Hjul funderingar

Frycke

Medlem
Hjul funderingar
Hej!

Det hela började med att Bontragers XR3 däck lämnar ganska mycket att önska.

Så jag funderar på att köra Maxxis Dissector fram och Maxxis Rekon bak istället.
Då tänkte jag att man kanske skulle passa på att köpa nya hjul också.

Mina nuvarande fälgar, Bontrager Kovee tror jag har en innerbredd på 22,5mm.
Är det vettigt att gå upp 29-30mm innerbredd?
Eller är det mest för enduro?

Sen tar jag gärna i mot rekommendationer på vettiga hjul med sram xd driver och 6-bults rotor fäste. Inser kanske att jag måste hålla mig till alu istället för kolfiber pga priset.

Cykeln i fråga är en Trek Top Fuel 2021

Mvh

weldion

Aktiv medlem
Hjul funderingar
Hej!

Det hela började med att Bontragers XR3 däck lämnar ganska mycket att önska.

Så jag funderar på att köra Maxxis Dissector fram och Maxxis Rekon bak istället.
Då tänkte jag att man kanske skulle passa på att köpa nya hjul också.

Mina nuvarande fälgar, Bontrager Kovee tror jag har en innerbredd på 22,5mm.
Är det vettigt att gå upp 29-30mm innerbredd?
Eller är det mest för enduro?

Sen tar jag gärna i mot rekommendationer på vettiga hjul med sram xd driver och 6-bults rotor fäste. Inser kanske att jag måste hålla mig till alu istället för kolfiber pga priset.

Cykeln i fråga är en Trek Top Fuel 2021

Mvh
Hade köpt/byggt någon hjul på DT Swiss 350-nav och kanske ett par DT XM 481-fälgar. 30 mm breda och det passar kanon för typ 2,25-2,4" breda däck.

Velocipeden

Aktiv medlem
Hjul funderingar
Hade köpt/byggt någon hjul på DT Swiss 350-nav och kanske ett par DT XM 481-fälgar. 30 mm breda och det passar kanon för typ 2,25-2,4" breda däck.
Bra idé!
Jag har byggt med XM 421, 25mm inner och stadiga nog för mig. Enduro kör jag gärna 30mm men för poppig stig tycker jag 25mm är en bra kompromiss då mindre vikt gör det roligare och ff finns grepp och volym så det räcker.

weldion

Aktiv medlem
Hjul funderingar
Tack för svar! Blir 30mm breda mycket tyngre än 23mm breda?
Nu är 23 mm otroligt smal med moderna mått mätt, så det finns ingen anledning att jämföra egentligen.
Gör man det ändå, så skiljer det 60 gram per fälg mellan två olika DT Swiss-fälgar i samma snitt men med 7 mm skillnad i bredd.

Velocipeden

Aktiv medlem
Hjul funderingar
23 mm är smalt, nästan 80-tal...
Xm 481 och Xm 421 är 30mm vs. 25mm och skiljer 60g. så än mindre, men jag tycker det är en värd viktbesparing (roterandemassa längst ut...).
Frågan är väl var en vill ha kompromissen. Jag tycker det är roligare med lätta hjul men skulle jag köra sönder de eller inte ha grepp skulle jag tänka annorlunda. Stigåka i tanken.

Frycke

Medlem
Hjul funderingar
Nu är 23 mm otroligt smal med moderna mått mätt, så det finns ingen anledning att jämföra egentligen.
Gör man det ändå, så skiljer det 60 gram per fälg mellan två olika DT Swiss-fälgar i samma snitt men med 7 mm skillnad i bredd.
Ah okey ja då hänger med! Finns det inget ”färdig” vettigt hjulset att köpa någonstans?
Känns rätt meckigt att behöva bygga ihop ett.

SocialGimp

Aktiv medlem
Hjul funderingar
Om du ändå kör Trek så har Bontrager faktiskt ganska prisvärda kompletta hjul i 30 mm.

Som kuriosa så har 2022 års Top Fuel Bontrager Comp Line 30-fälgar + XR4-däck som är lite mer allround-traildäck än XR3 som är mer XC. Men speciellt bra på blött underlag tycker jag nog inte att XR4:orna är ändå.

kais01

Aktiv medlem
Hjul funderingar
23 mm är smalt, nästan 80-tal...
Xm 481 och Xm 421 är 30mm vs. 25mm och skiljer 60g. så än mindre, men jag tycker det är en värd viktbesparing (roterandemassa längst ut...).
Frågan är väl var en vill ha kompromissen. Jag tycker det är roligare med lätta hjul men skulle jag köra sönder de eller inte ha grepp skulle jag tänka annorlunda. Stigåka i tanken.
ända in på 90-talet gällde iaf för mtb i allmänhet relativt breda fälgar. tror möjligen man måste in på 0-talet innan värsta smalfälgsevangeliet slagit an?

Frycke

Medlem
Hjul funderingar
Om du ändå kör Trek så har Bontrager faktiskt ganska prisvärda kompletta hjul i 30 mm.

Som kuriosa så har 2022 års Top Fuel Bontrager Comp Line 30-fälgar + XR4-däck som är lite mer allround-traildäck än XR3 som är mer XC. Men speciellt bra på blött underlag tycker jag nog inte att XR4:orna är ändå.
Tack för tipset, ska kika på dom

Frycke

Medlem
Hjul funderingar
Tack för tipset, ska kika på dom
Intressant, riktigt bra kurs på dom. Men är tex DT swiss XM 1700 ”dubbelt” så bra som Bontragers? Tänkte på prisbilden. Sen noterade jag också att Bontrager bra prissatta hjul i kolfiber också. Men det kanske är bättre att skaffa ett par riktigt bra i alu istället för att gå på kolfiber i den lägre prisklassen?

SocialGimp

Aktiv medlem
Hjul funderingar
Intressant, riktigt bra kurs på dom. Men är tex DT swiss XM 1700 ”dubbelt” så bra som Bontragers? Tänkte på prisbilden. Sen noterade jag också att Bontrager bra prissatta hjul i kolfiber också. Men det kanske är bättre att skaffa ett par riktigt bra i alu istället för att gå på kolfiber i den lägre prisklassen?
Förmodligen är inte DT swiss-hjulen dubbelt så bra.

Har inte alla detaljer och har aldrig ägt några Comp Line 30 även om jag har kört på några stycken det sista året. Från 2021 så uppgraderades hjulen till ny legering och ny profil för att göras starkare. Jag gissar att de är helt ok, speciellt med tanke på priset. Jag kände till att det var ett bra pris på dom för min brorsa shoppade runt nyss o slog till på ett par, tror det var comp line 30... :unsure:

Kolfibervarianten har tydligen tidigare fått några kängor i andra forum för att dom har spruckit för en del. Men jag tror man ska ta det där med en nypa salt, man hör ju mest från de personer som har haft hjul som gått sönder. Finns det bra/lång garanti så kan man väl vara lugn antar jag.

Frycke

Medlem
Hjul funderingar

Har inte alla detaljer och har aldrig ägt några Comp Line 30 även om jag har kört på några stycken det sista året. Från 2021 så uppgraderades hjulen till ny legering och ny profil för att göras starkare. Jag gissar att de är helt ok, speciellt med tanke på priset. Jag kände till att det var ett bra pris på dom för min brorsa shoppade runt nyss o slog till på ett par, tror det var comp line 30... :unsure:

Kolfibervarianten har tydligen tidigare fått några kängor i andra forum för att dom har spruckit för en del. Men jag tror man ska ta det där med en nypa salt, man hör ju mest från de personer som har haft hjul som gått sönder. Finns det bra/lång garanti så kan man väl vara lugn antar jag.
Vet du vart han köpte dom?

Velocipeden

Aktiv medlem
Hjul funderingar

Jag har sett ganska många knöliga Bontrager line fälgar (inte 2021) men de har nog gått mer DH än rådjurstig.
Bra att veta är att det finns B. nav som har 3 st frihjulsklackar (pawls) men plats för 6 st vilket gör att en uppgradering och fördubbling av angreppspunkterna (POE point of engagement) borde vara lätt.

kais01

Aktiv medlem
Hjul funderingar
Nja, 17mm var standard för XC och allmän skogsåka i slutet av nittiotalet (ex X517 och 317). Det kralligaste i exempelvis Mavic-sortimentet var 21mm (D521 och D321).
det lär väl ha varierat inom olika discipliner vad som faktiskt användes, och jag vet inte själv när riktigt tokeriet med übersmala fälgar slog igenom. men sas enklare mtbs köpta av oss så sent som mitten av 90-talet har i sitt standardutförande inte smala fälgar. och en från sent 80tal har snarast breda.

har själv två par smalfälgade highend mavichjul från mitten av 0-talet. 24 bladed spokes och straight pull, hela köret. sorgliga skapelser med vinglig känsla.

då har de smala stanshjulen som följde med 29an från 2012 en betydligt bättre stabilitet. jämförelsevis nästan bra hjul, även om de är kända för att vara lätta att buckla.

för nyinköp för mtb inkl xc idag skulle jag apropå trådens fråga säga att 30i är någon slags minimigräns. åtminstone för att acceptabelt andrahandsvärde. det hindrar inte att smalare kan vara fullt cyklingsbart, särskilt i fall där man vill köra med högt tryck, t ex pga höga farter eller tung åkare.

HåkanC

Aktiv medlem
Hjul funderingar
Nja, 17mm var standard för XC och allmän skogsåka i slutet av nittiotalet (ex X517 och 317). Det kralligaste i exempelvis Mavic-sortimentet var 21mm (D521 och D321).
+1
Ännu smalare förekom även

det lär väl ha varierat inom olika discipliner vad som faktiskt användes, och jag vet inte själv när riktigt tokeriet med übersmala fälgar slog igenom. men sas enklare mtbs köpta av oss så sent som mitten av 90-talet har i sitt standardutförande inte smala fälgar. och en från sent 80tal har snarast breda.
Det är nog snarare så att du jmf päron med äpplen, dvs den tidens finhjul med budgethjul
Bland de första Bontragerhjulen som Keith B släppte (bland toppen av den tidens finhjul?) hade nedkapade Mavic MA2-fälgar som var 13,5mm breda (inner)
Hjulen var förstås 559 (26 tum)

Fälgarna till budgethjul har däremot alltid valts utifrån priset och (nästan) inget annat. Billiga fälgar var, och är, bredare, klumpigare och tyngre än den tidens finfälgar för att klara belastningen utan att gå sönder första veckan.

Singular

Aktiv medlem
Hjul funderingar
Bland de första Bontragerhjulen som Keith B släppte (bland toppen av den tidens finhjul?) hade nedkapade Mavic MA2-fälgar som var 13,5mm breda (inner)
Hjulen var förstås 559 (26 tum)

Jan Heine brukar ta upp det där när han går på med en av sina käpphästar (hur man absolut inte behöver breda fälgar till breda däck, snarare tvärtom).

Min käpphäst? Gnälla på Jan Heines körsbärsplockande och killgissningar (och att själv tjata om tubdäck, tiodelad Campagnolo och att cykla mer i bocken).

kais01

Aktiv medlem
Hjul funderingar
jan heine hörde av sig på mejl efter att jag på hans sida redogjort för mina små mätningar av förbättrad rollout med identiska däck på bredare fälg.

han visade påtagligt intresse och lär återkomma när han gjort egna mätningar.

hittills har han förfäktat bredare däck framför bredare fälg. kör man med såpass högt tryck att det blir stabilt även med smal fälg blir ju effekten med minskad deformation av kontaktytans kant helt liknande.

Bengt-re

Aktiv medlem
Hjul funderingar
jan heine hörde av sig på mejl efter att jag på hans sida redogjort för mina små mätningar av förbättrad rollout med identiska däck på bredare fälg.

han visade påtagligt intresse och lär återkomma när han gjort egna mätningar.

hittills har han förfäktat bredare däck framför bredare fälg. kör man med såpass högt tryck att det blir stabilt även med smal fälg blir ju effekten med minskad deformation av kontaktytans kant helt liknande.
Det kan till och med medföra lägre rullmotstånd eftersom deformationen sker över en längre sträcka. Så vid samma ytterbredd(betyder ju då ett bredare däck på smalare fälg jämnfört med ett smalare däck på bredare fälg) så är det absolut möjligt att den smalare fälgen vinner i rullmotstånd.

kais01

Aktiv medlem
Hjul funderingar
Det kan till och med medföra lägre rullmotstånd eftersom deformationen sker över en längre sträcka. Så vid samma ytterbredd(betyder ju då ett bredare däck på smalare fälg jämnfört med ett smalare däck på bredare fälg) så är det absolut möjligt att den smalare fälgen vinner i rullmotstånd.
sådana kombinationer finns säkert. och fälgen man redan äger är ju oftast given, och då lönar det sig vanligen rullmässigt att gå upp i däckbredd så som du säger. och som också jan heine upptäckt och propagerar för.

problemet är att man till slut får kompensera bristande stabilitet med högre tryck. följden i terräng blir då dels knaggligare därmed trögare rull på ojämnt underlag t ex makadam, och vid ännu ojämnare underlag studsfest. alternativet är stadigare sidoväggar, bra vid gravitationsassisterad cykling, annars mest ett pita.

och nu i tråden var ju inte fälgen given, utan valet fritt. då vill jag hävda är det i ett flertal fall är fördelaktigt som ts funderar på, att välja 30i framför 22i.

hjulet blir tyvärr samtidigt tyngre, så det är inte säkert framfarten blir snabbare totalt sett. men den bör definitivt bli roligare och bekvämare.

och det är inte säkert bred fälg väger mer än fetare däck, om man t ex av utrymmesskäl väljer mellan bredare fälg eller fetare däck.

Frycke

Medlem
Hjul funderingar

har själv två par smalfälgade highend mavichjul från mitten av 0-talet. 24 bladed spokes och straight pull, hela köret. sorgliga skapelser med vinglig känsla.

då har de smala stanshjulen som följde med 29an från 2012 en betydligt bättre stabilitet. jämförelsevis nästan bra hjul, även om de är kända för att vara lätta att buckla.

för nyinköp för mtb inkl xc idag skulle jag apropå trådens fråga säga att 30i är någon slags minimigräns. åtminstone för att acceptabelt andrahandsvärde. det hindrar inte att smalare kan vara fullt cyklingsbart, särskilt i fall där man vill köra med högt tryck, t ex pga höga farter eller tung åkare.
sådana kombinationer finns säkert. och fälgen man redan äger är ju oftast given, och då lönar det sig vanligen rullmässigt att gå upp i däckbredd så som du säger. och som också jan heine upptäckt och propagerar för.

problemet är att man till slut får kompensera bristande stabilitet med högre tryck. följden i terräng blir då dels knaggligare därmed trögare rull på ojämnt underlag t ex makadam, och vid ännu ojämnare underlag studsfest. alternativet är stadigare sidoväggar, bra vid gravitationsassisterad cykling, annars mest ett pita.

och nu i tråden var ju inte fälgen given, utan valet fritt. då vill jag hävda är det i ett flertal fall är fördelaktigt som ts funderar på, att välja 30i framför 22i.

hjulet blir tyvärr samtidigt tyngre, så det är inte säkert framfarten blir snabbare totalt sett. men den bör definitivt bli roligare och bekvämare.

och det är inte säkert bred fälg väger mer än fetare däck, om man t ex av utrymmesskäl väljer mellan bredare fälg eller fetare däck.
Det är det roligare och bekvämare jag är ute efter. Jag kommer även byta däck eftersom Bontragers XR3 inte är nån höjdare. Dock så kommer jag inte ha bredare däck än 2,4”

kais01

Aktiv medlem
Hjul funderingar
med 2,4-däck kan du med fördel använda 40i-fälgar, men för 2,25 skulle nog de flesta rekommendera 30i.

xr3 har gott rykte till den åkning det är tänkt för, snabb framfart på grusigt underlag. gummiblandningen är från början mjuk och greppig, men kanske har torkat in, eller dina däck kanske är någon billighetsvariant?

sidogreppet är en annan faktor som förbättras med bredare fälg:)

Frycke

Medlem
Hjul funderingar
Ja det förklarar ju saker och ting. Är i skogen på rötter och stenar och speciellt sidogreppet som jag tycker är dåligt. På grus är det helt ok.

Bengt-re

Aktiv medlem
Hjul funderingar

Absolut, här någonstanns ligger också avvägningen av vilka egensksper som betyder mest beroende underlag och konfiguration.

Till "mtb" cykling där man vill hålla väldigt lågt tryck med bibehållen sidostabilitet är det väl få idag som argumenterar för smala fälgar.

Men

Till grus och lite snabbare cykling, men ändå där man inte börjar bry sig om aerodynamiken så finns det plats för lite smalare fälgar då det även minskar skadorna på sidoväggarna och trycket samt underlaget är så att sidostabilitet är en ikkefråga.

På ren landsväg vill man ju ha så jämn och fin övergång mellan däck och fälg att det blir fälgens ytterbredd som talar om vad man skall ha för däcksbredd.

HåkanC

Aktiv medlem
Hjul funderingar
Absolut, här någonstanns ligger också avvägningen av vilka egensksper som betyder mest beroende underlag och konfiguration.

Till "mtb" cykling där man vill hålla väldigt lågt tryck med bibehållen sidostabilitet är det väl få idag som argumenterar för smala fälgar.

Men

Till grus och lite snabbare cykling, men ändå där man inte börjar bry sig om aerodynamiken så finns det plats för lite smalare fälgar då det även minskar skadorna på sidoväggarna och trycket samt underlaget är så att sidostabilitet är en ikkefråga.

På ren landsväg vill man ju ha så jämn och fin övergång mellan däck och fälg att det blir fälgens ytterbredd som talar om vad man skall ha för däcksbredd.
Bra sammanfattat

Men att "ren landsväg" alltid skulle vara snabbare och slätare än "grus" stämmer tyvärr ofta inte
Jag har tex kört lvg på så dålig asfalt att vattenflaskorna hoppade ur hållarna i en nedförsbacke! På samma sätt finns det så släta o fina grusvägar att man kan tro att det är betong man cyklar på.
Men riktigt fin o slät asfalt är en upplevelse att cykla på, tex sträckan Ingels <=> Bingsjö (Lamborn?) som är en dröm att cykla. Jag har förstått att många falucyklister gärna cyklar där och sträckan har även använts vid Svealandsmästerskapen.

Bengt-re

Aktiv medlem
Hjul funderingar
Bra sammanfattat

Men att "ren landsväg" alltid skulle vara snabbare och slätare än "grus" stämmer tyvärr ofta inte
Jag har tex kört lvg på så dålig asfalt att vattenflaskorna hoppade ur hållarna i en nedförsbacke! På samma sätt finns det så släta o fina grusvägar att man kan tro att det är betong man cyklar på.
Men riktigt fin o slät asfalt är en upplevelse att cykla på, tex sträckan Ingels <=> Bingsjö (Lamborn?) som är en dröm att cykla. Jag har förstått att många falucyklister gärna cyklar där och sträckan har även använts vid Svealandsmästerskapen.
Nä, iofs. Men i mälardalen har iaf jag landat på 25mm däck med fälgar med ib 17-20 mm. Jag har kört både bredare och smalare, men i min värld blir det en bra kompromiss - på randocykeln satte jag 28mm bak och fortsatte med 25mm fram. Känns bra så.

På pendlaren/grus cykel har jag kört 33mm däck sommartid länge nu - och tycker att det är typ optimalt på 18mm ib fälgar. Där har jag tidigare haft problem genom åren med sönderskurna däckssidor vid gruscykling när jag körde gp4ks2 28mm. Med lite bredare däck försvann problemet och rullmotståndet blev ungefär det samma trots lite rejälare däck - att det blir tyngre är inte mycket att göra något åt. Troligen skulle bredare gp5k fungera ännu bättre, men får utvärdera det när jag slitit ut nuvarande lösning.

kais01

Aktiv medlem
Hjul funderingar
bengt, då kör du ju relativt däckbredden klart och tydligt 'breda' fälgar, på landsväg och asfalt.

så som de allra flesta gör.

skulle man ha samma relation på 60 mm mtb-däck hamnar man bortåt 50 mm innermått på fälgen. och det skulle förstås fungera helt utmärkt. vår kära yonna här på happy lär köra 65 mm fälg till 75mm däck.

själv nöjer jag mig med 40i fälgar, och då 57-66mm däck. alltså jämförelsevis närmast smal fälg jämfört med vad landsvägsnissar kör. och bredare däck än så fungerar inte bra på 40i. det har jag förstås testat, och varit tjatig om här på happy.

det är ju ändå rätt konstigt att där det gör mest skada, dvs på mtb, där har man kommit att ivrigast omhulda smala fälgar.

Frycke

Medlem
Hjul funderingar

Frycke

Medlem
Hjul funderingar
Tusen tack för alla synpunkter!
Jag kommer köra på DT Swiss XM 1700.
Känns som vettiga alu fälgar för dom pengarna. Men hur blir det där kommer det funka ram mässigt att gå från 23mm till 30mm i bredd på fälgarna? Eller finns det något som skulle kunna begränsa den möjligheten? På Treks egna sida står det bara att 2,4” är max för ramen. Gaffeln i fråga är en Sid Ultimate 35mm, och jag har för mig den tillåter 2,4” om inte större.
Jag kommer alltså inte köra på större däck än 2,4

kais01

Aktiv medlem
Hjul funderingar
vad har du idag och hur stor marginal finns det då?

ökas fälgbredden 7 mm kommer bredden på däcket öka med gissningsvis 2 mm åt vardera hållet, höjdskillnaden blir klart mindre.

ta gärna en bild med växeln inställd på minsta, och se marginalen till kedjan. den skall gärna vara ett par mm efter konverteringen. avståndet sidledes till kedjestaget och sadelstaget bör vara större, kring 7 mm.

råkar man köpa ett däck med överbreda sidodobbar kan man utan misär slipa bort en del av deras yttre kant.

Frycke

Medlem
Hjul funderingar

ökas fälgbredden 7 mm kommer bredden på däcket öka med gissningsvis 2 mm åt vardera hållet, höjdskillnaden blir klart mindre.

ta gärna en bild med växeln inställd på minsta, och se marginalen till kedjan. den skall gärna vara ett par mm efter konverteringen. avståndet sidledes till kedjestaget och sadelstaget bör vara större, kring 7 mm.

råkar man köpa ett däck med överbreda sidodobbar kan man utan misär slipa bort en del av deras yttre kant.

Se bild nedan

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer