Hjälp mig välja cykel!

Trexo

Aktiv medlem
Hjälp mig välja cykel!
Hallå!

Jag kommit fram till att jag ska börja cykla till jobbet igen efter att kört bil i cirka ett år nu.
Tog körkortet då och då ville jag såklart köra i början men nu har det blivit en dålig vana.
Så min fråga är om jag tänker rätt? Jag har låt säga 3km till jobbet på ren asfalt hela vägen och tanken är att jag ska cykla omvägen hem så rundan hem blir cirka 3mil iallafall 3ggr i veckan. Sen blir det annan cykling i skogen på helger osv men även där är det inte jätte avancerat så jag tror heldämpat blir onödigt då jag idag har en med låsbar dämpare och den står till 90% i låst läge. Jag har tänkt på vad jag ska köra för cykel ett tag och kommit fram till att en on-one fatty skulle passa bra. Men tänker jag fel? Kommer jag ångra mig tro? kommer någon annan hoj lämpa sig mycket bättre?
Tar tacksamt emot tips.

Hubbe

Ny medlem
Hjälp mig välja cykel!
En fatty är nog det sista jag skulle köpa om jag var du. Satsa på mer allsidiga cyklar först och köp fattyn när cykelstallet börjar bli fullt (som en kul grej).

En CX kanske kan vara något? Fungerar riktigt bra på asfalt, helt okej på grusväg och duger på jämna/släta stigar. Tycker du det är kul att cykla i skogen så kan du alltid komplettera med en FS längre fram.

Själv kör jag på en lätt och snabb FS eftersom jag då är helt fri att välja precis vilken väg som helst (asfalt, grusväg, skog, uppför, nedför, psv). Har själv funderat på CX men känner att det begränsar mig lite för mycket (vill helst kunna cykla på stigar där det finns lite rötter/stenar utan att kroppen ska ta för mycket stryk).

Trexo

Aktiv medlem
Hjälp mig välja cykel!
Jo nästan allt handlar om asfalt tyvärr, pendlingen till jobbet och extra rundan består mest av asfalt kanske kan få till en del i skog men inte ens hälften av asfalten och då är det fina släta stigar. Och när jag cyklar skog så är det skogs stigar med rötter och skit. men det är max 25% av den totala cyklingen.
Tänkte själv att nyköpet skulle göra mig motiverad att cykla i vått o torrt och även snö osv men det blir oftast inte så mycke snö i södra skåne och blir det de så plogas den bort eller tinar upp på några dagar.

Några namngivna tips på busig ram så som fattyn? runt 15 000:- klassen

Trexo

Aktiv medlem
Hjälp mig välja cykel!
En cx bör alltid ha bockstyre? Kan inget på den fronten, vet inte heller hur jag skulle gilla sånt styre.. Får nog bli en passande mtb och fattyn är utdömd?

Aliide

Ny medlem
Hjälp mig välja cykel!
Låter väl som en typ treväxlad gubbhoj skulle vara okej. Citybike. Hybrid. Rakt styre. För de eventuella skogsturerna med rötter och sånt annan cykel. Ut i naturen kan man komma med vilken cykel som helst. Finns fina vägar och små fasta grusstigar som jag faktiskt råkat hitta och kört på med pendlaren (räserhybrid) på smala välpumpade däck när jag tänkte se mig lite omkring i finvädret på försommaren på vägen hem från jobbet. CXen och däcken hade ju varit mer adekvat men den stod ju hemma...

castrello

Aktiv medlem
Hjälp mig välja cykel!
Med din beskrivning skulle jag aldrig välja en fatbike. Ska du cykla i skogen på fritiden plus pendlingen säger jag HT 29.

Scotty10

Ny medlem
Hjälp mig välja cykel!
castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Med din beskrivning skulle jag aldrig välja en
> fatbike. Ska du cykla i skogen på fritiden plus
> pendlingen säger jag HT 29.

Jag med.

Tant_Trek

Aktiv medlem
Hjälp mig välja cykel!
Om du ska cykla till jobbet varje dag, hur står cykeln medan du jobbar, med tanke på ev cykeltjuvar? Vet inte hur din miljö är, om det är några risker. Kan du ta in den någonstans, om den inte står skyddad?
Annars är det ju kanske vettigt med en lite mer anonym (inte uppseendeväckande) hybrid för cyklingen de allra flesta dagarna, använd din nuvarande cykel med dämpare de dagar du verkligen ska ut i skogen bara.

