Hjälp vid köp av första mountainbike

Rasmisco

Ny medlem
Tänkte köpa min första mountainbike, har testat någr dagar i åre men tänkte steppa upp satsningen här på hemmaplan i göteborg. Hittade på blocket en Rock Machine blizzard 50 27, årsmodell 2017 för 17k. Cykeln skall inte vara använd mer än 10 ggr (enl. säljaren), så räknar med att den är i gott skick. Är det här en bra cykel och en bra deal?

rouster

Aktiv medlem
Jag har en likadan som jag köpte när cykelkraft reade ut dem för 13.500 kr 2018. Så priset i annonsen känns ju aningen högt och jag skulle inte köpt den till det priset (inte ens ny med garanti alltså).
Jag trivs bra med cykeln, det enda som är riktigt dåligt är hjulen som jag bytte ganska omgående.

Rasmisco

Ny medlem
Jag såg det också, 13.500 låter ju riktigt prisvärt. Problemet är ju nu i coronatider att ingen butik får in några cyklar så att allt prsivärt verkar vara slutsålt. en fulldämpad cykel på blocket för 15k är kvar i max en dag, så ser markanden ut just nu. Vad får mange för ett par nya hjul i bra kvalitet?

rouster

Aktiv medlem
3-5000kr beroende på om man hittar någon bra deal eller ej.
Det kanske skall tilläggas att många cyklar levereras med "dåliga" hjul så det är väl inget specifikt för rock machine men dessa vara de tyngsta och smeckigaste jag själv råkat på.

Rasmisco

Ny medlem
@rouster Jag kan bara läsa om hur prisvärd och bra cykeln är (undantaget hjulen), om man bortser från att den har kostat 13.500 skulle man vara nöjd med den här cykeln om man betalat 21k, vilket är ord.pris?
@jonte987 fan den är lång bort i småland, sätter mig inte i bilen 4 timmar för att kolla en cykel.

rouster

Aktiv medlem
@rouster Jag kan bara läsa om hur prisvärd och bra cykeln är (undantaget hjulen), om man bortser från att den har kostat 13.500 skulle man vara nöjd med den här cykeln om man betalat 21k, vilket är ord.pris?
@jonte987 fan den är lång bort i småland, sätter mig inte i bilen 4 timmar för att kolla en cykel.

Jag skulle definitivt valt bort den för 21k endast på grund av den hemska färgen redan 2017.
För dryga 20k finns (fanns) det massvis av andra alternativ som jag skulle valt före denna.

jonte987

Aktiv medlem
Men du har rätt i att ska man handla lokalt idag så får man ta det som finns. Priset är dock snudd på lurendrejeri.

rouster

Aktiv medlem
Den här tråden fick mig att inse att jag borde sälja min cykel och köpa en ny i höst när det börjar komma nya årsmodeller.

jonte987

Aktiv medlem
17 står det? 13.5 är fortfarande dyrt men kanske svårprutat om säljaren kan lura i nån han hen betalt 22k.

Rasmisco

Ny medlem
@rouster du sa att det fanns bättre cyklar i 20k klassen, vilka cyklar skulle det vara då? den här har ju rejäl dämpning i alla fall men kanske bara låter bra på pappret men en annan sak i verkligheten.

rouster

Aktiv medlem
Okej, så alla positiva kommentarer är baserat på priset 13.500? Vad skulle ni säga är ett rimigt pris för cykeln?

Ja för mig så var det så pass billigt att jag kunde förbise det hemska utseendet.
Det blir rätt rörigt här att blanda reanypriser med ordinarienypriser för tre år sedan och begagnatpriser idag. Det är mycket möjligt att detta är ett ok köp om du får ner den till typ 15 om man räknar in att inga nya cyklar finns på lager. Personligen hade jag försökt klara mig ett tag tills i höst och köpt en ny cykel fån Vitus, YT, Polygon eller något i den stilen. De har ju alla hojar runt 20,000 som jag personligen skulle välja.

Topp