Hjälp, mina ekrar ryker på bakhjulet

danne321

Medlem
Hej forumet!

Jag har en el-lådcykel från cykelfabriken där ekrarna börja gå av. Min cykel-mek har bytt några ekrar och riktat om hjulet några gånger men jag vet inte om det lönt att fortsätta längre. Igår small två ekrar av när jag rullade över ojämn asfalt...

Varför går ekrarna av hela tiden? Kan jag köpa ett nytt hjul med samma mått och tro att det kommer hålla? Navet som sitter på nu är ett Shimano 8växlat (nexus?) med 2,3mm ekrar. Cykeln har rullat ca 410 mil.

Är det värt att helt ekra om och behålla det gamla navet? Eller är det ett helt nytt hjul som gäller?

/Danne

Har byggt en del hjul och så, men inget uppenbart som kommer upp för egen del. 2,3 mm är rätt grovis, det borde räcka. Om hjulet har extremt ojämn ekerspänning kanske nåt sånt där kan hända, ibland kan ett hjul vara perfekt uppriktat men när man kollar ekerspänningen är det hej kom och hjälp mig. Kanske extremt ojämnt fördelat, eller alldeles för hög ekerspänning, då kan ekrar kan lätt gå av.

Om det är ett litet hjul så ekervinklarna blir skarpa kan det ibland bli problem vid nipplarna att ekern får liksom ett veck där och försvagas och kan då gå av där.

Jag gissar att det ska gå bygga om hjulet på navet, så länge inte navet har skadade ekerfästen på nåt vis som gör att ekrarna går av där, men det borde du kunna se.

Men frågan är vem som ska bygga om hjulet, om cykel-mekarn som fixat hjulet hittills kostar dig pengar och inte har någon idé om vad problemet är, är det kanske lika bra köpa nytt. Om cykel-mekarn är en kompis som jobbar gratis så kan man ju prova igen att göra sitt bästa och ekra om. Kolla att ekerspänningen är rimlig. Vana hjulbyggare kan köra utan ekerspänningsmätare och bara spela på ekrarna som en harpa och avgöra om spänningen är lagom, men för nybörjare och sällanbyggare skulle jag rekommendera att använda ett ekerspänningsverktyg.

Tillbaka
Topp