Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Köp & Sälj
Recensioner
Artiklar
Video
Kalender
Turtips
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Installera appen
Installera
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Sveriges trevligaste cykelforum
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="kebarb" data-source="post: 4043547" data-attributes="member: 4281"><p>Det är inte åtdragningen som är ett problem, man drar åt dem som vanligt på moment med en centerbult. Men när man skall dra av dem så behövs en avdragare på vissa vevpartier. Jag tror axeln är konisk. Jag har alltid och uteslutande endast SAINT vevpartier på mina cyklar. Har haft det så i många år för att det är smidigt och fungerar bra. Sitter det något annat på när jag köper en hoj river jag av det och monterar ett Saint direkt.</p><p></p><p>Men det stämmer bra, den här typen av vevpartier förstör man snabbt om de är dåligt åtdragna. Lite av en förlegad design om man frågar mig.</p><p></p><p>Saint vevpartierna behöver inga specialvertyg och pressas inte på en konisk axel. Man klarar sig med en vanlig 6-kant och centerbulten kan man lätt ta av med eller utan specialverktyg.</p><p></p><p>Race-face och Truvativ har (på några modeller) en smart skiva som ligger utanför centerbulten och fungerar som integrerad avdragare. På XTR sitter det en liknande ring, men den var gjort i plast vilket gör den oanvändbar. Försökte flytta över ringen från ett race-face vevparti men det var inte samma storlek.</p><p></p><p>Jag har sjukt mycket verktyg till det mesta när man skruvar fordon, men det är lite surt att köpa en pryl for ungefär 500:- för att man skall plocka ned en ram / vevpart EN gång, som dessutom bara passar på EN sorts vevparti. Det är mycket bättre att ta det till en LBS och få det avdraget mot en peng om det är runt hörnet. Men jag gillar inte att ta ledigt från jobbet för att köra till en cykelverkstad, och tappa en timmes++ arbete för ett jobb som tar 45 sekunder... det är slöseri på pengar och tid ;)</p><p></p><p>Smidigast vore om någon hade ett fint tricks så man kunde få av det, men jag kan inte ens i närheten av lista ut hur det skulle gå till..</p><p></p><p>En avdragare hade jag lätt byggt av en bult med samma gänga. Bara att borra ett hål i mitten och använda den som mothåll.</p><p></p><p>//K</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="kebarb, post: 4043547, member: 4281"] Det är inte åtdragningen som är ett problem, man drar åt dem som vanligt på moment med en centerbult. Men när man skall dra av dem så behövs en avdragare på vissa vevpartier. Jag tror axeln är konisk. Jag har alltid och uteslutande endast SAINT vevpartier på mina cyklar. Har haft det så i många år för att det är smidigt och fungerar bra. Sitter det något annat på när jag köper en hoj river jag av det och monterar ett Saint direkt. Men det stämmer bra, den här typen av vevpartier förstör man snabbt om de är dåligt åtdragna. Lite av en förlegad design om man frågar mig. Saint vevpartierna behöver inga specialvertyg och pressas inte på en konisk axel. Man klarar sig med en vanlig 6-kant och centerbulten kan man lätt ta av med eller utan specialverktyg. Race-face och Truvativ har (på några modeller) en smart skiva som ligger utanför centerbulten och fungerar som integrerad avdragare. På XTR sitter det en liknande ring, men den var gjort i plast vilket gör den oanvändbar. Försökte flytta över ringen från ett race-face vevparti men det var inte samma storlek. Jag har sjukt mycket verktyg till det mesta när man skruvar fordon, men det är lite surt att köpa en pryl for ungefär 500:- för att man skall plocka ned en ram / vevpart EN gång, som dessutom bara passar på EN sorts vevparti. Det är mycket bättre att ta det till en LBS och få det avdraget mot en peng om det är runt hörnet. Men jag gillar inte att ta ledigt från jobbet för att köra till en cykelverkstad, och tappa en timmes++ arbete för ett jobb som tar 45 sekunder... det är slöseri på pengar och tid ;) Smidigast vore om någon hade ett fint tricks så man kunde få av det, men jag kan inte ens i närheten av lista ut hur det skulle gå till.. En avdragare hade jag lätt byggt av en bult med samma gänga. Bara att borra ett hål i mitten och använda den som mothåll. //K [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Sveriges trevligaste cykelforum
Hjälp! Vad gör man med en sån här? (Enduro S-Works 2011)
Topp