Hjälp! Pappas gamla landsvägscykel ska bli snabbast i världen..!

Snuten

Aktiv medlem
Barnpuder på slangen kanske? Kolla här:

Stumpy

Aktiv medlem
Om det finns en logga på navet, så skall den var läsbar åt rätt håll när man sitter på cykeln. OBS!!! Viktigt. :)

Salabaladala

Aktiv medlem
Upptäckte även att bakhjulet inte rullar helt fritt när jag snurrar på det, känns som om det är nå skit i navet. Bara att gilla läget eller något man kan kika på själv? Sitter väl en handfull lösa kulor där inne? Har ingen lust att springa och jaga sådana hela eftermiddagen. Eller kan det vara att någon mutter runt navet sitter för hårt eller löst? Påverkar det?

Låter definitivt som att du behöver serva hjullagrena. Finns bra guides på Youtube.

Snuten

Aktiv medlem
Det där med att spänna åt gamla hjullager lagom hårt, det upplever jag som inte helt enkelt alla ggr. Gäller även styrlager (a headset) även om det är enklare.

Johan3

Medlem
Lättade på någon skön mutter så blev det betydligt bättre. Inte 100% men helt klart skillnad. Serva hjullagrena får bli annan dag, nu vill jag få ihop den så jag kan ta ett test åk till helgen.

Dags att snurra på frikransen, bara att gänga på eller vad bör jag ha med mig?

PS. Tänker att jag försöker få upp någon bild senare om någon skulle ha intresse av det.

HåkanC

Aktiv medlem
Det där med att spänna åt gamla hjullager lagom hårt, det upplever jag som inte helt enkelt alla ggr.
Hos Parktools visar de på ett enkelt sätt att justera lagerspelet hos vanliga hjullager

Sätt fast hjulet på 'utsidan' av (vänstra) bakgaffeln (vänd på snabbkopplingen).
hubadj_setup.jpg

Justera som vanligt
hubadj_adjust2.jpg

Hela artikeln: https://www.parktool.com/blog/repair-help/hub-overhaul-and-adjustment

Salabaladala

Aktiv medlem
Lättade på någon skön mutter så blev det betydligt bättre. Inte 100% men helt klart skillnad. Serva hjullagrena får bli annan dag, nu vill jag få ihop den så jag kan ta ett test åk till helgen.

Dags att snurra på frikransen, bara att gänga på eller vad bör jag ha med mig?

PS. Tänker att jag försöker få upp någon bild senare om någon skulle ha intresse av det.

Kolla att det inte blir glapp sidledes när du lättar på muttrar på hjulaxeln bara. Serva behöver du förmodligen inte göra just nu, men ha det på att-göra-listan. Skadas lagerbanorna så går det inte att byta dom. Blir nytt hjul isf.

Johan3

Medlem
Nej, bara det här fettet funkar: https://phil-wood-co.myshopify.com/products/3-oz-tube-of-phil-waterproof-grease

Skämt åsido, för dina ändamål duger nog Clas fett. Det är å andra sidan en produkt som man kan tjäna in en del mek/slitage genom att välja något finare.
Fett från Clas blev det, frikransen är nu på plats. Dags att kapa kedja!
Frikrans1.jpg

Frikrans.jpg

Har jag sett växeln rätt förresten? (Bortsett från att cykeln står upp och ner på bilden) På rätt sida om "växelrampinnen"?

Senast ändrad:

Johan3

Medlem
Problem! Plötsligt har vevpartiet börja glappa. Såg en insexskruv och tänkte att det är väl enkelt att dra åt. Men visade sig att den var rund, får inget grepp. Hur löser jag det?

vevparti.jpg

Det känns som om vevpartiet i sig sitter ihop med varandra men det liksom glappar i takt, mot ramen (?). Om den beskrivningen gör det begripligt. Vevarmarna och drevet glappar i takt, det är nog bästa beskrivningen jag får till.

Senast ändrad:

Salabaladala

Aktiv medlem
Går att knacka i en torx-bit i ett rundat insexhål, men dubbelkolla med nån annan här bara att du drar åt rätt håll. Vilken typ av lager är det? Fyrkant? Inte omöjligt att lagret behövs bytas.

Om det är fyrkant så ska det där bara vara ett lock som skyddar den stora skruven som håller vevarmen fast i lagret.

velovin

Aktiv medlem
Går att knacka i en torx-bit i ett rundat insexhål, men dubbelkolla med nån annan här bara att du drar åt rätt håll. Vilken typ av lager är det? Fyrkant? Inte omöjligt att lagret behövs bytas.

Om det är fyrkant så ska det där bara vara ett lock som skyddar den stora skruven som håller vevarmen fast i lagret.

Precis, det där är ett täcklock. Skruva ut det så syns den riktiga bulten.

Johan3

Medlem

Precis, det där är ett täcklock. Skruva ut det så syns den riktiga bulten.
Så om jag knackar i en torx-bits så får jag ut locket. Och bakom locket sitter en bult som jag vill åt?

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Det känns som om vevpartiet i sig sitter ihop med varandra men det liksom glappar i takt, mot ramen (?). Om den beskrivningen gör det begripligt. Vevarmarna och drevet glappar i takt, det är nog bästa beskrivningen jag får till.

Jag tolkar det som att det glappar även på andra sidan när du håller i ena vevarmen och ruckar, i sådana fall är det vevlagret som är glappt.

Salabaladala

Aktiv medlem
Exakt, helt rätt! Vad göra?

Dra av vevarna med vevarmsavdragare, skruva ur det gamla lagret, skruva i ett nytt. Inget som går att reparera riktigt. Tråkigt att det dyker upp fel men det är rätt lätt att byta, och du verkar ju kunna skruva tillräckligt bra. Tar max 10-15 minuter att byta när du har grejerna.

Johan3

Medlem
Riktade hjul, bytt slang och gummi, frikrans, kedja och justerat växlarna och bromsarna. Premiärturen avklarad i lägenhetskorridoren, så här 23:05 på torsdagkvällen. Succé! Känner mig nöjd, gör alltid att göra mera men känner att jag samtidigt måste nöja mig. Ska ut på en tur på lördag för att känna av ordentligt. Utlovar bild!
Fråga: En ny kedja är ju aningen fet när man packar upp den, ska jag ändå köra lite kedjeolja?

Att göra (annan vecka):
Byta vevlager
Byta vajrar
Serva kullager i hjulnaven.
Skaffa mig en Brooks-sadel.

Vill även passa på att tacka för all hjälp, tips & tricks samt svar på ibland (för er) dumma frågor! För fler kommer det att dyka upp så småningom.

Johan3

Medlem
Dra av vevarna med vevarmsavdragare, skruva ur det gamla lagret, skruva i ett nytt. Inget som går att reparera riktigt. Tråkigt att det dyker upp fel men det är rätt lätt att byta, och du verkar ju kunna skruva tillräckligt bra. Tar max 10-15 minuter att byta när du har grejerna.
Perfekt, skall göras! Stort tack.

us930

Aktiv medlem
Perfekt, skall göras! Stort tack.
Fast på bilderna ser det ut som att vevlagret är av den äldre typen med lösa lagerbanor. Dessa går att plocka isär, fetta om och justera, alternativt, eller om de gamla lagren/banorna/axeln är sliten, byter man till en modernare, komplett enhet, men viktigt då att köpa ett med samma längd på axeln och med rätt gänga naturligtvis. Släng inte det gamla innan du har hittat ett nytt, det finns ett antal olika gängor på vevlager och inte alla är lätta att hitta ersättare till.

Mvh Ulf S.

Johan3

Medlem
Detta låter ju faktiskt som något jag skulle klara av. Utmaningen känns som det är att hitta ett nytt vevlager som är kompatibelt?

Nu när cykeln rullar så börjar jag få upp ögonen och kika på det estetiska. Om jag ändå jag byta vajrar, så ser jag att det hade varit väldigt fräsigt med röda vajrar och höljen. Hittar dock endast röda för växlar och inte broms. Men visst borde jag kunna använda samma hölje? Om jag nöjer mig med annan färg på bromsvajrarna? Alltså röd växelvajer, vit bromsvajer och samma röda höljen till dom båda?

Något annat att ta hänsyn till innan jag beställer?
Är det någon skillnad på vajer för exempel MTB eller landsväg? Eller funkar både och? Vad är skillnaden?

Senast ändrad:

Johan3

Medlem
Bromswiren är grövre än växelwiren
Förstår. Är det skillnad på vajer för exempelvis MTB jämfört med landsväg? Eller funkar det att köra dessa?

Salabaladala

Aktiv medlem
Detta låter ju faktiskt som något jag skulle klara av. Utmaningen känns som det är att hitta ett nytt vevlager som är kompatibelt?

Ja det klarar du definitivt av. Har nybörjar-skruvare här var och varannan dag som byter vevlager. Du behöver alltså två specialverktyg, dom finns billigt på typ biltema om du nöjer dig med "engångskvalitet" (eller ja inte riktigt engångs, men du förstår). Det ena är vevarmsavdragaren som skruvas in i vevarmarna och sen drar av dom från axeln, och sen en verktyg för att skruva ut vevlagret, men där kan det faktiskt finnas lite olika modeller. Kan du lägga upp en bild på lagret från vänster sida?

Sen när du fått ur lagret så fotar du den så man ser märkningarna och lägger upp här så får du en länk till korrekt lager.

Salabaladala

Aktiv medlem
Förstår. Är det skillnad på vajer för exempelvis MTB jämfört med landsväg? Eller funkar det att köra dessa?

MTB-bromsvajer har inte samma ändpluppar tyvärr. Vissa bromsvajrar kommer däremot med lvg-pluppen i ena änden och mtb-pluppen i andra änden, och så kan man klippa bort den man inte ska ha.

Mellan olika växelset för lvg så skiljer det sig lite i längden på höljena och hur många ändhylsor och sånt som följer med. Om du har något icke-standard-utförande av vajerdragningen så kan det vara att du inte får med allt du behöver även fast du köper landsvägsvajerset till din landsvägshoj. Bästa är att mäta hur många centimeter växelhölje du behöver, och kolla att du får med rätt antal ändhylsor (dom ska sitta i båda ändorna på höljbitar). Samma med bromshölje. Längden på vajrarna brukar vara väl tilltagen och räcka bra.

Ta en titt snabbt på en youtube-video med tips på installationen innan du sätter igång också så blir det bra på första försöket. Park Tool t.ex. har superbra och pedagogiska grejjer.

Senast ändrad:

us930

Aktiv medlem
Fint! Där ser man vad lite småpyssel kan göra med en gammal hoj...!

Mvh Ulf S.

kais01

Aktiv medlem
trevliga bilder och trevlig cykel. fick du till alla sju växlarna?

när det gäller vajerhöljen vill man till växlar ha exakt finkalibrig överföring utan minsta fjädring, till bromsarna stör inte viss eftergivlighet i höljet lika mycket, men kraven på kraftöverföring är mycket högre.

blanda inte ihop dessa; en bit upp syns skillnaden i uppbyggnad.

Stumpy

Aktiv medlem
Snyggt!
Jag skulle dock dra vajern till bakbromsen på andra sidan styrhuvudet, för att få mindre skarp krök på den.

Salabaladala

Aktiv medlem
Finns förresten kombinerade broms och växelreglage till 2x7 och 3x7, t.ex. shimano tourney st-a070. Lite dyra bara om man köper nytt.

Johan3

Medlem
Tillbaka!
Pga diverse incidenter behövs hjulen bytas. Men jag blir inte riktigt klok. Vad krävs för att de nya jag beställer ska passa? Vilka frågor behöver jag ha svar på?

velovin

Aktiv medlem
Vad har hänt med hjulen? Om de inte är helt mosade går det kanske att rädda dem?

Till att börja med behöver du veta:
-Om du har 28"-hjul. Står i sådana fall 622x[någonting] på sidan av däcken.
-Hur brett baknavet är. Ta loss däcket och mät det inre utrymmet mellan dropoutsen.
-Om du har frikrans eller kassett. Räkna antalet växlar och fota låsringen så får du nog svar här.

Bengt-re

Aktiv medlem
Tillbaka!
Pga diverse incidenter behövs hjulen
Vad har hänt med hjulen? Om de inte är helt mosade går det kanske att rädda dem?

Till att börja med behöver du veta:
-Om du har 28"-hjul. Står i sådana fall 622x[någonting] på sidan av däcken.
-Hur brett baknavet är. Ta loss däcket och mät det inre utrymmet mellan dropoutsen.
-Om du har frikrans eller kassett. Räkna antalet växlar och fota låsringen så får du nog svar här.
Mät hellre navet tänker jag.
IMG_2227.jpg

Johan3

Medlem
Tack!

28 tum
Frikrans
Men att mäta var desto svårare? Vad ska jag mäta?

Bilagor

• 371B55E3-6AF7-4A8C-8D59-15DCB746B715.jpeg
    371B55E3-6AF7-4A8C-8D59-15DCB746B715.jpeg
    915.6 KB · Besök: 19
  • FB4B37DA-2B9D-467E-89E2-520F37A55738.jpeg
    FB4B37DA-2B9D-467E-89E2-520F37A55738.jpeg
    667.8 KB · Besök: 17

Johan3

Medlem
Gick till min lokala cykelskruvare som sa ”det är samma mått på alla racerhjul”. Men jag ställde mig lite frågande, men han insisterade samtidigt som han plockade fram ett hjul för en bra peng. Väldigt tillmötesgående och snabbt gick det. Jag kände mig nöjd, tills jag kom hem. Inte fan passade det? Hjulet jag fick med mig är ju 1cm för brett! Får inte ens dit det med våld.

Återbesök imorgon.

Bengt-re

Aktiv medlem
Gick till min lokala cykelskruvare som sa ”det är samma mått på alla racerhjul”. Men jag ställde mig lite frågande, men han insisterade samtidigt som han plockade fram ett hjul för en bra peng. Väldigt tillmötesgående och snabbt gick det. Jag kände mig nöjd, tills jag kom hem. Inte fan passade det? Hjulet jag fick med mig är ju 1cm för brett! Får inte ens dit det med våld.

Återbesök imorgon.
Därför en måste mäta. Troligen har du 126mm i OLD. Hjulet som du fick var nog 130mm.

Screenshot_20220524-192931_Chrome.jpg

Topp