Hjälp och tips kring bygge av heldämpad mtb barn 20 tum önskas

CarlMoberg

Ny medlem
Hej.

Jag köpte i vintras en ram montainbike Propain Frechdax 20 som skall bli grabbens DH-cykel i sommar, vi kör en hel del i bikeparken i Åre men även en del stig kring Östersund.
Saken är den att det var bra mycket mer komplicerat än jag trodde att hitta rätt prylar med alla olika standarder för allt vad gäller cykel/komponenter och vad som passar ihop.
Därför vore jag mycket tacksam om någon har möjlighet att guida mig i denna djungel så att det blir rätt.

Tanken är att bygga en relativt budget men funkis mtb för bikepark men även skall gå att cykla stig med.

Ramen är en Propain Frechdax för 20 tums hjul
Bottom bracket BSA 73
Headset top ZS44, bottom ZS44
Rear axle 130x10 thru
Chain line 49

Det som finns idag är ram helt ren utan styr eller vevlager.

Gaffel har jag köpt, en SR Suntour SF18 XCM JR-AIR-SL LO 20 Inch Fork - 80mm - 1-1/8 Inch - 9x100mm QR
Styre, bromsar, skivor, grips finns.

Jag har en Orbea MX TEAM 20 tum disc som jag hade tänkt att ha som donator och ta alla delar från. Tyvärr verkar det bara som om jag kan använda bromsar, sadel/sadelstolpe, framhjul samt ev kassett/bakväxel/kedja/vevar om det passar. Det kan bli att jag kränger den istället och köper delar nytt och begagnat.

Första problemet är att jag inte hittar ett bakhjul som passar. Det är 135/10 thru axel som gäller så bakhjulet från Orbean passar inte då det är QR. Det verkar omöjligt att hitta nytt till rimliga pengar så jag måste troligen bygga ett hjul med det nav och fälg jag till slut hittat. Jag är något osäker på hur jag hittar rätt ekrar och drivlina som passar. Planen är att hitta en billig ny/begagnad bakväxel typ 9 eller 10 växlat eller så som passar utväxling för barn med rätt drev fram. Orginal är det 115 vevar med 28 framdrev och 9-delad kassett 11-34 så det blir väl detta jag försöker hitta om ingen tycker att det finns lämpligare utväxling.

Det jag hittat vad gäller bakhjul/drivlina är:
Spank Spoon 28 - 20 Inch MTB Rim - 32 Hole - shotpeen black | BIKE24
Shimano ZEE FH-M640 Rear Hub Disc - Centerlock - 10/12x135mm - black | BIKE24
https://www.bike-discount.de/de/shimano-altus-cs-hg200-9-fach-kassette
Passar kassett/växel/framväxel/nav ihop och duger det?
Ekrar till detta är oklart, tips?

Till ramen för att gaffeln skall passa hade jag tänk mig följande styrlager vilket verkar vara komplett övre och undre, funkar det?
Ritchey Comp Zero Styrlager ZS44/28.6 I ZS44/30 svart | bikester.se

Vevlager skall det ju vara BSA 73 men jag har svårt att hitta billiga vevar till detta och lagret BSA73 är rätt dyrt. Kan jag istället köra med detta och ta vevar med fyrkantsfäste? Så är det på andra cyklar som barnen haft och jag har inte haft några problem. Får jag problem med kedjelinje? Är detta ett mycket sämre vevlager?
Shimano BB-UN300 Fyrkantslager BSA 73mm | bikester.se

Om vi börjar med detta så jag kan beställa hem prylar och påbörja bygget, skulle redan varit klar med detta då säsongen är igång men tid är en bristvara just nu.

Har någon passande prylar liggande och vill sälja så köper jag gärna.

Tacksam om någon har tid över och kan svara på frågor ovan.

Med Vänlig Hälsning Carl Moberg

Berk

Aktiv medlem
Gaffeln är bra

Styrkager kommer att passa.

Vevlager ser ut att vara låg kvalitet. Dom är ofta riktigt smälla och jag undrar om deb är tillräckligt breda för att klara kedjestaget. Det är också bra att har en mindre klinga än 30t. Vpace har en bra men dyr 120 mm vevparti. Samma säljs av någon här på K&S.

CarlMoberg

Ny medlem
Hej Berk och tack för svar.

Vevlagret ser ut att finnas i bredd 113, 118 och 122.5 mm, tror du alla är för smala? Anledningen att jag tittar på detta vevlager är att det kostar 135kr och i princip alla korta vevarmar till barn är för fyrkantsfäste. Hittar inga bra för BSA 30 utan att det kostar komplett minst ca 1000 kr vilket blir dyrt just nu.

Nån åsikt om de andra frågorna?

jonte987

Aktiv medlem
Är det lönt att snika växlar på så fin cykel? Om det ska vara billigt utan clutch så hade jag i alla fall altus rd och trigger för att vara säker på att slippa krångel. Den fungerar hjälpligt

CarlMoberg

Ny medlem
Jag har dålig koll på vilken nivå som är ok. Vad anser du vara tillräckligt bra då? Jag hittade i reservdelslådan en ultegra 10 växlad bakväxel short cage. Duger den och kan jag använda vilken 10-delad 11-34 HG kompatibel kassett som helst?

jonte987

Aktiv medlem
Jag har dålig koll på vilken nivå som är ok. Vad anser du vara tillräckligt bra då? Jag hittade i reservdelslådan en ultegra 10 växlad bakväxel short cage. Duger den och kan jag använda vilken 10-delad 11-34 HG kompatibel kassett som helst?
Jag kan inte lvg men gissar att det inte blir bra.
Vad gäller nivån så är det väl främst clutch eller icke clutch jag tänker på.
Och att om det ska vara ikke clutch så hade jag hellre kört genomgående altus istället för att blanda - om du inte vet att det blir bra. + Jag vet att altus funkar och är lätt att justera

Berk

Aktiv medlem
Man behöver absolut en clutch!

Min son har en liknande vevparti på en MTB, utan clutch, som används som citycykel och kedjan ramlar av ofta.

Berk

Aktiv medlem
Hej Berk och tack för svar.

Vevlagret ser ut att finnas i bredd 113, 118 och 122.5 mm, tror du alla är för smala? Anledningen att jag tittar på detta vevlager är att det kostar 135kr och i princip alla korta vevarmar till barn är för fyrkantsfäste. Hittar inga bra för BSA 30 utan att det kostar komplett minst ca 1000 kr vilket blir dyrt just nu.

Jag har ingen koll på bredden av fyrkantsvevaxlar och har ingen aning hur breda kedjestager av Frechdaxen är, så jag har ingen aning om det skulle funka eller inte.

Topp