Hjärtflimmer..... :( Som visade sig vara nått ännu värre + el-mtb som hjälpte :)

Stuvarn

Aktiv medlem
Hjärtflimmer..... :( Som visade sig vara nått ännu värre + el-mtb som hjälpte :)
Japp så har det då hänt...även mig!
Cyklade förra torsdagen när jag kom upp i Tahultsbacken (typ 4min körning) och kände/såg att pulsen steg utan att jag ens hade börjat flåsa! Segade då mig långsamt upp medan pulsen ökade till typ 180 (brukar ha typ 160 när jag i vanliga fall hårdkör upp)
Vinglade hem å kände mig darrig hela dagen! På fredagen kändes det rätt ok på lördagen tänkte jag testa lite lätt på spinningcykeln innan TdF....men fick kliva av direkt då hjärtat rusade direkt redan under uppvärmning! Mådde sen riktigt illa allt kändes overkligt jag var både yr å illamående! Grannen som kom in på kaffe såg direkt att något var fel å ringde ambulans! Dom kom på direkten å kunde konstatera att pulsen var både hög och oregelbunden och ville ta in mig! Har varit på Östra nu några dar å blivit kollad/övervakad!
Har alltså hjärtflimmer det enda kuliga är att läkarna säger att det är exakt det Charlotte Kalla har drabbats av!
Hjärtat slår nu normalt + har kommit hem! Ska även ta Bisoprolol 5mg varge morgon 8:00.
Frågade såklart om träningen och 2 läkare sa det är helt ok du ska fortsätta precis som tidigare...ta det lugnt nån dag sen kör du på som vanligt!
Skriver här bara för att få lite ev stöd/råd är lite osäker trots allt om att bara köra på....vill så gärna sätta mig på spinningcykel å köra lite lätt!

Senast ändrad:

Stewe

Aktiv medlem
Usch din stackare, hoppas du piggar på dig snart

H.

Aktiv medlem
Kolla på damernas 10km klassiskt näst sista dagen på tour de ski, och då särskilt på Charlotte kalla.

Det kanske skänker lite tröst, kan hon komma tillbaka till pallen i världscupen på en månad ska väl du klara det också!

Jag råkade ut för samma sak på försommaren ifjol.

Man får sig en tankeställare, det finns flera utredningar som visar på att hård konditionsträning riskerar att framkallar detta, själv går jag inte lika ofta på "rött" när jag tränar efter det som hände mig.

AX3L

Aktiv medlem
En av kardiologerna på östra är en inbiten mtb-cyklist, så du är i goda händer :)

Miracle

Aktiv medlem
Krya på dig!
Förstår att det är tungt, men det är ju många som haft det å ändå kan de träna å leva som vanligt efter ett tag, så det kommer gå bra!
Följ bara läkarens råd å va inte rädd att höra av dig till vården igen om du funderar på nått så du inte går hemma å grunnar.

frid!

Stuvarn

Aktiv medlem
Tack för all fin respons...ska läsa igenom allt ni skrivit/länkat!

Kom precis från Apoteket (fick med mig ett par tabletter från Östra) å det 1:a damen säger..å du ska ha samma medicin som Kalla :)
Jo ska försöka ändå ta det lite lugnare och hellre köra lite längre framöver.....bra tips där!
Ska även bli kallad till Östra för att ta ett ultraljud av hjärtat ska även få med mig en tum- EKG hem (fattar inget men lär väl få info då om hur den funkar)
Jo som Kalla presterade på 10km kassiskt inger ju hopp om framtiden....kan hon kan jag.... :)

Bilagor

• 12509534_1523625881270570_8789625531239046897_n.jpg
    12509534_1523625881270570_8789625531239046897_n.jpg
    58.9 KB · Besök: 204

Öskar1

Ny medlem
Jag har haft hjärtflimmer till och från sedan 2011 och för min del så är det när jag "fuskar" med uppvärmningen som det kommer. Men jag köttar på som vanligt med träningen och det går bra.

Dr_Rydell

Aktiv medlem
Kom ihåg att du har betablockerare i kroppen, 50 % av maxdos, så du inte förväntar sig stordåd i träningen.

