Hjälp! Thru Axel Thule - Vilken?

Stenebrand

Ny medlem
Hej,

har ett bekymmer, som jag inte lyckas begripa, har en Giant Anthem med bakaxel, GTA-12B 169 (12x148).
Hittar inte vilken typ av Thru Axel från Thule jag ska köpa för att kunna montera cykelvagnen?
1621595096993.jpeg

Vill ersätta med liknande men vilken?:

Senast ändrad:

BigF

Aktiv medlem
Kontakta Giant för att få reda på gängstigning alt. ta dig till en mekanisk verkstad eller liknande och be dem tolka gängan.

Stenebrand

Ny medlem
Jag tror du ska ha en M12x1.5, Giant verkar använda Shimanos E-Thru-axel.
Så en 170mm M12x1.5mm

Hmm, ja kanske.
Tog hjälp av https://robertaxleproject.com/
Och enl. Den sidan ska jag ha en sådan här:
Dock är det ju 1,0mm istället för 1,5 som du säger.
hur vet man om det är Shimano, Maxle eller Syntace (konformad?)man ska köra på?
Borde ju motsvara typ denna annars:

mzi

Aktiv medlem
Det kan vara att de bytt! Det enklaste är att mäta. M12 är ju bredden på skruven, och 1.0 eller 1.5 eller 1.75 är stigningen på gängan. Så mät hur långt det är mellan (toppen) av två gängor. Har du svårt att göra det så ta och mät tio varv eller så, och dividera.

Stenebrand

Ny medlem
Det kan vara att de bytt! Det enklaste är att mäta. M12 är ju bredden på skruven, och 1.0 eller 1.5 eller 1.75 är stigningen på gängan. Så mät hur långt det är mellan (toppen) av två gängor. Har du svårt att göra det så ta och mät tio varv eller så, och dividera.
Grymt, stort tack! Får återkomma om jag inte blir klokare efter det👍🏼 Förutom oklarhet kring gängstigningen borde mina tankar vara rätt?

mzi

Aktiv medlem
Roberts Axle Project är de som tillverkar axlarna åt Thule. Så den axeln som visade nu senast står det på att den passar (med distans) på ram som vill ha en 169mm axel (de där sista 0.5mm kan vi se som avrundningsfel)

Berk

Aktiv medlem
Grymt, stort tack! Får återkomma om jag inte blir klokare efter det👍🏼 Förutom oklarhet kring gängstigningen borde mina tankar vara rätt?

Gänglängd är också viktigt, den kan inte vara för kort.
Och det finns axlar med platt eller koniska mothåll på andra sidan.
En jungle tyvärr ...

Köp & Sälj

Topp