Trexo

Aktiv medlem
Hjälp mig välja cykel!
Jo en 3 växlad gubbhoj hade nog funkat men hur hade motivationen mått av det? de är en allroundhoj jag bör ha anser jag själv men vad är då bäst lämpat? Fattyn blev jag sugen på för att jag tror/trodde att de e en bra allroundhoj men nu känns det som det är fel. Blir det segt att cykla på, på asfalt? Annars blir det en 29ht som någon skriver.

Kellogg's

Ny medlem
Hjälp mig välja cykel!
Jag tycker det låter som en HT 29:a skulle vara något för dej. Funkar finfint i skogen och på vintern utan att vara alltför seg på platten. Att fundera på är kanske om du behöver dämpare fram eller inte. En helstel On-one Inbred kanske skulle vara något?
Som redan sagts så är nog inte asfaltscykling med fatty så motiverande/motiverat det heller.

Trexo

Aktiv medlem
Hjälp mig välja cykel!
Tanken är lite att en ny hoj som är utformad på ett helt nytt sätt än vad jag har idag ska trigga igång motivationen men som du skriver.. Köpa en cykel som upplevs tråkig och onödigt jobbig att ta sig fram på kommer få motsatt effekt. Redan idag har jag lockout och den är oftast låst så en stel gaffel bör vara rätt för mig. Hade en 20" Kina kolfiber för ett år sen men den kändes så himla stor, jag är 1.80. Och den passade nog men den kändes ändå stor på något sätt.. Så en riktigt slopad ram och mindre storlek så kan det nog funka.. Vågar mig inte på Kina kolfiber igen efter att ha knäckt en sadelstolpe och juvelerna blev ordentligt tilltryckta.. För övrigt en av anledningarna till att jag sålde cykeln.

nyrakad

Ny medlem
Hjälp mig välja cykel!
Jag tror att en Fatbike är ett bra val. Alla som har en sådan verkar tycka att det är det bästa som finns.

Ja, den är inte snabbast på asfalt och inte i skogen heller men vem har sagt att det ska gå fort hela tiden???

Igår och dagen innan cyklade jag lite på en lånecykel då bilen var på verkstan. Tung damcykel med alldeles för låg sadelhöjd. Faan vad kul jag hade.

Sen misstänker jag att man får ganska bra för en begagnad Fatbike om man tröttnar på den. Dom säljs inte överallt och dom brukar ta slut fort i butikerna..

Trexo

Aktiv medlem
Hjälp mig välja cykel!
Mitt första mål är att komma igång igen kroppsligt.. Så det är som du säger.. Jag jagar inte tider men det ska ändå va kul att cykla.. Får inte kännas omotiverat segt att ta sig fram.. Och tittar man i forumet så är dock dem flesta RR med en fatty i bilden på snöigt underlag.. Ha begäret är stort på en fatty men vill inte känna mig missnöjd efter 2 veckor.. Tänker riktigt hårda däck så funkar asfalt? Och i skogen mindre tryck? Kanske svårt att jämföra men kommer jag känna stor skillnad mot min jekyll 600 som för övrigt ligger på k&s?

Cykeln stor inomhus på jobbet så ingen risk för stöld. Även i låst förråd med kedja i golvet när den är hemma.

Senast ändrad:

Lars.E

Aktiv medlem
Hjälp mig välja cykel!
Som sagt... Fatbike är väl inte det snabbaste man kan köra på asfalt.
Cyklar du själv märkes det inte så väl att det går långsammare, så då är det bara kul, men cyklar du med andra så kan det kännas lite tungt när farten ökar.

Själv körde jag ett 3 mil långt motionslopp på asfalt med min fatbike idag. Det gick jättebra, jag hade kul och tog mig runt med hedern i behåll, men nog gör sig fatbiken bättre på grus och i skogen.

Fattyn börjar bli till åren och det har kommit många Fatbikes som både är lättare och kan ta fetare däck, men den verkar vara pålitlig och kul iallafall.

Annars så finns det en Specialized Fatboy till salu i skåne.
Den tar fetare däck och är förmodligen lite lättare, men kanske inte lika pålitlig?
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=145225

-Andy-

Aktiv medlem
Hjälp mig välja cykel!
Hur kan ni ens fundera på att använda en fatty som asfaltshoj? Det tar bara ett par tramptag innan man inser att vilken annan cykel som helst gör jobbat hundra gånger bättre. En fatty ser ball ut men är verkligen helt värdelös på asfalt. Helt värdelös.

Lars.E

Aktiv medlem
Hjälp mig välja cykel!
-Andy- skrev:
> Hur kan ni ens fundera på att använda en fatty
> som asfaltshoj? Det tar bara ett par tramptag
> innan man inser att vilken annan cykel som helst
> gör jobbat hundra gånger bättre. En fatty ser
> ball ut men är verkligen helt värdelös på
> asfalt. Helt värdelös.

Hundra gånger bättre är en rejäl överdrift och helt värdelös är den inte.
Men annars håller jag med om att en cykel som är gjord för asfalt är betydligt snabbare än en fatbike på asfalt.

StoraBerg

Ny medlem
Hjälp mig välja cykel!
castrello skrev:
> Med din beskrivning skulle jag aldrig välja en
> fatbike. Ska du cykla i skogen på fritiden plus
> pendlingen säger jag HT 29.

Håller med.
Har en XC HT som funkar precis så och det är den hoj jag har överlägset flest timmar på och den klippa jag ska bygga mitt rike på.

Trexo

Aktiv medlem
Hjälp mig välja cykel!
Det handlar nog mest om som nån skrev.. Den ser rolig ut och är annorlunda.. testkört en fatty hos Roslin cykel men de va en kort runda och vid det tillfället va det inte alls intressesant.. precis när jag byggt klart min Kina 29e cykel.. Men nu tänker jag annorlunda.. Verkar vara lite skiljda tankar kring fatty eller inte..

Edarion

Aktiv medlem
Hjälp mig välja cykel!
Tycker alla verkar överens om att cykeln knappast är lämpad för ändamålet. Tankarna går väl isär när det gäller om du ändå bör köpa den eller inte... Ingen säger "perfekt val med dom förutsättningarna".

-Andy-

Aktiv medlem
Hjälp mig välja cykel!
En enhjuling kanske kan vara något? Är både annorlunda och ser roligt ut. Säkert bra träning för mage/rygg också ?

Scotty10

Ny medlem
Hjälp mig välja cykel!
-Andy- skrev:
> En enhjuling kanske kan vara något? Är både
> annorlunda och ser roligt ut. Säkert bra
> träning för mage/rygg också ?

Finns dom som 29:er?

Hubbe

Ny medlem
Hjälp mig välja cykel!
Scotty10 skrev:
> -Andy- skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En enhjuling kanske kan vara något? Är både
> > annorlunda och ser roligt ut. Säkert bra
> > träning för mage/rygg också ?
>
>
> Finns dom som 29:er?

Hehe :)

Nimbus 29" Road i svart
29nimbusroadblack.jpg

http://www.unicycle.se/enhjulingar/nyborjare/29-nimbus-road-unicycle-black

Jag röstar dock fortfarande för en CX och att TS behåller sin nuvarande cykel för lite skoj i skogen.

nyrakad

Ny medlem
Hjälp mig välja cykel!
-Andy- skrev:
> En enhjuling kanske kan vara något? Är både
> annorlunda och ser roligt ut. Säkert bra
> träning för mage/rygg också ?

Så sent som igår provade jag enhjuling. Titta på bilden hur kul det var. Å inte kunde jag grina illa heller när sonen och hans skola var på plats.

Bilagor

Miracle

Aktiv medlem
Hjälp mig välja cykel!
Trexo skrev:
> Är detta en CX?
> http://www.peterverdone.com/?p=2000
> Och vad är då den stora skillnaden mot en vanlig
> mtb förutom däckstorleken och styret?

Nej, en CX ser ut som en racer ungefär, men tar bredare däck och många kan även förses med skärmar vilket är nödvändigt när man pendlar i regn. :-)

Frid!

Trexo

Aktiv medlem
Hjälp mig välja cykel!
Är inte helt övertygad ang CX, just nu känns det som om fattyn inte passar alls bra och då kommer tankarna på en lätt vanlig mtb med slopad ram som jag gillar i skog/stigar och stel gaffel.
Säljer jag jekyllen så köper jag en dämpad gaffel så kan jag ha cykeln till både pendling och skog om jag vill det. Låter som de bästa alternativet om jag inte tar en CX?

Trexo

Aktiv medlem
Hjälp mig välja cykel!
Jo men jag behåller min jekyll då och har den i skogen.. Och denna som motion och pendlingscykel..
Så fattyn får motvilligt gå bort.. Men vill inte heller lägga 14000:- på en cykel som jag förmodligen kommer tycka är jobbig att cykla på, på landsväg när nyhetskänslan lagt sig..

Senast ändrad:

Rumpel

Ny medlem
Hjälp mig välja cykel!
Vilket ställe är det viktigast att cykeln är rolig? Till jobbet eller i skogen? Det går ju ganska bra att cykla 3 mil med en 29ht med X King eller racing Ralph. Täckande skärmar är dock mkt skönt om man inte kan byta om på jobbet.

Trexo

Aktiv medlem
Hjälp mig välja cykel!
Jag jobbar som svetsare och har mina arbetskläder på jobbet så jag byter om där.. Tanken har slagit mig.. Men efter att snöat in helt på en fatty som jag blivit avrådd så blev det väldigt koncentrerat på en pendlar cykel som är lämpad för det och som du säger skulle kanske en 29 ht funka i båda lägen.. Både pendlingen och skogen.. Roligare att ha ny cykel i skogen än på väg till jobbet.. Kan jag då använda den till båda är det bara ett plus.. Några prisvärda förslag?

hannulan

Medlem
Hjälp mig välja cykel!
Jag hänger inte riktigt med. Har du någon cykel alls nu?

Hade jag haft tre km till jobbet hade jag köpt en trevlig skogshoj och så hade jag skippat omvägen hem till förmån för en trevlig skogsrunda på kvällen. Svårt att kompromissa o få en cykel som är bra på allt, men för 3 km kan du cykla på typ vad som helst.

Trexo

Aktiv medlem
Hjälp mig välja cykel!
Jag har en cdale jekyll 600 heldämpad historia.. Men till en början va det tänkt att köpa en fatty men efter lite inlägg så avbröts den tanken och jag hade i tanken att köpa en pendlare till jobb och extra rundor på väg hem efter jobb när det finns tid.. Har två barn 3 och 5år och en sambo som slutar senare än mig ibland så det blir att hämta barnen några dagar i veckan.. Och då blir det raka vägen hem.. Men dem andra dagarna då hon hämtar tänkte jag ta en omväg hem för att få upp motionen.. Och sen använda min jekyll på helgerna när det blir mer skog och stig.. Men nu lutar det åt en cykel jag kan ha till båda ställena..

Senast ändrad:

Aliide

Ny medlem
Hjälp mig välja cykel!
En CX som kanske bara används 6 km/dag och sedan en skogscyckel... Och killen vill ha rakt styre. Säger antingen en rel billig hybrid med hydrauliska el dito citybike för vardagscykling, skärmar och ev pakethållare och har kvar den han har idag.

Hade han haft en fäbless för grusvägsrundor och landsväg så absolut en CX. Men nu verkar han behöva en vardagshoj på asfalt för mestadels väldigt korta resor. Och utöver det ta en tur inne i skogen på stigar då och då.

Kellogg's

Ny medlem
Hjälp mig välja cykel!
HejPåDej skrev:

> Så, problemet löst, varför göra det så svårt får sej? :)

+1, cykla mer och fundera mindre så blir du nog gladare i längden! Du har nog redan fått de svaren du kommer få på din fråga.

-Andy-

Aktiv medlem
Hjälp mig välja cykel!
Aliide skrev:
> En CX som kanske bara används 6 km/dag och sedan
> en skogscyckel... Och killen vill ha rakt styre.
> Säger antingen en rel billig hybrid med
> hydrauliska el dito citybike för vardagscykling,
> skärmar och ev pakethållare och har kvar den han
> har idag.
>
> Hade han haft en fäbless för grusvägsrundor och
> landsväg så absolut en CX. Men nu verkar han
> behöva en vardagshoj på asfalt för mestadels
> väldigt korta resor. Och utöver det ta en tur
> inne i skogen på stigar då och då.

Fast han kommer köra ett par "längre" rundor också (30 km asfallt) flera gånger I veckan. Därav alla rekommendationer om CX.

Trexo

Aktiv medlem
Hjälp mig välja cykel!
Har tagit ett beslut.. Köper en fatty från On-one och samtidigt köper jag On-one fatty no fatty hjul eller vad dem heter.. Ett extra hjulset som är som vanliga hjul och med vanliga 29 däck så kan jag själv välja vad jag vill ha på.. Fatty hjulset eller ett par helt vanliga 29 hjul med snabba däck.. Så får jag båda! Kan nog inte bli bättre!
Tackar för alla tips och förslag..

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer