Om jag ska köra grejer där jag bör ha en fullface kommer jag också skaffa en fullface. Till treduroat i Åre så låter det som det bästa blir att släpa på två hjälmar i riktig trendurostil. Jag ser inte riktigt fördelen med en delbar hjälm, då jag skulle använda nederdelen otroligt sällan. Jag tror också att ha en ansiktskydd utan att använda nackkrage faktiskt ökar risken för allvarliga skador. Jag har inte studerat några detaljer, men det kan inte vara bra att fästa en tung lång hävstång som verkar mot nacken runt huvudet. Den ökade känslan av säkerhet som jag misstänker att en fullface ger tror jag inte heller motsvaras av det faktiska skydd en sådan ger.
Jag har inte tittat närmare på hjämen jag hade på mig, men jag har för mig Jsmacko sa att man såg var jag hade landat (vid pannan) och hjälmen var lite deformerad och hade skadad plast, men hjälmen var inte spräckt. Jag tror att kanten av hjälmen pressades in i mitt ögonbryn och spräckde detta, varfrån de mesta blodet kommer. Så länge hjämen inte spricker tar den inte upp någon större mängd energi. Att man blir knockad utan att hjälmen går sönder är just det man försöker undvika med mips. Det finns även fullface med mipsfunktion.