Hjulbyggartråden

perzzon

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jo, det är nästan som darknet att leta 20"-fälg, en ny okänd sida av internet. Alltså utanför Bike24 och happy.

Var hittar ni ekrar i de kortare längderna? Allt har ju inte satt sig vad gäller komponenter, men det lutar åt 180-190 mm långa ekrar, vilket är en bristvara på trygga Bike24.
Jag köpte på radsport-erdmann.de.
De hade många konstiga längder på dt.
Vet att jag också hittade någon som sålde oilslick kortkorta ekrar som jag var rätt sugen på men har inte den datorn här.

Veloform är förstås ett enkelt alternativ också.

erolwi

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jo, det är nästan som darknet att leta 20"-fälg, en ny okänd sida av internet. Alltså utanför Bike24 och happy.

Var hittar ni ekrar i de kortare längderna? Allt har ju inte satt sig vad gäller komponenter, men det lutar åt 180-190 mm långa ekrar, vilket är en bristvara på trygga Bike24.
Köpte ekrar härifrån. Grymt snabb frakt. Iallafall finns Sapim Race ner till 138. https://www.wheel-parts.shop/en/sapim-race-black-j-bend-spoke.html?id=234347464

velovin

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Om man bra ska tipsa om fälgar så valde jag själv Ryde Andra 40 till min Omnium. Oförstörbart intryck. Dock svarta..

Köpte mina på Veloform, där man även kan få korrekt längd på ekrar osv. Anders skicka säkert om du inte håller till i Göteborg @velovin .

Visa bilaga 605481
Ryde är ju ett säkert val, men jag drar mig då en 20"-fälg väger som två lätta 700-fälgar. Måste vara så sjukt överbyggda.

Har tyvärr inte nöjet att ha Veloform som LBS.

Bonsaifall

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Tjena! Sorry om OT men tänkte ni lär ju ha koll på värde på hjul. Vad kan detta fina hjulet vara värt?
350B7605-1B71-4A49-9C0E-E401E4EF976D.jpeg

9D85C2EC-B86C-4699-8285-199218574264.jpeg

n3wton

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Tjena! Sorry om OT men tänkte ni lär ju ha koll på värde på hjul. Vad kan detta fina hjulet vara värt?
Visa bilaga 606825
Visa bilaga 606826
Säger som föregående skribent - några hundralappar, på sin höjd. Om det ska bli mer måste det köpas av någon utan koll..

Naven brukar sitta på typ springcyklar (har haft sådant på en Frog-cykel). Knäcken mellan nippel och eker ser ganska ohärlig ut därtill...

BFFD98C1-D68C-4F00-96A1-44A86A00794C.jpeg

Bonsaifall

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Hade du frågat 2008 så hade det varit guld (ursäkta vitsen), men idag tror jag inte att det finns så många fixiekids kvar. Några hundralappar kan du nog få?
Säger som föregående skribent - några hundralappar, på sin höjd. Om det ska bli mer måste det köpas av någon utan koll..

Naven brukar sitta på typ springcyklar (har haft sådant på en Frog-cykel). Knäcken mellan nippel och eker ser ganska ohärlig ut därtill...
Alright! Tack för snabbt och utförligt svar! Lägger upp här på K/S och ser om jag har tur 😊
Ja det såg inte så gött ut 😅

jonte987

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Finns det några fälgar >25i som väger närmare 450 än 500?
Jag hittar inga rena xc fälgar som är i alla fall snäppet bredare än 25mm.
Max 1500 st och betydligt mindre är bättre.

29'' troligen mullet..

jonte987

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
622-fälgar i kolfiber <450g finns det gott om
Men jag känner inte till ngn under 1.500 SEK/st

Det verkar som det är kol som gäller. Troligen pga anledning?

Jag har dålig koll på kol generellt men kina light bicycle kostar 289 usd (+ vad har jag inte kollat).

Är det vad jag ska räkna som minimum eller har du nåt tips på billigare? Ärligt talat är det snäppet över budget.

Det får också ställas mot duke lucky star som möjligen är värdelösa generellt men som troligen skulle göra jobbet.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
J bend eller sp? Jag bryr mig inte så mycket hur lätt det är att byta utan att plocka av kassetten.
Om jag tvunget måste ha sp så måste jag ha en annan calculator? Jag har bytt jbend och det går om man lossar lite fler ekrar och använder våld.

Jag har förstått att 28h är happykorrekt? 3 kors eller 2 kors? Viktbesparing på 2 kors verkar väldigt lite. Någon mm per eker eller vad jag fick det till.

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Det beror på. Har du fälg, nav eller ekrar redan och vilken sort då?
Om jag tvunget måste ha sp så måste jag ha en annan calculator?
Calculator?
Är det ekerlängds"calculator" du undrar över? Och varför skulle det behöva en annan?
Varför inte jmf själv i FreeSpoke(SpoCalc)?

Jag har förstått att 28h är happykorrekt?
Enl vem då? Jag skulle säga att även det beror på.
Tycker du att vinner ngt med 28 istf 32 ekrar?
Även: tycker du att förlorar ngt med 32 istf 28 ekrar?
Har du fälg, nav och ekrar redan? Hur många hål är det i fälg o nav? Hur långa är de ekrar du redan har?
Osv, osv
Varför inte prova olika varianter i FreeSpoke(SpoCalc)?

3 kors eller 2 kors? Viktbesparing på 2 kors verkar väldigt lite. Någon mm per eker eller vad jag fick det till.
Även det beror på, förstås!
Ekrarna skall vara så tangentiella som möjligt, men med 3x och 28-ekrar kan de riskera att korsa huvudet på ekern bredvid
Även detta kan du få svar på i FreeSpoke(SpoCalc).

jonte987

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Det beror på. Har du fälg, nav eller ekrar redan och vilken sort då?

Calculator?
Är det ekerlängds"calculator" du undrar över? Och varför skulle det behöva en annan?
Varför inte jmf själv i FreeSpoke(SpoCalc)?

Enl vem då? Jag skulle säga att även det beror på.
Tycker du att vinner ngt med 28 istf 32 ekrar?
Även: tycker du att förlorar ngt med 32 istf 28 ekrar?
Har du fälg, nav och ekrar redan? Hur många hål är det i fälg o nav? Hur långa är de ekrar du redan har?
Osv, osv
Varför inte prova olika varianter i FreeSpoke(SpoCalc)?

Även det beror på, förstås!
Ekrarna skall vara så tangentiella som möjligt, men med 3x och 28-ekrar kan de riskera att korsa huvudet på ekern bredvid
Även detta kan du få svar på i FreeSpoke(SpoCalc).

Det är främst DT350 jag tittar på eller den prisklassen i alla fall. Det blir troligen Duke Lucky star och då är det det säkert 28h som är relevant men det jag väljer nu får nog bli familjestandard.
Så från barn-XC till gubb-enduro. Jag är rätt snäll med fälgarna så länge jag inte tramsar med lågt tryck.

Jag är mer orolig över argumentet att det inte finns så mycket fälgar för 28h än att det inte skulle hålla. De fälgar jag kollar på finns dock i både 28 & 32. Dartmoor bara 32 och uppåt men det blir nog inte fler sådana.

Angående sp och kalkyl så såg jag en varning på en annan kalkylator att den inte fungerar på SP så jag tog för givet att det inte funkar om man inte inte kan välja jbend eller SP uttryckligen. Det låter på dig som det är fel och att det ska funka.

och om det blir DT 350 j bend, ska man då ha nya eller classic. Jag har glömt skillnaden. De hade problem med nya när den kom men borde det inte vara löst?

Det gäller Boost 148 & 110 CL.

kroem

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Det är främst DT350 jag tittar på eller den prisklassen i alla fall. Det blir troligen Duke Lucky star och då är det det säkert 28h som är relevant men det jag väljer nu får nog bli familjestandard.
Så från barn-XC till gubb-enduro. Jag är rätt snäll med fälgarna så länge jag inte tramsar med lågt tryck.

Jag är mer orolig över argumentet att det inte finns så mycket fälgar för 28h än att det inte skulle hålla. De fälgar jag kollar på finns dock i både 28 & 32. Dartmoor bara 32 och uppåt men det blir nog inte fler sådana.

Angående sp och kalkyl så såg jag en varning på en annan kalkylator att den inte fungerar på SP så jag tog för givet att det inte funkar om man inte inte kan välja jbend eller SP uttryckligen. Det låter på dig som det är fel och att det ska funka.

och om det blir DT 350 j bend, ska man då ha nya eller classic. Jag har glömt skillnaden. De hade problem med nya när den kom men borde det inte vara löst?

Det gäller Boost 148 & 110 CL.
heter inte den nya J-bend 350 Classic, och har EXP Ratchet?

kroem

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag kan ha fel, som ganska ofta, men tror att nya modellen, dvs den som "finns" nu (om du inte vill köpa old stock) är Classic eller SP.

Emil777

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Valde mellan Radon-riktställ som verkade robust och komplett och ett från Wiggle. Snålheten slog till och jag valde wiggle-stället för att spara 500kr.

Återkommer med kort utlåtande när jag använt riktstället. Det verkar fått både ris och ros...

Utlåtande :-)
Stabilt och bra att använda efter jag centrerat det. Pumpade 29"-hjul (2,4" bredd på däcket) går precis in i stället om man t.ex. inte ids att ta bort däcket.
Ett bra riktställ tycker jag.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
12x142, GRX 10-delat, tåla ~130-140 kg. Så billigt som möjligt.

Jag tänkte mig Shimano 105 nav då de finns med 36 hål men hittar ingen vettig fälg med 36. 28", någon som har nåt förslag? Tänker mig maaaax 400 kr för fälgen.

erolwi

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
12x142, GRX 10-delat, tåla ~130-140 kg. Så billigt som möjligt.

Jag tänkte mig Shimano 105 nav då de finns med 36 hål men hittar ingen vettig fälg med 36. 28", någon som har nåt förslag? Tänker mig maaaax 400 kr för fälgen.
Skippa 36 och gå på 32 och gå en kraftigare fälg istället? Utbudet går ju från marginellt till oändligt. En MTB-fälg lär ju hålla för gravel med tung cyklist utan problem.

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Vad finns det egentligen för fördelar med en symmetriskt borrad fälg emot en asymmetrisk?
Samma enkla (självklara?) anledning som fick Campa att sälja framhjul med G3-ekring (Campas namn för 2/1-ekring)
1323344750050-fvqu33zrl92d-61e424e.jpg

Men mer allvarligt så är det väl en självklar fördel med en symmetriskt borrad fälg till fälgbromsade framhjul? Jag har även ett skivbromsat framhjul som behövde en symmetriskt borrad fälg, men då var det ett speciellt framnav (en navdynamo).

Leffe

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Har idag ett framhjul med följande nav:

Color|1 Hub shellSeries color
Brake typeCENTER LOCK disc brake
O.L.D. (mm)100
Spoke hole|28H
Spoke hole|32H
Spoke hole|36H
External serration disc brake rotor lock ring|without
Axle fixing method15 mm E-THRU
Thru axle (length x inner diameter ; mm)|100 x 15
Flange distance (mm)60.2
Offset (mm)5.7
P.C.D. left / right (mm)44/44
Flange diameter (mm)52.8
Flange diameter Left/Right (mm)52.8

Kommer ekrarna att räcka till ett sådant här istället?

O.L.D. (mm)110
Spoke hole|28H
Spoke hole|32H
Spoke hole|36H
Thru Axle (Length x Inner diameter ; mm)|110 x 15
Flange distance (mm)70.2
Offset (mm)5.7
Flange diameter (mm)52.8

Skiljer ju 10mm mellan flänsarna men gör det så mycket på ekerlängden?

kroem

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Samma enkla (självklara?) anledning som fick Campa att sälja framhjul med G3-ekring (Campas namn för 2/1-ekring)
1323344750050-fvqu33zrl92d-61e424e.jpg

Men mer allvarligt så är det väl en självklar fördel med en symmetriskt borrad fälg till fälgbromsade framhjul? Jag har även ett skivbromsat framhjul som behövde en symmetriskt borrad fälg, men då var det ett speciellt framnav (en navdynamo).
Varför är det självklart? :)

jonte987

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Har idag ett framhjul med följande nav:

O.L.D. (mm)100
Spoke hole|28H
Spoke hole|32H
Spoke hole|36H
Thru axle (length x inner diameter ; mm)|100 x 15
Flange distance (mm)60.2
Offset (mm)5.7
Flange diameter (mm)52.8

Kommer ekrarna att räcka till ett sådant här istället?

O.L.D. (mm)110
Spoke hole|28H
Spoke hole|32H
Spoke hole|36H
Thru Axle (Length x Inner diameter ; mm)|110 x 15
Flange distance (mm)70.2
Offset (mm)5.7
Flange diameter (mm)52.8

Skiljer ju 10mm mellan flänsarna men gör det så mycket på ekerlängden?
Du får knacka in dem i en kalkylator. Orkar inte göra det men om jag jämför DT 350 boost med icke boost här

Så skiljer det 4-5mm. Behöver så klart inte vara jämförbart med shimano

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Skippa 36 och gå på 32 och gå en kraftigare fälg istället? Utbudet går ju från marginellt till oändligt. En MTB-fälg lär ju hålla för gravel med tung cyklist utan problem.

Jo det är kanske en väg att gå istället som blir enklare.

Bredd?

https://www.bike24.com/p2196075.html?sku=696496 billigaste jag kom att tänka på, men bara 21mm

Inte så känsligt, köttig vikt men svårt att komma undan och spelar kanske mindre roll i sammanhanget.

Topp