Hjälp mig välja min nästa MTB

theomoll

Medlem
Hej!
Förra året fick jag hjälp att komma igång med mountainbike här på forumet och det slutade med en Giant Talon 4! Är i det stora hela väldigt nöjd med cykeln men jag har lärt mig lite mer om vad jag vill ha. För det första har jag börjat känna att cykeln är snäppet för stor och otymplig - är själv 186cm och köpte en XL, men fick prova att cykla på polarens M-cykel och uppskattade verkligen hur mycket mer behändig den var på snåriga bitar. Därför tänker jag att jag vill ha en L-cykel nästa gång.

För det andra är jag inget jättefan av framväxlarna - har kikat på cyklar med 1x11-drivlina (?) och känner att det skulle passa fint. Cyklar mest i skog så det känns som en liten simplifiering hade suttit fint.

I övrigt är jag nöjd med hur den känns - gillar 29'', gillar 100mm dämpning. Min nästa cykel behöver inte vara någon värsting då jag själv inte är det, men har kikat på Giant Talon 1i storlek Large som en naturlig uppgradering. Skulle det kännas som ett vettigt val eller har ni några bättre alternativ? Har givetvis kollat beggat också men utbudet inom köravstånd är lite snålt just nu.

erolwi

Aktiv medlem
Cykel med 100mm slag, utan framväxel och storlek L finns ju några hundra att välja på. Men gillar du den du har så kan det ju inte gå fel med en likadan men en storlek mindre.

Jag beställde nyss en cykel till grabben som uppfyller din spec. Köpte en BMC Twostroke, korta kedjestag och flackare gaffelvinkel gjorde att valet föll på just den + att den faktiskt gick att få tag på. Men den är ju åt det sportigare hållet.

Topp