Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
säkert, men i händighet ingår att inte göra ett större jobb än nödvändigt, att inte i onödan riva fina saker, liksom inte att byta ut saker som gör störst nytta där de redan befinner sig.
tycker med viss oro lite synd om denna fina och rätt lyxiga hoj, vem vet vilka mek-eskapader som väntar..
som sagt, det är ingen dussinhoj, och den förtjänar att först ställas i ordning, sedan allt efter behov tweakas. misstänker alltså att det behovet eventuellt är begränsat.
Kais, jag känner din oro inför detta projekt och jag kan bekräfta den känslan hos dig.. Jag hade känt likadant om det var en gammal Balfa eller en Marzocchi Monster T som skulle vanhedras av en klåfingrig psykopat.
Den svans av diffusa och märkliga inlägg jag lämnat efter mig här på happy genom åren indikerar förmodligen att jag är mer av en Hannibal Lekter än en Ted Bundy när det kommer till att slakta cyklar.. Försöker göra det med finess. Följ gärna tråden och kom med goda cykel-antikvariska förslag så kan jag göra mitt bästa för att du skall sova gott om natten.
Jag postar ett par bilder nu så får du se hur det gått hittils idag.
Bild 1. Som den såg ut i starten, efter att jag mekat bort dropper-posten. Den var för övrigt väldigt lätt att reparera med några droppar av det blå fox-snoret till olja, och en gaffelpump. Men jag hängde på en Thomson stolpe istället.

Bild 2. Efter det slängde jag på 180mm Fox 36 gaffel för att se vad som händer med gaffelvinkeln. Och reach. Det blev MYCKET bättre än utgångspunkten. Nu börjar den faktiskt närma sig min storlek. Gaffeln ger upplevelsen av ett kortare reach då den ändrar geometrin.

Bild 3. Här har jag monterat en RC4 coildämpare, den är 0,25" längre än original, det är inte helt optimalt. Skulle nog föredra 0,5" kortare än originalt efter Marrans recept. Då kommer BB ned och gaffelvinklen blir bättre, samtidigt som REACH bli ännu kortare.

För att Kais skall känna sig lugn och delaktig så postar jag en bild på två andra kulturfördärvade cyklar med tillhörande beskrivande text:

Bild 4. Demon har jag sänkt, genom att bygga om främre triangeln och flytta infästning för dämparen.Därefter Monterat nyare gaffel, längre dämpare och Deemax hjul på. Den fick så även Saint M820 bromsar och Saint M800 vevparti också. Inte direkt original men unik. Och ruskigt snabb i grävda banor.
Scott High Octanen fick full Saint M800 grupp med 823 fälgar och Hope Moto M6 (!!) bromsar. Slängde också på en DHX 5.0 vilket jag ångrar för jag sålde original FOX RC bakdämparen. Denna hoj har även en 170mm 888RC som jag byggt om dämparen (?) på. Det är ingen dämpare i dessa egentligen, det är en cykelpump som ligger i oljebad, men jag byggde om den ändå. Smutsade även ned den med ett 780mm styre vilket egentligen är ett stort kulturmord.
Med lite god vilja kan vi göra något lika kul av denna Specialized Enduro? De två tidigare hojarna blev jättekul att köra och fina att se på ;)
Med all den goda hjälpen och motivationen som föds här i tråden så är vi en god bit på väg! Så känn ingen oro, Kais!
//K
Senast ändrad: