Hjälp!! Domnande fötter/tår??

Prophet

Aktiv medlem
Hej! Har stora problem med att mina tår domnar bort. Har prövat allt (Tror jag)
Vad är problemet. Jag har prövat olika skor både mjuka och hårda.
Prövat Specialized body geometry, Shimano.
Ska köra vätten och är dessutom grön på racer.

Jag har precis samma problem och har väldigt svårt att bli av med det. Har provat en mängd olika skor. Jag kommer följa tråden med spänning...

hade samma problem men det var enkelt att lösa för mig, spänn inte dojorna lika hårt. kanske inte funkar för er men det är iallafall enkelt att prova :)

Det är ett problem som för mig mer har att göra med vilka strumpor jag har. När jag fått domningar har det nästan alltid berott på att strumpan har korvat sig/vridit sig och gett tryck och hindrat blodflödet.

Det är viktigt att de skor man köper inte är för små. Det skall finnas utrymme för fot och tår att röra sig fritt när skon inte är spännd. Stortån får inte ta i framdelen av skon.

När man sedan väl har rätt skor är det viktigt att man spänner dessa LÖST när man åker iväg på ett pass. Foten är inte "uppvärmd" och kommer gradvis att svälla allt eftersom passet fortskrider. När man sedan åkt en halvtimme eller så, och tycker det är lämpligt, kan man prova att dra åt lite.

Senast redigerad av en moderator:
Ta inte illa upp, men en kontrollfråga bara, det är väl på sommaren dom domnar, så att du inte fryser, jag fryser vid upp tll 15 +grader.

Nu har jag Spec.. Bogy geometry skor och sedan använder jag deras eller liknande strumpor med tjockare men ventlerande undersida.
Med jämna mellanrum lyfter jag fötterna i vid övre delen av varven så jag släpper spänningen från föttrena, jag presar dom mot skon ovansida. Så man inte bra trampar. Lite tåjympa också. Eller så ställer mig upp och gör små nästan hopp med cykeln.

Nu hade du provat Spec.. men jämförelsevis tror jag mest på dom, dom funkar på mig. Men det gäller att dom är tillrckäkligt breda. Sen man behöver egentligen inte dra åt främre remmen så hårt om man har tre remmar.

Vättern oj, Tufft ändå, men med fotkrångel blir det inte lättare. Lycka till.

Jag tackar för all info och det är tydligt att detta är ett almänt problem.
Jag har prövat mycket under min undran och jakt på de perfekta skorna.
Det där med att fötterrna sväller under träningen har jag inte tänkt på så det ska jag pröva.
Jag hoppas att denna tråd fortsätter att fyllas med bra tips för att göra cyklingen trevligare.

Ett ordentligt rundtramp, där man ibland bara drar fötterna uppåt, ger en variation i tryck- och klämpunkterna, som i sin tur ger bättre blodcirkulation. Prova att vinka med tårna också.

Tråkigt när det inte funkar. Jag måste ändå säga att Specialized body geometry var en enorm skillnad för mig jämfört med mina tidigare pjuck. Sen brukar jag också spänna det övre spännet hårdare än de nedre. Uppfattar att tårna domnar direkt om man drar åt för mycket på det nedre spännet. Varierad cykling gör också skillnad jämfört med att sitta länge i samma tempo. Variationen blir en naturlig fotgymnastik.

Även jag har haft dessa problem. Var inte så illa förr när jag körde i tunna läderskor med tjocka lädersulor och dessutom plastkloss på det och spände fast fötterna med läderremmar. Någon som är så gammal här??? Det som var då var att det dels var levande matrial i skorna, dels en ganska tjock "total" och att skorna fördelade trycket på stor yta. Värst problem får jag i mtb-skorna. Liten pedalyta, stenhård (carbon-) sula och taskig tryckfördelning. Mina Lvg-skor har jag avsiktligt köpt en storlek större, samma sula men i skon har jag en ganska tjock gelsula under innersulan. Gelsulan köpt i hälsokostbutik och tänkt för dem med sår-/skärskador på "trampdynorna". Fördelar trycket bra och gör mig i princip utan besvär i dessa skor. Jag har även en pedal (Sh:s Lance...vad den nu heter) med stor kontaktyta mot skon. Gelsulan kostade ett par hundra. Värda vart enda öre tycker jag.

Jag har ett likande problem som visserligen kanske jag har en lösning på, ska testa imorgon.
Men fallet är så att jag kör också med Specialized BG, nya och dels fryser jag som fan i skorna. Det är en gång jag inte frusit med då var det ta mig fan 20-25 grader ute. Annars varenda pass hur jag frusit.
Jag funderar på att köpa andra stumpor eller nåt men jag vet inte. Snackade på säljaren efter om skorna och ha sa att det var tok bra ventilation i pjuken, men va fan det kan väl omöjligt vara inbyggd AC i skorna?!

Ruggigt tacksam för svar
(det var inte meningen att skriva ruggigt, men lite charm fanns det över det;)

Stenström du använder väl inte bomullstrumpor?
När det är under 10-15 grader använder jag tjockare coolmaxstrumpor avsedd för löpning. ibland kombinerat med regnöverdrag för skydd mot vind.

noname skrev:
-------------------------------------------------------
> hade samma problem men det var enkelt att lösa
> för mig, spänn inte dojorna lika hårt. kanske
> inte funkar för er men det är iallafall enkelt
> att prova :)

ÅL skrev:
Ett ordentligt rundtramp, där man ibland bara drar fötterna uppåt, ger en variation i tryck- och klämpunkterna, som i sin tur ger bättre blodcirkulation. Prova att vinka med tårna också.

Dessa två tips hjälpte mig, så nu domnar jag bara i vänster stortå !!!???

Psyklist tackar för tipsen

Det var mycket bättre med Coolmax strumpor men skulle hitta ett par lite tjockare för jag körde med min golfstumpor idag.
Spände även inte överdrivet hårt vilket också hjälpte.

Är det "lätt" att köra med regnskydd? Har inte blivit bästa kompis med spd pedelerna än...

Vi körde vilse i Nacka Reservatet idag btw, en jävla bit hem med trötta ben : /

Totteman skrev:
> Jag har Mortons syndrom i vänster fot. Inte
> kul...
>
> http://www.fothalsan.se/fotskada/skadx.htm
>
> Men det är inte så ofta som det gör ont, men
> när det gör det så kan man inte fortsätta
> cykla eller springa.

Jag känner igen mig. Tryckskadeproblem är riktigt jobbigt. Mortons syndrom verkar stämma exakt med mina symptom, ett intensivt svidande och huggande mellan höger stor- och pektå. Det kommer oftast efter 9-10 mil på lvg-cykel. Hade besvären från Jönköping ända in i mål på Vätternrundan 2005. En mardröm. Då var jag nybörjare på racer och hade säkert ett sämre rundtramp, men enda lösningen att bli av med smärtan på vissa träningsrundor har varit att stanna några minuter och avlasta främre trampdynorna.

Samma sak händer efter 12-13 km asfaltslöpning, oavsett skor. Jag har tänkt uppsöka ortoped och få specialinlägg för avlastning och följer tråden med intresse för andra tips...

/Janne

SPD-skor med ortopediska inlägg. Höst, vinter och vår är det dessutom ullstrumpor och neoprenöverdrag på mina tassar för att hålla värmen annars skiter det sig direkt.
Lagom löst sittande skor är ett måste och som nämndes ovan en varierande trampteknik. Dra upp pedalen ibland istället för att trycka ner den får igång blodcirkulationen

Lösningen är formgjutna sulor. Ganska dyrt men väldigt bra .

Jag har själv lidit av Mortons tå , men formgjutna sulor som håller upp fotvalvet och avlastar foten funkar kanon. ( detta hjälpar även mot domningar)

Formgjutna sulor, ja. Kostar en 5-700 spänn, men är riktigt bra. Borde de flesta seriösa utförsåkningsbutiker fixa (det är vanligt i slalompjäxor). Jag kör med samma sulor i mina cykelskor som jag har i mina slalomdojjor.

Jag fick ont i fötterna de första turerna med mina nya racerdojor Jag kan också konstatera att jag frös lite grann om fötterna trots yllestrumpor.

Under lördagens 65 km i +8 grader och motvind hade jag även skoskydd i neopren vilket gjorde fötterna varma och gosiga. Voila! Inga onda fossingar....

Prova att flytta bak klossarna. Då kommer trycket mer under foten, istället för framme vid tårna. När trycket är vid tårna, så är det lätt att man spänner dem och då kan man få allsköns problem.

Tillbaka
Topp