Hjul till pendelcykel.

Tommi87

Medlem
Hjul till pendelcykel.
Behöver ett nytt bakhjul till min pendlare.
Hur mycket behöver man lägga för att få något bra?
29”, 9mm qr, 9 delad kasett (kommer att byta till 10 delat), 6bults skivbroms och kör med slang i däcket.

Och vart på nätet hittar man ett sådant hjul till bra pris.

Salabaladala

Aktiv medlem
Hjul till pendelcykel.
Ganska gammal standard, kan bli svårt att hitta nåt prisvärt i butik. Runt tusenlappen får du nog hem nåt. Annars är ju beg bra alternativ ofta.

Angående din uppgradering så om du ändå ska köpa ny växel och reglage osv så skulle jag iaf gå direkt till 11-delat. Om det går på en 9 shimano kassett så går en 11 mtb kassett på också, men inte 11 lvg.

Bengt-re

Aktiv medlem
Hjul till pendelcykel.
Behöver ett nytt bakhjul till min pendlare.
Hur mycket behöver man lägga för att få något bra?
29”, 9mm qr, 9 delad kasett (kommer att byta till 10 delat), 6bults skivbroms och kör med slang i däcket.

Och vart på nätet hittar man ett sådant hjul till bra pris.

Jag har ett antal hjul enligt spec, men då de inte är mainstream längre så håller jag nog i dem eftersom jag har 4 cyklar i stallet som drar den standarden.

moros

Aktiv medlem
Hjul till pendelcykel.
Frågan är om du vill matcha fälgbredd och annat. Men ett Mavic Allroad borde väl passa? 700c 23mm innerbredd 6 bult och end caps för QR. Kostar ca 12-1300 på bike24

Tommi87

Medlem
Hjul till pendelcykel.
Har inte tänkt så mycket på fälgbredden.
Den gamla var 23 om jag minns rätt.
Här är samma som Bengt-re länkade fast annan axelstandard.
Finns det adaptrar så att det passar 9mm qr?
Tänker så att det passar eventuell nyare ram?

moros

Aktiv medlem
Hjul till pendelcykel.
Har inte tänkt så mycket på fälgbredden.
Den gamla var 23 om jag minns rätt.
Här är samma som Bengt-re länkade fast annan axelstandard.
Finns det adaptrar så att det passar 9mm qr?
Tänker så att det passar eventuell nyare ram?
Tolkar det som att end-caps för 9mm QR ingår om du läser beskrivningen

Sorry, läste på framhjulet. Bakhjul fanns ändå inte i lager. Då är det bättre att kolla på Allroad då.

Edit 2 😂 bakhjulet är ju 135 QR redan ser det ut som, men det finns ändå inte i lager..

Tommi87

Medlem
Hjul till pendelcykel.
Tolkar det som att end-caps för 9mm QR ingår om du läser beskrivningen

Sorry, läste på framhjulet. Bakhjul fanns ändå inte i lager. Då är det bättre att kolla på Allroad då.

Edit 2 😂 bakhjulet är ju 135 QR redan ser det ut som, men det finns ändå inte i lager..
Nu finns det i lager men det är 10x135 som du skrev. Känns inte som att det finns adaptrar på 1 mm.
Allround är det någon utav Mavics modellera?

johfo

Aktiv medlem
Hjul till pendelcykel.
Ujujuj, bytte till sommardäck på min pendlare nu och baknavet hade rostat! Fram slipade jag om konorna för något år sedan och det verkar rätt ok än.
Men jag måste ha ett bytt bak nu och det är nog lika bra att köpa både fram och bak.
Köpte med Deore 6000-nav och Mavic 19x622 till frugan från Rose för något år sedan, men kan inte hitta det längre. De har med samma nav men Blackrock 21x622 för drygt 1200 och det hade ju varit kanon om det inte var 20v leveranstid!

Vanlig QR fram och bak, CL-skivor och HG-body (9-delat) vill jag ha. Någon som har något tips.
Det går bra med XT-nav också och lite mer pris än de som Rose har lång leveranstid på.. helst max 2500...

johfo

Aktiv medlem
Hjul till pendelcykel.
Komplettering till föregående:

Hittar det här

Hur är ett dt-350-nav jämfört med Shimano Deore/6000 eller XT/8000 (minns inte alla benämningar FH nånting kanske).
Är dt-350 också cup&cone? Lika lätta (men pilligt och jobbigt) att ta isär och göra rent?

johfo

Aktiv medlem
Hjul till pendelcykel.
Här är ett par stabila och prisvärda hjul för pendling +annat.
Tack! Såna får det bli!
Hur brett fälgband ska man ha? 20mm va?

edit: Hade köpt 20mm fälgband till frugans och det funkade bra, så det tog jag.
Nu är det bara att slipa upp konorna och få de gamla att hålla lite till... och så har jag ju kanske ett par reservhjul då som funkar om nästa gång det är något! Skönt att det i alla fall gick att få tag i något. Hatar att åka bil till jobbet.
Tack för snabbt tips!

Senast ändrad:

johfo

Aktiv medlem
Hjul till pendelcykel.
@Argos: Tack för snabba svar och engagemang! :-) Uppskattat där jag stod i verkstaden och kladdade med skitigt rostblandat fett och trasiga prylar och samtidigt försökte surfa hjul och välja strategi.

Nån som beställt från Bike24 i nära nutid? De angav 5-7 dagar leveranstid. Hur håller det i dagsläget tro?
Åkte på den gamla 26" B1 Drone MTBn från 1997-1998 idag och hoppas kunna smita bort till en verkstad med svarv på em-kaffet och slipa upp konorna till gamla hjulet hjälpligt och få ihop det ikväll så det håller lite till. Den gamla MTBn har ju inga skärmar och de hotar ju med regn om några dagar. Men jag slipper i alla fall åka bil till jobbet. Men med nya prylar på ingång blir man ju lite ivrig ändå... :-)

Argos

Aktiv medlem
Hjul till pendelcykel.
Nån som beställt från Bike24 i nära nutid? De angav 5-7 dagar leveranstid. Hur håller det i dagsläget tro?
Vet inte hur det är exakt idag, men för ungefär en månad sedan tog en vanlig beställning exakt 4 dygn från betalning till att det hamnade hos utlämningsstället. Vet inte om det är annorlunda med hjul dock, och jag såg dessutom nyss att det inte gick att välja DHL Express som tillval till denna hjulbeställning som man annars kan göra för en hundralapp extra, det hade ju annars gett dig snabb leverans. Men du får väl i dagsläget ändå räkna med en vecka totalt, ungefär som dom skriver.

johfo

Aktiv medlem
Hjul till pendelcykel.
Vet inte hur det är exakt idag, men för ungefär en månad sedan tog en vanlig beställning exakt 4 dygn från betalning till att det hamnade hos utlämningsstället. Vet inte om det är annorlunda med hjul dock, och jag såg dessutom nyss att det inte gick att välja DHL Express som tillval till denna hjulbeställning som man annars kan göra för en hundralapp extra, det hade ju annars gett dig snabb leverans. Men du får väl i dagsläget ändå räkna med en vecka totalt, ungefär som dom skriver.
ok - då är det förhoppningsvis som det står. Jag sitter ju egentligen inte i sjön, men är alltid informationshungrande och vill veta hur det är och hur det går med det mesta :-)

johfo

Aktiv medlem
Hjul till pendelcykel.
då var konorna slipade och polerade
Bike24 skrev att de packat mina nya hjul och de inväntar transportör. Får jag bara ihop de gamla så jag kan åka på den cykeln några dagar till de nya kommer...så hade säkert den här bushfixen hållit ett par år... Men de nya hjulen kommer säkert kännas betydligt bättre ändå...på en tung city-hybrid...placeboeffekten ska man inte underskatta :-)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer