Hjul med Sram GX på Shimano SLX växlar

Hypernator

Ny medlem
Halloy!
Köpt en Allebike MB 31 Hardtail med 12-delat Shimano SLX.
Har en Fullgungare Cube AMS 100 SLT med GX 12-delad kassett på den och Kolfiberhjul.
Fungerar det att bara flytta hjulen på Cuben (GX) till Shimanocykeln eller måste man byta Body/kassett först?
Har googlat lite men blir inte klok på om det funkar ok..

BuTTuS

Aktiv medlem
Det ska funka, gjorde det på min Alpha utan problem innan jag sålde dom hjulen (iofs XT på den men det ska väl kvitta)

AX3L

Aktiv medlem
Det är som sagt korskompatibelt, men jag skulle köra samma märke på kedja som kassett om jag vore dig. Notera också att framdrev från shimano lirar dåligt med sram-12 kedjor. Oklart om det är vice versa.

AX3L

Aktiv medlem
Ok. Tack för svar. Testar försiktigt.
Det enda du riskerar förutom dåliga växlingar är väl egentligen möjligen sk chain suck där kedjan följer med ner på drevet och skrapar kedjestaget. Lite skydd där om det inte redan finns kanske är en bra idé. Det var nån med en ny Cannondale (?) nyss här på happy som skrev om det, efter att den var specad från fabrik med Sram SX-kedja och shimano-drev. Däremot lär växlingarna oavsett bli bäst med kedja av samma märke eftersom växlingsramper osv då stämmer bättre.

Hypernator

Ny medlem
Det enda du riskerar förutom dåliga växlingar är väl egentligen möjligen sk chain suck där kedjan följer med ner på drevet och skrapar kedjestaget. Lite skydd där om det inte redan finns kanske är en bra idé. Det var nån med en ny Cannondale (?) nyss här på happy som skrev om det, efter att den var specad från fabrik med Sram SX-kedja och shimano-drev. Däremot lär växlingarna oavsett bli bäst med kedja av samma märke eftersom växlingsramper osv då stämmer bättre.
Ok, Tack! Jag testar lite försiktigt och kollar hur den löper, annars har jag nästan nya sram-kedjor som jag kan testa också.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer