Hjälp mig i 12s djungeln!

InlineOla

Aktiv medlem
Herre min skapare va dom klyddat till det...jag var fram till 10speed ganska väl up to date vad gäller alla standarder o byggde då mina cyklar själv, sen dess har jag mest cyklat utan att bry mig nämnvärt och istället surfat snickerimaskiner men nu måste jag komma ikapp vad gäller allt nytt.

Igår snubblade jag över ett demoex av BMC four stroke i snikversionen och den behöver ju pimpas lite, framförallt i form av nya hjul. Kommer från kolhjul med superlätta American Classicnav på gamla cykeln så dom här bojsänkena känns inte som nån höjdare o det ska köpas nya omgående. Behöver bestämma frihjulsinterface på hjulen innan beställning o då behöver man tydligen ha bestämt kassett o därav lite frågor.
IMG_20200707_203548.jpg

1. Kan man köra XT 12s kassett med SRAM NX 12s bakväxel? NX bakväxeln ska även den bytas mot nåt roligare men det är tänkt att bli nästa uppgraderingsrunda.
2. Att föredra, XT12s kassett eller SRAM GX? Själv gillar jag Shimanoväxlar bättre så bakxäxeln är tänkt att bli en sådan senare, om det spelar roll.
3. Om jag väljer XT 12s, är det då microspline frihjul jag ska speca på hjulen?
4. Finns det inga 12s kassetter med typ 10-40 eller 10-42 range? Tycker dom där 50t pizzaskivorna är apfula och har klarat mig bra på 34 fram 11-36 bak på gamla cykeln. XT verkar finnas 10-45 så det kanske får duga, GX hittar jag inte i mindre än 10-50.
5. Detta är en long shot: Är jag dum i huvudet om jag byter hela alltet mot 11s? Lättare kassetter, billigare prylar, etc...
5b. Om jag byter växelgruppen mot XT 11s, kan jag köra vidare på NX 12s vevpartiet ett tag till eller det lirar inte ihop?

Tacksam för hjälp!

Sam00

Aktiv medlem
Om du ska ha XT12 då är det Microspline ja. Jag har haft liknande frågor som dig på olika forum. Fått svar om att ett XX1 12s vevparti skulle funka utan problem med XT11 växlar. NX ska funka då också. Tror du ska ändå ha 11s kedja med det.

Det finns en video på Youtube som visar att Sram 12s kassett funkar med Shimano 12s växlar. Vet inte om det funkar tvärtom dock.

Förresten, det slutade med att jag uppgraderade allt till Sram 12s efter jag hade köpt XX1 vevpartiet. Så jag provade aldrig det med mina Shimano 11s växlar jag hade innan.

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
1. Ja. Men inte Xt kedjan, eller jag hade inte kört Xt kedjan me annat än shimano.
2. Ja skulle jag säga
3.ja
4.10-45 finns ju Från shimano. Garbaruk har väll massa att välja på med, eller i alla fall till xd body. Men minsta ä typ 48.
5. Nej. Det är ju smaksak.
6. ja det kan du.

Lejon

Aktiv medlem
Jag tänker som du att jag vill slippa jättekassetterna för 12-delat som väger bly och/eller är dyra. SRAMs dessutom inte bra kvalitet (i de låga serierna). Jag bytte upp mig till 10-delat istället.
(Men det var när bara sram 12 fanns, mina fördomar säger att shimano 12 kommer funka bra framöver.)

Crossmax

Aktiv medlem
1. Kan man köra XT 12s kassett med SRAM NX 12s bakväxel? NX bakväxeln ska även den bytas mot nåt roligare men det är tänkt att bli nästa uppgraderingsrunda.
2. Att föredra, XT12s kassett eller SRAM GX? Själv gillar jag Shimanoväxlar bättre så bakxäxeln är tänkt att bli en sådan senare, om det spelar roll.
3. Om jag väljer XT 12s, är det då microspline frihjul jag ska speca på hjulen?
4. Finns det inga 12s kassetter med typ 10-40 eller 10-42 range? Tycker dom där 50t pizzaskivorna är apfula och har klarat mig bra på 34 fram 11-36 bak på gamla cykeln. XT verkar finnas 10-45 så det kanske får duga, GX hittar jag inte i mindre än 10-50.
5. Detta är en long shot: Är jag dum i huvudet om jag byter hela alltet mot 11s? Lättare kassetter, billigare prylar, etc...
5b. Om jag byter växelgruppen mot XT 11s, kan jag köra vidare på NX 12s vevpartiet ett tag till eller det lirar inte ihop?

Tacksam för hjälp!
1. Gör dig själv en tjänst och byt kassett, bakväxel och kedja på samma gång så slipper du fundera på kompatibilitet. Du verkar redan bestämt dig för att byta bakväxeln, så lika bra att göra det i samma veva.
2. Shimano alla gånger.
3. Yes
4. Sram erbjuder alla sina Eagle-kassetter i 10-50 eller nu senast 10-52 (deras låg-budget NX har dock 11-50). Shimano erbjuder 10-45 eller 10-51. Generellt har Shimanos kassetter en jämnare stegring utan stora hopp mellan kuggarna, Sram har istället kastat på en massiv 50 eller 52 bak med ett ganska stort hopp från nästa lättaste växeln. Shimano 10-45 hade varit min rekommendation
5. Inte alls. Det enda du går miste om är Shimanos Hyperglide+ som introducerades till 12-delat, som ska ge bättre växlingsprestanda till tyngre växlar. Annars är 11-delat grymt, jag kör det själv på båda mina hojar och saknar inte 12.
5b. Det är inget problem

Doominator1

Aktiv medlem
1: Underbart nog går både sram och shimano 12s att blanda hej vilt. Funkar alla kombinationer lika bra - nej. Funkar de dugligt - ja.

2 och 5: Shimanos 12-delade är betydligt bättre än Sram, och alla som säger emot kan inte ha provat jämförbara grupper. De är såpass bra att jag i dagsläget inte skulle vilja ha något annat på min cykel, så ja jag tycker det är dumt att byta till 11-delat. Slänger du in lite 12s SLX blir det inte markant dyrare än 11s XT. Kommer få en massa mothugg på detta så här är mitt resonemang: HG+ är kraftigt beroendeframkallande. Att kunna växla när och hur som helst är en lyx jag verkligen uppskattar. När jag använder de av mina cyklar som inte har det stör jag mig på det varje gång. Shimano 11s var dessutom orimligt tröga i reglaget. Det var vad som fick mig att köra Sram ända fram tills M9100 släpptes, då Shimano med de 12-delade systemen sänkte kraften som krävs för att trycka på reglaget med 30% om jag inte minns fel.

3: Ja, Microspline är vad som gäller för alla Shimanos 12s-kassetter.

4: Från de stora tillverkarna är det Shimanos 10-45 som är minst.

5b: Ja, med reservation för att du eventuellt behöver köra med ett kedjelås från Sram.

InlineOla

Aktiv medlem
OK, tack för snabba svar. Det lutar mer o mer åt 11-delat faktiskt. Skulle dock va trevligt att kunna göra den uppgraderingen i ett lite senare skede när jag sålt gamla cykeln o fått loss lite pengar. Men jag låser väl in mig lite i ett hörn med hjulköp om jag bestämmer 11s i framtiden? Om jag köper nya hjul med body för 11s (som jag fattat det är gamla standarden o samma som 9s och 10s) kan jag inte köra mina nuvarande 12s prylar tills nästa uppgradering utan då måste allt göras på samma gång? Alternativt köper jag hjul med 12s body och byter bodyn i samband med drivlinan men det känns lite surt.

Kan förresten inte begripa varför dom inte gör en mindre tolvstegad kassett, typ 10-36, skulle varit riktigt najs.

mzi

Aktiv medlem
Kör du SRAM AXS kan du blanda MTB- med landsvägskomponenter som du vill. Så då kan du köra en Forcebakväxel och en landsvägskasett.

