Hjul stulna - Hjälp att köpa nya

dreadflopp

Medlem
Mina hjul har blivit stulna, och jag är för okunnig för att förstå vad jag behöver köpa för att ersätta dem med likvärdig kvalité. Däck kan jag klura ut själv, men hjulset, kasett, skivbroms-diskar, axel etc. Vilka delar behövs och passar. Jag har en GT Grade Expert 2020.

Tack på förhand!

simson

Aktiv medlem
Godmorgon och trist….
Google säger att den har axelstandarden 12x142 bak och 15x100mm fram så naven på ett nytt hjulset bör ha samma då.
Mange

dreadflopp

Medlem
Enligt beskrivningen verkar det var 12x100 fram. Skulle de här hjulen fungera:

GRX WH-RX570 Rear Wheel 27.5" Centerlock 12x142mm
GRX WH-RX570 Front Wheel 27.5" Centerlock 12x100mm svart

1. Är 27,5" ok, eller ska det vara 28" på cykeln? Jag kan inte tyda ut vad som sitter på den nu (eller satt...).
  2. Måste man köpa till en axel själv eller ingår det i hjulen?
  3. Kan jag köpa vilken 160mm bromskiva som helst eller krävs det nåt fäste till?
  4. Jag måste såklart köpa en Shimano 105 kasett, som jag har verktyg till för att sätta på. Är det bara att fästa den på hjulet? Eller krävs nån form av kompatibilitet mellan hjul och kasett och måste man köpa till nån form av fästen?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Axel? Du bör ha ThroughAxle i o m de dimensionerna. För TA är det standard att axeln hänger med cykeln. Alltså behöver du köpa nya TA om de försvann i stölden. TA köper du så att den passar cykeln; detta bör affären där du köpte cykeln kunna hjälpa dig med (eller valfri annan webbshop som säljer GT Grade).

dreadflopp

Medlem
Axel? Du bör ha ThroughAxle i o m de dimensionerna. För TA är det standard att axeln hänger med cykeln. Alltså behöver du köpa nya TA om de försvann i stölden. TA köper du så att den passar cykeln; detta bör affären där du köpte cykeln kunna hjälpa dig med (eller valfri annan webbshop som säljer GT Grade).
Aha, tänkte det var standardiserat på nått sätt. Börjar med att leta efter en ThroughAxle då, tack!

Stumpy

Aktiv medlem
Bromsskivan skall matcha navets fäste.
Det är antingen centerlock- (CL) eller 6-bultsinfästning.

Kassetten skall match navets body.
Det är med största sannolikhet HG, men kan även vara MicroSpline eller XD.

gandhi

Aktiv medlem

dreadflopp

Medlem
Så, det här har jag hittat:

MAVIC Allroad Disc Centerlock 28"/700C Gravel Wheelset SHIMANO
KMC X11 11 Speed Chain
KQR08-SR Genomgående Axel 12x142mm Maxle svart
KQR08-SH Genomgående Axel 12x100mm E-Thru svart
Shimano Kassett 105 CS-HG700-11 11-del 11-34
2 st Shimano Bromsskiva SM-RT54 160mm Centerlock
2 st Schwalbe G-One Allround 40-622 (700 x 38C / 28 x 1.50) vikbart

Hjulen är jag osäker på, vet inte riktigt vad jag ska leta efter. De som satt på cykeln verkar inte finnas längre men var nog inga dyra hjul. Thru-axlarna är också lite av en chansning, de ser ut att passa och måtten stämmer.

freddag

Aktiv medlem
Så, det här har jag hittat:

MAVIC Allroad Disc Centerlock 28"/700C Gravel Wheelset SHIMANO
KMC X11 11 Speed Chain
KQR08-SR Genomgående Axel 12x142mm Maxle svart
KQR08-SH Genomgående Axel 12x100mm E-Thru svart
Shimano Kassett 105 CS-HG700-11 11-del 11-34
2 st Shimano Bromsskiva SM-RT54 160mm Centerlock
2 st Schwalbe G-One Allround 40-622 (700 x 38C / 28 x 1.50) vikbart

Hjulen är jag osäker på, vet inte riktigt vad jag ska leta efter. De som satt på cykeln verkar inte finnas längre men var nog inga dyra hjul. Thru-axlarna är också lite av en chansning, de ser ut att passa och måtten stämmer.
jag undrar om du inte ska ha andra axlar, åtminstone bak. i gt:s techbook står det att det ska vara maxle fram och syntace bak, med 1 mm gängstigning:

grade-2020-tech.png

dreadflopp

Medlem

gandhi

Aktiv medlem
Ah, tack! Nu har jag letat fram nya axlar, jag tolkar det som att gängstigningen på 1mm gäller bak. Maxle 100x12 verkar alltid använda 1.5mm.

KQR08-SY Genomgående Axel 12x142mm X12 svart
Road Maxle Stealth Snabbkopplingsaxel Fram

Om du nu ändå måste köpa nya axlar, så varför inte köpa axlar med stöldskydd? (ber om ursäkt för upprepningen...)

dreadflopp

Medlem
Om du nu ändå måste köpa nya axlar, så varför inte köpa axlar med stöldskydd? (ber om ursäkt för upprepningen...)

Jo men det ska jag nog göra, men jag fattar inte riktigt hur det fungerar. Får kika lite noggrannare. Men verkar som att hexlox stöldskydd ska fungera på alla axlar, inte bara deras egna? Och att stöldskyddet måste köpas till deras egna axlar också.

gandhi

Aktiv medlem
Jo men det ska jag nog göra, men jag fattar inte riktigt hur det fungerar. Får kika lite noggrannare. Men verkar som att hexlox stöldskydd ska fungera på alla axlar, inte bara deras egna? Och att stöldskyddet måste köpas till deras egna axlar också.

Du behöver Hexlox egna axlar, men eftersom de har en sk universalaxel (en för 12 mm fram och en för 12 mm bak) så blir det enkelt.
Du behöver sedan en 6 mm hexloxmagnet till varje axel samt en nyckel att lossa dem med.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer