Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)

kebarb

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
säkert, men i händighet ingår att inte göra ett större jobb än nödvändigt, att inte i onödan riva fina saker, liksom inte att byta ut saker som gör störst nytta där de redan befinner sig.

tycker med viss oro lite synd om denna fina och rätt lyxiga hoj, vem vet vilka mek-eskapader som väntar..

som sagt, det är ingen dussinhoj, och den förtjänar att först ställas i ordning, sedan allt efter behov tweakas. misstänker alltså att det behovet eventuellt är begränsat.

Kais, jag känner din oro inför detta projekt och jag kan bekräfta den känslan hos dig.. Jag hade känt likadant om det var en gammal Balfa eller en Marzocchi Monster T som skulle vanhedras av en klåfingrig psykopat.

Den svans av diffusa och märkliga inlägg jag lämnat efter mig här på happy genom åren indikerar förmodligen att jag är mer av en Hannibal Lekter än en Ted Bundy när det kommer till att slakta cyklar.. Försöker göra det med finess. Följ gärna tråden och kom med goda cykel-antikvariska förslag så kan jag göra mitt bästa för att du skall sova gott om natten.

Jag postar ett par bilder nu så får du se hur det gått hittils idag.

Bild 1. Som den såg ut i starten, efter att jag mekat bort dropper-posten. Den var för övrigt väldigt lätt att reparera med några droppar av det blå fox-snoret till olja, och en gaffelpump. Men jag hängde på en Thomson stolpe istället.

IMG_4885.JPG

Bild 2. Efter det slängde jag på 180mm Fox 36 gaffel för att se vad som händer med gaffelvinkeln. Och reach. Det blev MYCKET bättre än utgångspunkten. Nu börjar den faktiskt närma sig min storlek. Gaffeln ger upplevelsen av ett kortare reach då den ändrar geometrin.

IMG_4887.JPG

Bild 3. Här har jag monterat en RC4 coildämpare, den är 0,25" längre än original, det är inte helt optimalt. Skulle nog föredra 0,5" kortare än originalt efter Marrans recept. Då kommer BB ned och gaffelvinklen blir bättre, samtidigt som REACH bli ännu kortare.

IMG_4978.JPG

För att Kais skall känna sig lugn och delaktig så postar jag en bild på två andra kulturfördärvade cyklar med tillhörande beskrivande text:
Demo och Octane.JPG

Bild 4. Demon har jag sänkt, genom att bygga om främre triangeln och flytta infästning för dämparen.Därefter Monterat nyare gaffel, längre dämpare och Deemax hjul på. Den fick så även Saint M820 bromsar och Saint M800 vevparti också. Inte direkt original men unik. Och ruskigt snabb i grävda banor.

Scott High Octanen fick full Saint M800 grupp med 823 fälgar och Hope Moto M6 (!!) bromsar. Slängde också på en DHX 5.0 vilket jag ångrar för jag sålde original FOX RC bakdämparen. Denna hoj har även en 170mm 888RC som jag byggt om dämparen (?) på. Det är ingen dämpare i dessa egentligen, det är en cykelpump som ligger i oljebad, men jag byggde om den ändå. Smutsade även ned den med ett 780mm styre vilket egentligen är ett stort kulturmord.

Med lite god vilja kan vi göra något lika kul av denna Specialized Enduro? De två tidigare hojarna blev jättekul att köra och fina att se på ;)

Med all den goda hjälpen och motivationen som föds här i tråden så är vi en god bit på väg! Så känn ingen oro, Kais!

//K
 
Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Gick gjenom hjulen idag, och en eker är av. Detta är någon sorts platta aero ekrar, som är böjda vid navet (alltså inte straight-pull. De sitter monterade inne i fälgen (mellan bottnarna) med en 6-kant nippel som jag aldrig tidigare sett, och som grädde på moset så ser det ut som om ALLA nipplarna har ärgat fast i ekrarna.

Ekrarna ser ut att vara ca 260mm långa, och nippeln ser ut som på bifogad bild.

Är det något speciellt jag borde tänka på innan jag går över hjulen eller är det bara att köra på?

Någon som vet om dessa 6-kant nipplar används i andra sammanhang också? För mig var det första gången jag sett något liknande.

Screen Shot 2021-10-24 at 22.19.07.png

Fälgarna ser ut såhär på insidan. Efter att ha googlat texten 2-bliss (som jag LÅNGT senare förstod betyder tubless) hittade jag en del info, men ingen direkt jämförelse. Jag har aldrig sett eller hört om detta system förut, kan man anta att det fungerar tillsammans med alla andra UST (Mavic) kompatibla däck?

Är det någon som prövat 2-bliss och har några bra tips? Tippar det bara är att köra i tubless ventiler, slänga slangarna och tanka stans gegga i? Jag har kört Mavics UST fälgar i många år och det fungerar väldigt bra. Hade tidigare Treks tubless system och det var sämsta skiten någonsin. (nu skackar vi anno 2002)

Bifogar bild på fälgens insida.

IMG_4901.JPG
 
Senast ändrad:

hm

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Oroväckande att nipplarna ärgat , är det blomkåls huvuden på alla är dom väl drabbade av galvanisk reaktion mellan kolfibern o aluminiumet i nipplarna. Vilket var vanligt på hjul på den tiden . Och rätt var det är håller inte nipplarna emot längre.
"2bliss" är fälgbandet och ska hålla tätt för guckan du häller i däcket . Funkar ibland men går att ersätta med tl- tejp .

Funkar med "alla" moderna däck ,så länge man inte satsar på jätte lågt lufttryck Och dom tunnaste xc däcken ,men det har jag förstått nog inte kommer bli aktuellt i detta fallet ...
 

marran

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Nu börjar det ta sig, härligt!

Crown race till styrlagret är ganska lätt att få tag i, detta är bara ett exempel https://www.workscomponents.co.uk/r...-of-1-18-forks-to-a-tapered-headset-245-p.asp
Se bara till att det har rätt vinkel mot nedre lagret (finns 45 och typ 36 grader eller ngt sånt). Borde finnas massa såna i skrotlådor därute.

Alu-nipplar som ärgar i ekrarna är tyvärr allt för vanligt. Tydligen är det väldigt viktigt att spara de få grammen precis där. Jag skulle kunna tänka mig att de där nipplarna är Edge/Enve-specifika, kanske värt att kolla deras hemsida?

Hur fick du dit nya dämparen?
En snabblösning för att sänka dämparen kan vara att bara öppna den och sätta en distans på skaftet bakom kolven. Då minskar slaget med samma mängd som du sänker den med, men det är å andra sidan helt reversibelt.
 

kebarb

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Oroväckande att nipplarna ärgat , är det blomkåls huvuden på alla är dom väl drabbade av galvanisk reaktion mellan kolfibern o aluminiumet i nipplarna. Vilket var vanligt på hjul på den tiden . Och rätt var det är håller inte nipplarna emot längre.
"2bliss" är fälgbandet och ska hålla tätt för guckan du häller i däcket . Funkar ibland men går att ersätta med tl- tejp .

Funkar med "alla" moderna däck ,så länge man inte satsar på jätte lågt lufttryck Och dom tunnaste xc däcken ,men det har jag förstått nog inte kommer bli aktuellt i detta fallet ...

Jag gissar att cykeln har stått ofördelaktigt förvarad sista åren. Säkert i en ikke uppvärmd bod.

Väldigt mycket på den som visar tecken på bristande underhåll. Men den är ändå i myclet fint skick. Alla lager är 100% och inget glapp någonstans.

En märklig ting är att det använts någon slags kemikalie på kedjan (ser ut som stearin och sitter stenhårt överallt) som är över hela kedjan, kassetten, bakväxeln och ramen, fälgen bak och nav.

Jag tror det kanske är vax? Har aldrig sett det förut, men det kanske är något nytt för att smörja kedjor?

Det tog mig över en timme att rensa en kedja och kassetten. Efter att ha använt alla kemikalier så var det faktiskt stålborste, målarskrapa och varmluftpistol som var receptet. Osäker på vad man gör med ramen för den törs jag inte värma.

På fälgarna är det också rester av vaxet, men jag kom på efteråt att kolfiber kanske är känsligt för starka kemikalier? Avfettning, bromsrengörning, lacknafta? Det kanske gnager sönder epoxy?

Mottager tacksam att goda råd för att hantera kolfiber korrekt, och för att lyckas reversera det galvaniska tillståndet på ekrar och nippel. Sjukt trist (och dyrt) om man måste byta alla ekrar och nipplar.

Jag hittar knappt en nyckel som går ned i hålet i fälgen och som sedan kan greppa nippeln. Den måste vara tunn.

Jag får en känsla av att detta är ett system (med nipplarn) som finns i andra sammanhang? Kanske på räsercyklar? Det känns som om detta företag är för litet för att göra helt egna nipplar som Mavic gör. Det vore tecken på storhetsvansinne.

//K
 

kebarb

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Nu börjar det ta sig, härligt!

Crown race till styrlagret är ganska lätt att få tag i, detta är bara ett exempel https://www.workscomponents.co.uk/r...-of-1-18-forks-to-a-tapered-headset-245-p.asp
Se bara till att det har rätt vinkel mot nedre lagret (finns 45 och typ 36 grader eller ngt sånt). Borde finnas massa såna i skrotlådor därute.

Alu-nipplar som ärgar i ekrarna är tyvärr allt för vanligt. Tydligen är det väldigt viktigt att spara de få grammen precis där. Jag skulle kunna tänka mig att de där nipplarna är Edge/Enve-specifika, kanske värt att kolla deras hemsida?

Hur fick du dit nya dämparen?
En snabblösning för att sänka dämparen kan vara att bara öppna den och sätta en distans på skaftet bakom kolven. Då minskar slaget med samma mängd som du sänker den med, men det är å andra sidan helt reversibelt.


Tackar!

Den där adaptern kanske de har hos LBS eller XXL? Såg basic ut. Men roligast hade varit angleset om man ändå skall dit med du belkrona.

Gafflarna jag har är för korta i styrröret för denna ram, så jag måste förlänga dem 2-3cm. Det går att montera med jag skulle inte köra så. En av skruvarna i stammen är över styrrörets ände.

Vilket material på nippel vore mest idealiskt i en kolfiberfälg? Är det samma som på vanliga fälgar? Alu är ju precis som ni skriver inte bra..

Hela hojen vägde 12,8kg innan gaffelbytet så jag tror de prövat spara på vikt överallt. Men nipplarna känns overkill..

Vägde bakdämparen och den ger en viktökning på 800g.

Jag brukar normalt inte bry mig i vikt på delar eller hojar. Men jag känner någonstans att det är lite av den här hojens själ att vara lätt?

Bakdämparen fick jag på plats enkelt. Den passar i originalfästet men jag kan inte skruva åt sista 3-4mm på grund av ett spår som är fräst i originaldämparen och som saknas på min fox RC4.

Jag förstår hur du tänker på distansen bakom kolven. Om den är 1.25cm tjock så landar man på 8,25” x 2,25” vilket kan vara ganska perfekt. Då blir hojen ca 18mm lägre bak om jag räknade rätt?

Det är en detalj att tänka på med att korta ned dämpare, och om jag kommer ihåg rätt så sitter det en ventil på shaften för returdämpningen som skall bromsa bottom out kraften. Den måste glida in i en bussning där det är relativt tätt annars får man nog en topout klonk.

Distansen behöver också sitta stilla där i botten mot locket, annars ligger den och blockerar den ventilen och då kommer returen bli sjukt seg genom hela slaget.

Jag har inte öppnat en dämpare på typ 10år men gissar att det ser ut så.

Tror det är den smartaste vägen att gå som du beskriver! Men man skulle behöva en svarv att jobba på.

Man behöver förmodligen shimsa om dämparen också. För den kommer från en session 88. RP23an är uppmärkt med hur den är tunad på boostvalve, compression och rebound. Man kanske kan beställa en shimstack som motsvarar RP23?

Jag har inte kunskapen att shimsa om själv, och inte tålamodet att testa fram något som fungerar. Borde ju finnas många andra som gjort det?

//K
 

hm

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Låter nästan som det är tubeless vätska på cykeln , är smått omöjligt att få bort när det torkat... Men tycker fälgbandet ser lite för rent ut för att den haft det i sig ?

Va poppis ett tag med invändiga nipplar och finns verktyg som passar ... dålig koll på om eloxerade alunipplar räcker för att stoppa reaktion mellan kolfibern ..?
 

marran

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Tackar!

Den där adaptern kanske de har hos LBS eller XXL? Såg basic ut. Men roligast hade varit angleset om man ändå skall dit med du belkrona.

Gafflarna jag har är för korta i styrröret för denna ram, så jag måste förlänga dem 2-3cm. Det går att montera med jag skulle inte köra så. En av skruvarna i stammen är över styrrörets ände.

Vilket material på nippel vore mest idealiskt i en kolfiberfälg? Är det samma som på vanliga fälgar? Alu är ju precis som ni skriver inte bra..

Hela hojen vägde 12,8kg innan gaffelbytet så jag tror de prövat spara på vikt överallt. Men nipplarna känns overkill..

Vägde bakdämparen och den ger en viktökning på 800g.

Jag brukar normalt inte bry mig i vikt på delar eller hojar. Men jag känner någonstans att det är lite av den här hojens själ att vara lätt?

Bakdämparen fick jag på plats enkelt. Den passar i originalfästet men jag kan inte skruva åt sista 3-4mm på grund av ett spår som är fräst i originaldämparen och som saknas på min fox RC4.

Jag förstår hur du tänker på distansen bakom kolven. Om den är 1.25cm tjock så landar man på 8,25” x 2,25” vilket kan vara ganska perfekt. Då blir hojen ca 18mm lägre bak om jag räknade rätt?

Det är en detalj att tänka på med att korta ned dämpare, och om jag kommer ihåg rätt så sitter det en ventil på shaften för returdämpningen som skall bromsa bottom out kraften. Den måste glida in i en bussning där det är relativt tätt annars får man nog en topout klonk.

Distansen behöver också sitta stilla där i botten mot locket, annars ligger den och blockerar den ventilen och då kommer returen bli sjukt seg genom hela slaget.

Jag har inte öppnat en dämpare på typ 10år men gissar att det ser ut så.

Tror det är den smartaste vägen att gå som du beskriver! Men man skulle behöva en svarv att jobba på.

Man behöver förmodligen shimsa om dämparen också. För den kommer från en session 88. RP23an är uppmärkt med hur den är tunad på boostvalve, compression och rebound. Man kanske kan beställa en shimstack som motsvarar RP23?

Jag har inte kunskapen att shimsa om själv, och inte tålamodet att testa fram något som fungerar. Borde ju finnas många andra som gjort det?

//K

Jo en sån adapter borde kunna finnas hos lbs. Knepigt med angleset i integrerat styrlager, är det lösa koppar går det fint.

Håller med lite om vikten, jag tänker att du vill bygga den här så lätt och poppig du kan.

Helt rätt med distansen. Svarv hjälper såklart, men i en fox med 12,5mm skaft kan man fulköra med du-bussning från dämparhardware, jag upplever att det blir tätt nog mot returhålet i skaftet för att slippa topout. Jag har kört med en sån limmad med epoxy mot sealhed, det är nog inte en permanent lösning enligt boken men för eget bruk verkar det fungera fint. Dämparen blir såklart lika mycket kortare som spacern är lång (tjock). Hur mkt lägre vevpartiet blir beror såklart på utväxling och förhållande mellan hjulbas och kedjestag, men i runda slängar är utväxlingen 3:1 och kedjestagen 1/3 av hjulbasen så det tar ungefär ut varann, mao låter 18mm rimligt :)

Specializeds originalshimsning på en rp23 tror jag inte är vad du är ute efter att efterlikna. Min gissning är att den är rätt sunkig med alldeles för lite kompressionsdämpning och märklig plattform.
RC4 har väl såpass stort spann på extern kompressionsjustering att du kan komma nära det du behöver även med original shimstack? Jag har upplevt att jag ofta får lägga på några returshims på RC4 för att den inte ska kicka vid djupa kompressioner, men det märker du säkert.
 

kebarb

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Låter nästan som det är tubeless vätska på cykeln , är smått omöjligt att få bort när det torkat... Men tycker fälgbandet ser lite för rent ut för att den haft det i sig ?

Va poppis ett tag med invändiga nipplar och finns verktyg som passar ... dålig koll på om eloxerade alunipplar räcker för att stoppa reaktion mellan kolfibern ..?

Det är inte tubless vätska, för det är slang och helt rent i fälgarna..

Det var fullt av gamla granbarr och sand/grus/skit. Man fick verkligen skrapa av det. men med lite värme så släppte det. Det var närmast immunt mot bräkleen och avfettning, svarade lite på lacknafta..

Kan det inte vara någon kedjeprodukt? Det var på båda cyklarna.

Jag förstår inte helt hur kolfiber påskyndar reaktionen/ärgningen? Har den en potential liksom? Är den ledande?

Man tänker sig den som epoxy och fibrer, men när jag tänker efter så har jag sett kablar med kolfiber?

//K
 

kebarb

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Jo en sån adapter borde kunna finnas hos lbs. Knepigt med angleset i integrerat styrlager, är det lösa koppar går det fint.

Håller med lite om vikten, jag tänker att du vill bygga den här så lätt och poppig du kan.

Helt rätt med distansen. Svarv hjälper såklart, men i en fox med 12,5mm skaft kan man fulköra med du-bussning från dämparhardware, jag upplever att det blir tätt nog mot returhålet i skaftet för att slippa topout. Jag har kört med en sån limmad med epoxy mot sealhed, det är nog inte en permanent lösning enligt boken men för eget bruk verkar det fungera fint. Dämparen blir såklart lika mycket kortare som spacern är lång (tjock). Hur mkt lägre vevpartiet blir beror såklart på utväxling och förhållande mellan hjulbas och kedjestag, men i runda slängar är utväxlingen 3:1 och kedjestagen 1/3 av hjulbasen så det tar ungefär ut varann, mao låter 18mm rimligt :)

Specializeds originalshimsning på en rp23 tror jag inte är vad du är ute efter att efterlikna. Min gissning är att den är rätt sunkig med alldeles för lite kompressionsdämpning och märklig plattform.
RC4 har väl såpass stort spann på extern kompressionsjustering att du kan komma nära det du behöver även med original shimstack? Jag har upplevt att jag ofta får lägga på några returshims på RC4 för att den inte ska kicka vid djupa kompressioner, men det märker du säkert.
RC4 kommer i olika trim för olika hojar, så jag tror det är fint att matcha med länkaget.