Jonrun

Aktiv medlem
Hmm, flikar in en fråga här.
Hade tänkt köra 12spd men blev ist 11spd på en 11-50 kassett. Har tänkt att ha XTR bakväxel, men hittar ingen 11delad som tar upp till 50.
Nån som vet så är jag tacksam :)

Martinmat

Aktiv medlem
OK, tack för snabba svar. Det lutar mer o mer åt 11-delat faktiskt. Skulle dock va trevligt att kunna göra den uppgraderingen i ett lite senare skede när jag sålt gamla cykeln o fått loss lite pengar. Men jag låser väl in mig lite i ett hörn med hjulköp om jag bestämmer 11s i framtiden? Om jag köper nya hjul med body för 11s (som jag fattat det är gamla standarden o samma som 9s och 10s) kan jag inte köra mina nuvarande 12s prylar tills nästa uppgradering utan då måste allt göras på samma gång? Alternativt köper jag hjul med 12s body och byter bodyn i samband med drivlinan men det känns lite surt.

Kan förresten inte begripa varför dom inte gör en mindre tolvstegad kassett, typ 10-36, skulle varit riktigt najs.
Om det sitter en nx 12spd kasett på hojen nu så är den för ”gammal” shimano body, bara gx å upppåt som har xD. Så är det nx kasett idag så kan du köra den på nya hjul om du kör med vanlig shimano body

InlineOla

Aktiv medlem
OK, då blir det så här nånting:

Första rundan: hjulset DT Swiss XR 391 (eller newmen xa 25) med Newmen (eller DT) nav, 10/11s shimano body, 530-600€, slowbuild
Andra rundan: (som om jag känner mig själv rätt blir om max två veckor) XT grupp 11s inkl reglage, bakväxel, kassett, kedja och vevparti 314€, nån tysk webshop.

Lite frakt o annat så säg 10.000 jämnt. Fick cykeln billigt så detta ryms i budgeten.

Enda jag saknar med denna set-up är den där 10t bak, hade varit trevligt om Shimanos 11s hade gått ner till 10t men man kan inte få allt. Funderade på att speca hjulen med XD body men då är jag låst till SRAMs kassetter.

Senast ändrad:

LDG

Aktiv medlem
Efter vad jag läst hade jag valt Newmens 25id fälg, nav väljer du efter pris, jag valde 350 från slowbuild, blir då 444 euro för hjulparet.
Läser man recensioner tycker alla jag läst att nya Shimano 12-speed är rätt mkt bättre än precis allt som tidigare funnits. Det mesta sitter i deras HYPERGLIDE+ så du behöver Shimano kassett och kedja. Deras XT shifter är inte speciellt dyr och sen är det väl bara att välja slx eller xt bakväxel och kassett. Köper man nytt känns allt annat dumt tycker jag det känns som =)

RDFG

Medlem

Sram 11spd har också xdbody bara så du vet

Hobbes

Medlem
Köper du Newmen- eller DT Swiss-nav, kan du alltid för 5-700 kr byta body och du är därmed inte helt låst pga hjulköpet.

Jensen

Aktiv medlem
OK, då blir det så här nånting:

Första rundan: hjulset DT Swiss XR 391 (eller newmen xa 25) med Newmen (eller DT) nav, 10/11s shimano body, 530-600€, slowbuild
Andra rundan: (som om jag känner mig själv rätt blir om max två veckor) XT grupp 11s inkl reglage, bakväxel, kassett, kedja och vevparti 314€, nån tysk webshop.

Lite frakt o annat så säg 10.000 jämnt. Fick cykeln billigt så detta ryms i budgeten.

Enda jag saknar med denna set-up är den där 10t bak, hade varit trevligt om Shimanos 11s hade gått ner till 10t men man kan inte få allt. Funderade på att speca hjulen med XD body men då är jag låst till SRAMs kassetter.
Att xd innebär låst till sram kassett är ju inte helt sant i o för sig. Möjligen under absolut billigaste segmentet.

InlineOla

Aktiv medlem
Att xd innebär låst till sram kassett är ju inte helt sant i o för sig. Möjligen under absolut billigaste segmentet.
Upplys mig! Jag velar fortfarande aningen. XD skulle innebära möjlighet till hyfsat lätta och billiga 11s kassetter med 10t så det är ett klart intressant alternativ.

Läste förresten precis på nåt forum en som köpt en fourstroke 01 three, plockat ner i molekyler o vägt alla komponenter. Hjulen vägde in på respektabla 2.2kg(!), utan skivor o allt annat. Jösses. Visste dom va tunga men det där e ju en helt egen liga.

Jensen

Aktiv medlem
Upplys mig! Jag velar fortfarande aningen. XD skulle innebära möjlighet till hyfsat lätta och billiga 11s kassetter med 10t så det är ett klart intressant alternativ.

Läste förresten precis på nåt forum en som köpt en fourstroke 01 three, plockat ner i molekyler o vägt alla komponenter. Hjulen vägde in på respektabla 2.2kg(!), utan skivor o allt annat. Jösses. Visste dom va tunga men det där e ju en helt egen liga.
Ja sunrace, garbaruk, leonardi och e-thirteen gör ju alla 11s kassetter till xd. Sen hur bra de ä vet jag inte. Men garbaruk brukar bunten göra fina saker. Men ja de kostar ju mer än en Xt kassett (men väger väll 100g mindre med)

NLC

Aktiv medlem
Det är inte alls ovanlig vikt för stock wheels... Men från den ljusa sidan så kan man bara konstatera att det går att spara upp till ett kilo bara på den komponenten =)

InlineOla

Aktiv medlem
Sådärja, längre än så orkade jag inte fundera på det här. Det blev Shimano 12s efter mycket velande och jag räknar med att det kommer en lite nimmare typ 10-40 microsplinekassett så småningom. Är kanske ingen fan av centerlock men hjulen jag ville ha fanns inte med 6-bolt. Slängde in ett par nya bromsskivor också när jag ändå va igång.

1.png

2.png

3.png

NLC

Aktiv medlem
Förbered dig på en adventstid. Min beställning från Slowbuild tog över en månad att få iväg efter att Stefan hade svarat "jag skickar imorgon" (fast på tyska),

InlineOla

Aktiv medlem
Förbered dig på en adventstid. Min beställning från Slowbuild tog över en månad att få iväg efter att Stefan hade svarat "jag skickar imorgon" (fast på tyska),
Wtf!? Det här hjulparet var under "fastline artikel" o ska enligt siten ta 3-7 dagar. Jag vill ju ha nya hjul nuuuuuu!

...men visst,döper man sin shop till slow build säger det kanske en del.😲

NLC

Aktiv medlem
Wtf!? Det här hjulparet var under "fastline artikel" o ska enligt siten ta 3-7 dagar. Jag vill ju ha nya hjul nuuuuuu!

...men visst,döper man sin shop till slow build säger det kanske en del.😲
Mhm. Mina var "skickas nästa dag" och samma sak en vecka senare. Och en månad efter det. Men fint blev det :-)

InlineOla

Aktiv medlem
Mhm. Mina var "skickas nästa dag" och samma sak en vecka senare. Och en månad efter det. Men fint blev det :-)
Fan ni får ju min världsbild att rämna...Förr i tiden när jag shoppade betydligt mer cykelprylar än jag gjort senaste 6-7 åren var tüskarnas butiker o leveranser alltid att lite på, ordnung muß sein osv...o nu kommer ni o säger de är de nya Aliexpress med slumpmässiga leveranstider. Märks jag inte alls hängt med senaste åren.:confused:

NLC

Aktiv medlem
Så illa är det nödvändigtvis inte. De stora handlarna som Bike24, BikeDiscount, BikeComponents, R2-bikes etc är fortfarande snabba på att leverera det de har i lager. Men sen finns det några mindre firmor som t.ex. Slowbuild eller superlight-bikeparts.de som verkar behöva lite bättre rutiner och processer för att expediera inkommande ordrar och uppdatera kunden om status.

joakimwg

Medlem
Sådärja, längre än så orkade jag inte fundera på det här. Det blev Shimano 12s efter mycket velande och jag räknar med att det kommer en lite nimmare typ 10-40 microsplinekassett så småningom. Är kanske ingen fan av centerlock men hjulen jag ville ha fanns inte med 6-bolt. Slängde in ett par nya bromsskivor också när jag ändå va igång.

Visa bilaga 428673

Visa bilaga 428675

Visa bilaga 428677
Lånar tråden med lite dumma frågor. Jag har aldrig beställt hjul tidigare men har börjat kika på att göra detta, men det känns lite som en djungel.

I din beställning från Slowbuild är det både bak och framhjul?

Hur vet man att det blir rätt nav? På Slowbuild gissar jag att jag skall ha DT 350 36T SP 6-lock Boost xd. Har en Scott Spark 930 från 2017 där specen säger:
Nav fram: Syncros 3.0 / TC-711 / 15x110mm made by Formula
Nav bak: Syncros 3.0 / TC-14811 / Boost 148x12mm RWS axle / XD / made by Formula

Jensen

Aktiv medlem
Lånar tråden med lite dumma frågor. Jag har aldrig beställt hjul tidigare men har börjat kika på att göra detta, men det känns lite som en djungel.

I din beställning från Slowbuild är det både bak och framhjul?

Hur vet man att det blir rätt nav? På Slowbuild gissar jag att jag skall ha DT 350 36T SP 6-lock Boost xd. Har en Scott Spark 930 från 2017 där specen säger:
Nav fram: Syncros 3.0 / TC-711 / 15x110mm made by Formula
Nav bak: Syncros 3.0 / TC-14811 / Boost 148x12mm RWS axle / XD / made by Formula
de hjulen du har är alltså boost. Namnet du nämner är boost. Alltså kommer navet passa.

Jensen

Aktiv medlem
Tack. Det som oroade mig var när jar kikade på DT Swiss hemsida på just 350 hubbarna så fanns det 4 olika versioner (12 mm Thru Axle, 15 mm Thru Axle, 20 mm Thru Axle och 5 mm quick release).
15 är ju fram. 12 bak. Det är boost. 5 mm är väll vanlig snabbkoppling och de är väll smalare. 20 är väll på vissa lite kralligare gafflar. Men står det boost brukar det avse 15x110 fram och 12x148 bak

joakimwg

Medlem
15 är ju fram. 12 bak. Det är boost. 5 mm är väll vanlig snabbkoppling och de är väll smalare. 20 är väll på vissa lite kralligare gafflar. Men står det boost brukar det avse 15x110 fram och 12x148 bak
Lite med funderingar, vad är då skillnaden mellan "DT 350 36T SP 6-loch Boost xd" och " DT 350 36T SP 6-loch 15x100 12x142 xd"? Slowbuild erbjuder dessa val på sin hemsida, https://www.slowbuild.eu/mtb-29/1400-gr-newmen-x-a-25/.

Samt vad betyder "36T" och "SP"?

Jensen

Aktiv medlem
Lite med funderingar, vad är då skillnaden mellan "DT 350 36T SP 6-loch Boost xd" och " DT 350 36T SP 6-loch 15x100 12x142 xd"? Slowbuild erbjuder dessa val på sin hemsida, https://www.slowbuild.eu/mtb-29/1400-gr-newmen-x-a-25/.

Samt vad betyder "36T" och "SP"?
som inlineola skriver. Det andra är icke boost och passar inte din 2017 års spark 930 om det är de naven som står ovan på din hoj (vilket det bör vara på en 930, boost alltså)

JPL

Aktiv medlem
Köper du Newmen- eller DT Swiss-nav, kan du alltid för 5-700 kr byta body och du är därmed inte helt låst pga hjulköpet.
Det var inte med betoning på att det är något extra meckigt med andra nav för byte av body?
Står i valet och kvalet att försöka uppgradera delar cykel/hjul-innehavet, och vill likrikta cyklarna så att hjulen kan bytas mellan dem. Har funderingar på inköp av ny cykel som kommer ha 12GXEAgle-lina, och nuvarande garage har 11-delat shimano på samtliga hjul. (Utom 26:an som står sig stark med 10-delat. Men den lever sitt egna liv)

Känns ju korkat att riva ner 12-delade drivlinan från ny cykel för att slänga på 11-delat jämfört med att uppgradera 1 st gammal cykel + 3 st bakhjul från 11-delat till 12-delat. Eller?

NLC

Aktiv medlem
Det är inte alla navtillverkare som får/har Microspline freehub till existerande produkter, se t.ex.

För egen del så är valet mellan 12s och 11s superenkelt så länge den förra inte finns med mindre än 50/51T som största. Eftersom jag ännu inte ansett mig ha behov av större än 42T bak så finns det ingen anledning att köra runt med smalare kedja och ett extra drev som ändå inte nyttjas.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer