Hjälp mig hitta mipshjälm

jofahjalm

Aktiv medlem
Är det någon som vet vart man hittar en mipshjälm eller annan mycket bra hjälm med 57 cm i omkrets? Jag vill ha en Scott Stego eller en Poc Trabec Race MIPS. Om jag inte kan få tag på denna mycket dyra ormolja skulle jag behöva ett tips om en annan bra hjälm.

Har klämt på både Bushwackern och Trabecen på jobbet, fina båda men Bushwackern är min favorit. Sen är bara frågan hur din knopp ser ut å vad som passar på den, och hur mkt overkill en dylik hjälm är när man faktiskt får minst 2 helt ok hjälmar för samma peng...
Lycka till med valet, Oskar

Jag har försökt köpa en Stego ett tag (storlek M), men misslyckats. Fick ett SMS från en LBS som säger att Scott har problem och tror sig kunna leverera om en månad. Om det berodde på succé eller inkompetens framgick inte.

Bushwhackern var ett bra tips, men jag hittar inte den heller. Om någon vet en affär (webshop) som har någon i lager är jag mycket intresserad. Annars blir det nog en ny 661 recon för 500 kr tills jag kan få tag på en mipshjälm...

Här har du em MIPS KRUKA...
http://www.sweetprotection.com/webshop/en/ss12_products/fixer-mips/

image.jpg

// Larsa

larsaw skrev:
-------------------------------------------------------
> Här har du em MIPS KRUKA...
> http://www.sweetprotection.com/webshop/en/ss12_pro
> ducts/fixer-mips/
> // Larsa

Citerar mig själv genom att tillägga att den tyvärr verkar slutsåld hos Sweet...
Här har annars Happy själva testat hjälmen tillsammans med Butchwhacker'n
http://happymtb.org/2013/11/08/test-sweet-protection/
Om du verkligen vill köpa denna kruka så verkar den dock finnas kvar hos några webbutiker
http://www.bike-mailorder.de/Bike-K...ll-Mountain-Carbon-Helm-2013-Full-Carbon.html
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SWEETFIXERMIPS

// Larsa

larsaw skrev:
> larsaw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Här har du em MIPS KRUKA...
> >
> http://www.sweetprotection.com/webshop/en/ss12_pro
>
> > ducts/fixer-mips/
> > // Larsa
>
> Citerar mig själv genom att tillägga att den
> tyvärr verkar slutsåld hos Sweet...
> Här har annars Happy själva testat hjälmen
> tillsammans med Butchwhacker'n
> http://happymtb.org/2013/11/08/test-sweet-protecti
> on/
> Om du verkligen vill köpa denna kruka så verkar
> den dock finnas kvar hos några webbutiker
> http://www.bike-mailorder.de/Bike-Kleidung/Helme/F
> ixer-MIPS-All-Mountain-Carbon-Helm-2013-Full-Carbo
> n.html
> http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SWEETF
> IXERMIPS
>
> // Larsa

Jag har Fixer Mips och har kört med hjälmen sedan augusti förra året. Är en sucker för Sweet och har flera hjälmar för skidåkning. Den är jäkligt snygg, men tyvärr är den för varm. Jag svettas mycket om huvudet så att det rinner ner i ögonen även på dagar då det inte är särskilt varmt ute.

Jag skulle istället rekommendera Bushwackern. Tänkte beställa en sådan till damen idag faktiskt.

Gemon skrev:
> Just Länna Sport har den ju i lager, i strl
> medium...

Se där. Den hade jag missat. Förmodligen beroende på att jag var helt inställd på en svart, men det gick ju att ändra sig. Nu finns det ingen Stego kvar på Länna Sport alls, men de har några Bushwhacker hemma. Stego får de in snart säger de och det verkar som att de har bättre försörjning från Scott än den LBS jag var hos hade. Det blir kanske så om man säljer väldigt mycket. Så nu blir det premiär med nya hjälmen om någar timmar.

Angående vid vilka farter det gör nytta. Jag har inte läst något vetenskapligt om det, men första gången jag hörde talas om tekniken var när de höll på att bli färdiga med forskningen och började prata om det. Då handlade det väldigt mycket om ishockey och skador som uppkom när någon tacklades in med huvudet i sargen. Rent spontant tycker jag att en skogsvurpa ned i marken eller in i en trädstam inte borde skilja sig alltför mycket från en hockeyvurpa in i sargen. Någon som läst och vet mer och kan bidra?

Japp, efter att ha läst lite så skyddar det vid krascher som inte är vinkelräta mot underlaget, även om de verkar ha lite effekt där med. Ska jag vara ärlig har jag nog aldrig kraschat så att jag träffat marken rakt uppifrån, utan haft lite "fart" mot underlaget, precis som skallen nog alltid har.

Finns det någon butik i Stockholm? Har du kollat och jämfört trabecen och bushwhackern? Jag har hört något om att trabecen skulle röra sig obehagligt på huvudet vid normal användning? Är det någon skillnad mellan hjälmarna i den aspekten?

Ang. Bushwackern så inhandlade jag en sådan på Länna idag och kan lovorda den (dock utan provkörning). Jämfört med andra hjälmar jag kikat på av AM-variant är den duktigt ventilerad och MIPS-lagret verkar sitta ganska bra vid normala rörelser. Väldigt lätt att justera in och satt perfekt på min skalle som normalt är lite knepig att hitta bra passform till. :) Sitter oändligt mycket bättre än min gamla MET som jag ändå varit nöjd med.

Fanns någon M/L kvar på Länna och på Sweet är de tydligen tokslut. Nästa leveranser väntas början/mitten av maj.

Åhh jävlar vad snygg den Sweet-hjälmen är. Känner plötsligt ett stort behov av den. Även om jag faktiskt saknar just det. Men jävlar vad fin den är.

Jag investerade i en scott stego idag, tycker ventilationen var kanon, sen satt den som en smäck mycket bra passform, iaf på mig.

Jag hann även med att krascha i den, den skyddade pannan och sidan av huvudet bra:)

Jag har hittat en scott lin för 1400 kr jag kan kolla på idag, annars är det Bushwhacker carbon mips för 2500 kr som jag verkar kunna få tag på. Jag funderar på att ta bushwhackern med tanke gången att min snålhet kanske väger upp min vårdslöshet så att jag helt enkelt inte har råd att krascha en så dyr hjälm...

Grejen är att jag är någorlunda ok med inslaget ansikte (vem vill dö utan ärr?). Men inte alls ok med skakad hjärna och/eller bruten nacke.

Utan att verka dryg;
Vad är det som får dig att tro att du inte skulle få en hjärnskakning med MIPS-hjälm vid tex. en faceplant?

Såg din krasch i Flottsbro i annan tråd och jag hade lagt pengarna på en fullface om jag vore du. I alla fall om du tänker fortsätta att åka utför.

kom att tänka på en klättrare jag såg i Häggsta för många år sedan. han tränade på en led som hade ett crux där man kunde pendla i sidled och slå i ryggen om man föll. Han ramlade ett antal gånger och slog sig nog en del. Någon dag senare såg jag samma kille men då hade han ett MC-ryggskydd och föll gång på gång igen...

Är tveksam till om hans strategi var den rätta - kanske skulle funderat på varför han föll hela tiden på cruxet.

Hmm.. vill inte låta dryg men börjar bli allt mer tveksam om huruvida mer och bättre skydd alltid är lösningen på allt

Alltså, *bättre* skydd kan väl aldrig vara fel? Om man nu bestämt sig för att ha exempelvis hjälm så är väl det enda vettiga att köpa den mest lämpliga hjälmen till det man pysslar med? Mips kan väl i princip aldrig bli fel. Fullface eller icke i jofahjälms *fall* är väl en annan diskussion. ( pun sort of intended - krya på dig! ;-) )

Angående mer skydd så är jag kluven. Tror helt klart att det finns en risk att man med för mycket skydd gör saker man annars hade passat sig extra för. Å andra sidan sker ju sjuka olyckor då och då där extra skydd faktiskt är skillnaden mellan invaliditet och ett blåmärke. Ska man vara djävulens advokat kan man ju vända ovanstående argument mot mig och hävda att man säkert kör bil säkrare utan säkerhetsbälte och airbag.

Hursom. Bushwackern är skön. Rekommenderas! :)

Jag älskar att ni har uppfattningen att jag kör DH med open face. Min vurpa var på ett litet hopp på servicevägen till toppen av backen. Det var inte heller ansiktet som tog första smällen. Jag har aldrig kört DH eller någon cykling där fullface skulle vara ett väl fungerande alternativ. Till endurot i Åre kommer jag överväga full face + krage, men jag är inte helt övertygad om att det är bästa vägen att gå. Jag håller mig inom rimligare hastigheter än DH proffs och en fullface väger mycket mer och ger massor av vridmoment mot huvud/nacke. I första hand behöver jag en ny hjälm för det skogslallande jag normalt ägnar mig åt då min tidigare hjälm är en blodig skräphög.

För tydlighetens skull vill jag inflika att jag inte har någon som helst uppfattning om din åkning, jofahjalm. Menade exakt vad jag skrev: vilken typ av hjälm som passar dig är en annan diskussion. :) Som sagt, krya på dig!

jofahjalm skrev:
> Grejen är att jag är någorlunda ok med inslaget
> ansikte (vem vill dö utan ärr?). Men inte alls
> ok med skakad hjärna och/eller bruten nacke.

Taget. Smaken är som baken. Tycker splithelmen verkar som en smidig lösning där man kan sätta dit käkpartiet vid behov.

Hur gick det med den hjälmen du kraschade med?

Inte MIPS men jag har kört med en Specialized Deviant som är en ganska ventilerad och lätt in-mold fullface-hjälm när jag varit i Alperna och sånt.

Känns väldigt mycket bättre än min gamla Giro Switchblade t.ex :)

Om jag ska köra grejer där jag bör ha en fullface kommer jag också skaffa en fullface. Till treduroat i Åre så låter det som det bästa blir att släpa på två hjälmar i riktig trendurostil. Jag ser inte riktigt fördelen med en delbar hjälm, då jag skulle använda nederdelen otroligt sällan. Jag tror också att ha en ansiktskydd utan att använda nackkrage faktiskt ökar risken för allvarliga skador. Jag har inte studerat några detaljer, men det kan inte vara bra att fästa en tung lång hävstång som verkar mot nacken runt huvudet. Den ökade känslan av säkerhet som jag misstänker att en fullface ger tror jag inte heller motsvaras av det faktiska skydd en sådan ger.

Jag har inte tittat närmare på hjämen jag hade på mig, men jag har för mig Jsmacko sa att man såg var jag hade landat (vid pannan) och hjälmen var lite deformerad och hade skadad plast, men hjälmen var inte spräckt. Jag tror att kanten av hjälmen pressades in i mitt ögonbryn och spräckde detta, varfrån de mesta blodet kommer. Så länge hjämen inte spricker tar den inte upp någon större mängd energi. Att man blir knockad utan att hjälmen går sönder är just det man försöker undvika med mips. Det finns även fullface med mipsfunktion.

seam skrev:
> Det här är en rätt intressant artikel om
> hjälmar i allmänhet och bl.a. MIPS:
>
> http://www.bicycling.com/senseless/index.html?cm_m
> mc=Twitter-_-Bicycling-_-Content-Story-_-senseless

Bästa och mest nyanserade jag läst om hjälmar på väldigt länge. Det värsta som finns är skyddsprylar som ger illusionen av att skydda mycket mer än vad de gör - och där känner jag att cykelhjälmarna har varit under ganska lång tid. Blir definitivt en MIPS hjälm för mig ganska så snart.

Tillbaka
Topp