Hjälp! strulande 12-vxl

Wiciman

Aktiv medlem
Hjälp! strulande 12-vxl
har konverterat en Vitus Escarpe VR från 11 till 12speed. nu hoppar växlarna. I mekstället löper allt fint utan rassel och ute i trailsen funkade allt först fint men efter några km började problemen.

så här setup:en ut:
- Sunrace kassett och kedja
- Shimano XT trigger
- SRAM GX bakväxel

när jag monterade kassetten monterade jag först den till hjulnavet tillhörande spacern på bodyn och sedan kassetten. Det är en standard Shimano HG body på novatec nav.

jag vet att denna spacer eg ska monteras när man kör 8/9 växlat, men kassetten touchade ekrarna så därför fick den åka på. kan det vara pga detta som växlarna skuttar?

Hur är det med kedjan, borde jag kapat den mer än original 11vxl?

Eller kan kedjelinjen påverka? idag sitter det en spacer vid vevlagret. Hjälper det månntro om jag trycker i en till?

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Hjälp! strulande 12-vxl
Om det först funkade fint men sedan inte, kan det tänkbart vara en av två saker.
1) vajer+hölje etc har satt sig och du behöver justera (spänna) litegrann.
2) växelöra och/eller cage har blivit sneda pga yttre påverkan.

Wiciman

Aktiv medlem
Hjälp! strulande 12-vxl
Om det först funkade fint men sedan inte, kan det tänkbart vara en av två saker.
1) vajer+hölje etc har satt sig och du behöver justera (spänna) litegrann.
2) växelöra och/eller cage har blivit sneda pga yttre påverkan.
1. provade att spänna men det blev bara värre
2. de är orörda o intakta

hade upp hojen i mekstället, lossade vajern för att checka ändlägena (som var ok). spände vajern, kort testrunda igen o nu verkar allt funka perfa igen. helskumt. får ta en längre runda imorrn.

implor

Aktiv medlem
Hjälp! strulande 12-vxl
Kedjan borde vara längre på 12 delat än 11 delat. Normalt har man kanske 11-50 på 12 delat och 11-46/42 på 11delat.

osäker men tror det är en annan kedja till 12 delat.

Wiciman

Aktiv medlem
Hjälp! strulande 12-vxl
yepp kassetten sitter som berget.

kedjan är 12vx, men längre menar du? som det är nu pekar cagen i princip horisontellt bakåt i tyngsta växeln

implor

Aktiv medlem
Hjälp! strulande 12-vxl
yepp kassetten sitter som berget.

kedjan är 12vx, men längre menar du? som det är nu pekar cagen i princip horisontellt bakåt i tyngsta växeln
beror på vad du hade innan. Hade du samma range på kasetten med 11x så borde kedjan vara lika lång.

rätt läng kan fås genom ta genom lägga kedjan över största kugg bak och fram. Sedan lägger man till två länkar på det måttet man får fram.

finns 100 youtube videos.

Wiciman

Aktiv medlem
Hjälp! strulande 12-vxl
Vore en Shimano SLX RD-M7100 12-speed Rear Derailleur ett bättre alternativ än min SRAM GX?

Kompatibilitetsproblem med Sunrace kassett/kedja?

RockyRider

Aktiv medlem
Hjälp! strulande 12-vxl
När jag konverterade till 12 delat hade jag sunrace kassett, Sram kedja, xt reglage o bakväxel. Lyckades inte få kedjan gå rent. Testade med GX kassett. Då funkade det perfekt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer