Hjälp - vilken strategi för att inte tappa kedjan nästa helg ?!?

Emil777

Aktiv medlem
Kedjan på min mtb har börjat hoppa av och jag tänkte tävla i helgen. Lite stressad är jag.
Jag vill få det fixat under veckan och behöver input på vad jag ska satsa på.
Det har inte varit ett problem tidigare med att kedjan hoppat av på framdrevet. Nu är det en sram eagle gx 12vxl drivlina som är ganska sliten. Flera kuggar på framdrev saknas och bakväxeln är ganska repig. Kedjan är OK.
Mitt mål är att inte tappa kedjan och fixa det med de delar jag har tillgängliga.

Vad ska jag satsa på ?

1. jag har en kedjestyrare e13 som jag kan montera på. Jag har tagit bort den eftersom den inte hjälpte kedjan från att hoppa av framdrevet utan bara gjorde det svårare att hänga tillbaka kedjan. ska jag lägga tid på att justera in den?

2. låna framdrevet på dotterns cykel. Hon har också Sram Eagle som framdrev och det är relativt nytt och fräscht. Jag har dessuto en helt ny sram SX kassett att sätta på.

3. Byra bakväxel och kedja. Jag har en ny SX eagle bakväxel som i stort sett är identisk med min tre år gamla Gx eagle bakväxel. Ny kedja har jag hemma också.

4 låna hela drivlinan på dotterns cykel. Hon har 11växlad Shimano XT som funkar klockrent.

tacksam för all hjälp !

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
när klingan slits blir tänderna smalare upptill, och kedjan hoppar lättare av.

man kan i stort sett slippa problemet med antingen en kedjestyrare, eller framväxel. man kan med dessa i vissa lägen höra hur det hoppar till när kedjan återförs.

risken är störst när man under belastning växlar till högre växel vid bakhjulet. det blir då en pisksnärt längs övre kedjan, som lyfter av den från framklingan. är det samtidigt inte rak kedjelinje lyfter den av.

med helt fräsch klinga slipper man oftast problemet, men inte särskilt länge. likaså om man med vinkelslip och som ren nödåtgärd slipar sidorna på framklingans tänder parallella igen. funkar dock knappast på narrow-vide-klinga som i sig också är lindrande för problemet.

bäst är en kedjestyrare eller växel. de klarar att hantera även slitna klingor.

Senast ändrad:

AX3L

Aktiv medlem
Jojo, visst. En styrare är jättebra också. Men det finns ju gränser även för en sån.

n3wton

Aktiv medlem
Jag förstår inte. Din drivlina är tokslut och du undrar vad du ska göra..? Du behöver byta framklinga till att börja med, därefter avgöra om du behöver ny kassett eller ej, samt om kedjan är okej eller ej. Med tanke på det beskrivna skicket på övriga drivlinan så säger jag "tvek" på hur bra kedjan är.

Repor på bakväxeln har ingen påverkan på växlingar eller om kedjan stannar på klingan. Bakväxelns FUNKTION, dvs om den inte är stukad eller för glappig samt att clutchen är i okej skick (läs: fjädrar bakåt på ett bra sätt) så kommer den fungera.

Att "klara sig på det man har" fungerar inte om det handlar om slitdelar som är slut. Dessa måste bytas eller renoveras eller på något sätt återfå sin ursprungliga funktion.

Att behöva köra med kedjestyrare eller framväxel (alltså, en sån där grej som förr i tiden flyttade på kedjan mellan två olika framdrev och på ett magiskt sätt totalt undvek att tillföra något positivt för stigcykling) låter helt jäkla befängt om man kör med en modern drivlina. Om man måste ha en sådan gör man något fel. Ja, jag tittar på dig, @kais01! ;)

Der Kaiser

Aktiv medlem
Om förutsättningen är att ösa problemet med tillgängliga delar så är lösningen helt klart att byta till dotterns xt.
Och att köpa en ny drivlina: framdrev, kedja (ja), kassett och jockeywheels till bakväxeln om den är ok i övrigt, eller en ny bakväxel om den inte är det. Passa på att byta växelwire också.

n3wton

Aktiv medlem
Hade varit bättre med en Shimanoväxel med shadowplus funktion, den lilla haspen som låser växelburen
Låser och låser, det är ju snarast så att man genom att stänga av den funktionen så är det lättare att få av hjulet osv. Sram har samma funktionalitet när det gäller att hålla kejdan på drevet skulle jag tro (sram har ju dessutom inte funktionen att kunna stänga av clutchen utan har istället en knapp som låser växelarmen i "utfällt" läge för att underlätta att ta av hjul osv).

eucalyptus

Aktiv medlem
Låser och låser, det är ju snarast så att man genom att stänga av den funktionen så är det lättare att få av hjulet osv. Sram har samma funktionalitet när det gäller att hålla kejdan på drevet skulle jag tro (sram har ju dessutom inte funktionen att kunna stänga av clutchen utan har istället en knapp som låser växelarmen i "utfällt" läge för att underlätta att ta av hjul osv).

Mitt minne är att en billig växel som Sram SX saknar alla former av någon sådan funktion. Kedjan är lika slapp som... ja den fladdrar hejvilt

MagerValp

Aktiv medlem
SX saknar clutch, precis som Deore 4100. Clutch finns på NX och uppåt, samt Deore 5100 och uppåt.

Emil777

Aktiv medlem
Nu kommer det lite bra input i tråden. Tack alla !

ska prova ikväll med att bytlåna framdrev på dotterns cykel. Den har inte gått långt alls än. Hoppas det hjälper. Jag har en bra led där det skakar rejält. Håller kedjan sig på plats där är jag nöjd.

Hjälper inte det, så frågar jag snällt om jag får ta hela hennes XT-drivlina till att rejsa med i helgen. Den har jag ju varit avundsjuk på sen hon fick den. Jädrar vad fint den går!

Hursom, det verkar som slutet är kommet för min drivlina.

Kan säga att sram SX-bakväxeln (som kom på dotterns cykel och nu ligger som reserv i en låda här hemma) verkar identisk med min 3år gamla GX. Bara några detaljer på "cagen" som är i stål istf aluminium, samt glidlager istf kullager.
Plus någon annan detalj som är i plast istf aluminium. Konstruktionen verkar annars identisk. Jag gissar att sram har uppdaterat GX växeln sen jag köpte den, och låtit den gamla GX konstruktionen nu kallas SX efter att ha förbilligat (kostandsoptimerat) ett par detaljer.

kais01

Aktiv medlem
Jag förstår inte. Din drivlina är tokslut och du undrar vad du ska göra..? Du behöver byta framklinga till att börja med, därefter avgöra om du behöver ny kassett eller ej, samt om kedjan är okej eller ej. Med tanke på det beskrivna skicket på övriga drivlinan så säger jag "tvek" på hur bra kedjan är.

Repor på bakväxeln har ingen påverkan på växlingar eller om kedjan stannar på klingan. Bakväxelns FUNKTION, dvs om den inte är stukad eller för glappig samt att clutchen är i okej skick (läs: fjädrar bakåt på ett bra sätt) så kommer den fungera.

Att "klara sig på det man har" fungerar inte om det handlar om slitdelar som är slut. Dessa måste bytas eller renoveras eller på något sätt återfå sin ursprungliga funktion.

Att behöva köra med kedjestyrare eller framväxel (alltså, en sån där grej som förr i tiden flyttade på kedjan mellan två olika framdrev och på ett magiskt sätt totalt undvek att tillföra något positivt för stigcykling) låter helt jäkla befängt om man kör med en modern drivlina. Om man måste ha en sådan gör man något fel. Ja, jag tittar på dig, @kais01! ;)
som sagt. om han har en korrekt inställd kedjestyrare lär han klara sig förbi tävlingen.

med tillgängliga delar och utan direkt krångel. så som frågan i tråden framställdes.

att han bör köpa nya slitdelar och sätta dit så snart tillfälle gives är en helt annan fråga. den lär obetingat besvaras med ja.

varför han under tiden skall slita ut även dotterns drivlina är för mig en smula oklart:)

Berk

Aktiv medlem
Nu kommer det lite bra input i tråden. Tack alla !

ska prova ikväll med att bytlåna framdrev på dotterns cykel. Den har inte gått långt alls än. Hoppas det hjälper. Jag har en bra led där det skakar rejält. Håller kedjan sig på plats där är jag nöjd.

Hjälper inte det, så frågar jag snällt om jag får ta hela hennes XT-drivlina till att rejsa med i helgen. Den har jag ju varit avundsjuk på sen hon fick den. Jädrar vad fint den går!

Hursom, det verkar som slutet är kommet för min drivlina.

Kan säga att sram SX-bakväxeln (som kom på dotterns cykel och nu ligger som reserv i en låda här hemma) verkar identisk med min 3år gamla GX. Bara några detaljer på "cagen" som är i stål istf aluminium, samt glidlager istf kullager.
Plus någon annan detalj som är i plast istf aluminium. Konstruktionen verkar annars identisk. Jag gissar att sram har uppdaterat GX växeln sen jag köpte den, och låtit den gamla GX konstruktionen nu kallas SX efter att ha förbilligat (kostandsoptimerat) ett par detaljer.

Nej, som någon redan har skrivit har SX ingen clutch. GX har den, det står skrivet på stora skruven på framsidan av bakväxlen. Du vill har clutch, framförallt med problemet med kedjan som hoppar av.

Köp en ny klinga, den får du innan helgen från t.ex. Bikester, och sätt på nya kedjan. Och kanske (troligtvis) behöver du också en ny kassett.

Emil777

Aktiv medlem
Nej, som någon redan har skrivit har SX ingen clutch. GX har den, det står skrivet på stora skruven på framsidan av bakväxlen. Du vill har clutch, framförallt med problemet med kedjan som hoppar av.

Köp en ny klinga, den får du innan helgen från t.ex. Bikester, och sätt på nya kedjan. Och kanske (troligtvis) behöver du också en ny kassett.
Aha, läste på litet och passade på att känna litet på både GX och SX bakväxlarna. GX har en "ball-bearing-clutch" och SX står det ingenting om gällande koppling hos SRAM eller vad jag kunde hitta.
Men jag måste säga att jag upplever att växelarmarna beter sig lika på dem när jag känner på dem. Inte alls som man känner skillnaden mellan en Shimano med kopplingen PÅ vs. AV.

Hann "tyvärr" inte prova idag med nytt framdrev (det blev mtb med massa 10åringar istället 🥳) men det verkar ju gå att hinna få en klinga på bikester. Det kan ju knappast skada.
Hittade dessutom en tråd där lösningen för cyklisten verkade vara att noggrannt rengöra kedjan.

Får återkoppla efter helgen hur många kedjetapp det blev 😜

Emil777

Aktiv medlem
Det blev nytt framdrev och så småningom även sprillans SX-bakväxel efter att GX-växelföraren gick sönder under träningsdagen.
Exakt noll kedjetapp under tävlingen, så det blev succé!
Jag måste säga att SX är inte så dumt och det gjorde sitt jobb bra. Även om jag fick växla försiktigt när det trampades på för att det inte skulle släppa, men växeln var inte helt injusterad.

Slutsats: kommer byta till 10 eller 11-växlad shimano. Har också fått tips om ”Box 4” som något som är funkis.

Topp