Men du har rätt, förmodligen vill man inte ha XC shimsningen.

Jag vill ha bra stöd i berms, men samtidigt aktiv på småstalp och brakebumps, fixar du den stacken? ;)

Hur gör du när du shimsar? Prövar du dig fram eller finns det tabeller?
Undrar om fox verkstäderna har tillgång till tabeller med diagram för olika tunes?

Undrar hur svårt det är att svarva hela bottenpluggen med o-ring grooves, gängor, slot för bushing och dustwiper. Om man kunde svarva egna vore problemet löst väldigt snabbt.

//K
 

Drifter

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Det verkar bli ett kul bygge!

Jag tror att det är tubeless-vätska du har på ramen. Den är mer eller mindre hopplös att få bort. Om lacken på ramen är intakt så har den samma egenskaper som en i alu. Min gissning är att tidigare ägare kört tubless, eller på Specilizediska; 2Bliss ready, dvs inte UST, utan ust ready och liknande skit.

Tubeless-vätskan har antagligen kommit igenom till nipplarna och dom har börjat oxidera. Tyvärr allt för vanligt med alu-nipplar. Mitt tips är att byta till DT mässings-nipplar om det går. Dom finns i diverse olika former liknande ovan nämnda.

Tidigare ägaren gav nog upp "tubless" på grund av alu-nipplar och otätt 2Bliss ready system; därav rent och fint, men kassa nipplar.

/Erik
 

Arvido

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Min erfarenhet är att man (jag) brukar ha lagt ner mer pengar i slutänden på att polera en bajskorv än om man sålt den och köpt något vettigt istället. Man behöver krångliga lösningar och olika adaptrar till allt och det blir ingen optimal hoj till slut ändå.
 

Berk

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Jag förstår inte helt hur kolfiber påskyndar reaktionen/ärgningen? Har den en potential liksom? Är den ledande?

Kolfiber är en bra ledare och därför skulle det kunna finnascen potential för galvanisk korrosion. Googlade lite, men det verkar vara kontroversiell. Kolfiber laminat leder mindre bra. Korrosion jppsp med alumu nipplar när det är duktigt eller man använder tubeless vätska. Med mässing nipplar verkar problemen vara bort. Mässing nipplar är också mycket starkare. Skulle själva alltid använda mässing nipplar när jag bygger en hjul.
 

marran

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
RC4 kommer i olika trim för olika hojar, så jag tror det är fint att matcha med länkaget.

Men du har rätt, förmodligen vill man inte ha XC shimsningen.

Jag vill ha bra stöd i berms, men samtidigt aktiv på småstalp och brakebumps, fixar du den stacken? ;)

Hur gör du när du shimsar? Prövar du dig fram eller finns det tabeller?
Undrar om fox verkstäderna har tillgång till tabeller med diagram för olika tunes?

Undrar hur svårt det är att svarva hela bottenpluggen med o-ring grooves, gängor, slot för bushing och dustwiper. Om man kunde svarva egna vore problemet löst väldigt snabbt.

//K
Jag har inte någon enorm erfarenhet men de gånger jag gjort det har jag bara prövat mig fram. Men det var på en cykel med mer progressivt länkage så jag plockade bort boostvalve, det gör saker både lättare och svårare antar jag. Mer förutsägbart, men mycket mindre möjligheter för justering från utsidan.
 

kebarb

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Min erfarenhet är att man (jag) brukar ha lagt ner mer pengar i slutänden på att polera en bajskorv än om man sålt den och köpt något vettigt istället. Man behöver krångliga lösningar och olika adaptrar till allt och det blir ingen optimal hoj till slut ändå.
Jag förstår precis vad du menar. Det är något märkligt beteende man har som driver en till att ”polera bajskorvar”.

Jag har köpt flera gamla hojar för några tusingar och använt många timmar och pengar på att fixa upp dem med nya lager, fjädrar, pedaler, handtag osv.. men det är ju fortfarande en gammal hoj.

Min Demo8 gick inte ens sälja, tror jag fick 4000:- utan gaffel och bakdämpare. Men Ångrar idag att jag sålde den ;) den var grym! Ombyggningen gjorde ju att den gick från nästan oanvändbar till en relativt modern hoj med avseende på BB och styrvinkel.

När man sätter sig på en ny hoj infinner sig en härlig känsla av att allt är stumt och bra utan flex och glapp. Men när man fixat upp en äldre hoj är det liksom en annan känsla.. lite som om man räddat ett skadat djur. Kärlek?

Saknar fullständigt logiska / rationella argument för att fixa upp 10+ år gamla cyklar. Speciellt inte om man måste köpa nya delar..

//K
 
Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Vad många gnäller på projektet! Det är väl kul med någon som bringar liv i äldre saker. För vissa är ju själva resan målet liksom. Det är kul att mecka. Jag tror TS är väl insatt i vad som krävs för att ro detta i land.
Vem vet, din egen gamla cykel hamnar kanske hos TS någon gång? Det hade väl varit kul :)
Jag håller tummarna!
 

kais01

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
det finns ett talesätt - be your age - som väl syftar på översminkade och eller plastikopererade personer, men skulle kunna appliceras på cyklar.

ts har kul och leker lite:) vackert så, men jag reagerade eftersom jag tyckte cykeln i grunden var lite för fin och klassiskt för ska vi säga en respektlös hantering.

nu verkar så inte bli fallet, och jag känner mig nöjd!
 

kebarb

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Tydligen var det ett special lager ändå. Eller en special lösning.

Det sitter en distans på ovansidan av lagret när man läser manualen. Det var därför jag inte såg den när jag bytte gaffel.

Vet inte om det försvårar något med konstruktionen av angleset.. eller om det ger möjligheter?

Bifogar bild. 0F83FF69-9947-4516-A505-0EEB024532D5.jpeg
 

kebarb

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)

Ekernipplarna heter tydligen HEX 10 internal nipples, och används just för att spara vikt. De är onödigt dyra och dåliga med tanke på legeringen / materialet. Sparar ca 30g pr. hjul när man använder dem istället för vanliga nipplar.

ENVE har tydligen släppt ersättare till dessa, och om man inte använder ersättaren så får man ingen garanti ;)

Behöver jag nämna att de inte är aluminium?

Är det någon som vet om det finns alternativ till dessa? De sitter alltså inuti fälgen, inte genomgående. Min första tanke var att vända en vanlig nippel bak-å-fram men jag är rädd att spåret i den kommer att skrapa / Skada kolfibern.

Det känns ganska onödigt att bygga upp hjulet på nytt med samma produkt, för att få samma resultat några år senare igen.

//K
 
Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Jag förstår inte riktigt. Ersättare ser precis ut som en vanlig nippel.

Och garantien har redan tagit slut för länge sen, eller?
 

MTBemil

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Jag förstår inte riktigt. Ersättare ser precis ut som en vanlig nippel.

Och garantien har redan tagit slut för länge sen, eller?
Tja lifetime incident protection har ju enve iallafall, så mest frågan om det också gäller edge och om man inte är första ägaren
 

Berk

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Tja lifetime incident protection har ju enve iallafall, så mest frågan om det också gäller edge och om man inte är första ägaren

OK. Det skulle vara viktigt för mig när jag skulle köpa nya hjul för 15k, men inte när dom följande med en "gratis" 10 års gammal cykel som man vill får att rulla igen.
 

kebarb

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Jag förstår inte riktigt. Ersättare ser precis ut som en vanlig nippel.

Och garantien har redan tagit slut för länge sen, eller?

Jag tyckte också de ser väldigt lika ut, men den har inte spåret i skallen. Nippeln skall sitta med tjocka sidan mot fälgen, och från insidan. Det monteras inte som på en traditionell fälg.

På dessa fälgar är det ett ca 2mm hål genom fälgen, och nippeln sitter inne i fälgen på baksidan av fösta botten.

Om man skulle leka med tanken att man tar en vanlig nippel så kommer man förmodligen att skada kolfibern när man skruvar åt nippeln, eftersom skruvmejselspåret som är på vanliga nipplar då skulle bli lite som ett frässtål.

Svårt att förklara, men det finns en anledning att de valt att ha rundade skallar / ytor på nipplarna.

//K
 

kebarb

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
OK. Det skulle vara viktigt för mig när jag skulle köpa nya hjul för 15k, men inte när dom följande med en "gratis" 10 års gammal cykel som man vill får att rulla igen.
Jag förväntar mig ingen garanti här. Ibland kanske de har någon goodwill med nya nipplar eftersom de uppenbart gjort en rejäl miss med första generationerna av hjulen.

De har själva gått ut med att alla måste byta ut nipplarna för att få behålla garantin, så man kan ju tycka att det är ett erkännande på att de gjort något fel ;)

Jag förväntar mig ingenting, var hos LBS idag och frågade vad de kunde skaka fram, men det fanns inget på lager som liknade ekrarna och nipplarna som är där.

//K
 

Berk

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Jag tyckte också de ser väldigt lika ut, men den har inte spåret i skallen. Nippeln skall sitta med tjocka sidan mot fälgen, och från insidan. Det monteras inte som på en traditionell fälg.

På dessa fälgar är det ett ca 2mm hål genom fälgen, och nippeln sitter inne i fälgen på baksidan av fösta botten.

Om man skulle leka med tanken att man tar en vanlig nippel så kommer man förmodligen att skada kolfibern när man skruvar åt nippeln, eftersom skruvmejselspåret som är på vanliga nipplar då skulle bli lite som ett frässtål.

Svårt att förklara, men det finns en anledning att de valt att ha rundade skallar / ytor på nipplarna.

//K

Ah, missade den viktiga detajl!

Snabbt letande visade bara upp uppsidedown nipplar i alu. Men i den här fallet gör alu hjulet inte värre, för att alla andra nipplar har redan koroderats fest.
 

hm

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Du borde kunna köra med vanliga nipplar och en ekerbricka emellan för att skydda fälgen mot spåret i nipplen
 

kebarb

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Du borde kunna köra med vanliga nipplar och en ekerbricka emellan för att skydda fälgen mot spåret i nipplen

Jag kan för lite om hjulbygge för att veta vad för delar som finns tillgängliga, men det låter rimligt som du säger. Jag tror botten i fälgen har en U-form, så skallen på nippeln måste vara formad som fälgen. Eller en bricka med U form som du säger. Jag tippar att det är väldigt viktigt att formen på nippeln samsvarar med formen på första botten av fälgbanan, annars kanske kolfibern spricker.

Har mailat ENVE, får se vad det kostar att få det fixat.

//K
 

kebarb

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Försöker demontera vevpartiet, men gick direkt i diket här. Inte direkt som på saint.

Ser att man behöver ett speciellt verktyg, typ FC35.

Jag lyckades ta ut den yttre ringen (plast) med en vanlig låsringstång. Men går helt bet på avdragning av den påpressade armen.

Ser ut att vara ca 30mm x1 mm som är större än standard.

Är det någon som lyckats lösa detta på ett smart sätt? Utan verktyget?



F7476F60-8227-4B7E-BE7E-AE8F7030B9C3.jpeg

33B68BA7-2809-46F9-AC0F-F5248B3DD812.png
 

marran

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Tror tyvärr du behöver verktyget.
Det borde väl finnas någon i närheten som har ett att låna ut, eller om LBS har ett så kan de skruva loss snabbt för en vetelängd (skojar, pengar funker säkert bättre). Men tänker att det är ett snabbt jobb om du bara ska ha den avskruvad. Eller så är det bara att veva igång svarven.
 

kebarb

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Om man kör med den taskigt åtraget tillräckligt länge så splines:en slits så går den jättelätt att ta av... Har jag hört...
Det är inte åtdragningen som är ett problem, man drar åt dem som vanligt på moment med en centerbult. Men när man skall dra av dem så behövs en avdragare på vissa vevpartier. Jag tror axeln är konisk. Jag har alltid och uteslutande endast SAINT vevpartier på mina cyklar. Har haft det så i många år för att det är smidigt och fungerar bra. Sitter det något annat på när jag köper en hoj river jag av det och monterar ett Saint direkt.

Men det stämmer bra, den här typen av vevpartier förstör man snabbt om de är dåligt åtdragna. Lite av en förlegad design om man frågar mig.

Saint vevpartierna behöver inga specialvertyg och pressas inte på en konisk axel. Man klarar sig med en vanlig 6-kant och centerbulten kan man lätt ta av med eller utan specialverktyg.

Race-face och Truvativ har (på några modeller) en smart skiva som ligger utanför centerbulten och fungerar som integrerad avdragare. På XTR sitter det en liknande ring, men den var gjort i plast vilket gör den oanvändbar. Försökte flytta över ringen från ett race-face vevparti men det var inte samma storlek.

Jag har sjukt mycket verktyg till det mesta när man skruvar fordon, men det är lite surt att köpa en pryl for ungefär 500:- för att man skall plocka ned en ram / vevpart EN gång, som dessutom bara passar på EN sorts vevparti. Det är mycket bättre att ta det till en LBS och få det avdraget mot en peng om det är runt hörnet. Men jag gillar inte att ta ledigt från jobbet för att köra till en cykelverkstad, och tappa en timmes++ arbete för ett jobb som tar 45 sekunder... det är slöseri på pengar och tid ;)

Smidigast vore om någon hade ett fint tricks så man kunde få av det, men jag kan inte ens i närheten av lista ut hur det skulle gå till..

En avdragare hade jag lätt byggt av en bult med samma gänga. Bara att borra ett hål i mitten och använda den som mothåll.

//K
 
Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Rätt säker på att jag köpte verktyget nyligen. XTR-vev eller hur? Jag kan låna ut via postgång om det är aktuellt.
Tackar för erbjudandet Desmo!

Men jag bor utrikes ;)

Slutar nog med att jag hittar ett på aliexpress eller knallar till LBS.

EDIT:
Hittade den på ebay, från USA för lite billigare än lokalt. kanske blir en sån.
Även om man bara behöver den en gång så är det billigare än att ta ledigt för att köra på LBS i arbetstid när man finräknar på det.
 

kebarb

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Tror tyvärr du behöver verktyget.
Det borde väl finnas någon i närheten som har ett att låna ut, eller om LBS har ett så kan de skruva loss snabbt för en vetelängd (skojar, pengar funker säkert bättre). Men tänker att det är ett snabbt jobb om du bara ska ha den avskruvad. Eller så är det bara att veva igång svarven.

Hade jag haft en svarv så vore det löst, tror den är 30mm och 1mm gängstigning. En smal sak att fixa en egen avdragare. Jag gjorde det för saint centerlock när jag använda SM-RT80 skivorna. Tog mig 1/2 dag att göra en egen avragare, men glädjen att få använda den var stor nog för att täcka upp tidsförlusten kontra att köpa ;)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    536 KB · Besök: 21

kebarb

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Tänkte bara följa upp den här tråden med några poster om vad som egentligen hände med svetto cykeln, och om det blev ett fetto?

Efter att det börjat klarna vad som skulle hända med hojen så rev jag ned den och kollade alla lager. Det var några som stod helt stilla för de var fulla med skit, och ett par som måste bytas. Men de var ändå förvånansvärt fina och gick helt fint att bara rengöra och fetta om flera av dem. Lagren var inte så fina som jag trodde från början. Länkaged rörde sig väldigt bra och allt upplevdes som 100% även med taskiga lager.


riven cykel.JPG



Efter att jag rengjort den och fixat lagren så fick den åka en sväng med polermaskinen, rubbing och sedan polering och vax. Använde vad jag haft liggande för bilvård, och resultatet blev helt Ok. Väldigt lätt blev det att tvätta cykeln skulle det visa sig, om man vaxat. Skit släpper väldigt lätt från lacken.

polera cykel.jpg


Hade tidigare haft en del grubblerier runt detta bygge, eftersom ramen var alldeles för lång för mig. Cockpit var inte alls bekväm. Det satt också en såndär snuskig dropperpost på den som jag aldrig förstått vad man har de till.

Fick tag i en fräck kolfibersadel och pinne, som passade väldigt bra på hojen. Sadeln är dock väldigt tunn och jag oroar mig ibland för vad som kan hända i en krasch när insidan av låret möter baksidan av den där sadeln.

Den nya sadeln vägde minde än 50% av den gamla, och jag tippar att det var en ganska stor besparelse på kolfiber pinnen vs. droppern. Skönt med ett reglage mindre på styret också, för oss som är gamla.

sadel kolfiber monterad.JPG


Som styre monterade jag först en 35mm stam, och ett vanligt 800mm flat bar. Men hojen kändes fortfarande liiite för lång. Efter att jag förde en trevlig dialog med mekanikern på Treks verkstad i Göteborg tipsade han om en sorts styre och stam där det är en "dent" i styret. Med denna kan man få 20mm styrstam. Funkade sjukt bra. Nu har cykeln förkortats säkert 40mm och typ gått från en L till en M i geometritabellen, det är bättre för dvärgväxta människor som mig.

styre kolfiber kort stam monterad.JPG


Gaffeln byttes ut till en Fox 36 TALAS 180mm mot bättre vetande. Jag har även köpt fjädern för att bygga om till en FLOAT men har inte fått tag i Top-Cap för denna årsmodell. Fox har 3-4 olika storlekar på topcap för deras 36 gafflar med luftfjädrar, och de fungerar inte mellan olika årsmodeller. (om någon har till salu för min 2013 180mm så säg till!)

Eftersom gaffeln hade för kort styrrör och saknade dekaler så fick jag lägga en order till kina, och engagera en lokal maskinverkstad för att svarva en förlängare till gaffelröret. Den monterades med cylindrisk låsning (gammalt recept från Plush) och kylspray.

gaffelrör förlängare.JPG


Monterad här med en 35mm stem på bilden. Jag är lite orolig för att vrida lös förlängaren, så den kanske kommer säkras med en genomgående detalj vid senare tillfälle.

gaffelförlängare2.JPG


//K
 
Senast ändrad:

Arvido

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Dropper-posten är nog det bästa som hänt sedan skivat bröd. Helt sjukt hur mycket jag använder min. Så fort du vill hänga bakom sadeln när du kör är sadeln inte i vägen. Du kan sänka stolpen lite grann när du ska trampa uppför. Du slipper ha sadeln uppe när du hoppar. Osv, osv....
 

kebarb

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Bakdämparen blev ett projekt i projektet. Det visade sig vara vansinning svårt att få tag i en bakdämpare med rätt storlek (8.5x2.5) och redusera stroke på den til 2.2".

Efter att ha provkört hojen en dag i Hafjell med RP23 monterad (efter service från MK Cykling i Sthlm) så tyckte jag ändå det var helt Ok med en liten luftdämpare och noterade att den höll sig väldigt bra i backarna. Efter ett tag märkte jag dock att jag kört hela tiden med climbswitch aktiverad, och om man slog av den så klappade dämparen ihop direkt i högre hastigheter. Jag tror en MEDIUM tune som är på denna dämpare kanske är lite för klen för utförsåkning, även om den säkert är helt grym på stig. Climbswitch är något svettigt som inte fanns på min tid, om man måste ursäkta sig.

Jag var säker på att jag ville ha en coil, och då föll det på CCDB, DHX2 eller en RC4. Det visade sig vara en del sidokrafter i länkaget och andra personer som försökt hade negativa erfarenheter av dämpare med tunn shaft. Länkaget har även en utväxling som har en U form, vilket innebär att man kan få ganska stygga genomslag med en linjär fjäderdämpare, vilket man inte får med luftdämpare. Man kan anta att länkaget är designat med för exempel RP23 i åtanke. Kurvan påminner om gamla Sunday som även den var lite knepig att finna rätt dämpare för.

Efter all research och massor av PM på forum i utlandet så landade allt på precis det som Marran skrev i några av sina tidigare poster. Så kvittot är att man kan lyssna på honom direkt.

Det föll därför på en RC4 där en större shaft kan motverka sidokrafterna bättre, samt att den stora shaften ger en stor förskjutning av olja över till piggyback, och därmed skapar mer effekt av luftfjädern mot slutet av stroke. RC4 har även justerbar IFP volym som kanske kan bli användbar här.

leverage_ratio_ironhorseenduro.jpeg


Så jag fick tag på ett gäng RC4 new oldstock (9.5x3) , och lyckades beställa en kortare shaft 2.25" kashima. Fortfarande är dämparkroppen för lång.. Även om man byter ut shaften till rätt längd.

För att lyckas genomföra projektet stötte jag på en del andra problem, dels att man behöver en 32mm konnyckel för att öppna en RC4, men även att jag saknade soft-jaws i rätt storlekar. Så det blev en del 3D printande av soft-jaw, samt att jag CADdade upp en jigg som jag kunde använda för att fräsa ut det specielle spåret som är i eyelet på endurodämparen.




soft jaw dämparshaft2.JPG

eyelet jigg.JPG


eyelet efter fräsning.JPG




Efter att jag fått tag i alla delarna, och fräst spår i eylet så att den passar Y-klykan på ramen så var det dags att korta ned dämparkroppen. Den nedersta delen av kroppen skall ligga mot en O-ring och toleranserna där antog jag var väldigt små. Det var inte direkt tema att köra rörkapen så jag engagerade en maskinverkstad som specialiserat sig på arbete med små aluminiumdetaljer och hög precision. (ägaren är även dedikerad DH cyklist)

Jag valde att svarva ned dämapren 2mm KORTARE än den originalmonterade RP23 är Eye2Eye. Detta för att kunna använda en offsetbushing (8mm axel) och därmed förändra geometrin från 0mm til -4mm på dämparlängden. Detta ger ungefär 12mm lägre bakända på hojen eller upp till 1 grad reduktion av gaffelvinkeln. (tack för tipsen från Marran som nämnde detta tidigare i tråden).

Anledningen att jag kortade dämparkroppen lite extra är för att jag vet att jag aldrig kommer vilja höja bakdelen på hojen mer än till ursprungsläget.

handycraft workshop

bakdämpare svarvas.JPG




När alla delarna var färdig beställda, frästa och svarvade så började en fundera på shimsningen av huvudpistongen. Då demonterades tre olika bakdämpare för att se hur shimstacken var uppbyggd och vad som skiljer. Tyvärr är man helt rookie på detta och även om jag fått förslag på att bruka "restackor" mjukvaran så slutade det med att jag vänder mig till proffsen och beställer en stack från Preach på Trekstore i Göteborg. Svårt att hitta folk som gillar vad de jobbar med, men här finns det en. En del postningar på internationella forum genererade inte något nämnvärt resultat i förslag på uppbyggnad av stacken..

Trekstore Göteborg

För den som är intresserad så hittade jag dessa stacks i en original RC4, och en Session 88 RC4, samt en DHX från en gammel Nitrous.

Session 88 stack RC4:
shims session.jpg


Original stack RC4 (standard tune):
shims original.jpg


Nitrous DHX stack:

shims nitrous dhx4.jpg


Till slut monterade jag ihop skiten som beskrivet på fox sida:

fox RC4 service manual

På inrådan från bättre vetande använde jag LOCTITE BLÅ på huvudpistongen. Detta för att sidokrafterna annars skruvar ur pistongen från shaften, något som kan skapa tråkiga upplevelser med brant inlärningskurva där uppe på fjället .

Första bilden visar eylet efter fräsning med den 3D printade jiggen, och den nya kortare Kashima shaften.

bakdämpare i delar.JPG


dämpare montera.JPG


dämpare montera 2.JPG


dämpare.JPG


Fick tag i en äkta oldschool titanfjäder i 500 lbs/in som jag tror kan passa fint, gav väl runt 25% sag eller så.

En lärdom genom processen var att jag även borde göra någon form av verktyg som man kan använda för att dra upp IFPn utan att använda en tång. Även om man tejpar spetsen på tången så skadar man lätt IFPn, och kan då lämna små aluminiumspån i IFPn som på sikt kan ge problem. IFPn har faktiskt ett spår och två klackar, så man kan vrida dit något verktyg för att dra ut den.

Vidare så ser det ut att vara en ca 3.5mm tjock skruv med 32TPI som blödskruv, tror den är #5 32TPI. Man borde då kunna göra även en nippel som man kopplar diekt på spruta för att lufta dämparen genom IFP, även om dämparkroppen har en blödskruv.

Började med lägsta möjliga lufttryck i reservoaren, har inte haft hojen i backen efter monteringen så man får se hur det går. På asfalt längs parkeringsplatsen har det gått fint ;)

Om någon undrar hur det gick på fett vs svett skalan så gick det sådär.. Fetto vann med 500g. Det blir mindre smultringer och brunost en stund, eller ett lavemang och toalettbesök innan nästa tur.

dämpare rp23 vikt.JPG

dämpare rc4 vikt.JPG




//K
 

Bilagor

  • softjaw dämparkropp.JPG
    softjaw dämparkropp.JPG
    493.3 KB · Besök: 11
Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Dropper-posten är nog det bästa som hänt sedan skivat bröd. Helt sjukt hur mycket jag använder min. Så fort du vill hänga bakom sadeln när du kör är sadeln inte i vägen. Du kan sänka stolpen lite grann när du ska trampa uppför. Du slipper ha sadeln uppe när du hoppar. Osv, osv....

Jag tror dig, och precis som alla andra sura gamla gubbar så vägrar jag hålla med dig. Det finns ingen rationell och logisk anledning till att demontera den, annat än att man är konservativ, frikyrklig, gammal.. ja you name it.

Om 10-20 år när tiden sprungit ikapp mig kanske jag kommer dit, när jag skaffat 27,5" hjul och BOOST nav på hojen.

Tiden har sin gång, du får tänka på att detta är mitt först kolfiber bygge. Jag är alltså 10 år på eftersläp här.

//K
 

kebarb

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Ja hur ligger vi till då?

Jo, jag grävde fram ett par gamla Deemax UST 135mm i väntan på nya ekrar till kolfiber hjulen. De där kolfiberhjulen hade nämligen speciella ekrar (J-bend AERO 2,2mm 26" som ingen har), speciella nipplar, speciella fälgband.. och fräcka nav från Hadley och Tune. Det får inte vara lätt.

Som den skarpsynte ser så byttes framoket ut till ett Saint M820, det matchar ganska bra med utväxlingen i XTR handtagen.

Den fick även en ny kedjestyrare, som fyndades på aliexpress. När den kom fram visade det sig att den hade en ISCG adapter gjort i hårdplast, så det blir väl bakläxa på den tänker jag.

Sadelstoplen som tidigare var en dropper, blev sedan en Thomson, som sedan blev en dyrplaststolpe från Kina. Ingen fördel alls över Thomson stolpen, men det blev rätt. Rätt färg, rätt material. Rätt i tiden, för tio år sedan.

Klistermärken till fox36 gaffeln beställdes även de från Aliexpress, och det finns nog en del att önska när det gäller kvalitet här. Men så får man ju pengarna tillbaka när man klagar så det vart kanske helt Ok ändå.

Då topcap fortfarande saknas för en Float konvertering så ligger det på vänt. Gaffeln är TALAS och det funkar helt Ok.

cykel färdig 2.JPG


För att inte diskriminera så är det gjort en del mindre heteronorma prioriteringar som ligger i detaljerna. Notera de gröna hattarna på nipplarna till bromsoken. Bilden gör dem inte rättvisa.

bromsok detalj.JPG


bromsok saint detalj.JPG



Är cykeln mindre svettig? Ja!
Är det mindre intorkat gammalt snor på ramen? Ja!
Har den bättrat på sitt sex appeal? Ja!
Är den mindre heteronorm? Ja!

Har den funnit sin själ? Nej!

Tyvärr blev den mer av en Chub/Bear än Buff...

Vikt före vs efter visar + 1,8 Kg..

vikt före.JPG
vikt cykel efteråt.jpg


Målsättningen har kanske inte varit helt solklar. Men vore det inte kul om en kolfiberhoj väger runt 13kg iallafall?

Jag ser ju att framgaffeln på 2.5kg och hjulen med DH däcken samt kedjestyraren kanske är tre punkter med förbättringspotential. Blir väl tillbaka till kolfiberhjul och lättare däck när jag får tag i ekrar och nipplar till ENVE hjulen.

Klarar vi 13kg, räddar vi själen på hojen?

//K

EDIT: Tror inte vi landade allt för långt från Marrans beskrining. Både vad avser ändring av geometrin samt val av delar.

Marrans förslag:

"Om det var min cykel:
Jag hade letat upp en ordentlig gaffel, mest troligt en Boxxer 26" eller liknande från gaffelbuketten och sänkt till lagom slaglängd/inbyggnadsmått. Försökt få tag på en bikeyoke-grej och sen satt på en för kort metrisk dämpare typ 190x45 eller vad som nu blir lagom. Det hade gett lågt vevlager, flack gaffelvinkel och mindre slag. En Öhlins TTX air hade suttit fint men den kostar väl dubbelt av resten av cykeln. Sen bara en vanlig sadelstolpe, nya skivor och andra slitdelar och så hade jag haft en fin (och lätt!) lekhoj för slätare banor och allmän hopp och lek. Det var en fet hoj, och det är den fortfarande. Njut av den! "
 
Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Jag kan för lite om hjulbygge för att veta vad för delar som finns tillgängliga, men det låter rimligt som du säger. Jag tror botten i fälgen har en U-form, så skallen på nippeln måste vara formad som fälgen. Eller en bricka med U form som du säger. Jag tippar att det är väldigt viktigt att formen på nippeln samsvarar med formen på första botten av fälgbanan, annars kanske kolfibern spricker.

Har mailat ENVE, får se vad det kostar att få det fixat.

//K

Som kommentar kan jag nämna sådär 9 månader senare för den som undrar. ENVE svarar inte på e-post eller frågor från kunder verkar det som. Jag har fortfarande inte fått svar på vart jag kan köpa nipplar eller ekrar till dessa hjul.

Det slutade med att jag beställde ekrar i rätt längd från Aliexpress, och ett par nipplar från Trek store verkstaden i Göteborg.

Flera av de gamla ekrarna vrider sig till korkskruvar när man försökte få av nippeln, men med lite Omega krypspray så släppte det. Verkar vara någon pasta de använt vid monteringen som torkat och härdat fast i vissa ekrar också. När de släppte så går de sjukt trögt och blir fina igen efter att man rengjort helt.

//K
 
Topp