Aeromiten

Ny medlem
Visa ditt hjärtflimmer ;) :

https://www.strava.com/activities/722879569/analysis

Mådde rätt kass på slutet. Min normala maxpuls är ca 170 , men här blev det helt plötsligt 177. Inte konfirmerat av läkare men jag misstänker att det flimrade lite under andra halvan av loppet och ett par timmar efteråt. Hade hög vilopuls ett bra tag efter också och en känsla av allmän vekhet.

Körde ett lopp några timmar senare på ca "75%" intensitet och det funkade, men jag vågade inte pressa hårt förrens efter några dagar.

NickPick

Aktiv medlem
Det där lät inge vidare.
I december fick jag upp pulsen i 206 (normala max 199) inne på en monark. Då slutade jag att äta mina smärtstillande oxycodon och drack mer.
Vet riktigt ej vad det berodde på, men blev varnad "passa rä så ru inte får flimmer!".
Dock mådde jag bra både före under och efter. Garmins pulsband kan ha gått bananas också, kanske.

Stuvarn

Aktiv medlem
Dr_Rydell sa:
Kom ihåg att du har betablockerare i kroppen, 50 % av maxdos, så du inte förväntar sig stordåd i träningen.

Kunde såklart inte hålla mig utan körde 4x4 på spinningcykel + upp å nercykling!
Körde inte så hårt som vanlig men blev förvånad att pulsen ändå var så låg! Betyder det att just Bisoprolol hindrar pulsen att öka och att jag därmed presterar mkt sämre? Om det är så undrar jag hur länge jag ska gå på dom tabletterna....fick inget besked här av läkaren om det men får väl fråga när jag ska in på ultraljudet!
Annars känns kroppen hyfsad...känner nu bara ett mkt lätt illamående! Vet ju inte nu om det kommer från mitt pass eller om det är från medicinen!

geologen

Aktiv medlem
Plötslig hög puls på en cykeldator utan att det känns i kroppen kan vara pulsbandet. Bara så ni har det i minnet och inte blir skräckslagna om det skulle råka vara jättehögt nån gång. Jag använde Garmins pulsband ett tag, i stället för Polars som jag brukar, och trodde ett tag att jag hade fått hjärtproblem. Massa konstiga pulstoppar på varje pass, men ingen annorlunda känsla i kroppen. Efter ett tag köpte jag ett Polar-band och pulstopparna försvann omedelbart. Jag har också råkat ut för att den indikerade pulsen blivit tokhög, typ 240, ibland på utomhuspass. Det har jag kopplat ihop med en fladdrande regnjacka. Helt reproducerbart, så även där är jag trygg.

Så, det måste inte vara hjärtat! Men om man samtidigt känner att nåt är annorlunda, då är det naturligtvis en annan sak!

Tum-ekg är en apparat som du sätter tummarna på när du tycker att hjärtat slår konstigt. Den spelar då in ditt ekg och skickar det till din doktor. Då kan hen se om du har nya flimmerepisoder.
Bisoprolol är en betablockad som mycket riktigt bromsar ditt hjärta och därmed minskar risken för att flimret kommer tillbaka. Betablockad är (lite förenklat) motsatsen till adrenalin.
Har du fått rådet att köra på som vanligt tycker jag att du ska lyssna på det.
Skulle flimret komma tillbaka har de nog flera knep i skjortärmen.
Det farligaste är nog att bli inaktiv.
Krya på dig!

Vad har du du arbete? Är det mycket stress? Det var första tanken jag kom på när du berättade om hjärtflimmer- Som sagt, det behöver inte vara anledningen

Scale60

Ny medlem
Oj, bäst att ta det lugnt. En arbetskamrats bror dog före jul i hjärtflimmer, 50 år gammal. Han var vältränad men snusade dagligen och rökte på helgerna dock trodde dom att det kunde vara ärftligt så min arbetskamrat la av med all nikotin direkt.

Nu ska vi inte skrämma ihjäl TS.
Förmaksflimmer ska inte blandas ihop med ventrikelflimmer

marr

Moderator
Forumvärd
Fick ett sånt pulsbandsryck för nån sommar sen.
Trampade på rätt försiktigt i motvinden och slakmotan. Men pulsen bara steg o steg. Tänkt att nått är fel, kom upp i 250 tror jag, sen dog jag knall fall. Ingen mer puls den rundan och bandet byttes ut mot ett polar, med garmin puck.

Fältprästen

Ny medlem
Snackar vi om förmaksflimmer eller hjärtflimmer?
Förmaksflimmer kan gå över efter ett tag, eller "opereras" bort. Men tyvärr är det inte ovanligt att det kommer tillbaka. Största risken är väl blodproppar eftersom hjärtat inte pumpar så bra (stillastående blod).
Hjärtflimmer däremot kan ju vara direkt livsfarligt.

26er

Medlem
Dricker du mkt kaffe? Typ espresso innan träningspass? Har man en gång fått det här så kommer det gärna tillbaka. Att tänka på då är att aldrig träna på mätt mage och helst inte gå över 80% av maxpuls ens på intervaller. Lägga av med alkohol, nikotin, koffein... och alla andra eventuella -iner är väl bra för alla men i synnerhet för alla med dylika besvär. Sen, vid äkta flimmer så kan man ju inte riktigt mäta pulsen då hjärtat står och fladdrar. Dessutom går frekvensen upp på 300 och mer. Så alla som sett 170 - 200 plötsligt på sina HRM har inget med flimmer att skaffa utan snarare elektriska störningar i atmosfären.

Stuvarn

Aktiv medlem
Fältprästen sa:
Snackar vi om förmaksflimmer eller hjärtflimmer?
Förmaksflimmer kan gå över efter ett tag, eller "opereras" bort. Men tyvärr är det inte ovanligt att det kommer tillbaka. Största risken är väl blodproppar eftersom hjärtat inte pumpar så bra (stillastående blod).
Hjärtflimmer däremot kan ju vara direkt livsfarligt.

Jag hörde både förmaksflimmer å hjärtflimmer nämnas...trodde det var samma sak!
Men så här stod det på lappen jag fick med mig hem!

Ps Dricker mkt kaffe men måttlig med alkohol (endast lite rött) har dock kört korta mkt hårda pass i många år,varken röker eller snusar!

Bilagor

• IMGP8533.JPG
    IMGP8533.JPG
    279.3 KB · Besök: 510
Hjärtflimmer brukar användas som en slarvig benämning av förmaksflimmer. Ventrikelflimmer däremot är en orsak till hjärtstopp.
Enligt pappret har du haft en episod med förmaksfladder. Det är inte samma sak som förmaksflimmer, men skillnaden är inte allt för stor.
Men om jag var du skulle lyssna mer på min doktor istället för oss lekmän och kvacksalvare på ett cykelforum.

olebole

Medlem
26er sa:
Dricker du mkt kaffe? Typ espresso innan träningspass? Har man en gång fått det här så kommer det gärna tillbaka. Att tänka på då är att aldrig träna på mätt mage och helst inte gå över 80% av maxpuls ens på intervaller. Lägga av med alkohol, nikotin, koffein... och alla andra eventuella -iner är väl bra för alla men i synnerhet för alla med dylika besvär. Sen, vid äkta flimmer så kan man ju inte riktigt mäta pulsen då hjärtat står och fladdrar. Dessutom går frekvensen upp på 300 och mer. Så alla som sett 170 - 200 plötsligt på sina HRM har inget med flimmer att skaffa utan snarare elektriska störningar i atmosfären.

Flimmer är en rytm (eller avsaknad av det egentligen) och har inget frekvensen att göra.
Fladder är en annan sorts arytmi/rytmrubbning.

Med ett intakt retledningssystem i övrigt så går inte flimmer fortare än, i princip, maxpuls.

I övrigt håller jag helt med Gustafsson1 här ovan.

Senast ändrad:

Dr_Rydell

Aktiv medlem
Då begreppsförvirringen på sina håll är total är det dags att damma av en gammal goding. Här får ni bl a se hur ett förmaksflimmer (atrial fibrillation) och kammar-/ventrikelflimmer ser ut och vad som händer om man inte debifrillerar.

Lejon

Aktiv medlem
Dr_Rydell sa:
Då begreppsförvirringen på sina håll är total är det dags att damma av en gammal goding. Här får ni bl a se hur ett förmaksflimmer (atrial fibrillation) och kammar-/ventrikelflimmer ser ut och vad som händer om man inte debifrillerar.

Underbar!

Hasse#7

Aktiv medlem
Lejon sa:
Dr_Rydell sa:

Underbar!

Det var förbanne mig den bästa film jag sett på länge. Kan Monty Python varit en förebild?

jonja

Aktiv medlem
Dr_Rydell sa:

Var hittar man del 2 och 3?

Man ska ju inte skoja på andras bekostnad, men förmaksfladder låter nästan veneriskt.

Hoppas det blir bättre iaf!

fhloston

Aktiv medlem
Usch, såna här trådar får mig lätt hypokondrisk.

Jag instämmer i kören om en frisk framtid!

Andreasfoto

Ny medlem
Välkommen i klubben. Jag har haft förmaksflimmer 6 gånger under 13 års tid. (Jag är 45 år gammal.) En gång fick jag det när jag cyklade mtb på Mallorca. Mindre kul. Ambulans och två dygn på sjukhus med spansktalande personal!
För min del så har flimmer alltid utlösts av sömnbrist i kombination med fysisk ansträngning. I år har jag haft det två gånger! Har därför blivit kallad till arytmin för en större utredning. Ev operation. Trist att riskera få flimmer när man gillar att träna hårt. Hoppas dock att man kan fixa till detta! Lycka till!

Supertramp

Aktiv medlem
Jag har ibland pulsrusningar som jag tror kommer av förmaksflimmer. Men det har nästan gått över sen jag slutat med högintensiv cykelträning.

Jag tror mig se ett samband mellan uttorkning och rusningarna. Alltså att jag druckit för lite vatten.

Stuvarn

Aktiv medlem
Så nu har jag avverkat ett antal träningspass å det går hyfsat! Har inte blivit kallad än för ultraljud vilket är lite synd då jag har lite frågor!
Har ju märkt att Bisoprolol 5mg (betablockerare) som ska hindra hjärtat rusar igen även ger mig mkt lägre puls...både vilo och maxpuls!
Vet inte riktigt hur det påverkar min träning.....?
Brukar ju ha en medelpuls på ca 140 och kanske 160 i maxpuls under ett normalt cykelpass nu ligger jag typ 30 slag under det.
Idag snittade jag 109 på Mönlycke/Tahultsrundan å hade 130 som max i Tahultbacken....känns lite märkligt då jag brukar ha 160 på krönet(ändå var jag bara 10sek efter mina bästa tider upp).....nån som har nån erfarenhet å kan förklara lite för mig? Verkar ju ta tid innan mitt återbesök!

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Min läkare valde bort betablockerare som blodtrycksmedicin just för att det sänker pulsen. Inte så kul för dig som tränar, var hans motivering.

BjornR

Aktiv medlem
Är du osäker, skaffa wattmätare. Borde inte vara någon så jättestor investering efter alla cyklar du köpt/sålt :)

26er

Medlem
Stuvarn sa:
Så nu har jag avverkat ett antal träningspass å det går hyfsat! Har inte blivit kallad än för ultraljud vilket är lite synd då jag har lite frågor!
Har ju märkt att Bisoprolol 5mg (betablockerare) som ska hindra hjärtat rusar igen även ger mig mkt lägre puls...både vilo och maxpuls!
Vet inte riktigt hur det påverkar min träning.....?
Brukar ju ha en medelpuls på ca 140 och kanske 160 i maxpuls under ett normalt cykelpass nu ligger jag typ 30 slag under det.
Idag snittade jag 109 på Mönlycke/Tahultsrundan å hade 130 som max i Tahultbacken....känns lite märkligt då jag brukar ha 160 på krönet(ändå var jag bara 10sek efter mina bästa tider upp).....nån som har nån erfarenhet å kan förklara lite för mig? Verkar ju ta tid innan mitt återbesök!

Gratulerar. Njut istället och oroas inte mer. Proffsen tar ju EPO för o komma ner i dessa värden...

mfo

Medlem
Stuvarn: Dina hjärtfrekvensvärden är som de ska vara med den medicineringen. Om hjärtrytmstörningen hade återkommit under dina rundor hade det sett helt annorlunda ut, och du hade säkert känt av det. Om det känns OK: fortsätt med dina piller, träna och lev som vanligt. Grilla din läkare med frågor när du kallas till kontroll. Annars kan du skriva igen i tråden så kommer du få råd.

Köp & Sälj

Topp