Hjälm - glasögon - växelsystem

Peaken

Ny medlem
Hej alla MTB freaks, jag är relativt ny här och har börjat med MTB igen sedan många års uppehåll (ren amatörnivå) Skulle vilja ha lite hjälp med tips på kvalitets och prisvärda glasögon/hjälm/växelsystem

Har en Specialized Rockhopper Expert med shimano SLX bakväxel och Alivio f.ö som jag i sommar tänkt byta ut till ngt nytt vxl system (3/27vxl idag). VAD rekommenderar ni som är insatta? VAD behöver bytas i systemet totalt, vet att jag kan köpa hela paketet te.x Deore är ju ett alt men vad finns mer som anses vara prisvärt . är inte spec komponent intresserad och kör hellre än pratar värstingdetaljer.

Glasögon - Rudy, Bliz etc (skall ha dem vid MTB, Nordic Blading och kajakpaddling i 1:a hand MEN tips på modeller som ni är nöjda med helst inte över 1000kr

MTB-hjälm - hur är Rudy Project Snuggy hjälmar? funderar annars på en Specialized men mest p.g.a att jag bor nära Evalds men kom med tips är ni snälla

*Ps har lyckats cykla snart 50mil med mina Ice Spiker i vinter och har enbart tappat 3 dubb bak och det direkt vid inkörningen - är supernöjd med dessa och kan rekommenderas varmt (80% skogskörning)

/Ett superforum här och ni bidrar verkligen till ökat intresse igen för en föredetting - tack!

Senast ändrad:
Är det pga slitna delar du vill byta? Man får ju en deoregrupp för 2500 typ från England, det verkar kostnadseffektivt. Annars är det kanske bara kassett och kedja som behöver bytas? Brukar finnas tyska webbshoppar som säljer såna kombos, SLX kassett plus kedja för en dryg femhundring kanske? Har dock ingen koll på om det passar med det du redan har på.

Hjälm och glasögon är ju mycket en fråga personlig passform så det är svårt att ge några tips. Specializeds hjälmar är funkis tycker jag.

Som glasögon rekommenderar jag varmt BBB Winner och gärna med den blå linsen ("blue MLC"). Sitter skönt men stabilt, inte överdrivet dyra och den blå linsen ger behaglig färg i starkt solljus men funkar också om solen går i moln, även om man ser ut som en fjant då :)

Peaken skrev:
-------------------------------------------------------
> SLX bakväxel och Alivio f.ö som jag i sommar
> tänkt byta

Varför? SLX är väl funkis?

> Glasögon

Jag köpte billiga glajjor på Ebay, kopior så klart men fungerar bra, och kan glömmas, tappas bort, sittas sönder utan att man vill grina ;) Finns också i Lance-edition för lite extra finess ;)
http://search.eim.ebay.se/?esi=easy_ebuytore

>
> MTB-hjälm

Jag har alltid köpt billiga hjälmar, ex Bell eller Giro för typ 300-400 kr. Har en lite dyrare Specialized (900 kr vill jag minnas) men den ser ut som en champinjon på mitt huvud tycker jag, används nu till pannlampehjälm. Tidigare favorit annars är en gammal Limar 474 (?)som jag pendlar med (lite sprucken..).

Nya favoriten är en Limar superlight som jag sneglat men snålat på tills XXL sålde den för halva priset i höstas, känns inte att man har den på huvudet.
http://www.limarhelmets.com/eng/prod_det.php?id_cat=31&id_sotcat=68&id=51

Hjälm måste man imo prova sig fram till vilken man gillar (som tidigare sagts)

Tillbaka
Topp