Hjälp mig med uppgraderingar till racern (Bianchi aria 105 disc)

GCS14

Ny medlem
Hej alla!
Gav mig in i det här med landsvägscykling förra året och köpte då en Bianchi Aria 105 disc tfa en kombination av research/habegär/budget. Känner att det vore kul att uppgradera den något nu i år och hade då några funderingar jag tänkte vända mig till er mer erfarna med:
- Uppgradera till elväxlar, kul och bra eller bara dyrt? Växlarna (105) har från start fungerat sisådär tycker jag och ligger ofta fel (har blivit mer påtagligt), är det lätt at få ordning på själv eller är det smidigare att lämna in för service? Kollat lite på tuben men inte gett mig på det än..
- Hjul/däck, vad tycker ni om det som sitter på (Fulcrum Racing 618 disc + Vittoria Zaffiro Pro Slick 700x25c)? Skräp eller bra grejer? Förslag på rolig uppgradering? Har ett sug på kolfiberhjul med lite mer djup annars (bara för känslan).
- Rent generellt för en cykel i den här prisklassen, är det värt med att byta ut komponenter enligt ovan eller ska man bara köra på tills det är dags för helt ny hoj?

Cykeln:
(https://www.jibo.se/kampanjer-cykla...qaQUQi34oByeg_sc95O61SjTphM7JSiBoC-vsQAvD_BwE)

Allt gott!

HåkanC

Aktiv medlem
- Uppgradera till elväxlar, kul och bra eller bara dyrt?
Det enda som är helt säkert är att det är dyrt särskilt Di2 för skivbroms!

Växlarna (105) har från start fungerat sisådär tycker jag och ligger ofta fel (har blivit mer påtagligt), är det lätt at få ordning på själv eller är det smidigare att lämna in för service?
Många handlare betraktar 105-utrustade cyklar som "billiga" vilket kan visa sig i både slarvig installation och bristfällig justering.
En grundläggande sak är justering av växelörat, det är enklast att låta en bra cykelverkstad kontrollera/justera det
En annan sak som kan göra stor skillnad är riktigt bra (växel-)vajrar+höljen tex lågfriktionsvajrar + höljen, gärna helkapslade. Exempel på helkapslade lågfriktionsvajrar + höljen:
Jagwire Road Elite Sealed https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/elite-sealed-road-shift-kit
De fungerar väldigt bra och även om de kostar en del mer än basic standard är de värda merpriset, åtminstone enl mig
https://www.bike24.de/p1321771.html
Är de för dyra och/eller du vill hålla dig till Shimano är senaste generationens DA vajrar + höljen riktigt bra
https://www.bike24.de/p112384.html

Men oavsett vilka vajrar + höljen du väljer bör du vara noga vid installationen för att de skall fungera så bra som möjligt

- Hjul/däck, vad tycker ni om det som sitter på (Fulcrum Racing 618 disc + Vittoria Zaffiro Pro Slick 700x25c)? Skräp eller bra grejer?
Däcken är långtifrån de bästa, som på många cyklar. Enl specen skall cykeln komma med 25mm men kan du gå upp till 28 mm är det ingen nackdel, tvärtom!
Conti GP5000 för slang i 28mm kostar 389,15 SEK/däck här
Glöm inte slangarna original är troligen onödigt tunga billiga varianter. Bra slangar är de på 65-75g och med tillräckligt lång ventil, mät ventillängden på de gamla slangarna.
Bra slangar är tex Schwalbe SV20 för 6,29 € här: https://www.bike24.com/p25060.html

Att byta till riktigt bra däck är den enskilda uppgradering som gör störst märkbar skillnad, åtminstone när man använder cykeln.
Enl mig åtminstone

Förslag på rolig uppgradering?
Ny styrlinda!

Rent generellt för en cykel i den här prisklassen, är det värt med att byta ut komponenter enligt ovan eller ska man bara köra på tills det är dags för helt ny hoj?
Personligen skulle jag inte byta ut några riktigt dyra delar som jag inte skulle kunna använda på nästa cykel.
'

niklaws

Medlem
Effektmätare, sadel och däck skulle jag uppgradera med. Ev Linda om den är oskön.

Absolut inte växlarna. Bättre sälja hojen och köpa ny isåfall.

Hjul kan du ju utnyttja på nästa cykel så det är iallafall inte bortkastat. Men om man är begränsad budget skulle iaf jag köpa effektmätare före.

GCS14

Ny medlem
@HåkanC
Tack för mycket utförligt svar! Tar till mig vad du skriver, nya vajrar och däck står nu på inköpslistan (y)

Det enda som är helt säkert är att det är dyrt särskilt Di2 för skivbroms!
Ja här var jag lite för snabb i tanken, sökte på vad ett kit skulle kosta och insåg att det var i stort sett lika mycket som jag la på cykeln, hehe.

Många handlare betraktar 105-utrustade cyklar som "billiga" vilket kan visa sig i både slarvig installation och bristfällig justering.
Låter helt klart vad som vad som hänt i mitt fall.

Mekaniska 105-växlar är enligt mig pålitligheten själv och med bra vajer och rätt inställda går de hur bra som helst.
Ja det här var ungefär vad jag hade läst innan jag köpte cykeln varför jag valde att stanna på den nivån. Därav besvikelsen och tankar om uppgraderat system, men låter på er som det bara behöver justeras vilket såklart vore det bästa för plånboken 😄

Hjul kan du ju utnyttja på nästa cykel så det är iallafall inte bortkastat. Men om man är begränsad budget skulle iaf jag köpa effektmätare före.
Budgeten är väl inget jättehinder men vill ju inte gå till överdrift och ha hjul som är för dyra kontra nivå på hojen. Men som du säger, hjul kan man ju ta med sig till nästa cykel också. Har du något köptips på effektmätare då? Nyfiken :)

Vernersson

Aktiv medlem
Instämmer med vad @niklaws skriver här ovan.

Stages & Quarq är väl de vanligast förekommande på marknaden (finns många andra också)
Stages (tex) blir ju enklast om du "nöjer dig" med enkelsidig mätning, då behöver du bara byta vänster vevarm.

Sedan när det gäller hjul så är ju kolfiber alltid skoj.
Lightbicycle har jag själv positiv erfarenhet av, både till lvg & mtb.

Lycka till med uppgraderandet =)

GCS14

Ny medlem
Tack för era svar!

Gällande hjul har jag kikat lite på dessa:

Även den här varianten kanske inte lika snygga som den första, men å andra sidan halva priset:

Vad tycker ni?

GCS14

Ny medlem
Köpte Prime hjulen i 50mm men senaste generationen (19mm inner bredd) i våras för 5400kr. Funkar utmärkt och bra priser på både lager och body om det behövs. Kör 28mm Spez Turbo däck på dem.
Snyggt! Hade ju varit perfekta, men modellen verkar inte finnas i lager nånstans vad jag kan se dessvärre.

mickescott

Aktiv medlem
Prime hjul kan ha problem med livslängd på alla lager i naven särskilt bak nu är ju reservdelarna inte extremt dyra men livslängden kan vara kort

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer