Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)

kebarb

Aktiv medlem
Hej Bullen!

Fick en "(flick-)cykel på köpet" vid köp av en annan (riktig) hoj och undrar vad man kan göra med den? Tror det är en Specialized Enduro S-Works 26" 2011.
Jag cyklar bara liftburet, och är gammal. Cykla på platten är inte min grej. Och den ser onekligen ut som något som rullar bäst platt. Färgen om inte annat och lukten av powerbars från det intorkade dreglet och snoret på toptuben berättar lite om det tidigare avsedda användnignsområdet.

Efter att ha tittat på den en kort stund på parkeringen förstod jag direkt att jag inte förstod vad en enda pryl på den egentligen är, annat än att det står XTR på vevarna och bromsarna. XTR är något jag i 20-års åldern lärde mig att förknippa med att cykla på platten, det var tills jag lärde mig att Saint M800 var bra grejer. Kolfiberstyren är även något jag är livrädd för efter att ha läst trådar här på happy om att man måste använda momentnyckeln när man skruvar dem på plats... Annars går de snabbt av i landningen på första hopp och man får en sträv och spretig styrända i halsen och dör av blodförlust liggandes dubbelvikt på en välpreppad cykelled i valfri bikepark.

Framgafflen , hjulen och bakdämparen + sadelstolpen är för mig helt okända prylar. Har aldrig ägt en drop-post, aldrig ens kört en cykel med en sådan monterad. Störde mig direkt på att den var lite "sladdrig" så att sadeln inte satt bergshårt fast (glappar något). Det triggar min mekaniska OCD och jag vill typ köra en hel tub snabbhärdande epoxy i den tämligen omgående. Framgaffeln verkar vara en Revelation XX dual air med remote lockout, luktar XC och svettiga tights, och remoten har typ samma känsla som en skivbroms utan bromsvätska.. Man kan trycka massor på knappen men det händer inte något speciellt. Tippar att de inte är pneumatiska, så man kanske kan anta att det skall vara olja i slangen? Never heard of it iallafall. Hjulen ser ut att vara kolfiber men har inte bokstäverna Mavic / Deemax / 823 eller UST klistrat på sidan, så jag är klart skeptisk. Håller dessa fälgar för något annat än hårdtrampat grus och svart asfalt? Kan man köra dem utan att behöva släpa runt med dubbelt gummi (slangar)? Hittar verkligen INGENTING när jag googlar texten på fälgen, förmodligen är de producerade före internet blev en fluga.

Kul om man kunde göra något vinterprojekt med cykeln.. Eller skall man bara spara tiden + pengarna och vända den direkt ut på köp&sälj?

Min tanke var att man kanske kunde slänga på en riktig (36mm eller mer) 160-180mm framgaffel och en riktigt kort styrstam + en coildämpare? Den vita RS gafflen ser ut att fungera bra som tandpetare. Och om man vill blinga till det rejält kanske ett 27,5" framhjul? Men då faller lite av det roliga med kolfiberfälgarna givetvis bort, om de nu är användbara? Hojen är Large och för stor för mig med 70mm styrstam, men kan säkert fungera med 20mm hur man nu fixar det med en singelkrona? Har knappt ägt en singelkronad gaffel sedan elastomer var sista skriket, vilket borde ha varit året före före denna blev producerad, så jag tar tacksamt emot idéer här. När man höjer fram och sänker bak brukar det ju också korta ned reach lite.

Men så såg jag att det är någon j@vla specialbrygga/länk integrerad i bakdämparen, så det lär ju kosta cykelns hela värde att göra något vettig med den? (enda vettiga man egentligen kan göra med en air-dämpare är att demontera den, det lärde jag mig för 15 år sedan). Hur får man in en RC4 eller något annat med köttig kolvstång här?

Original bakdämparen behöver full service för den dämpare inte åt något håll, framgafflen verkar vara i behov av service också för lockout fungerar inte (alltid på). Förmodligen kostar en service mer än värdet på hela hojen.
Så en klassisk specialized grej, bakdämparen verkar vara av special längd och har specialfästen. Den är också nitrogenfylld så man kan inte riktigt meka den själv.. Den är som en luftfjäder utan dämpning typ. Det kanske är standard för RP23?

En eker är av/hänger löst, osäker på om det är fälgen/nippelhålet eller bara ekern, för jag kunde inte se nipplarna när jag hämtade hojen. Nipplarna kanske sitter inne i fälgen? Har aldrig ägt ett kolfiberhjul, faktiskt inte ens sett det annat än på bild. Nipplarna satt inte i navet iallafall.

Har inte hunnit kika på hojen ännu för jag är ute och reser.. Men känns det som att den är för gammal för att man skall lägga pengar på den?
Tjugosextum är väl helt ute nu? (jag har typ bara 26" cyklar, men lägger inga pengar på dem, därav no worries)

Så min fråga till bullen är egentligen:

Skulle den hålla för gubbåka i Hafjell och Åre eller slaktar man den direkt?

Kan någon förklara för mig närmare om de detaljerna hos den här cykeln som jag uppenbarligen inte förstår.. är det något av delarna som fortfarande är användbart eller är det bara gammalt mög?

Eftersom du nu har läst dig hela vägen hit ned:
Vad hade du gjort med den om den stod hemma hos dig?

(Nej, det är inte jag som har lutat cykeln med handtaget mot en bil, så jag betackar mig eventuella kommentarer)

//K

Screen Shot 2021-10-20 at 21.56.04.png Screen Shot 2021-10-20 at 21.56.10.png

Senast ändrad:

MTBemil

Aktiv medlem
lockouten är hydraulisk, bör gå å lufta. En enduro ska definitivt hålla för parkåkande. om den har använts för det plattåkande/cykelvasa/lycrafasoner låter jag va osagt, men den är definitivt inte gjord för det.

kebarb

Aktiv medlem
lockouten är hydraulisk, bör gå å lufta. En enduro ska definitivt hålla för parkåkande. om den har använts för det plattåkande/cykelvasa/lycrafasoner låter jag va osagt, men den är definitivt inte gjord för det.

När jag googlat mer ser det ut som om det funnits någon form av EVO (för lutande mark) modell med just metallfjäder på bakdämparen. Är detta alltså en plastcykel som tål nedförbackar men ser ut som en XC?

Ser ut att vara någon form av nippel när man googlar mer, kanske funkar med ett bleedkit då?

//K

MTBemil

Aktiv medlem
Är detta alltså en plastcykel som tål nedförbackar men ser ut som en XC?
jomen precis! den gröna färgen verkar vara något ovanligare men 2011 verkar stämma, kan vara möjligt att bakdämpen har ett standardfäste innanför deras specialized special-yoke, så inte helt orimligt att det går att byta ut någorlunda lätt

kebarb

Aktiv medlem
EDIT. nu fattade jag länken. Ja, de har bytt namn.. Men vad är det för hjul som sitter på? De måste ju vara urgamla om man inte ens hittar dem på google? Någon som vet vad det är, om de är bra, om de tacklar slanglöst? Är de för XC? Det är hadley nav, menar att jag kommer ihåg att dessa var helt ok, men kanske inte chris king kvalitet? (jag gillade M800 saint bäst, men då vägde navet 600g också).

Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
jomen precis! den gröna färgen verkar vara något ovanligare men 2011 verkar stämma, kan vara möjligt att bakdämpen har ett standardfäste innanför deras specialized special-yoke, så inte helt orimligt att det går att byta ut någorlunda lätt
Verkar vara inte bara specialfäste, utan även special längd.. Typ som på Demo8. Där fick jag bygga om hela framtriangeln för att få dit en vanlig 9,5x3 bakdämpare. Original var det 8,5 x 2,5 som är något sjukt udda vill jag minnas. Enduron verkar ha 8,5x2,25?

EDIT: https://www.mtbr.com/threads/2010-2012-enduro-shock-upgrade-options.903327/

EDIT2: https://bikerumor.com/2016/02/02/unleash-specialized-enduro-bike-yoke-upgrade-shock/
EDIT3: https://www.bikeyoke.de/de/enduro-2010-2012-26.html

(google hittade denna tråd om att modda olika dämpare för enduron, någon som provat?)

//K

Senast ändrad:

MTBemil

Aktiv medlem
har rätt taskig koll på bakdämpare, men 6.50" x 1.50" verkar det va enl. fox
Edit: det var rp23 standardsize jag hade hittat

Senast ändrad:

MTBemil

Aktiv medlem
det jag kunde hitta om hjulen

kebarb

Aktiv medlem
det jag kunde hitta om hjulen

Ser ut att vara samma där på ena länken, men det står inget om UST så det lär ju bli tyngre med dessa kolfiberhjul än att köra ett par vanliga aluminiumhjul av bättre sort som är slanglösa.. DH Slangarna väger ju en hel del, typ hela vikten av fälgen (300-430g på en maxxis slang ?! OMG)

//K

kebarb

Aktiv medlem
Såna där gamlingar är i min mening perfekta att bygga barnhojar på för parkåka. Svårt att se vad det är för styrlager men är det pressat så är ju angleset givet för mer modern geo. Att den är kort i moderna mått är perfekt på ungdomarna.

har Inte pejling på angelsettet, men tror det sitter lote djupare in i ramen där nere. Man behöver nog en liten distans under crownrace.

Jag är ganska säker att där inte var en wire. Fick känslan av att det var en knapp man trycker in, lite som en pump. Men har som sagt aldrig sett en förut.

Jag bara googlade bilder på gafflarna tills jag såg en med samma färg och snöre på toppen av benet. Antog att det var den.

marran

Aktiv medlem
Rev XX är hydraulisk lockout, och antagligen inte vad du kallar ordentlig gaffel med avseende på dämpning, fjäder och chassi. Har du en gammal 36a så sätt på den.

Hadley är bra grejer, egde/enve är/var jävligt dyrt och hypat. Kanske du kan sälja på blocket hellre än att köra sönder i bikepark?

XTR 970 vevarna är bra grejer, jag har kört på såna som jag köpte beggat 2012 både i bikepark og annars och de funkar fortfarande. Bromsarna är det inget fel på heller, så länge de funkar bra och inte pumpar upp sig i handtaget så har du bra bromskraft och värmetålighet.

Ramen har nästan 100% säkert integrerat styrlager där du bara droppar in maskinlager, så dåligt med justeringsmöjligheter där. Geometrin är väl annars rätt kul som lekhoj med korta kedjestag och hjulbas.

Bakdämparen går att byta om du skaffar en sån där bikeyoke-grej, men utväxlingen är rätt linjär så om du ska ha spiralfjäder så är nog en gammal fox med boost-valve en bra ide om du kommer överens med dem och orkar ställa in dem. Med en mer "vanlig" dämpare måste du antingen köra hård fjäder eller bottna ur ganska ofta.

Om det var min cykel:
Jag hade letat upp en ordentlig gaffel, mest troligt en Boxxer 26" eller liknande från gaffelbuketten och sänkt till lagom slaglängd/inbyggnadsmått. Försökt få tag på en bikeyoke-grej och sen satt på en för kort metrisk dämpare typ 190x45 eller vad som nu blir lagom. Det hade gett lågt vevlager, flack gaffelvinkel och mindre slag. En Öhlins TTX air hade suttit fint men den kostar väl dubbelt av resten av cykeln. Sen bara en vanlig sadelstolpe, nya skivor och andra slitdelar och så hade jag haft en fin (och lätt!) lekhoj för slätare banor och allmän hopp och lek. Det var en fet hoj, och det är den fortfarande. Njut av den!

kebarb

Aktiv medlem
Tackar för utfyllande svar!

Ang fox 36, är kashima 180mm talas float en bra modell eller är den ett problem? (jag gillar egentligen inte luft, men kom sedan på att jag körde min nya hoj i somras som jag kom på efteråt har fox40 float, och jag tänkte inte direkt på det i backen..

Har kollat på Lyrik nu men jag gillar verkligen inte rockshox från förut. Kanske BOS eller Emerald är något? Har hört att Öhlins är överdämpade och underfjädrade så det är inget för mig på 65kg. De kostar säkert mer än hojen också..

Vad menar du med att XTR bromsarnas pumpar upp? (Skivorna tror jag är fina)

Vad tror du man får för ett par av dessa fälgar?

Många frågor men du har ju koll uppenbarligen.

Jag har flera dämpare hemma, men de är alla 9,5x3. Har RC4 och DHX2. Men jag tror DHX2 är en jävla skitdämpre som kommer sabba kolvstången direkt på en sånhär hoj även om jag kortar ner dämparen..

Går det att sälja droppost, gaffel, hjul som är så gammalt som detta eller är det bara museum som gäller?

//K

Stervelo

Aktiv medlem
Hojjen ser ju ut som en 20 tummare typ? Den når upp till halva bildörren, lite drygt? Den ser tiny tot ut.

kebarb

Aktiv medlem
Det är nog 20 tum på bilen, som förmodligen är lika hög som en skåpbil ;)

Förra ägaren var 190cm så perspektivet på fotot är också bidragande.

Men ja, när du nämner det ser den ut som en bmx bredvid bilen.

Atakua

Aktiv medlem
Jag njuter verkligen av tråden. Författarens stil och tydligt upplagda grundvärden sympatiserar jag med.
Men det gör mig ont att säga att den här Enduron tydligen är snarare en skuld än tillgång.
För att sammanfatta det här köprådet som gäller begagnade cyklar:

Be Proprietary Wary
Be An Ageist
Marzocchi Is Dead; BOS Is Bullshit

kebarb

Aktiv medlem
Läste hela hans blogpost, och kan inte annat än hålla med.

Jag älskar att fixa gamla saker, men någonstans finns det en kost/nytta faktor att väva in. Om man kan köpa en nyare pryl med liknande eller bättre prestanda för samma pengar som det kostar att fixa en gammal så faller det ganska platt.

Fick erbjudande om en 180mm fox 36 talas kashima, men jag tippar att det är dyrt eller omöjligt att få tag på delar för att konvertera den till coil eller float. Talas systemet är väl obrukbart i sammanhanget?

//K

marran

Aktiv medlem
Förutom att det int är några problem att få en Bos att hålla längre än allt av Fox från samma tid för den som vet vad den sysslar med...

kebarb: Ingen aning av värdet på hjulen. Sadelstolpen tror jag är mer eller mindre värdelös, men kan säkert användas i byteshandel mot något annat värdelöst som du har nytta av :)

Jag tror en välfylld skrotlåda hjälper i såna här sammanhang. Det där är en fin ram, och många delar som fortfarande skulle kunna säljas som bland det bästa på marknaden (bromsar och vevar tex).

Ang bromsarna, det jag menar är att bite-point på bromsarna kan vandra tex när de blir varma. Det var ett problem (och är det fortfarande i viss mån) på vissa bromsar med servo-wave. Det märker du i så fall :) De behöver säkert luftas oavsett, och ibland hjälper det.

Talas tror jag du ska undvika, det blir mest gråt och tandagnissel. Har du en gammal 40:a så korta ner slaglängden på den till något som passar. Jag tror den där såldes med 160mm Fox 36 eller Lyrik när det begav sig, så runt 170-180mm på en dubbelkrona kan nog vara lagom. Det knepigaste blir bakdämparen, kortad RC4 kan funka, om du får det till.

marran

Aktiv medlem
Jag tror att hans frustration hos BOS beror på deras dåliga kundtjänst i Nordamerika. Det är troligen en annan sak i Europa där BOS är baserat.

