöd väger under 20 kilo, troligen inte mer än 15 kilo, räkna med det.
Trodde camping var cykelsemester med packning på cykeln, men om det är husvagn och lite cykling kring husvagnen så borde kraven på cykeln sjunka.

Bonzo

Aktiv medlem
Vikten på cykeln har inget med lastvikten att göra, det är din + packningen som avgör. Sen tror jag inte lasten är något problem, om du själv inte är väldigt tung. Cykeln du länkar till behöver kompletteras för dina ändamål med skärmar och pakethållare (även stöd är praktiskt på en vardagscykel), så räkna med det i din budget om du är intresserad av den. Cykeln har varit uppe i en annan tråd här, men jag tycker den är skum. Beskrivningen säger både 8 och 9 växlar(!?) samt hydrauliska skivbromsar. Men jag tror det är 8 växlar och mekaniska skivbromsar, så det är en basic cykel. Slangarna har bilventil, så du måste ha en cykelpump som klarar bilventiler.
Det verkar vara brist på cyklar i dessa pandemitider, tidigare hade XXL en del prisvärda hybridcyklar, men nu har de inte mycket på sin hemsida. Och priserna har stigit, så det är svårt att hitta prisvärda alternativ. Jag kan tyvärr inte tipsa dig, men du får nog räkna med 7-10 tkr för en vettig hybridcykel.

Bilderna på cykeln visar att behållaren vid bromshandtagen är märkt med ”Mineral Oil” och kassetten är märkt med CS-HG200-9.
Nu kanske du baserar din slutsats om cykeln på annat, men om bilderna stämmer med verkligheten så är det alltså hydrauliska bromsar och 9 växlar.

rois

Aktiv medlem
Bilderna på cykeln visar att behållaren vid bromshandtagen är märkt med ”Mineral Oil” och kassetten är märkt med CS-HG200-9.
Nu kanske du baserar din slutsats om cykeln på annat, men om bilderna stämmer med verkligheten så är det alltså hydrauliska bromsar och 9 växlar.
Jag grundar det på att XXL (och en del andra webbutiker) inte är speciellt noggranna när man man beskriver sina produkter.
Enligt texten så gäller "Otroligt praktisk allroundcykel med bekväm sittställning. Stora däck, 8 växlar och enkel växling, mekaniska skivbromsar. I det närmaste underhållsfri."

Det gäller även
"Höjdpunkter:
- Aluminiumram med väldigt bekväm sittställning
- Shimano 1 x 9 växlar
- Problemfria hydrauliska skivbromsar från Tektro"

I min värld så har en cykel inte både 8 växlat system och 9 växlat system. Man blandar inte heller mekaniska och hydrauliska skivbromssystem.

Googling på komponenterna visar att det troligen är 8 växlar och mekaniska bromsar som gäller.
Men som sagt, XXL är inte så noga hur man specar sina produkter, så det kan vara vad som helst.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer