Hjälp, vilken cykel skulle ni välja

Besi

Ny medlem
Hej,
Jag är inte jättekunnig om cyklar men har bestämt att köpa elcykel och har svårt att välja mellan två elcyklar :
1. https://www.decathlon.se/elhybridcykel-original-920-e-id_8586865.html
2. https://www.jula.se/catalog/fritid/cykel/cyklar/elcyklar/elcykel-005025/#tab04

Jag börjar med att säga att för mig disc broms och v broms passar lika bra. Den som jag gillar med Decathlons cykel är bakfjädring (bra för ryggen) och med Julas elcykel är extra växlarna (lättare att köra utan el kan jag tänka mig..

Vilken tycker ni är bäst ? Vilken skulle ni köpa ?

SocialGimp

Aktiv medlem
Jag gissar att Decathlon-cykeln är mer bekväm överlag (m a p sittställning) o det brukar vara helt ok kvalitét på deras cyklar. Jula-cykeln ser obehagligt brant o omodern ut trots att de slängt på skivbromsar.

rois

Aktiv medlem
Hej,
Jag är inte jättekunnig om cyklar men har bestämt att köpa elcykel och har svårt att välja mellan två elcyklar :
1. https://www.decathlon.se/elhybridcykel-original-920-e-id_8586865.html
2. https://www.jula.se/catalog/fritid/cykel/cyklar/elcyklar/elcykel-005025/#tab04

Jag börjar med att säga att för mig disc broms och v broms passar lika bra. Den som jag gillar med Decathlons cykel är bakfjädring (bra för ryggen) och med Julas elcykel är extra växlarna (lättare att köra utan el kan jag tänka mig..

Vilken tycker ni är bäst ? Vilken skulle ni köpa ?

Jag skulle inte köpt någon av dem. Det är billiga komponenter på dem, och oklar kvalite på elsystem.
Dubbla priset, och du får en ny kvalitetselcykeln, eller lägg på några tusenlappar och du får en begagnad med bra kvalite.

Besi

Ny medlem
Jag gissar att Decathlon-cykeln är mer bekväm överlag (m a p sittställning) o det brukar vara helt ok kvalitét på deras cyklar. Jula-cykeln ser obehagligt brant o omodern ut trots att de slängt på skivbromsar.
Helt rätt med sittställning, man sitter rakare med decathlon, fast jag har redan en bra styre som jag tänkte byta ifall jag köper Julas, så det blir likadan sittställning efter byte. Och utseende för mig är inte så viktig heller, ska använda den för att pendla till jobbet i Sthlm, kanske bättre om den är lite ful så tjuvarna blir mindre sugna. :)
Den som jag var tveksam med är ska man föredra mera växlar eller bakfjädring ?

Besi

Ny medlem
Jag skulle inte köpt någon av dem. Det är billiga komponenter på dem, och oklar kvalite på elsystem.
Dubbla priset, och du får en ny kvalitetselcykeln, eller lägg på några tusenlappar och du får en begagnad med bra kvalite.
Visst, fast min budget är den som är, och köpa begagnad en elcykel känns lite fel för mig. Vilken av dem är bättre eller mindre sämre tycker du?

rois

Aktiv medlem
Visst, fast min budget är den som är, och köpa begagnad en elcykel känns lite fel för mig. Vilken av dem är bättre eller mindre sämre tycker du?

* För att svara på din fråga så tror jag att Jula cykeln är bättre. Den ser ut att vara lite bättre specad. Men det är stora oklarheter kring kvalite. Exempelvis att battericellerna kommer från Samsung eller någon annan känd tillverkare betyder inte att de är av bra kvalite. Kända tillverkare tillverkar celler i olika kvaliteer. Dessutom kan det vara noname celler med fejkade plastöverdrag.

* Dämpare på billiga cyklar brukar inte vara bra. Om du inte har stora problem med din rygg så bör du välja bort den funktionen.

* Om du har tajt budget och tvunget vill köpa nytt så kan Biltema vara ett alternativ.

* Jag hade inte köpt någon av cyklarna, varken Jula eller Decathlon.

* Jag tycker att ditt förstahandsval skall vara att titta på begagnat marknaden. För 10-14 tkr kan du få en begagnad elcykel med bra mittmotor från någon av de erkända tillverkarna, exempelvis Bosch, Shimano, Yamaha, Crescent/Egoing/Bafang etc. Alla gånger bättre en cyklarna du länkat till.

* Till sist beror ju allt på dina behov. De framgår ju inte. Exempelvis cykla 2 km till busshållplats, nä det tycker jag blir overkill med elcykel. Eller cykla 4 mil tor. varje dag till jobbet, då hade jag satsat på något bättre.

SocialGimp

Aktiv medlem
Håller med ovanstående inlägg ang vad du ska ha hojen till. Men jag hävdar fortfarande att Decathlon-hojen är ett bättre o ett mer allround val om det handlar om t ex jobbpendling. Den är redan färdigutrustad med stänkskärmar, ljus o pakethållare samt ser betydligt bekvämare ut.

Om du bor i närheten så kanske det går att provcykla?

Ett litet aber mot billigare Decathlon-hojar (gäller säkert även Jula) är att däcken kan vara hala på blöt asfalt.

Elhojtok

Aktiv medlem
+1 för Biltema.
Jag såg att de börjat med bafang-motorer. De har en modell med mittmotor för 16999:-
Dessutom har de en annan modell med shimano steps men den kostar 21000:- och då kan man lika gärna köpa något annat.

Annars är problemet med Jula/Biltema att man inte får välja ramstorlek.
Jula-cykeln som det länkas till är för övrigt slut i hela Sverige.

Hade varit trevligt med lite ingående recensioner av biltema hojjarna faktiskt, de ser bra ut på pappret, undrar hur de är att äga en länge, och att pendla med en elcykel för 10k, vs en som kostar dubbla.

Besi

Ny medlem
* För att svara på din fråga så tror jag att Jula cykeln är bättre. Den ser ut att vara lite bättre specad. Men det är stora oklarheter kring kvalite. Exempelvis att battericellerna kommer från Samsung eller någon annan känd tillverkare betyder inte att de är av bra kvalite. Kända tillverkare tillverkar celler i olika kvaliteer. Dessutom kan det vara noname celler med fejkade plastöverdrag.

* Dämpare på billiga cyklar brukar inte vara bra. Om du inte har stora problem med din rygg så bör du välja bort den funktionen.

* Om du har tajt budget och tvunget vill köpa nytt så kan Biltema vara ett alternativ.

* Jag hade inte köpt någon av cyklarna, varken Jula eller Decathlon.

* Jag tycker att ditt förstahandsval skall vara att titta på begagnat marknaden. För 10-14 tkr kan du få en begagnad elcykel med bra mittmotor från någon av de erkända tillverkarna, exempelvis Bosch, Shimano, Yamaha, Crescent/Egoing/Bafang etc. Alla gånger bättre en cyklarna du länkat till.

* Till sist beror ju allt på dina behov. De framgår ju inte. Exempelvis cykla 2 km till busshållplats, nä det tycker jag blir overkill med elcykel. Eller cykla 4 mil tor. varje dag till jobbet, då hade jag satsat på något bättre.
Först stort tack för bra tips, har kollat nästan överallt på nätet och har fastnat till denna Ortler cykel, den är betydligt dyrare 20tkr men bosch mittmotor, bra styre för stadkörning, osv..
Jag har 14km tur och retur från jobbet så jag kan göra den även med vanlig cykel, fast jag vill slipa svettas på vägen till jobbet, finns några tråkiga uppförsbackar på vägen dit. Iaf den cykeln verkar vara en bra deal och bra kvalitet med jag har förstått.

Besi

Ny medlem
Håller med ovanstående inlägg ang vad du ska ha hojen till. Men jag hävdar fortfarande att Decathlon-hojen är ett bättre o ett mer allround val om det handlar om t ex jobbpendling. Den är redan färdigutrustad med stänkskärmar, ljus o pakethållare samt ser betydligt bekvämare ut.

Om du bor i närheten så kanske det går att provcykla?

Ett litet aber mot billigare Decathlon-hojar (gäller säkert även Jula) är att däcken kan vara hala på blöt asfalt.
Tack för svar och tips, jag har ändrat mig till mittmotor nu och funderar på att satsa lite mer pengar på denna Ortler cykel, det blir 6tkr till efter rabatt men det verkar vara värd med vad jag förstår. Ska börja kolla för någon bra sadelstolpe med fjädring ifall blir det för hård utan ram bakfjädring. Men för 14km tur o retur i stan det borde bli bra.

Besi

Ny medlem
+1 för Biltema.
Jag såg att de börjat med bafang-motorer. De har en modell med mittmotor för 16999:-
Dessutom har de en annan modell med shimano steps men den kostar 21000:- och då kan man lika gärna köpa något annat.

Annars är problemet med Jula/Biltema att man inte får välja ramstorlek.
Jula-cykeln som det länkas till är för övrigt slut i hela Sverige.
Ja biltema cykeln känns inte helt fel, men håller med att för den priset det är bättre att köpa något annat varumärke.

rois

Aktiv medlem
Angående Ortler cykeln som du länkat till. Den ser bra ut, men den har ett batteri på 300 Wh, vilket jag tycker är i minsta laget. Det är mindre än vad de flesta Biltema cyklarna har. Själv hade jag satsat på minst ca 400 Wh, helst upp till ca 500 Wh. Undersök även motorn, det har indikerats här (elcykel forumet) att motorer med lågt vridmoment är sämre. Både Bosch och Shimano har modeller där max vridmoment är 40 Nm. Deras kraftfullaste ligger på 60-70 Nm.

Om du bor i rimlig närhet till Helsingborg, finns det det en cykelfirma som relativt ofta rear ut Nishiki's elcyklar med Yamaha motor på 70 Nm, och batteri på ca 400 Wh, för ca 24 tkr, https://www.blocket.se/annons/skane/elcykel_nishiki_pro_sle_herr_dam/88522635. Jag tror det är ett bra köp, dessutom verkar det gå att mot tillägg få det kraftfullaste batteriet på ca 500 Wh. Motorn har fått en del bra omdömen här.

Sen undrar jag också vad du lägger 6 tkr på? Ortler cykeln verkar ju komplett med pakethållare, skärmar, stöd och cykelbelysning.

Jag får lite samvetskval för att jag lockade in dig på spåret med dyrare cyklar. För 14 km enkel väg klara man sig med en enklare elcykel. Oklart hur bra/dåliga Biltema cyklarna är, men dom fungerar säkert för ditt jobbpendlande. Jag hade själv varit intresserad av en, men det har varit en del diskussioner kring "inbyggt" åldrande i batterierna, så dom har dött långt innan dom är utslitna. Oklart vilka modeller det gäller.

PS. Har du 14 km tor, eller enkel resa till jobbet? Om du har 7 km enkel tur, så tycker jag det är overkill med en dyr cykel, oavsett cykeltyp. Med det är vad jag tycker.

Senast ändrad:

Besi

Ny medlem
Sen undrar jag också vad du lägger 6 tkr på? Ortler cykeln verkar ju komplett med pakethållare, skärmar, stöd och cykelbelys

PS. Har du 14 km tor, eller enkel resa till jobbet? Om du har 7 km enkel tur, så tycker jag det är overkill med en dyr cykel, oavsett cykeltyp. Med det är vad jag tycker.
Nej jag menade att det blir 6tkr mer än decathlon cykeln som kostade 12tkr. Alltså efter rabatt Ortler cykeln med bosch active line och 400wh (hittade en som har 400wh för samma pris) det blir 18tkr totalt. Det står att den är 50Nm på beskrivningen.

Jag bor i Solna och jobbar i stan så det är 7km enkel resa. Ja det är lite overkill, därför kollade jag på billiga men typ acceptabelt kvalité cyklar först. Även den dåligaste elcykeln som finns räcker för 14km tor men eftersom man köper något så vill man ha nåt som är bra också. Och för att undvika åka svettig på jobbet men också göra lite motion så måste det vara elcykel (finns uppförsbackar och sånt).

rois

Aktiv medlem
Nej jag menade att det blir 6tkr mer än decathlon cykeln som kostade 12tkr. Alltså efter rabatt Ortler cykeln med bosch active line och 400wh (hittade en som har 400wh för samma pris) det blir 18tkr totalt. Det står att den är 50Nm på beskrivningen.

Jag bor i Solna och jobbar i stan så det är 7km enkel resa. Ja det är lite overkill, därför kollade jag på billiga men typ acceptabelt kvalité cyklar först. Även den dåligaste elcykeln som finns räcker för 14km tor men eftersom man köper något så vill man ha nåt som är bra också. Och för att undvika åka svettig på jobbet men också göra lite motion så måste det vara elcykel (finns uppförsbackar och sånt).

Ok, om priset är 18 tkr för en mittmotor med 50 Nm och batteri på 400 Wh, så är det ett bra pris. Enligt mig mer prisvärt än de cyklar som du tittade på först. Om du går vidare, så får du fundera på hur du skall förvara och låsa cykeln. Elcyklar oavsett kvalite är väldigt stöldbegärliga. Mitt tips är att försöka förvara inomhus om det är möjligt. Vid parkering på jobbet, ta av cykeldator och batteri, och lås ordentligt. Lås cykeln så att den sitter fast. Det finns ganska många skumma annonser med just elcyklar och elcykeldelar. Även laddstrategi av batteri är värt att grotta ner sig i. Rätt skött kan ett batteri av bra kvalite hålla 10 år.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer