Hjälp mig köpa mountainbike för ca 10k

Esaias

Medlem
Hej!

Jag har bestämt mig för att köpa en mountainbike och prova på att cykla lite i Göteborg där jag bor.
Jag har inte stenkoll på vad det är för typ av stigar som finns här och vilken cykel som är bäst lämpad för det, någon från Göteborg kanske vet?
Jag har när jag var yngre cyklat och kört lite "dirt jumping" eller vad man nu vill kalla det på en lokal cykelbana, alltså kört på hopp byggda av grävmaskin, vilket var skitkul och något jag gärna vill ha möjligheten att göra med cykeln igen, samtidigt som jag vill kunna cykla lite stig och så.

Nu till frågan: Vad ska jag köpa för cykel? Det verkar finnas oändligt många cyklar och jag känner inte att jag har koll på vad som är ett ok köp och inte.

Här är ett par cyklar jag tittat på:
Trek Roscoe 7: https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...g/roscoe/roscoe-7/p/28499/?colorCode=tealdark
Specialized Rockhopper Elite: https://www.biketown.se/sv/articles/2.167.24259/specialized-rockhopper-elite-29-2021
Vitus Sentier 29 VR: http://vitusbikes.com/products/vitus-sentier-29-vr-trail-hardtail-mountain-bike/ (Den här är slutsåld överallt... hade den inte varit det hade jag nog lutat mest åt denna)

Hjälp mig att göra ett bra köp! Jag kan ingenting om det här 😀

nicjor

Aktiv medlem
Hej!
Finns det pengar över till cykeldator!

Esaias

Medlem

Gör det ännu svårare ;)

Edit:
Specialized Rockhopper Elite saknar droppost så borde strykas eller uppgraderas direkt.

Fan vad surt att det är sådan lång leveranstid på Cragger 7.0 bara.. Det står att det tar mellan 11-18 dagar innan den ens lämnar deras lager. Jag hade hoppats på att cykla snart.. Men än så länge lutar det nog åt den.

Den där Bird Zero AM du länkade var ju skitcool. 150mm slaglängd på framgaffeln också!
Den är dock lite utanför min budget och verkar såvitt jag kan se inte heller ha någon droppost? Eller så missar jag något..

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Kan finnas någon orbea laufey H30 kvar i sverige för snabb leverans annars kanske kolla på mb31 från allebike men dåspricker budgeten rejält.

Sam00

Aktiv medlem

Esaias

Medlem
Kan finnas någon orbea laufey H30 kvar i sverige för snabb leverans annars kanske kolla på mb31 från allebike men dåspricker budgeten rejält.

Precis innan jag såg den här kommentaren hittade jag en H30 i Sverige för 14 000. Känns väldigt lockande! Snygg är den dessutom.

Hur står den sig mot t.ex Cragger 7.0 och Vitus Sentier 29 VR (som jag länkat till ovan) när det kommer till delar och geometri?

Ska förresten vara ärlig och säga att jag nu i mitt sökande sett geometri nämnas hit och dit men fattar inte riktigt vad som är bra geometri och dålig geometri.

implor

Aktiv medlem
Tror du får acceptera 10-14 dagar leveranstid. Är typ absolut sämsta tiden på året att köpa cykel. Många populära modeller är slut och kommer inte in förrän jun/jul.

Esaias

Medlem
Enligt Orbea så är storleken M för de mellan 160-175cm och L för de mellan 170-185cm.
Jag är 173cm. Hur skall jag tänka här?

jag är 176,5 med lång rygg och korta ben. Ägde tidigare en Orbea Loki (laufey) i storlek M och den passade mig riktigt bra.

Två till fina HT

Jag gillade verkligen orbean. Bytte till Full Susp.

Du vill verkligen ha en dropper!

Senast ändrad:

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Precis innan jag såg den här kommentaren hittade jag en H30 i Sverige för 14 000. Känns väldigt lockande! Snygg är den dessutom.

Hur står den sig mot t.ex Cragger 7.0 och Vitus Sentier 29 VR (som jag länkat till ovan) när det kommer till delar och geometri?

Ska förresten vara ärlig och säga att jag nu i mitt sökande sett geometri nämnas hit och dit men fattar inte riktigt vad som är bra geometri och dålig geometri.
Dom är ganska lika. Laufeyn är lite längre, har brantare och kortare sadelrör vilket anses vara modernt. Vilken som blir bra men välj snabbt imorgon kan dom vara borta. Jag tycker laufeyn är snyggast av dom.

Logixx

Medlem
Får man hijacka tråden lite? Tittar på min första MTB (i de absolut värsta tiderna att beställa MTB verkar det som). För mig är det viktigt att det går att få tag på inom en rimlig tidsram. Budget är gärna högst runt 15k, storlek L på det mesta verkar det som.

Det ser ut som Bird Zero AM och Commencal HT AM 29 fortfarande finns i lager. Någon av dem vettiga allround-cyklar för någon som precis börjar med lättare XC och även stigar?

Purchaser

Aktiv medlem
Får man hijacka tråden lite? Tittar på min första MTB (i de absolut värsta tiderna att beställa MTB verkar det som). För mig är det viktigt att det går att få tag på inom en rimlig tidsram. Budget är gärna högst runt 15k, storlek L på det mesta verkar det som.

Det ser ut som Bird Zero AM och Commencal HT AM 29 fortfarande finns i lager. Någon av dem vettiga allround-cyklar för någon som precis börjar med lättare XC och även stigar?
Dessa två är för mig de hetaste kandidaterna för köp framöver (dock Zero 29), min tolkning (totalt okunnig dock) är väl iofs att det inte är några XC raketer men tycker gissningsvis att de bör gå att cykla sånt ändå även om det nog får anses vara "uppförsbacke" om man vill hänga med andra med mer Xc inriktade hojar på enklare underlag.

Logixx

Medlem
Dessa två är för mig de hetaste kandidaterna för köp framöver (dock Zero 29), min tolkning (totalt okunnig dock) är väl iofs att det inte är några XC raketer men tycker gissningsvis att de bör gå att cykla sånt ändå även om det nog får anses vara "uppförsbacke" om man vill hänga med andra med mer Xc inriktade hojar på enklare underlag.

Kände mig lite osäker på Birds lagersaldo men det verkar ju bara vara att höra av sig till dem. Alla säger att de är kommunikativa.

Dock ser det ut som jag kan få tag på en Kona Big Honzo lokalt idag. Troligen en av de sista i landet, verkar det som. Ska iväg och provcykla så får vi se.

Esaias

Medlem
Riktigt svårt att fatta ett beslut alltså.

Står mellan 6 cyklar just nu:
Vitus Sentier 29 VR 13999kr(Ej i lager, kanske värt att vänta?)
Orbea Laufey H30 14000kr
Commencal META HT AM 13700kr
Radon Cragger 7.0 12600kr

OCH slutligen har jag hittat denna som förvisso är utanför min budget, men inte med så mycket:
Vitus Mythique 29 VR 16500kr
Är det värt att gå på full suspension med en gång?

Egentligen tänjer jag på min budget med alla dessa cyklar.
Borde jag kanske bara köra på en Vitus Nucleus 29 VRS (8200kr)istället?
Kommer jag som relativt ny åkare ens märka skillnad på en Nucleus och en Sentier?

Känns svårt. Vilken cykel hade ni som kan mer om detta valt? Väldigt tacksam för svar. Tack för alla svar hittils!

moros

Aktiv medlem
Fördelen med en billig Nucleus VRS nu är att det svider mindre nästa år när du byter cykel till den du verkligen (tror du) vill ha. (oberoende av vilken av ovan du köper)

jonte987

Aktiv medlem
Fast är 8200 prisvärt jämfört med primal starter hojen? Beror väl på om man vill kunna uppgradera löpande hellre än att köpa nytt

Perwiz

Ny medlem

Orbea Laufey H30 14000kr

OCH slutligen har jag hittat denna som förvisso är utanför min budget, men inte med så mycket:

Kommer jag som relativt ny åkare ens märka skillnad på en Nucleus och en Sentier?

Känns svårt. Vilken cykel hade ni som kan mer om detta valt? Väldigt tacksam för svar. Tack för alla svar hittils!

jag har ungefär samma lista. Problemet är att du inte kommer hitta någon av dessa cyklar tlll salu nu i vår då de är slutsålda överallt. Säg gärna till mig om du hittar någon av dem.

Esaias

Medlem
jag har ungefär samma lista. Problemet är att du inte kommer hitta någon av dessa cyklar tlll salu nu i vår då de är slutsålda överallt. Säg gärna till mig om du hittar någon av dem.

Jag har hittat en Orbea Laufey H30 i sverige, Cragger 7.0 kommer in i lager nästa vecka enligt återförsäljarens sida (här), Commencal META HT AM finns i lager enligt deras sida.

Så de enda som egengligen inte går att få tag på just nu är de båda Vitus cyklarna

Purchaser

Aktiv medlem

Orbea Laufey H30 14000kr

Onekligen svårt! För mig ligger valet på Commencal i nuläget men har också haft tanken på typ Nucleus som en lättare start och kanske därefter med lite erfarenhet skaffa någon av de andra när man vet vad man gillar och hur mycket man gillar det :)

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Jag har hittat en Orbea Laufey H30 i sverige, Cragger 7.0 kommer in i lager nästa vecka enligt återförsäljarens sida (här), Commencal META HT AM finns i lager enligt deras sida.

Så de enda som egengligen inte går att få tag på just nu är de båda Vitus cyklarna
Stod i någon annan tråd att Vitus-lagret skulle Fyllas på i mitten på Juni (tror jag).

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer