Hjulbyggartråden

Freddie L

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Aero SP är lösningen! ;-) (Tillsammans med ett sånt litet plastmothåll).

När jag ekrade med runda SP blev det en del märken och svordomar, tror jag använde polygrip och klippta slangbitar. Nevermore.

Edit: Hade kommit tio svar och två trådtvistar sedan jag började skriva mitt svar.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Läs inlägget jag svarade på igen.
Jag hade läst det inlägget, men min erfarenhet är att smörja på nipplarna inte automatiskt löser problemet.

Som tur är fanns det andra som hade svar. Klart det fanns särskilda tänger ... Sapims verktyg för aero-ekrar har jag redan och kommer nog framöver alltid att välja SP och aero om jag får möjligheten, det var en fröjd på alla sätt.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag hade läst det inlägget, men min erfarenhet är att smörja på nipplarna inte automatiskt löser problemet.

Som tur är fanns det andra som hade svar. Klart det fanns särskilda tänger ... Sapims verktyg för aero-ekrar har jag redan och kommer nog framöver alltid att välja SP och aero om jag får möjligheten, det var en fröjd på alla sätt.
Jo, jag tycker också att det är lätt att bygga med aeroekrar vilket jag alltid gör till mig själv.
Har dock byggt med runda reducerade helt utan krångel med olja eller alupasta, kommer inte ihåg.
Att demontera runda limmade ekrar är anus.
 

jonte987

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag tycker inte alla fyra set är lika spända i utgångsläget + 1 varv in. Framför allt på drivsidan är under under över konsekvent lösare än över över under.
Kollar på några guider som tycker att man ska bortse från hur det ser ut i början medan andra vill mäta från första varvet.

Jag har snörat enligt parktools guide som är mycket enkelt att följa. Det är framför allt set 1 och delvis set 4 som är lösare.
Jag tycker det ser rätt ut och guiden är väldigt enkel som sagt..

Kan detta vara normalt eller är jag snett ute?
 

NickPick

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Crest mk3 gick åt under årets cxsäsong. Tips på ersöttningsfälgar?

Det har hänt en gång förr och dessa fick jag på garanti. Gillar fälgarna i övrigt! Chansa på en ny?
 

Bilagor

  • 32F51157-3874-4356-A0E1-A75489795FC6.jpeg
    32F51157-3874-4356-A0E1-A75489795FC6.jpeg
    586.2 KB · Besök: 38

Freddie L

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag hade chansat. Speciellt om du tänker återanvända ekrar. Tror den har lite dåligt rykte eftersom den är/var en mycket vanlig lättviktsfälg (som förstås kommer ha en större risk än ANNAT att gå sönder).
 

NickPick

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag hade chansat. Speciellt om du tänker återanvända ekrar. Tror den har lite dåligt rykte eftersom den är/var en mycket vanlig lättviktsfälg (som förstås kommer ha en större risk än ANNAT att gå sönder).
Enklast så ja… bara bak som har spruckit och det var efter ett gäng cxtävlingar nu i höst… bytte fälgar för två år sedan som sagt… får kolla vad en ny kostar. Bra ”gravelhjul”
 

Peth

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Om man bygger hjul för skivbromsad vägcykel, hur viktigt är det med grövre ekrar på drivsidan bak? Klarar man sig med 32 ekrar per hjul där alla ekrar är 2.0-1.8-2.0?
 

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
ja det bör gå helt utmärkt.

det är enligt mig mest om man går ner ytterligare några tiondelar som det kan vara av värde behålla 1,8 på platta sidan bak, och kanske mer värdefullt på mtb än lvg? beror väl lite på hur du tar i vid spurt:)

på en av mina mtb kör jag 1,7 runtom, fungerar stadigt och bra. visserligen 26a med bättre angreppsvinkel för ekrarna. boost har en liknande stadgande effekt, men dina lvg-hjul är väl smalare kan man tro, och platta sidan därför plattare.
 

Peth

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
ja det bör gå helt utmärkt.

det är enligt mig mest om man går ner ytterligare några tiondelar som det kan vara av värde behålla 1,8 på platta sidan bak, och kanske mer värdefullt på mtb än lvg? beror väl lite på hur du tar i vid spurt:)

på en av mina mtb kör jag 1,7 runtom, fungerar stadigt och bra. visserligen 26a med bättre angreppsvinkel för ekrarna. boost har en liknande stadgande effekt, men dina lvg-hjul är väl smalare kan man tro, och platta sidan därför plattare.
Eftersom det verkar snart nog omöjligt att hitta silvriga 2.0-1.8-2.0 i rätt längd till rätt pris så undrar jag om man skulle kunna köra med 2.0-1.8-2.0 på drivsidan bak och 1.8-1.6-1.8 i övrigt?
 

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
ja det lär gå utan bekymmer, fast lite opraktiskt med olika nipplar. köp till några extra ekrar, för 1,8-gängning är inte alltför vanligt.

brukar flagga för pillars trippelreducerade ekrar som säljs till bra pris i fyrpack på tyska ebay. är tjockare i böjen. finns i en massa färger, bara en sådan sak.

annars är ginkgo veloteile en pålitlig och mycket trevlig leverantör av mera ovanliga ekrar, liksom fälgar och nav.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Om man bygger hjul för skivbromsad vägcykel, hur viktigt är det med grövre ekrar på drivsidan bak? Klarar man sig med 32 ekrar per hjul där alla ekrar är 2.0-1.8-2.0?
Enl mig är ekrar som är 1,8mm som tunnast tillräckligt grova, särskilt i ett 32-ekrat hjul.
undrar jag om man skulle kunna köra med 2.0-1.8-2.0 på drivsidan bak och 1.8-1.6-1.8 i övrigt?
Mer "pyssel" vid hjulbyggandet, men annars ökar förutsättningarna för ett långlivat bakhjul
I "pysslet" ingår förutom 1,8 mm nipplar även ekerbrickor för att ge ekerböjen tillräckligt stöd i böjen
Spoke-washers.jpg


Vilken skillnad ekerbrickor kan göra syns tydligt i den här bilden
Eker_brickor_mid.jpg


brukar flagga för pillars trippelreducerade ekrar som säljs till bra pris i fyrpack på tyska ebay. är tjockare i böjen. finns i en massa färger, bara en sådan sak.
Ekrar som är såpass tjocka som 2,3mm i böjen är sämre än 1,8mm ekrar+ekerbrickor.
Styrkan hos ekern är inte ett problem, eftersom inte ens reducerade ekrar som är 1,5 mm på mitten går av där de är som tunnast och kraften är ju lika stor i hele ekern. Det är utmattningsbrott som gör att ekrar går av. En eker med dåligt stöd i böjen ökar risken för utmattningsbrott.
En eker som är onödigt tjock och styv i böjen gör det svårare att bocka böjen mot navflänsen
för att den skall få tillräckligt bra stöd.
Men för yrkesmässiga hjulbyggare tar det för lång tid (läs: kostar för mycket) att trä på en bricka på varje eker, en del av dem väljer då ekrar som är xtra feta i böjen, trots att hjulet blir sämre, men billigare för hjulbyggaren.
 

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
är det stålfläns kan det nog vara av värde med brickor, men hålen i en alufläns kommer smida sig runt stålekern. 2,3 i böjen kommer sedan förstås hålla bättre än 2,0.

gillar ju lite exotiska lösningar på diverse problem, och kommer att tänka på hur många cyklar det finns i sverige där det valts brickor vid flänsen som på bilden ovan. skall vi gissa så högt som något hundratal ?

hur klarar sig miljontals övriga;) ?
 

Peth

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Nu blev det 2.0-1.8-2.0 runt om på bägge hjulen. Hittade ett ställe som hade tillräckligt med ekrar, men blev tvungen att ta 288 mm i stället för 286 mm till höger fram, som enligt SONs beräkningar ska ha 287 eller 286. Andra kalkylatorer sa också 287 mm, så då borde 288 inte bli alltför långt. Tänker jag i alla fall.
 

Peth

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Nu tjör vi!
59055E3B-9AB8-44A8-9B59-5A34C3F71266.jpeg

Jag hittar ingen rekommenderad ekerspänning hos tillverkaren, finns det någon rekommendation, eller ska jag höra av mig och fråga?
 

Surf

Medlem
Hjulbyggartråden
Hej alla. Har fått hem Stans crest MK 4 Med 1.5. mm offset. På deras hemsida kan jag läsa att offsetsidan på bakhjulet ska vara mot drevsidan… vilken sida av fälgen är offsetsidan, undras
 

Peth

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Den sida som har mest plats mellan hålen och fälgkanten borde vara på drivsidan. Detta för att öka vinkeln på ekrarna på drivsidan och få en jämnare ekerspänning mellan driv- och ickedrivsidan.

Så har jag förstått det i alla fall.
 

Surf

Medlem
Hjulbyggartråden
OK Tack Läste på ett faktablad om MK4 från Stans att den sk. "long-side" av fälgen ska vara mot drevsidan. Long-side är väl då den sida där avståndet från fälgkant till hålcentrum är längst.
 

jolov

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Har ett par Hope tech XC hjul. 32h
Pro 4 100/142 nav
Tech XC fälg
( https://www.alltricks.com/F-41493-pieces-roues/P-297444-hope_tech_xc_rim_29___32_hole )


19mm bredd gör ingen lycklig, så kollade på newmen SL XA 25
( https://www.newmen-components.de/cm...x?FileId=6dc3953e-2c10-429f-9b85-05dab59b3663 )

Förstår jag det rätt så är ERD på hopefälgen 605mm och newmen fälgen 600mm+2*nipple head height (pga MG brickorna?) så kanske 604mm?

Min förhoppning är att kunna byta fälgarna och nipplarna, men återanvända ekrarna.
Känns som att det är något jag inte tänker på som kommer ställa till det? Kommer det funka?
 

Skruff

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Tänkte bygga ett 622 framhjul med navdynamo.
Jag söker därför hjälp att få till eker längden rätt.

Navet är Shimano DH-T675, 646 ~ 716 mm.
Fälgen är Jalco ATB220, 622-17, 6061-T6.

Någon som har tips på bra eker kalkylator som har många fälg och nav förinmatade?
 

vira20

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Sitter med dessa nav idag 142mm. Vad jag har fattat så ska det vara Dt Swiss 350 innan typ 2020?

Har köpt 2022årsm av 350naven 148mm - Ska bara vara att flytta över bodyn? (båda ser ut att ha star ratchet)
1669838217091.png
 

NickPick

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
OK Tack Läste på ett faktablad om MK4 från Stans att den sk. "long-side" av fälgen ska vara mot drevsidan. Long-side är väl då den sida där avståndet från fälgkant till hålcentrum är längst.
Jag får snart hem ett mk4 som ska ersätta ett mk3… mk3 har 605 i erd, medans mk4 verkar ha 601, 1.5mm offset.
Tror ni att det fungerar? Nej jag vet inte längd på ekrar såklart 👀
 

Velocipeden

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Har ett par Hope tech XC hjul. 32h
Pro 4 100/142 nav
Tech XC fälg
( https://www.alltricks.com/F-41493-pieces-roues/P-297444-hope_tech_xc_rim_29___32_hole )


19mm bredd gör ingen lycklig, så kollade på newmen SL XA 25
( https://www.newmen-components.de/cm...x?FileId=6dc3953e-2c10-429f-9b85-05dab59b3663 )

Förstår jag det rätt så är ERD på hopefälgen 605mm och newmen fälgen 600mm+2*nipple head height (pga MG brickorna?) så kanske 604mm?

Min förhoppning är att kunna byta fälgarna och nipplarna, men återanvända ekrarna.
Känns som att det är något jag inte tänker på som kommer ställa till det? Kommer det funka?
Jag tror det funkar. Jag byggde nyss på A.30 fälgen och Newmens Erd är nog lite optimistiskt (kalkylerat i dt swiss kalkylator) kanske med tanke på hur tjocka brickorna är.
 

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag har faktiskt ett gäng sådana här hemma. Bra tips! Men för enkelheten funderar jag på att leja bort detta fälgbyte faktiskt. Aldrig byggt asymmetriska hjul förr, sen tar det tid att bygga…
för varje hjul du bygger, desto snabbare och lättare
går det.

snart känns det motståndlöst, gärna under en timme per hjul totalt, men inte om man hoppar över chanser till 'träningen' som leder dit:)
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Idag fick jag lite hjulpyssel. Fattas bara lite ekrar har kommit vilse. Har byggt upp några hjul med DT240s och gillar skarpt den klassiska 18T star ratchet! Riktigt tyst, robust och enkelt att serva. Enda nackdelen är den stora ingreppsvinkeln men det är inget jag stör mig på så mycket (och gör man det är det ju bara att uppgradera till flera taggar). Ska bli fint att bygga upp ett "vanligt" 142mm baknav med i25 fälg för att använda till lite av varje, vinterhjul nu t ex.

_DSC4000.jpg _DSC3984.jpg
 

Södergård

Medlem
Hjulbyggartråden
Jag hade tänkt bygga nåt gravel-aktigt på en gammal stålram och lite halvgamla komponenter, men hittar inga fälgbanor? 622, typ 23-25mm innermått, 32h och fälgbroms. Någon som har några tips?
 

n3wton

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag hade tänkt bygga nåt gravel-aktigt på en gammal stålram och lite halvgamla komponenter, men hittar inga fälgbanor? 622, typ 23-25mm innermått, 32h och fälgbroms. Någon som har några tips?
Inga tips, men tror att du får svårt att hitta något så brett. På den tiden då det var aktuellt med 622-hjul och fälgbroms var fälgarna mycket smalare än idag. Inget illa menat - jag har en cykel med 559-hjul med 17 mm innerbredd, fälgbroms och 55-millimetersdäck.

Breda fälgar är mest till för sidoväggsstabilitet när man kör mtb eller aero-fördelar om man kör lvg. Inget av det låter aktuellt för det bygge du beskriver, och då kan man lika väl cykla på 17-19 mm innerbredd. Fördelen då dessutom att du får plats med en aning bredare däck eftersom däcken blir bredare ju bredare fälg man har. Däckutrymme är ofta inte sådär värst väl tilltaget på gamla 622-ramar.
 

Södergård

Medlem
Hjulbyggartråden
Inga tips, men tror att du får svårt att hitta något så brett. På den tiden då det var aktuellt med 622-hjul och fälgbroms var fälgarna mycket smalare än idag. Inget illa menat - jag har en cykel med 559-hjul med 17 mm innerbredd, fälgbroms och 55-millimetersdäck.

Breda fälgar är mest till för sidoväggsstabilitet när man kör mtb eller aero-fördelar om man kör lvg. Inget av det låter aktuellt för det bygge du beskriver, och då kan man lika väl cykla på 17-19 mm innerbredd. Fördelen då dessutom att du får plats med en aning bredare däck eftersom däcken blir bredare ju bredare fälg man har. Däckutrymme är ofta inte sådär värst väl tilltaget på gamla 622-ramar.
Tackar för infon! Det här är utanför min normala komfort-zon så suger åt mig all kunskap jag får! Bra, då satsar jag på 19mm innerbredd.
Det finns i det här fallet rätt gott om utrymme i bredd då det inte är någon räser från början utan vattenledningsrör ifrån 40-talet, mest för att sakerna finns och testa och se om det blir roligare med grusväg än på min stenålders mtb.
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Lite hjulpyssel idag såhär dagen före hjulafton. Har länge stört mig på att jag inte har ett matchande bakhjul till mitt dynamoframhjul med XR391 fälg. Men nu är det åtgärdat. Blev riktigt bra.

Lade upp prylarna på bordet. Det är lite extra här, servicekit och extra hub. Men bara för att langa upp alla nya DT Swiss-prylar på bordet! :) det som saknas är ju bromsskiva och kassett.
Hjulpyssel 01.jpg

Brukar bygga på en gammal låda. Är ganska smidigt.
Hjulpyssel 02.jpg

Alla ekrar på plats. Det känns som de hade kunnat vara 1-2 mm kortare faktiskt.
Hjulpyssel 03.jpg

Det märktes framförallt när man hade spännt allt vad det gick med skruvdragare utifrån. Funkade inte längre så då fick man ta det absolut sista med ekernyckel, ett varv per eker kanske. Men just här är det riktning på gång, markerat område med tejpbitar.
Hjulpyssel 04.jpg

Loggan hamnade nästan mitt i hålet också. Det var la bra! (hade jag ju iofs redan kollat innan det kom såhär långt)
Hjulpyssel 05.jpg

På med fälgtejp. Denna gången Scotch 8898 som jag köpte på Allebike.
Hjulpyssel 06.jpg

På med bromsskiva och kassett. Var lite pyssligt för den här hubben krävde annan distans, eller rättare sagt, innan distans innanför kassetten. Men hur som helst. Bra blev det till slut. Äntligen matchar vinterbakhjulet med vinterframhjulet! 😀
Hjulpyssel 07.jpg
 
Topp