Hjälp mig välja E-MTB YT DECOY ??

and.claesson

Ny medlem
Hejsan!
Har idag en Trek Fuel ex 8 som jag använder mycket i skogen. Är så sugen på en Elcykel. Har bara så svårt att välja i denna djungel.
Älskar cykla utför. Så måste klara av detta. Den värsta typen av fjädring med mera är inte det viktigaste.

Viktigt för mig är att det är bra prestande på motorn och bra räckvidd då skogen ligger en mil bort med grusväg.

Spanat lite på YT Decoy core3

Men verkar va lite svårt med leveranstider med mera.
Trek har ju en men ingen lust at pröjsa 100k

Har ni något bra tips?

Ha en fin kväll

Hejsan!
Har idag en Trek Fuel ex 8 som jag använder mycket i skogen. Är så sugen på en Elcykel. Har bara så svårt att välja i denna djungel.
Älskar cykla utför. Så måste klara av detta. Den värsta typen av fjädring med mera är inte det viktigaste.

Viktigt för mig är att det är bra prestande på motorn och bra räckvidd då skogen ligger en mil bort med grusväg.

Spanat lite på YT Decoy core3

Men verkar va lite svårt med leveranstider med mera.
Trek har ju en men ingen lust at pröjsa 100k

Har ni något bra tips?

Ha en fin kväll
Specialized Levo har 90nm om det är stark motor du är ute efter men du får inte lika mycket övrig cykel för pengarna.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Har inte kört ngn YT ännu tyvärr men har bl a kört följande:

- Merida eONE-SIXTY. Samma motor som YT. Säljer dåligt = bra rabatt. Fin hoj i övrigt. Mer kompetent än poppig.
- Trek Rail. Bra allroundhoj med schysst pop för att vara en stor monstertruck.
- Spesh Turbo Levo. Underbar allround-maskin. Dyr men tyst o fin.
- Spesh Turbo Levo SL. Svag motor men annars väldigt lik en analog hoj.
- Orbea Rise. En bra mellanväg. Ganska lätt o kul trail-orienterad hoj.
- Husqvarna HC8. Enduromonster. 27.5-tum o ganska brant gaffelvinkel men ändå är det den lättaste hojen jag har kört nerför otäcka sträckor med. En paradox...
- Canyon Spectral:On. Ganska lik Turbo Levo i motor/batteriplacering. Balanserad o kul men jag testade bara helt kort.
- Canyon Torque:On. Finns bara i 27.5. Enduroorienterad men jag testade bara helt kort.

Har nog kört några fler men detta är väl grundutbudet ungefär. Fråga på om du vill veta mer om ngn hoj (obs, blir ju bara mina tyckanden då).

and.claesson

Ny medlem
Tack för dessa snabba svaren.
Ramlade in på den supervackra @miss.peaches instagram. Hon är sponsrad av märket Radon
https://www.radon-bikes.de/en/e-bike/mountainbike/render/render-100-hd-750-2022/

Dessa var väldigt prisvärda. Känns som liknande komponenter som dyrare märken..
Dum fråga kanske. Men är det inte lite så att man betalar mer för själva märket än komponenterna. Olika ramar (märken) men samma komponenter liksom.

Vill ju inte köpa något som går av på mitten. Men kan jag komma undan med 5000 euro från Radon flr mitt hobbybruk istället för att pröjsa 160k sek för en S-works turbo så gör jag gärna det

Höjdskräck

Aktiv medlem
Tack för dessa snabba svaren.
Ramlade in på den supervackra @miss.peaches instagram. Hon är sponsrad av märket Radon
https://www.radon-bikes.de/en/e-bike/mountainbike/render/render-100-hd-750-2022/

Dessa var väldigt prisvärda. Känns som liknande komponenter som dyrare märken..
Dum fråga kanske. Men är det inte lite så att man betalar mer för själva märket än komponenterna. Olika ramar (märken) men samma komponenter liksom.

Vill ju inte köpa något som går av på mitten. Men kan jag komma undan med 5000 euro från Radon flr mitt hobbybruk istället för att pröjsa 160k sek för en S-works turbo så gör jag gärna det
Onekligen fina komponenter till ett fantastiskt pris! Tror Rob Rides eMTB testade den för ett par år sedan, kan ju vara värt att kolla upp. Fick ok betyg.

Det som ser lite lustigt ut är geon. Kort reach o långt kedjestag. Ungefär som Raymons modeller, eller Decathlons Stilus.

Radon byggs för övrigt i samma fabrik som Cube. Kan ju vara värt att kolla Cubes varianter oxå som kan vara hyfsat prisvärda dom med, men inte lika prisvärda som Radon.

För övrigt behöver man inte köpa S-Works för 160'. Det finns mer prisvärda modeller till numera rabatterade priser.

Frenchy

Aktiv medlem
All the above-mentioned can be great choice IMHO but I have riden 10s of ebikes in the last couple of years including some pretty high end one like the Yeti E160, Orbea Rise M-Team (I own on of those but I modified it so much that it can't be compared to the one on sale by Orbea), Unno Mith, Kenevo SL, etc...
And the one thing I took away from all that testing is that unless your climbing is fireroad with bikepark like DH, you might want to start by choosing the engine first, then look at the best option with that engine.
IMHO (and remember that I own a bike with a Shimano EP8 motor, if you can find a bike that suit your needs, you might want to go with the Bosch Performance CX (or CX race).
I have personally chosen the Orbea because my riding is more playfulll than planted and a lot of my rides are with riders on "analogue" bikes so a strong motor with great power delivery wasn't the priority.
But if I had access to a 17.5kg bike with a Bosch engine and good kinematic, I would have 100% gone for that.

Long story short, start with the right motor for you (and pure power isn't as important as how it get delivered) and take it from there.
Now if look is important..... there is always that!!!

GetLucky

Medlem
Jag skulle nog avvakta lite med att köpa en Decoy, tror dom har en ny på gång, den dom har nu börjar bli flera år gammal och dom hade 25% rabatt på alla förra veckan.

RK90

Ny medlem
Har inte kört ngn YT ännu tyvärr men har bl a kört följande:

- Merida eONE-SIXTY. Samma motor som YT. Säljer dåligt = bra rabatt. Fin hoj i övrigt. Mer kompetent än poppig.
- Trek Rail. Bra allroundhoj med schysst pop för att vara en stor monstertruck.
- Spesh Turbo Levo. Underbar allround-maskin. Dyr men tyst o fin.
- Spesh Turbo Levo SL. Svag motor men annars väldigt lik en analog hoj.
- Orbea Rise. En bra mellanväg. Ganska lätt o kul trail-orienterad hoj.
- Husqvarna HC8. Enduromonster. 27.5-tum o ganska brant gaffelvinkel men ändå är det den lättaste hojen jag har kört nerför otäcka sträckor med. En paradox...
- Canyon Spectral:On. Ganska lik Turbo Levo i motor/batteriplacering. Balanserad o kul men jag testade bara helt kort.
- Canyon Torque:On. Finns bara i 27.5. Enduroorienterad men jag testade bara helt kort.

Har nog kört några fler men detta är väl grundutbudet ungefär. Fråga på om du vill veta mer om ngn hoj (obs, blir ju bara mina tyckanden då).
Jag är sugen på en spesh turbo Levo men jag som inte är insatt. Hur mycket cykel får man för pengarna om det inte varit en motor på?
Sen undrar jag om man får köra på ängårdsbergen, lackarebäck och Delsjön med en el mountainbike?

Höjdskräck

Aktiv medlem
Jag är sugen på en spesh turbo Levo men jag som inte är insatt. Hur mycket cykel får man för pengarna om det inte varit en motor på?
Sen undrar jag om man får köra på ängårdsbergen, lackarebäck och Delsjön med en el mountainbike?
Det sägs att Turbo Levo är baserad på Stumpjumper o att Kenevon är baserad på Enduron, så där går det väl att jämföra lite.

Ja, du får köra överallt med en eMTB där du får köra med en vanlig cykel. Det är endast undantagsvis som inte elcyklar får användas. Jag minns inte exakt var i Gbg det var men du lär förmodligen inte hamna där om du kör på dom ställena du nämnt.

Lotta B

Aktiv medlem
Jag har en YT Decoy pro som jag är grymt nöjd med. Hade innan den en Cube ebike som var bra, men decoyen trivs mkt bättre i teknisk terräng: Mer lekfull säger jag. Annars vete sjutton, jag hade köpt samma cykel idag eller om det kommer en ny variant från YT.

Topp