Hjälp! Punka heeeela tiden!!

Erwi

Medlem
Efter att ha bytt slang 1000 gånger bestämde jag mig för att uppgradera till tubeless men på senaste tiden får jag likväl punka i princip varje tur. Har kört två olika däck (specialized eliminator och och DHR II) och båda ser snart ut som juliga apelsiner med nejlikor i efter alla pluggar. Fine, jag kör kanske lite lågt däcktryck (ca 23 psi bak och väger runt 70 pannor) men ska det va så här jävligt?! Så jäkla aggressivt tycker jag inte att jag kör! Någon som har tips eller är det bara att bita i sura äpplet och köra stenhårda däck?

Erwi

Medlem
Ingen aning. Känner helt plötsligt att bakdäcket känns lite vingligt, stannar och hör pysandet och sen ser revan/hålet. Ibland är det på sidan, ibland mitt på. Kommer ju ofta efter stökiga nedförsbackar men har inte hört om många som får punk såå ofta.

Erwi

Medlem
du kör inte lågt tryck. men gå över till att pumpa i bar så går det nog bättre;)

sen om om du har rikligt med tätmjölk och blandar i stans race kan det vara av värde.
Haha ja då rullar det iaf. Och jag har väl snart hällt i en halv liter gucka den här säsongen efter alla punkteringar

jolov

Aktiv medlem
Ingen aning. Känner helt plötsligt att bakdäcket känns lite vingligt, stannar och hör pysandet och sen ser revan/hålet. Ibland är det på sidan, ibland mitt på. Kommer ju ofta efter stökiga nedförsbackar men har inte hört om många som får punk såå ofta.
Har du under dom här tusen bytta slangarna, två däcken, och nejliko-salami-situationen provat att öka däcktrycket?
Isf, vad hände då?

Lingon

Aktiv medlem
Tuffare casing eller en hård insert typ vittoria air-liner är väl alternativen om du inte vill pumpa hårdare.
Men det går att få punka även med dh-casing om man bombar stenkistor med 1.6 bar.

DoubleD

Aktiv medlem
Det låter knepigt att få så mycket punka med 1.6 bar. Korvar är ett tips, har installerat Rimpact Pro på min enduro och jag kan köra med riktigt lågt tryck när jag kör stig/sten-turer. Hur lågt tryck jag har nu har jag inte kollat men det är mjuuuukt. (Klassiska DHF/DHR2)

Juhlin

Aktiv medlem
Efter att ha bytt slang 1000 gånger bestämde jag mig för att uppgradera till tubeless men på senaste tiden får jag likväl punka i princip varje tur. Har kört två olika däck (specialized eliminator och och DHR II) och båda ser snart ut som juliga apelsiner med nejlikor i efter alla pluggar. Fine, jag kör kanske lite lågt däcktryck (ca 23 psi bak och väger runt 70 pannor) men ska det va så här jävligt?! Så jäkla aggressivt tycker jag inte att jag kör! Någon som har tips eller är det bara att bita i sura äpplet och köra stenhårda däck?
Vad har du för cykel och vart cyklar du?
Undrar både geografiskt och om det är preppade MTB spår eller naturstig?

Edit:
Vd har du för bredd på däcken och inner på fälgarna?

Erwi

Medlem
Det låter knepigt att få så mycket punka med 1.6 bar. Korvar är ett tips, har installerat Rimpact Pro på min enduro och jag kan köra med riktigt lågt tryck när jag kör stig/sten-turer. Hur lågt tryck jag har nu har jag inte kollat men det är mjuuuukt. (Klassiska DHF/DHR2)
Ja kanske får bli till att prova korvar. Samtidigt så är det ju inte riktigt snake bites jag får så kan ju inte bara va däcktryck som är problemet

Makten

Aktiv medlem
Jag väger ~15 kilo mer än du, kör i samma terräng, med likvärdiga däck och ännu lägre tryck (ca 20 psi bak och 13 fram), och punkar nästan aldrig. Dock har jag korv i bakdäcket, vilket kanske räddar mig.

Du får öva på att cykla mer följsamt eller uppdatera materielen helt enkelt. Korv är ett mindre straff än köttigare däck i alla fall.

Crossmax

Aktiv medlem
Vad har du för casings på däcken (eller har jag missat att du skrivit det)? Att du kör Specialized Eliminator och och Maxxis DHR II säger nada.

Pfaff

Aktiv medlem
För att psi är den överlägsna enheten att mäta cykeldäcktryck i.
Spännande. Gäller det då US eller Imperial kvadrattum som trycket skall mätas i?
Och punden?
Vilken väljer du?

English_mass_units_graph.svg.png

Topp