Bos har dålig kundtjänst överallt (lite bättre nu än förr men fortsatt dålig). Men det är inte raketforskning att skruva med deras grejer så länge man inte behöver att någon håller en i handen eller säljer standard o-ringar färdigförpackade i små påsar med etiketter på var de ska sitta.

s

Aktiv medlem
Har bara erfarenhet av Talas från 2007 eller nått åt det hållet och då 32mm men på den tiden var Talas ett synonym för stiction och krånglig service.

Stervelo

Aktiv medlem
Jag hade en talas 36 2006, magic carpet är bara förnamnet. Den var grym, men går inte att serva längre, så köp inget talas längre, går inte att serva.

hm

Aktiv medlem
Konstig tråd .
Du köpte , antar jag en cykel du vill ha .
Och fick en cykel på köpet du som inte vill ha .
Enkelt , använd den du köpte och sälj den andra, eller kör den till tippen .

P

Paco

Guest
Konstig tråd .
Håller med. Det bästa vore väl att sälja den…..

kebarb

Aktiv medlem
Konstig tråd .

Förstår att du känner så. Förstår att det också är mycket annat du inte förstår. Tur att det finns fler trådar för dig att läsa i :)

kebarb

Aktiv medlem
Håller med. Det bästa vore väl att sälja den…..

Var jag inte tydlig nog med frågeställningen?

Tyckte det stod ganska tydligt vad trådens tema skulle vara, och det har ju även visat sig gå precis den väg jag önskade. Man har fått några tankegångar runt vad det är för något man fått med sig hem till garaget.

Men du får gärna läsa de andra trådarna på happy. Det finns många andra.

kebarb

Aktiv medlem
Dammade av ute i garagen och rotade i lådorna.

Fixk tag i en fox 36 180mm talas, och en 36 180 air och en fox40 rc2 Kashima. Kanske kunde bli en rolig utförssläde ändå.

Efter att ha kikat på hojen noga och nära så ser det ut att bli svårt att komma runt den långa reachen / top tube. Iden med en dubbelkrona kanske inte var så dum lösning här, för det är mycket lättare att hitta korta styrstammar.

Geometrin ser ju ut att kunna fungera med en längre gaffel som nämndes tidigare i tråden! Slaget bak är 160mm och det håller ganska långt.

Fox 36’an har koniskt styrrör, så der blir knivigt med angleset. Har en gammal fox40 liggande också, som kanske skulle fungera med ett angleset?

Ramen verkar ha ett nedre lager som sitter högre upp, inne i ramen. Man behöver en annan distansering under crownrace. Det kanske gör det omöjligt med angleset? Styrröret på ramen är även väldigt långt.

Tippar man behöver ett helt annat styrlager för fox40, om inte den gamla revelation gaffeln har rakt styrrör och Lagret då är 1 1/8 rakt igenom.

//K

kebarb

Aktiv medlem
Jag hade en talas 36 2006, magic carpet är bara förnamnet. Den var grym, men går inte att serva längre, så köp inget talas längre, går inte att serva.

Ja, fox är fan kass på att hålla delar. Har en talas 180mm nu från 2013, tror de var lika till 2016/2017 men ändå finns inga delar att köpa.

Vilka delar är det som saknas till Talas för att serva? Om man slänger i en vanlig air och river ut talas så borde det väl gå?

Eller är det något jag bommat?

Har nu iallafall två ståendes som kan bli en fin frankenfork.

//K

kebarb

Aktiv medlem
2ACC5959-E3C9-42B5-A2E4-E2B8A5555C9D.jpeg

Googlade på dubbelkrona på denna ram. Verkar ju som om flera lekt med tanken.

Kul!

Ju mer jag tänker på det så är ju iden med dubbelkrona ganska bra.

Berk

Aktiv medlem
Fox 36’an har koniskt styrrör, så der blir knivigt med angleset.

Din Specialized verkar redan har koniskt styrrör. Men jag tror att den har IS styrlager, som nya Specialized, och då finns ingen angleset (9point8 har en IS angleset, med den är till IS41/50, medan Specialized använder IS42/50).

kebarb

Aktiv medlem
Din Specialized verkar redan har koniskt styrrör. Men jag tror att den har IS styrlager, som nya Specialized, och då finns ingen angleset (9point8 har en IS angleset, med den är till IS41/50, medan Specialized använder IS42/50).

Ja, som jag förstått sitter lagret ca 1cm in i ramen. Styrröret på ramen är rejält långt också. Typ 15cm ++ så de flesta gafflar är nedkapade så mycket att de inte passar.

Man kan alltid svarva på en bit till styrröret på gaffeln. Men jag har ingen svarv däe jag bor nu..

kais01

Aktiv medlem
jag tycker det är mer än tydligt att du bör sälja denna i grunden fina cykel vidare till någon händigare person som kan serva igång dämpare och annat på egen hand.

sedan se vad den duger till. jag tror den kan bli riktigt hygglig som den är. men oavsett kommer det aldrig kunna bli något annat än en gammal cykel.

de planer som vädrar här i tråden känns verkligen överdrivna.

marran

Aktiv medlem
kebarb: cykeln på bilden är en enduro evo, det är en helt annan ram även om den ser lite lik ut.

Men dubbelkrona kan man köra på alla cyklar (så länge inte garanti är en grej), det handlar bara om att anpassa slanglängd och inbyggnadsmått.
För att köra med rakt styrrör som en fox40 behöver du antagligen en crown race som konverterar gaffelns 1 1/8” till ramens 1,5”, det brukar inte vara så knepigt att få tag på. Däremot så har nog ramen integrerat styrlager där du bara droppar in maskinlager, och då funkar det inte med angleset. Eftersom det inte verkar som att du tänker att du ska sitta och trampa särskilt mycket kan du uppnå samma effekt genom att korta bakdämparen och köra längre gaffel, då kan du ”rotera” hela cykeln runt vevlagret. Antagligen måste du också korta slaglängden bak för att inte bottna länkaget mekaniskt.

kais01: jag tror kebarb kvalar in bland de ”händiga”, i alla fall gjorde han det 2007 ;) https://happyride.se/forum/threads/dhx-5-0-traden-oljebyte-i-faelt.661268/

kebarb

Aktiv medlem
Ok! EVO har annan gaffelvinkel då?

Kanske är en annan framtriangel på EVO modellen? Den såg faktiskt dynghäftig ut på bilden med dubbelkrona, kunde vart skitskoj att prova.

Läste geometritabellen och ser att gaffelvinkeln på vanlig enduro inte är sååå långt undan vad DH cyklarna var i en period. (Trenderna har ju varor olika genom åren)

Som du skriver är det nog en smart sak att sänka bak. Jag gjorde detta på en DEMO8 en gång, genom att bygga om ramen så att jag fick två olika punkter för infästning på dämparen i framtriangeln och då kunde ändra BB höjden.. Tror BB blev ca 2-3cm lägre. På den hojen så blev den enda nackdelen att den ”hängde sig” lite över större hinder. Man tappade lite fart över stora rötter eller stenar. Men den gick ack så fort i grävda banor, och när jag sedan bytte till session88, moondraker summum, gt fury osv. så har jag alltid saknat min Ghetto ombyggda DEMO8. Ingen annan hoj har legat lika bra i shimano, motown eller magic carpet som den.

Det som hände med DEMO8 tror jag var att sänkningen resulterade i att jag hamnade mitt i den tänkta ”axle path” och därför inte fick hela den svaga bakåtgående rörelsen som normalt ligger tidigt / första 50% i slaget, utan mer av den framåtgående rörelsen som är senare i slaget. Eller så är ramens konstruktion så, att den hänger sig..

Hade en Canfield Jedi innan, och den hänger sig aldrig över föremål i banan, men så har den ju en ganska utpräglat bakåtgående axlepath. Kan vara jämförelse mellan dessa två, och ovana, som gav upplevelsen. Canfielden var inte i närheten lika snabb i grävda banor.

Skall kila lite på axlepath och leverage ratio genom slaget.

Som du påpekade tidigare så är ramen kanske designad för progressiv karaktär hos en rp23. Och det kanske inte lämpar sig med moderna coil dämpare? Man kan ju alltid skjuta in lite olja i reservoaren vid IFP för vad det ger, men designen i sig kan man ju inte ändra på. Man ka säkert 3D printa olika volume spacers också om man inte vill slaska med olja.

Kul att du skramlade fram gamla trådar. Tiden går och det har varit några år med motordrivna cyklar däremellan. Men intresset för att skruva sönder saker och förbättra dem ligger latent ;)

Tror jag har byggt om nästan alla fordon jag äger, så helt tappad är man nog inte på den praktiska sidan. Sist var det dieselvärmaren som fick smaka på kreativiteten.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
kebarb: cykeln på bilden är en enduro evo, det är en helt annan ram även om den ser lite lik ut.

Men dubbelkrona kan man köra på alla cyklar (så länge inte garanti är en grej), det handlar bara om att anpassa slanglängd och inbyggnadsmått.
För att köra med rakt styrrör som en fox40 behöver du antagligen en crown race som konverterar gaffelns 1 1/8” till ramens 1,5”, det brukar inte vara så knepigt att få tag på. Däremot så har nog ramen integrerat styrlager där du bara droppar in maskinlager, och då funkar det inte med angleset. Eftersom det inte verkar som att du tänker att du ska sitta och trampa särskilt mycket kan du uppnå samma effekt genom att korta bakdämparen och köra längre gaffel, då kan du ”rotera” hela cykeln runt vevlagret. Antagligen måste du också korta slaglängden bak för att inte bottna länkaget mekaniskt.

kais01: jag tror kebarb kvalar in bland de ”händiga”, i alla fall gjorde han det 2007 ;) https://happyride.se/forum/threads/dhx-5-0-traden-oljebyte-i-faelt.661268/
säkert, men i händighet ingår att inte göra ett större jobb än nödvändigt, att inte i onödan riva fina saker, liksom inte att byta ut saker som gör störst nytta där de redan befinner sig.

tycker med viss oro lite synd om denna fina och rätt lyxiga hoj, vem vet vilka mek-eskapader som väntar..

som sagt, det är ingen dussinhoj, och den förtjänar att först ställas i ordning, sedan allt efter behov tweakas. misstänker alltså att det behovet eventuellt är begränsat.

MTBemil

Aktiv medlem
säkert, men i händighet ingår att inte göra ett större jobb än nödvändigt, att inte i onödan riva fina saker, liksom inte att byta ut saker som gör störst nytta där de redan befinner sig.

tycker med viss oro lite synd om denna fina och rätt lyxiga hoj, vem vet vilka mek-eskapader som väntar..

som sagt, det är ingen dussinhoj, och den förtjänar att först ställas i ordning, sedan allt efter behov tweakas. misstänker alltså att det behovet eventuellt är begränsat.
Tur att det inte är din då

kebarb

Aktiv medlem

Måste backa på tidigare uttalande om att lagret sitter extra högt upp i ramen.

Monterade idag en fox gaffel 180mm, och då gick det fint med bara crownrace och ingen distans. Kanske är äldre modellerna av enduro som hade lagret högre upp inne i styrröret.

Har bara labbat med Fox 36 180mm idag, eftersom lagret inte tillåter 1 1/8 rör rakt igenom. Jag tycker att det borde finnas en väldigt enkel övergång från 1 1/8 till 1.5, även om jag inte sett någon. Marran, du refererar till en övergång mellan 1 1/8" och 1,5". Har du något namn på dessa, är det någon du rekommenderar? Egentligen är det väl bara som en oversize crownrace?

Gaffelvinkeln blir högst brukbar redan med en 180mm utan angelset. Om man mot förmodan hittar ett angelset som funkar i den ramen så blir det helt klart DH gaffelvinkel.

//K

Senast ändrad:
Topp