Hjälp mig med 20” vettig barncykel

Toblu

Medlem
Blir så less. Har en comencal 20” med gripshift 6delad gängad kassett. Den går så tungt att växla att dottern inte orkar. Wire och växeln går lätt, verkar som det är dålig utväxling k reglaget? Har själv inte känt nån barn-gripshift som går lätt. Bor i Åre så det är backigt överallt. Skivbromsar skulle göra det säkrare. Kollat med att köpa kinahjul, men med nya växlar och bromsar blir det för dyrt.
Vad har ni för tips om vettig mtb 20” som inte har gripshit och har skivbromsar? De flesta jag sett har gripshift?

Berk

Aktiv medlem
Canyon Offspring 20", har just såld min sons. Han har cyklad många stig i Hellasgården med den. Nästan perfekt stigcykel, bara lite tungt. För stökiga stiger som i Hellas behövs en dämpad gaffel, bästa 20" gaffel är Suntour SF18 XCM JR-Air-SL-HLO.

Ultralite

Aktiv medlem
Du behöver ju inte köpa nya växlar. Ett reglage kostar typ 149kr och tar 10 minuter att byta. Så häng inte upp dig på gripshift.
Specialized riprock 20 tycker jag är grym. Lätt att konvertera till tubeless vilket får ner vikten rejält. Sen ett par hydrauliska bromsar för en 500ing.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Om cyklen har fäste för skivbromsar är byte av reglaget och bromsar en bra idé.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Tektro (har jag för mig) har grymt nice hydrauliska skivbromsar med handtag anpassade för barnhänder. Vet att dom sitter på Specialized 24" av något år äldre modell.
Jag har kört med XTR-reglage på ungarnas 20", kanske lite överdrivet iofs. Men dom hade mycket lättare att hantera riktiga reglage.
Det är ju inte lurigt att byta nav om ramen har skivfästen. Gjorde så på deras 20" också för att få på vanlig kassett för att kunna köra niodelat istället.

K

Medlem
Toblu sa:
Blir så less. Har en comencal 20” med gripshift 6delad gängad kassett. Den går så tungt att växla att dottern inte orkar. Wire och växeln går lätt, verkar som det är dålig utväxling k reglaget? Har själv inte känt nån barn-gripshift som går lätt. Bor i Åre så det är backigt överallt. Skivbromsar skulle göra det säkrare. Kollat med att köpa kinahjul, men med nya växlar och bromsar blir det för dyrt.
Vad har ni för tips om vettig mtb 20” som inte har gripshit och har skivbromsar? De flesta jag sett har gripshift?

Lurar själv på antingen Cannondale cujo 20 eller en vitus 20+. Det som håller mig från köp är att båda har mekaniska skivbromsar, dottern har idag en canyon 16” med hydraliska. Den är grym... anser dock att canyons 20” är lite dyr.

Berk

Aktiv medlem
K sa:
Lurar själv på antingen Cannondale cujo 20 eller en vitus 20+. Det som håller mig från köp är att båda har mekaniska skivbromsar, dottern har idag en canyon 16” med hydraliska. Den är grym... anser dock att canyons 20” är lite dyr.
Canyons 20" är jättebra, tufft och lite dyr, men har bra andrahandsvärde.

Freddie L

Aktiv medlem
Fast Isla och Frog beter sig inte som hybrider i skogen. Iaf inte om man byter däck och kanske fälg.

Lätta och fina och avskalade. Jag menar att för hyfsat platt cykling i normala farter klarar sig ungarna utan både dämpad gaffel och skivbroms, tom så att den låga vikten är viktigare.

Det är ju en mental grej, både för förälder och barn, men våga prova.

Ultralite

Aktiv medlem
K sa:
Toblu sa:

Det är ju bara att köpa shimanos billigaste och slänga på?

Toblu

Medlem
Ultralite sa:
Du behöver ju inte köpa nya växlar. Ett reglage kostar typ 149kr och tar 10 minuter att byta. Så häng inte upp dig på gripshift.
Specialized riprock 20 tycker jag är grym. Lätt att konvertera till tubeless vilket får ner vikten rejält. Sen ett par hydrauliska bromsar för en 500ing.
Jag har letat 6delat reglage men bara hittat för 7delat och uppåt? Vet du av något som funkar?

Berk

Aktiv medlem
Ultralite sa:
K sa:
Toblu sa:

Det är ju bara att köpa shimanos billigaste och slänga på?
Shimano's billiga bromshandtag verkar för stora för barn. Min sons Canyon 20" kam med billigaste SRAM Level bromsar som är billiga, funkar bra och har små handtag:
https://www.bike24.de/p1166022.html?q=sram+level

Toblu

Medlem
Berk sa:
K sa:
Canyons 20" är jättebra, tufft och lite dyr, men har bra andrahandsvärde.

Canyon såg fin ut!

KJS

Medlem
Freddie L sa:
Fast Isla och Frog beter sig inte som hybrider i skogen. Iaf inte om man byter däck och kanske fälg.

Lätta och fina och avskalade. Jag menar att för hyfsat platt cykling i normala farter klarar sig ungarna utan både dämpad gaffel och skivbroms, tom så att den låga vikten är viktigare.

Han har cyklat i skogen sedan han fyllt tre år. Men tyvärr är de inte riktigt där ännu. Frog har uppdaterat sina MTB med ny geometri och dessa har blivit riktigt bra. 20” segmenter är dock inte riktigt lika bra ifall det är primärt skogscykling.

Jag har kört med en hel del barn och handlat hem ett gäng Isla och Frog’s. De är fina, men hybriderna är tyvärr inte riktigt där man vill ha de som 20” om cyklisten är väldigt duktig.

Dämpad gaffel har jag också svårt för, man vill ha så lätt som möjligt så de är så smidiga fram som möjligt

Ultralite

Aktiv medlem
Toblu sa:
Ultralite sa:
Jag har letat 6delat reglage men bara hittat för 7delat och uppåt? Vet du av något som funkar?
Oops läste lite dåligt...var helt övertygad om att det var 7 växlat. Enligt youtube så ska dessa funka bättre för barn? https://www.decathlon.se/vaxelhandtag-6v-tx30-shimano-id_8332038.html

Berk

Aktiv medlem
Toblu sa:
KJS sa:
Denna står på listan för sommaren när 16:aren blivit för liten.
http://www.vpace.de/produkt/max20-kinderbike/

Men håller med, är sjukt dåligt med 20” MTB för barn, tyvärr är Isla och Frog lite för mycket hybrid.

Oj vilka fina!
Ja, otroligt fin cykel. Men lite för dyrt för en första mtb, tycker jag också för att man inte vet om barnen kommer att tycker om stigcykling. Men åt andra sidan, utan bra cykel kommer barnen aldrig att tycker om stigcykling. Jag är jättenöjd att jag köpte en Canyon Offspring 20" till min son, så att han kunde lära sig stigcykling. Sedan två veckor har han en Vpace Max24. Jättebra investering, för att jag vet att han gillar stigcykling.

Toblu

Medlem
Ultralite sa:
Toblu sa:
Ultralite sa:
Oops läste lite dåligt...var helt övertygad om att det var 7 växlat. Enligt youtube så ska dessa funka bättre för barn? https://www.decathlon.se/vaxelhandtag-6v-tx30-shimano-id_8332038.html
Bra googlat!
Beställt reglaget och testar. :)

Toblu

Medlem
Berk sa:
Toblu sa:
KJS sa:
Denna står på listan för sommaren när 16:aren blivit för liten.
http://www.vpace.de/produkt/max20-kinderbike/

Men håller med, är sjukt dåligt med 20” MTB för barn, tyvärr är Isla och Frog lite för mycket hybrid.

Oj vilka fina!
Ja, otroligt fin cykel. Men lite för dyrt för en första mtb, tycker jag också för att man inte vet om barnen kommer att tycker om stigcykling. Men åt andra sidan, utan bra cykel kommer barnen aldrig att tycker om stigcykling. Jag är jättenöjd att jag köpte en Canyon Offspring 20" till min son, så att han kunde lära sig stigcykling. Sedan två veckor har han en Vpace Max24. Jättebra investering, för att jag vet att han gillar stigcykling.
Vi har en fin 24" Merida med skivor och RST first air. Lätt och fin.
Har just byggt klart en 26" som jag blev väldigt nöjd med till min äldre dotter.
Här är en länk till tråden jag startade.
https://happyride.se/forum/read.php/1/3537725/page=1

Kneecap

Aktiv medlem
Toblu sa:
Ultralite sa:
Toblu sa:
Ultralite sa:
Bra googlat!
Tjena!

Rekommenderar inte det reglaget, man måste släppa tummen för att växla.
Sjudelade reglage fungerar med sexdelade kransar, det är samma avstånd mellan kransarna. Så på reglaget kommer man använda 2-7 istället.
Då finns det mycket mer att välja på dessutom. Kan kolla om inte jag har ett sjudelat liggandes i garaget, hittar jag det så får du det mot fraktkostnaden.

Toblu

Medlem
Kneecap sa:
Toblu sa:
Ultralite sa:
Toblu sa:
Ultralite sa:
Bra googlat!
Tjena!

Rekommenderar inte det reglaget, man måste släppa tummen för att växla.
Sjudelade reglage fungerar med sexdelade kransar, det är samma avstånd mellan kransarna. Så på reglaget kommer man använda 2-7 istället.
Då finns det mycket mer att välja på dessutom. Kan kolla om inte jag har ett sjudelat liggandes i garaget, hittar jag det så får du det mot fraktkostnaden.
Är du säker på att det är samma delning?
Köper gärna reglaget mot fraktkostnaden om du hittar det? Tack! ?

Freddie L

Aktiv medlem
KJS sa:
Freddie L sa:

Han har cyklat i skogen sedan han fyllt tre år. Men tyvärr är de inte riktigt där ännu. Frog har uppdaterat sina MTB med ny geometri och dessa har blivit riktigt bra. 20” segmenter är dock inte riktigt lika bra ifall det är primärt skogscykling.

Jag har kört med en hel del barn och handlat hem ett gäng Isla och Frog’s. De är fina, men hybriderna är tyvärr inte riktigt där man vill ha de som 20” om cyklisten är väldigt duktig.

Dämpad gaffel har jag också svårt för, man vill ha så lätt som möjligt så de är så smidiga fram som möjligt
Okejrå! Mina barn hade ju inte Frog/Isla 20”. Så jag kan kanske inte säga att du har fel. Men 16” och 26” (istället för 24”) har varit klockrena. Vi bor precis vid stigen och de tränar i klubben, har också åkt utför i Järvsö (på hyrcyklar), så hyfsat duktiga kanske?

De fick välja själva när det var dags för 20”, och då blev det traditionella Mtb (stel gaffel och fälgbroms). Men inget snack att den högre vikten var negativ för dem. Sen när det var dags för 24” valde jag igen, blev en Isla Beinn 26” small (finns inte längre?). Har slängt på Mtb-fälg och fetare däck och den är helt suverän!
Nu sist byggde jag en 27,5:a med modern geo, gaffel, skivor och hyfsat lätta hjul till dottern. Landade precis över 11kg. Och visst är den ok, men den där otroliga boosten när de fått byta till Beinn 26” small uteblev... :-(

Så för mig går låg vikt (och rätt storlek) alltid före annat till barn. Tycker kunna stödja den tesen på klubbträningarna.

KJS

Medlem
Freddie L sa:
Okejrå! Mina barn hade ju inte Frog/Isla 20”. Så jag kan kanske inte säga att du har fel. Men 16” och 26” (istället för 24”) har varit klockrena. Vi bor precis vid stigen och de tränar i klubben, har också åkt utför i Järvsö (på hyrcyklar), så hyfsat duktiga kanske?

De fick välja själva när det var dags för 20”, och då blev det traditionella Mtb (stel gaffel och fälgbroms). Men inget snack att den högre vikten var negativ för dem. Sen när det var dags för 24” valde jag igen, blev en Isla Beinn 26” small (finns inte längre?). Har slängt på Mtb-fälg och fetare däck och den är helt suverän!
Nu sist byggde jag en 27,5:a med modern geo, gaffel, skivor och hyfsat lätta hjul till dottern. Landade precis över 11kg. Och visst är den ok, men den där otroliga boosten när de fått byta till Beinn 26” small uteblev... :-(

Så för mig går låg vikt (och rätt storlek) alltid före annat till barn. Tycker kunna stödja den tesen på klubbträningarna.
Jag håller med dig, vikt är väldigt viktigt ihop med breda (och lätta) däck. Men framförallt att den inger en trygghetskänsla i skogen. De tunga vanliga 20" som du väljer är oftast riktigt hemska där de inte har möjlighet att kontrollera cykeln, nästan ännu värre de med +däck på eftersom de får svårare med igångdrag.

Nu säger jag inte åt alla att man måste köpa en på tok för dyr 20" Vpace, det finns andra lösningar. Canyon Offspring och Orbea och några till har olika cyklar att bygga om för att få de inom en bra vikt.

Helst för plånboken skulle jag dock se att Frog och Isla gjorde skag i saken och la till en 20" MTB i sitt sortiment, som klarar bredare hjul, lite småjusteringar på cykeln och good to go. (Stel gaffel är att föredra ändra fram till 24" där Frog har ett bra alternativ https://www.frogbikes.com/lightweight-kids-bikes/mountain-bikes/frog-mtb-62.aspx)

Som sagt, vikt uber alles precis som du säger. Önskar bara att Isla och Frog gjorde som Vpace och fick fram en bra 20" på 6,8 kg till halva priset.

Ultralite

Aktiv medlem
KJS sa:
Freddie L sa:

Jag håller med dig, vikt är väldigt viktigt ihop med breda (och lätta) däck. Men framförallt att den inger en trygghetskänsla i skogen. De tunga vanliga 20" som du väljer är oftast riktigt hemska där de inte har möjlighet att kontrollera cykeln, nästan ännu värre de med +däck på eftersom de får svårare med igångdrag.

Nu säger jag inte åt alla att man måste köpa en på tok för dyr 20" Vpace, det finns andra lösningar. Canyon Offspring och Orbea och några till har olika cyklar att bygga om för att få de inom en bra vikt.

Helst för plånboken skulle jag dock se att Frog och Isla gjorde skag i saken och la till en 20" MTB i sitt sortiment, som klarar bredare hjul, lite småjusteringar på cykeln och good to go. (Stel gaffel är att föredra ändra fram till 24" där Frog har ett bra alternativ https://www.frogbikes.com/lightweight-kids-bikes/mountain-bikes/frog-mtb-62.aspx)

Som sagt, vikt uber alles precis som du säger. Önskar bara att Isla och Frog gjorde som Vpace och fick fram en bra 20" på 6,8 kg till halva priset.
Vad menar du med ”svårare med igångdrag” och plusdäck?

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Sonen fick en Beinn 20 på femårsdagen, bytte från gripshift till trigger. Inga problem för honom. Tog några turer att fatta hur växlar funkar men nu sitter det hyfsat - han glömmer ibland att man ska trampa när man växlar.

Halcan76

Medlem
Doctor C sa:
Jag tycker att Vitus 20+ ser riktigt fin ut. Någon som har erfarenhet av den?
Den skulle jag nog oxå satsat på! Ingen erfarenhet av just 20 plus men har en Vitus sixteen som lillkillen tycker är kanon! Lite tyngre än Isla men fortfarande lätt.

fimp81

Ny medlem
Jag behöver köpråd.
Ska köpa ny cykel till min 6-åring (120cm) som precis börjat cykla (kör Isla 16" nu). De cyklar jag väljer mellan just nu är:
Canyon Offspring 20 (110-125cm)
Canyon Grand Canyon 24 (120-153cm)

Hur resonerar ni kring storlek på cykeln?

Senast ändrad:

kogoyo

Medlem
fimp81 sa:
Jag behöver köpråd.
Ska köpa ny cykel till min 6-åring (120cm) som precis börjat cykla (kör Isla 16" nu). De cyklar jag väljer mellan just nu är:

Jag e av åsikten att barn ska ha en cykel som passar deras längd, inte en att växa in i. Sittställningen för ett 120-barn i en 24" blir tantställning med sadeln i botten o styret i brösthöjd. Blir svårt me kontroll över cykel i den ställningen.
Utöver d e jag fortf av åsikten att tillverkarna har svårt att hänga med i hur barn vill kunna cykla o därför slänger på billigast möjliga komponenter. Dock e utbudet aningen bättre nu än för bara 2 år sen.
Dä e ba o kö'. D blir bra ändå. Vill du ha en bra cykel som klarar av d barnet vill får man bygga själv eller pm:a mig - ska sälja mina barns 20" om en vecka.

NON

Aktiv medlem
Precis köpt en hotrock 20 till dottern. Gripshift:en har hon inga problem med att orka vrida efter att hon förstått att hon måste trampa på när hon växlar.

Skrmklipp.PNG

Det enda som jag tycker är dåligt med den här cykeln är egentligen att det saknas skivbromsar, men å andra sidan så stoppar hon fort med klossarna.

Berk

Aktiv medlem
fimp81 sa:
Jag behöver köpråd.

120 är problematisk längd, om man inte vill köpa en dyra Vpace. Min son bytte från en Offspring 20 till en Vpace Max24 med 117cm. En Offspring 20 skulle bara funka ett år. Grand Canyon 24 har lite konstigt geometri med kort reach och lång kedjestag.Grand Canyon 24 är en klart bättre val än Offspring 20. Men till stigcykling skulle jag välja något annat. Vad är användningsområden?

fimp81

Ny medlem
Primärt i år så är det till största del transport med familjen på vägar och större stigar. Sen hoppas jag så klart att han är intresserad av att cykla lite längre och mer tekniskt nästa år. Jag har även spanat på Cannondale Cujo 20/24 och Specializd Riprock 20/24 men det finns inte lika tydliga längdrekommendationer på dom som det finns på Canyonen. Jag kan för lite om reach mm för att avgöra vad som passar bra.

Senast ändrad:

fimp81

Ny medlem
NON sa:
Precis köpt en hotrock 20 till dottern. Gripshift:en har hon inga problem med att orka vrida efter att hon förstått att hon måste trampa på när hon växlar.

Det enda som jag tycker är dåligt med den här cykeln är egentligen att det saknas skivbromsar, men å andra sidan så stoppar hon fort med klossarna.
Hur lång är din dotter och hur länge tror du hon kan ha den cykeln?

Berk

Aktiv medlem
fimp81 sa:
Primärt i år så är det till största del transport med familjen på vägar och större stigar. Sen hoppas jag så klart att han är intresserad av att cykla lite längre och mer tekniskt nästa år. Jag har även spanat på Cannondale Cujo 20/24 och Specializd Riprock 20/24 men det finns inte lika tydliga längdrekommendationer på dom som det finns på Canyonen. Jag kan för lite om reach mm för att avgöra vad som passar bra.
Reach på Offspring 20 är 301, på GC 24 är 310, så nästan samma. Min son sitter mes 117cm bra på en Vpace Max24 med 331 reach. Allt funkar till 120cm, men 310 är kort för 125 eller 130 cm och längre reach är bättre på stig. Men en annan problem är standover, som är ofta för högt på en ny barncykel, men det blir bättre när barnen växar. Många tillverkare listar inte standover eller ger för lågt värde.

Specialized riprock har bra standover och reach, men är stor med lång kedjesteg och breda, tunga däck är trögare på vägen.

NON

Aktiv medlem
fimp81 sa:
NON sa:

Hur lång är din dotter och hur länge tror du hon kan ha den cykeln?
Hon är typ 115-120 cm lång och sadeln i bottenläget.

Hur länge hon ska ha den beror på hur fort hon växer, men minst två somrar eller max tre antar jag att det blir.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer