Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Hej Bullen!
Fick en "(flick-)cykel på köpet" vid köp av en annan (riktig) hoj och undrar vad man kan göra med den? Tror det är en Specialized Enduro S-Works 26" 2011.
Jag cyklar bara liftburet, och är gammal. Cykla på platten är inte min grej. Och den ser onekligen ut som något som rullar bäst platt. Färgen om inte annat och lukten av powerbars från det intorkade dreglet och snoret på toptuben berättar lite om det tidigare avsedda användnignsområdet.
Efter att ha tittat på den en kort stund på parkeringen förstod jag direkt att jag inte förstod vad en enda pryl på den egentligen är, annat än att det står XTR på vevarna och bromsarna. XTR är något jag i 20-års åldern lärde mig att förknippa med att cykla på platten, det var tills jag lärde mig att Saint M800 var bra grejer. Kolfiberstyren är även något jag är livrädd för efter att ha läst trådar här på happy om att man måste använda momentnyckeln när man skruvar dem på plats... Annars går de snabbt av i landningen på första hopp och man får en sträv och spretig styrända i halsen och dör av blodförlust liggandes dubbelvikt på en välpreppad cykelled i valfri bikepark.
Framgafflen , hjulen och bakdämparen + sadelstolpen är för mig helt okända prylar. Har aldrig ägt en drop-post, aldrig ens kört en cykel med en sådan monterad. Störde mig direkt på att den var lite "sladdrig" så att sadeln inte satt bergshårt fast (glappar något). Det triggar min mekaniska OCD och jag vill typ köra en hel tub snabbhärdande epoxy i den tämligen omgående. Framgaffeln verkar vara en Revelation XX dual air med remote lockout, luktar XC och svettiga tights, och remoten har typ samma känsla som en skivbroms utan bromsvätska.. Man kan trycka massor på knappen men det händer inte något speciellt. Tippar att de inte är pneumatiska, så man kanske kan anta att det skall vara olja i slangen? Never heard of it iallafall. Hjulen ser ut att vara kolfiber men har inte bokstäverna Mavic / Deemax / 823 eller UST klistrat på sidan, så jag är klart skeptisk. Håller dessa fälgar för något annat än hårdtrampat grus och svart asfalt? Kan man köra dem utan att behöva släpa runt med dubbelt gummi (slangar)? Hittar verkligen INGENTING när jag googlar texten på fälgen, förmodligen är de producerade före internet blev en fluga.
Kul om man kunde göra något vinterprojekt med cykeln.. Eller skall man bara spara tiden + pengarna och vända den direkt ut på köp&sälj?
Min tanke var att man kanske kunde slänga på en riktig (36mm eller mer) 160-180mm framgaffel och en riktigt kort styrstam + en coildämpare? Den vita RS gafflen ser ut att fungera bra som tandpetare. Och om man vill blinga till det rejält kanske ett 27,5" framhjul? Men då faller lite av det roliga med kolfiberfälgarna givetvis bort, om de nu är användbara? Hojen är Large och för stor för mig med 70mm styrstam, men kan säkert fungera med 20mm hur man nu fixar det med en singelkrona? Har knappt ägt en singelkronad gaffel sedan elastomer var sista skriket, vilket borde ha varit året före före denna blev producerad, så jag tar tacksamt emot idéer här. När man höjer fram och sänker bak brukar det ju också korta ned reach lite.
Men så såg jag att det är någon j@vla specialbrygga/länk integrerad i bakdämparen, så det lär ju kosta cykelns hela värde att göra något vettig med den? (enda vettiga man egentligen kan göra med en air-dämpare är att demontera den, det lärde jag mig för 15 år sedan). Hur får man in en RC4 eller något annat med köttig kolvstång här?
Original bakdämparen behöver full service för den dämpare inte åt något håll, framgafflen verkar vara i behov av service också för lockout fungerar inte (alltid på). Förmodligen kostar en service mer än värdet på hela hojen.
Så en klassisk specialized grej, bakdämparen verkar vara av special längd och har specialfästen. Den är också nitrogenfylld så man kan inte riktigt meka den själv.. Den är som en luftfjäder utan dämpning typ. Det kanske är standard för RP23?
En eker är av/hänger löst, osäker på om det är fälgen/nippelhålet eller bara ekern, för jag kunde inte se nipplarna när jag hämtade hojen. Nipplarna kanske sitter inne i fälgen? Har aldrig ägt ett kolfiberhjul, faktiskt inte ens sett det annat än på bild. Nipplarna satt inte i navet iallafall.
Har inte hunnit kika på hojen ännu för jag är ute och reser.. Men känns det som att den är för gammal för att man skall lägga pengar på den?
Tjugosextum är väl helt ute nu? (jag har typ bara 26" cyklar, men lägger inga pengar på dem, därav no worries)
Så min fråga till bullen är egentligen:
Skulle den hålla för gubbåka i Hafjell och Åre eller slaktar man den direkt?
Kan någon förklara för mig närmare om de detaljerna hos den här cykeln som jag uppenbarligen inte förstår.. är det något av delarna som fortfarande är användbart eller är det bara gammalt mög?
Eftersom du nu har läst dig hela vägen hit ned:
Vad hade du gjort med den om den stod hemma hos dig?
