Hjälp oss rädda Kallebäcksdirten i Göteborg!

Skriv under här! 🙏

Kallebäcksdirten är en cykelpark som är ligger i den lilla skogsdungen vid smörgatan/kallebäcks källväg. Dirten har stått där sedan 80-talet och än idag tillför den stor glädje hos både vuxna och barn från hela Göteborg och även andra delar av Sverige. Inom mountainbike världen syns den ofta, både nationellt och internationellt. Senast nu i oktober i ett filmrepotage på RedBull TV, länkad nedan. (hoppa fram till 09:16)

https://www.redbull.com/se-en/videos/swede-shreds-s2-ep1-sick-mtb-riding-in-goteborg

Kallebäcksdirten är unik i Sverige då det finns få cykelparker i just denna stil och där det finns något att cykla och ha kul på för alla olika nivåer och åldrar. Nästan varje helg, året runt, samlas det ett gäng cyklister här med ett åldersspann mellan 5 - 50år för att cykla ihop och ta lärdom av varandra.

Park och natur samt Göteborgs kommun har nu tagit ett beslut om att riva dirten vilket kommer resultera i att ett helt community kommer att försvinna och ej kunna utöva sin sport. Det finns inga planer på att bygga något nytt eller göra något annat med marken där Kallebäcksdirten ligger just nu.

Hjälp oss rädda denna fantastiska plats där unga och gamla, amatörer som absoluta världseliten samlas, inspireras av varandra och njuter av den friska luften genom att göra det vi älskar: cykla!

Visa ditt stöd och skriv under för att stoppa rivningen av Kallebäcks dirten!

Och sprid det vidare!

xyz-saft

Aktiv medlem
Givet att skriva under. Hade varit fantastiskt tråkigt om den revs. Det var där jag testade riktiga hopp första gången för ett halvt liv sedan ungefär.

simson

Aktiv medlem
Skrivit på fast jag bor i tokholm😜
Våran lilla bmxbana här hemma försvinner snart men pga nya bostäder, spontanlek/cykling det är där ligisterna föds….
Mange

SalkinL

Aktiv medlem
Hörde att det handlade om att det är ett svartbygge. D.v.s. inget har sökt "bygglov". Så då ska dom väl markera att så får man inte göra, att det får konsekvenser för många människor det skiter dom i verkar det som. Dom tänker inte alls...

Rassemouse

Aktiv medlem
Men är det inte så att svartbyggen som stått i över 10 år inte behöver rivas? Fast gäller kanske bara om det är på egen mark.

SalkinL

Aktiv medlem
Men är det inte så att svartbyggen som stått i över 10 år inte behöver rivas? Fast gäller kanske bara om det är på egen mark.
Vet faktiskt inte. På egen tomt gäller det väl, men i skogen vet jag inte. Oavsett oerhört korkat av kommunen. Dom får ju en gratis fritidsgård som dom inte behöver anställa personal för eller sköta om.

SocialGimp

Aktiv medlem
Om man får spekulera (detta är ju trots allt Happy...) så kanske en rättshaverist har sett Red Bull-videon och tyckt att rätt ska vara rätt? Gillar videon men stället kanske inte borde ha exponerats så pass mkt, det hade förmodligen mått bättre av att flyga under radarn.

zinkpasta

Aktiv medlem
Hörde rykten om att det var några som skapat en förening som skulle agera motpart / försöka rädda dirten, men att bygglov kostade runt ~40kkr. Nån som vet om det stämmer? Borde gå att skramla till isåfall, jag kan själv tänka mig att slanta in en femhundring trots att jag är där ytterst sällan och på sin höjd vågar köra 5-10% av grejerna..

zinkpasta

Aktiv medlem
Om man får spekulera (detta är ju trots allt Happy...) så kanske en rättshaverist har sett Red Bull-videon och tyckt att rätt ska vara rätt? Gillar videon men stället kanske inte borde ha exponerats så pass mkt, det hade förmodligen mått bättre av att flyga under radarn.
Rivningsryktena började innan den är jag rätt säker på. Jag tror mer att nån övernitisk person börjat / fått fel befattning hos P&N.. Ryktas även om att det var snack om att de nybyggda hoppen på Brudaremossen var för höga och riskerade att rivas / få göras lägre (pratar nu om de som är kvar, inte det tredje som försvann), men det verkar ha löst sig.

/Ryktespasta

SIE

Aktiv medlem
Glöm inte kolla spam-mailen och bekräfta att det är ni som skrivit under namninsamlingen!

ylva

Aktiv medlem
Var kan jag hitta beslutet kring detta? Hade varit intressant att se hur forumulering etc ser ut kring rivningen :(

ylva

Aktiv medlem
Hörde rykten om att det var några som skapat en förening som skulle agera motpart / försöka rädda dirten, men att bygglov kostade runt ~40kkr. Nån som vet om det stämmer? Borde gå att skramla till isåfall, jag kan själv tänka mig att slanta in en femhundring trots att jag är där ytterst sällan och på sin höjd vågar köra 5-10% av grejerna..
Ska också finnas sk anläggningsstöd för föreningar att söka. Så om det är ett bygglov som behövs borde det gå hyfsat enkelt som du säger, med lite skramlande och kanske lite sökande efter stödpengar :)

SIE

Aktiv medlem
Lätt, med en liten/stor tack-plakett (heter det så) med namnlista på alla som var med och räddade den, för att ge donationerna en liten ego-skjuts 🙂

slashtmp

Aktiv medlem
Vi kan tänka oss att hjälpa till från GSC också och har kontaktat P&N för att få reda på mer om läget.

Som jag förstår det är det inte P&N som tagit något beslut om detta utan Stadsbyggnadskontoret, som i sin tur ger P&N uppdraget att återställa marken. Det kan tyckas vara en petitess, men för att vända det här behöver vi gå mot rätt förvaltning inom kommunen.

@jonasfranzen321, du får gärna kontakta oss för att se vad vi kan göra! (info@goteborgsstigcyklister.com)

/ Tomas Persson, Ordförande GSC

Senast ändrad:

C-dale

Aktiv medlem
Trist o obegripligt att den skall jämnas o rivas.
Började fara omkring i den gropen på slutet av 70-talet på min Montesa trial-mc.
Var nog bara jag o lite barn som cyklade runt i den. Fanns inga byggen av något slag.

Paco

Aktiv medlem
Självklart underskrivet!

Kommer ihåg hur surt det var när vår dirt revs för att ge plats till nya bostäder. Tog dock ca 10 år innan byggandet påbörjades….

Durpidurp

Ny medlem
Hoppas verkligen den får vara kvar! Oerhört fint ställe att cykla och utvecklas på! Vore väldigt synd om den möjligheten försvann! Det kanske går att inkorporera den i Delsjö friluftsområde på något sätt? Så länge kommunen känner att de får sätta sin "stämpel" på den så kanske de blir mindre buttra? Kan ju ge Göteborg positiv/negativ publicitet som idrotts/friskvårds och friluftsstad beroende på hur de agerar nu!

En annan tanke jag har är att iallafall mitt friskvårdsbidrag är kvar att använda för året. Det kanske hade kunnat användas som en "medlemsavgift" för att bevara de ytor vi cyklister använder! Kanske fler nappar på denna tanke! (Jag är dock självklart emot att man ska behöva vara medlem för att få cykla där!)

zinkpasta

Aktiv medlem
Grymt bra nyheter, tack till alla som varit inblandade i att (förhoppningsvis) bevara dirten!

Nu kanske jag måste våga mig dit o köra några perfekta dead sailors framöver.

slashtmp

Aktiv medlem
Nice 🙂 Hur gick det till?
Lite oklart ;)

Jag fick själv svar direkt från enhetschefen för parkförvaltningen tidigare idag att de har lyckats pausa detta och han är rätt tydlig med att P&N vill hitta en lösning för att behålla dirten.

De som har roddad med dirten senaste tiden fick också en uppdatering igår eller kanske i förrgår om att det är pausat.

Exakt varför det pausats vet jag faktiskt inte, men det är på initiativ av P&N själva verkar det som.

H.

Aktiv medlem
Låter som ett guldläge att rädda den. Men skapa en förening för att formalisera drift och underhåll så ökar säkert chansen att få till en långsiktig lösning med kommunen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer