Hjälp! Punka heeeela tiden!!

Arvido

Aktiv medlem
Kolla fälgarna så att de inte är böjda i kanterna som ligger an mot däcken. Kolla att däcken verkligen är gjorda för tubeless. Ibland kan corden i däck vara så skadad att däcket inte längre funkar som det ska. Byt ett av däcken och se om problemen slutar. Byt till ett lånat hjul och kolla om problemen upphör. För långa ekrar kan sticka hål på däcken inifrån. Kolla efter hål i rimtejpen. Byt till en ny runda och se om problemen upphör. Du kanske cyklar på en plats där oddsen är emot dig.

MagerValp

Aktiv medlem
Nä det är min tanke också. Kör maxxis dhr 2 DD TR 3c maxxterra
Jag kör samma tryck fast fjösigare casing (Dissector med EXO), väger typ 90 kg, inte den bäste på linjeval och har ändå hittills inte lyckats få punka bak, så något skumt är det. Jag kör med insert (rosa Pepi), men det tror jag inte hjälper mot den sortens punkor du får.

Vilken tubelessvätska använder du?

Erwi

Medlem
Jag kör samma tryck fast fjösigare casing (Dissector med EXO), väger typ 90 kg, inte den bäste på linjeval och har ändå hittills inte lyckats få punka bak, så något skumt är det. Jag kör med insert (rosa Pepi), men det tror jag inte hjälper mot den sortens punkor du får.

Vilken tubelessvätska använder du?
Spännande, måste va nåt måndagsexemplar eller gammalt gummi eller lilnande. Ändå konstigt eftersom det hänt med två olika däck av olika märken. Kör muc-off men guckan borde ju inte spela någon större roll när hålen är så stora så jag får köra fetaste gummistripsen varje gång. Ska nog prova inserts iaf

Aron

Moderator
Bara för att utesluta ”felkällor”, det är inte så att du tillbringar mycket tid sittandes på sadeln? Trött och och tung genom stöket är en utmaning för alla däck. Om du inte redan gör det, prova att ställa dig upp så fort du ser en sten.

MagerValp

Aktiv medlem
Spännande, måste va nåt måndagsexemplar eller gammalt gummi eller lilnande. Ändå konstigt eftersom det hänt med två olika däck av olika märken. Kör muc-off men guckan borde ju inte spela någon större roll när hålen är så stora så jag får köra fetaste gummistripsen varje gång. Ska nog prova inserts iaf
Jag kör också Muc-Offs gucka, så 🤷🏼

Men jepp, prova inserts, det skadar i alla fall inte.

Erwi

Medlem
Bara för att utesluta ”felkällor”, det är inte så att du tillbringar mycket tid sittandes på sadeln? Trött och och tung genom stöket är en utmaning för alla däck. Om du inte redan gör det, prova att ställa dig upp så fort du ser en sten.
Blir mycket sittandes över stenar men om jag ska stå vid varje sten i hellas så kan jag nog lika gärna ta bort sadeln. Punkteringarna kommer dock mest vid utföralöpor och då står jag alltid

xyz-saft

Aktiv medlem
Däcken vet ju inte om man sitter eller står. De belastas ju med samma vikt oavsett om du sitter med all vikt på sadeln eller står med samma vikt på pedalerna.
Nej. Sitter du måste kroppen flyttas (nästan) lika mycket som cykeln. Står du upp kan du röra dig och på så sätt låta cykeln röra sig upp/ner och åt sidorna utan att nödvändigtvis kroppen måste göra det.

radarminnet

Aktiv medlem
Kan bara hålla med flera tidigare talare – något är skumt. Jag kör liknande cykel, motsvarande däck, samma kroppsvikt, minst lika stökig terräng som Hellas och 1,3 bar i bakdäcket. Jag kan bara minnas en punka de senaste fyra åren. Jag kör dock med inserts, men har aldrig haft problem med punkor när jag kört utan heller.

radarminnet

Aktiv medlem
Om du ställer en träningscykel på en stor våg, visar vågen en mindre vikt när du ställer dig upp och trampar än när du sitter ner?
Din problemformulering är märklig. För att vara relevant i sammanhanget bör den vara något i stil med detta: ”Om du cyklar över en sten, kommer din tyngdpunkt att röra sig lika mycket uppåt oavsett om du sitter eller står på cykeln?”

Arvido

Aktiv medlem
Kan bara hålla med flera tidigare talare – något är skumt. Jag kör liknande cykel, motsvarande däck, samma kroppsvikt, minst lika stökig terräng som Hellas och 1,3 bar i bakdäcket. Jag kan bara minnas en punka de senaste fyra åren. Jag kör dock med inserts, men har aldrig haft problem med punkor när jag kört utan heller.
Håller med. Jag har kört tubeless utan inserts hur länge som helst utan punka. Över all möjlig tuff terräng, stenar, downhill etc. Aldrig punka. Olika däck, allt från thunder burt till minion dhr.

Marklyft

Aktiv medlem
Om du ställer en träningscykel på en stor våg, visar vågen en mindre vikt när du ställer dig upp och trampar än när du sitter ner?
Om jag drar upp benen medans jag står, så kommer vågen visa en lägre vikt en kort stund, precis som man kan göra när det kommer en vass sten och då inte belasta däcket lika hårt över stenen.

Aron

Moderator
Praktiskt nog har heldämpade cyklar mätare på både fram- och bakhjul. På så sätt blir väldigt lätt för var och en att se hur krafterna fördelar sig under färd. Beroende på terräng och cyklistens kroppsrörelser kan dessa mätare (dämparna) komprimeras i varierande grad, var för sig, samtidigt eller inte alls.

Senast ändrad:

N_sandstrom

Aktiv medlem
Förstår inte folk som "inte förstår" punka.

Om vi antar att en cykel befinner sig i luften, och där bakhjulet landar råkar det befinna sig en spetsig sten.
Hur hög fallhöjd kan det max vara utan att få genomslag? Oavsett om man kör 15 eller 30 psi, om man står eller sitter osv, shit happens.

Och jag vet att många på Happy praktiskt taget bor på stigarna i Hellas och kan vartenda sten. Men varje gång jag poppar över en kant där så får jag syn på 3-4 st nya jag aldrig sett förut, och om jag har tur råkar jag inte landa på dom :p

Lefty

Aktiv medlem
Däcken vet ju inte om man sitter eller står. De belastas ju med samma vikt oavsett om du sitter med all vikt på sadeln eller står med samma vikt på pedalerna.
Rörande statisk vikt/kraft på däcken har du rätt.
Dynamiskt blir ju dock topparna momentant i kraft högre (pga G-krafter vid stötar i ojämn terräng) om bara cykelns dämpare jobbar eller om även ben/armar agerar dämpare för cyklistens vikt och jämnar topparna i kraft.

Makten

Aktiv medlem

Om vi antar att en cykel befinner sig i luften, och där bakhjulet landar råkar det befinna sig en spetsig sten.
Hur hög fallhöjd kan det max vara utan att få genomslag? Oavsett om man kör 15 eller 30 psi, om man står eller sitter osv, shit happens.

Och jag vet att många på Happy praktiskt taget bor på stigarna i Hellas och kan vartenda sten. Men varje gång jag poppar över en kant där så får jag syn på 3-4 st nya jag aldrig sett förut, och om jag har tur råkar jag inte landa på dom :p
Det finns folk som kör EWS med samma bakdäck som trådskaparen har (med bara nåååågot högre tryck), och de punkar rimligen inte hela jäkla tiden. Jag tror det har mer med hur man cyklar att göra än materialet, även om det såklart påverkar. Hoppar du utför saker utan att ha en aning om vad som är bakom så förstår jag att du punkar. Eller slår dig fördärvad då och då. 😄

DavidtheDoom

Aktiv medlem
Nej, självklart varierar lasten på däcken något mellan fram och bak under färden, men totalvikten på båda däcken sammanlagt är konstant oavsett om du står eller sitter.
Nja, du har ju accelaration och ryck (eng. jerk) som är tidsberoende. Dvs hur utsmetad är kraften i systemet vid det transienta förloppet (åka över bula i backen). Det är även det du säger i ditt första stycke.

Att titta på vikt är tämligen naivt, speciellt givet en statisk referensram. Vikten ändras inte om referensramen är statisk, samma med massan, om referensram är föränderlig kan vikt ändras men massa är statisk.

Den totala nettokraften som påverkar systemet om man står eller sitter är ju samma totala mängd men inte konstant fördelat. Detta kan ses genom att plotta accelerationen på systemet och integrera arean under kurvan. Eller om man inte gillar acceleration går samma sak härledas genom ryck, hastighet över tid eller total sträcka systemet rört sig över tid givet en viss referensram. T ex cyklist i förhållande till BB.

Makten

Aktiv medlem
Du måste prata om en annan EWS än den jag tänker på..

Dom kör betydligt högre tryck, ofta med inserts, och jo, punkar hela jäkla tiden :p
Jag är inte jätteinsatt, så det kan stämma. Men jag har i alla fall hört en del säga att de kör ~1,7 bar (25 psi). Dock kanske just de personerna kör DH-casing och cush core, det har jag ingen aning om.

Men ja, inlägg är vi ju fler som rekommenderat. Verkar knasigt att inte göra det om man har punkaproblem. :-)

Erwi

Medlem

Förstår mycket väl att punka är en del av det hela. Det konstiga är att jag får så många fler punkor än andra jag pratat med och att mer än varannan tur slutar antingen med meck och kladd i skogen eller promenad hem.

Men nu är nytt bakdäck inhandlat och funkar inte det så blir det DH casing, cushcore och 30psi

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Får du punkorna mitt på däcket och inte snakebites så är det väl tveksamt om korv hjälper?

Kan det vara så att du gillar att låsa däcket, dvs att sladda runt överallt? Då skulle det kunna var så att du repar upp däcket. Låter iofs konstigt med det däck du har, men ändå?

Jag kör lägre tryck med samma däck (då och då) och klenare casing utan punka.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Förstår mycket väl att punka är en del av det hela. Det konstiga är att jag får så många fler punkor än andra jag pratat med och att mer än varannan tur slutar antingen med meck och kladd i skogen eller promenad hem.

Jag misstänker att det har lite med farten att göra. Att dom flesta antingen cyklar för långsamt, eller snabbt nog för att slippa.

Kör man så sakta så att bakhjulet aldrig lämnar marken så punkar man såklart inte.

Kör man snabbt nog så skuttar man såpass långt att man redan innan sett vart bakhjulet landar.

Medans jag har nån slags ohelig mellanmjölks-fart.
Jag ser vart framhjulet kommer landa, men bakhjulet följer bara med på okänd terräng.

kais01

Aktiv medlem
om man har högt tryck minskar visserligen risken för snakebite, men risken för direkt penetration ökar. däcket står emot hårdare istället för att vika undan.

1.7 bar med en verifierad mätare på ett 2,5-däck är förhållandevis högt. kör själv kring 1,0 på den dimensionen. mycket sällan punka kan tillläggas.

är dock inte i den luftburna endurodivisionen. men gärna riktigt stökigt.

Makten

Aktiv medlem
Jag misstänker att det har lite med farten att göra. Att dom flesta antingen cyklar för långsamt, eller snabbt nog för att slippa.

Kör man så sakta så att bakhjulet aldrig lämnar marken så punkar man såklart inte.

Kör man snabbt nog så skuttar man såpass långt att man redan innan sett vart bakhjulet landar.

Medans jag har nån slags ohelig mellanmjölks-fart.
Jag ser vart framhjulet kommer landa, men bakhjulet följer bara med på okänd terräng.
För min del får jag oftast genomslag när jag är trött och cyklar klantigt. Det har inte jättemycket med farten att göra, utan snarare hur snabb/vig/alert jag själv är och därmed hur bra chanserna är att jag kan göra cykeln "lätt" när det dyker upp nån vass jäkla sten som vill ställa till med jävelskap.

Det finns ju folk som cyklar i raketfart med tunnaste pappersstommen i rejält bröt utan att punka så ofta. Det hade jag aldrig klarat, men det pekar på att det har väldigt mycket med teknik att göra (edit: eller kanske snarare nån slags inställning man har som person). En del manglar bara rakt igenom all skit och väntar sig att cykeln ska ta hand om det. Ger såklart helt andra konsekvenser för materielen.

Edit: På samma sätt är det en del som aldrig vurpar medan andra slår sig gula och blå mest hela tiden, även om personer från båda läger kan vara relativt likvärdigt snabba på samma underlag.

Juhlin

Aktiv medlem
som sagt; pumpar man med psi blir det mycket punka.

det är sen gammalt.
Kör med 20 Psi fram och 23 bak som lägst för greppig komfort tur.

Det är så svårt att hitta 1.37895146 och 1.58579418 bar på den analoga manometern.

Skalan skulle lika gärna vara i parsec eller alnar som någon föreslog, bara det är enkelt att komma ihåg och sikta nålen på.

Erwi

Medlem
För min del får jag oftast genomslag när jag är trött och cyklar klantigt. Det har inte jättemycket med farten att göra, utan snarare hur snabb/vig/alert jag själv är och därmed hur bra chanserna är att jag kan göra cykeln "lätt" när det dyker upp nån vass jäkla sten som vill ställa till med jävelskap.

Det finns ju folk som cyklar i raketfart med tunnaste pappersstommen i rejält bröt utan att punka så ofta. Det hade jag aldrig klarat, men det pekar på att det har väldigt mycket med teknik att göra (edit: eller kanske snarare nån slags inställning man har som person). En del manglar bara rakt igenom all skit och väntar sig att cykeln ska ta hand om det. Ger såklart helt andra konsekvenser för materielen.

Edit: På samma sätt är det en del som aldrig vurpar medan andra slår sig gula och blå mest hela tiden, även om personer från båda läger kan vara relativt likvärdigt snabba på samma underlag.
Min åkstil är säkert mer av en klantig mangel än en fjäderlätt ninja så det spelar säkert in en hel del. Nu sitter ett skinande nytt däck på iaf så om det börjar strula också så får jag kanske ta en kurs i linjeval eller nåt.

Makten

Aktiv medlem
Min åkstil är säkert mer av en klantig mangel än en fjäderlätt ninja så det spelar säkert in en hel del. Nu sitter ett skinande nytt däck på iaf så om det börjar strula också så får jag kanske ta en kurs i linjeval eller nåt.
Passa på och släng i en korv innan du pajjat även det däcket.

Topp