(Nej, det är inte jag som har lutat cykeln med handtaget mot en bil, så jag betackar mig eventuella kommentarer)
//K

Fick en "(flick-)cykel på köpet" vid köp av en annan (riktig) hoj och undrar vad man kan göra med den? Tror det är en Specialized Enduro S-Works 26" 2011.
Jag cyklar bara liftburet, och är gammal. Cykla på platten är inte min grej. Och den ser onekligen ut som något som rullar bäst platt. Färgen om inte annat och lukten av powerbars från det intorkade dreglet och snoret på toptuben berättar lite om det tidigare avsedda användnignsområdet.
Efter att ha tittat på den en kort stund på parkeringen förstod jag direkt att jag inte förstod vad en enda pryl på den egentligen är, annat än att det står XTR på vevarna och bromsarna. XTR är något jag i 20-års åldern lärde mig att förknippa med att cykla på platten, det var tills jag lärde mig att Saint M800 var bra grejer. Kolfiberstyren är även något jag är livrädd för efter att ha läst trådar här på happy om att man måste använda momentnyckeln när man skruvar dem på plats... Annars går de snabbt av i landningen på första hopp och man får en sträv och spretig styrända i halsen och dör av blodförlust liggandes dubbelvikt på en välpreppad cykelled i valfri bikepark.
Framgafflen , hjulen och bakdämparen + sadelstolpen är för mig helt okända prylar. Har aldrig ägt en drop-post, aldrig ens kört en cykel med en sådan monterad. Störde mig direkt på att den var lite "sladdrig" så att sadeln inte satt bergshårt fast (glappar något). Det triggar min mekaniska OCD och jag vill typ köra en hel tub snabbhärdande epoxy i den tämligen omgående. Framgaffeln verkar vara en Revelation XX dual air med remote lockout, luktar XC och svettiga tights, och remoten har typ samma känsla som en skivbroms utan bromsvätska.. Man kan trycka massor på knappen men det händer inte något speciellt. Tippar att de inte är pneumatiska, så man kanske kan anta att det skall vara olja i slangen? Never heard of it iallafall. Hjulen ser ut att vara kolfiber men har inte bokstäverna Mavic / Deemax / 823 eller UST klistrat på sidan, så jag är klart skeptisk. Håller dessa fälgar för något annat än hårdtrampat grus och svart asfalt? Kan man köra dem utan att behöva släpa runt med dubbelt gummi (slangar)? Hittar verkligen INGENTING när jag googlar texten på fälgen, förmodligen är de producerade före internet blev en fluga.
Kul om man kunde göra något vinterprojekt med cykeln.. Eller skall man bara spara tiden + pengarna och vända den direkt ut på köp&sälj?
Min tanke var att man kanske kunde slänga på en riktig (36mm eller mer) 160-180mm framgaffel och en riktigt kort styrstam + en coildämpare? Den vita RS gafflen ser ut att fungera bra som tandpetare. Och om man vill blinga till det rejält kanske ett 27,5" framhjul? Men då faller lite av det roliga med kolfiberfälgarna givetvis bort, om de nu är användbara? Hojen är Large och för stor för mig med 70mm styrstam, men kan säkert fungera med 20mm hur man nu fixar det med en singelkrona? Har knappt ägt en singelkronad gaffel sedan elastomer var sista skriket, vilket borde ha varit året före före denna blev producerad, så jag tar tacksamt emot idéer här. När man höjer fram och sänker bak brukar det ju också korta ned reach lite.
Men så såg jag att det är någon j@vla specialbrygga/länk integrerad i bakdämparen, så det lär ju kosta cykelns hela värde att göra något vettig med den? (enda vettiga man egentligen kan göra med en air-dämpare är att demontera den, det lärde jag mig för 15 år sedan). Hur får man in en RC4 eller något annat med köttig kolvstång här?
Original bakdämparen behöver full service för den dämpare inte åt något håll, framgafflen verkar vara i behov av service också för lockout fungerar inte (alltid på). Förmodligen kostar en service mer än värdet på hela hojen.
Så en klassisk specialized grej, bakdämparen verkar vara av special längd och har specialfästen. Den är också nitrogenfylld så man kan inte riktigt meka den själv.. Den är som en luftfjäder utan dämpning typ. Det kanske är standard för RP23?
En eker är av/hänger löst, osäker på om det är fälgen/nippelhålet eller bara ekern, för jag kunde inte se nipplarna när jag hämtade hojen. Nipplarna kanske sitter inne i fälgen? Har aldrig ägt ett kolfiberhjul, faktiskt inte ens sett det annat än på bild. Nipplarna satt inte i navet iallafall.
Har inte hunnit kika på hojen ännu för jag är ute och reser.. Men känns det som att den är för gammal för att man skall lägga pengar på den?
Tjugosextum är väl helt ute nu? (jag har typ bara 26" cyklar, men lägger inga pengar på dem, därav no worries)
Så min fråga till bullen är egentligen:
Skulle den hålla för gubbåka i Hafjell och Åre eller slaktar man den direkt?
Kan någon förklara för mig närmare om de detaljerna hos den här cykeln som jag uppenbarligen inte förstår.. är det något av delarna som fortfarande är användbart eller är det bara gammalt mög?
Eftersom du nu har läst dig hela vägen hit ned:
Vad hade du gjort med den om den stod hemma hos dig?
(Nej, det är inte jag som har lutat cykeln med handtaget mot en bil, så jag betackar mig eventuella kommentarer)
//K


Senast ändrad: