Hjulbyggartråden
Jag trodde inte det skulle behövas, men:Fattar inte :(
PENGAR ännu mer specifikt: kostnader för hjultillverkaren
Ok nu?
Jag trodde inte det skulle behövas, men:Fattar inte :(
Haha jo ok så det är dyrare att tillverka? Men utöver det, finns det nåt negativt?Jag trodde inte det skulle behövas, men:
PENGAR ännu mer specifikt: kostnader för hjultillverkaren
Ok nu?
Nja, jag tänker snarare på att det åtminstone för fälgbromshjul behövs dubbla uppsättningar fälgar eftersom de är olika fram/bak.Haha jo ok så det är dyrare att tillverka?
Inte vad jag kan komma på åtminstoneMen utöver det, finns det nåt negativt?
Finns inte motsvarande i Sapim?vilka har gott sortiment på dt ekrar? är i jakt på aeroekrar, och wheelparts verkar ha slutat sälja dt...
hm, sapims är ju 2,25 breda, tror dt är närmre 3Finns inte motsvarande i Sapim?
Priserna är oslagbara.
Aerolite och cx-ray är likahm, sapims är ju 2,25 breda, tror dt är närmre 3
Aerocomp är 2,3 x 1,2 mmhm, sapims är ju 2,25 breda, tror dt är närmre 3
Problemet är att jag inte har köpt fälgarna än och vill gärna ha med ekrarna i samma beställning men det får nog bli så ändå.det är väl bara att mäta? gör det oavsett, litar inte på nätets uppgifter som kan gälla tidigare versioner av fälgen.
så nav och fälg på plats, mäta själv, och först därefter beställa ekrar är mitt tips.
Kolla med stället du avser köpa på så det säkert blir korrekt. Känns ju inte som en omöjlighet att de ska kunna svara på en sådan fråga. Jag hade också velat köpa allt på samma gång.Problemet är att jag inte har köpt fälgarna än och vill gärna ha med ekrarna i samma beställning men det får nog bli så ändå.
Jag har mätt samtliga fälgar innan beställning av ekrar och medelvärdet har aldrig varit mer än 1mm off.Problemet är att jag inte har köpt fälgarna än och vill gärna ha med ekrarna i samma beställning men det får nog bli så ändå.
Jag användr alltid dt swiss spokecalcylator eftersom jag alltid bygger med dt-nav.Jag gjorde bort mig med Dartmoor fälgarna och fick köpa nya ekrar.
Är det inte de berömnda definitionerna av hur man mäter som slår på 2mm? Hur hanterar ni detta eller går ni på vad calc säger?
Jag användr alltid dt swiss spokecalcylator eftersom jag alltid bygger med dt-nav.
Erd måste då självklart mätas lika som i verktyget, dvs botten nippelspår på vanliga nipplar.
Light Bicycle AR46 mätte jag upp till 3,5 mm mer än vad som angavs. Senaste bygget körde jag på DT-fälgar och DT-nav och gick bara på värdena i räknaren.Ja, men brukar måttet stämma? Jag tror inte DTs kalk skiljer från den jag använde så problemet var måttet i tillverkarens spec i mitt fall.
Stans, Newmen, Duke, ska man lita på att det de anger funkar?
mäter alltid själv och litar inte på dt-calc som gett mig avvikande värden vid några försök längre tillbaka. vad som är avvikande i deras definitioner har jag inte närmare analyserat. iom detta okända undviker jag också deras produkter.Jag gjorde bort mig med Dartmoor fälgarna och fick köpa nya ekrar.
Är det inte de berömnda definitionerna av hur man mäter som slår på 2mm? Hur hanterar ni detta eller går ni på vad calc säger?
mm, det är kanske lika bra att mäta då. Lite snopet om jag går på pumpen igen. Jag kollade flera olika kalk och det slog väldligt lite. Ekrarna jag beställde var minst 2mm för korta. I alla fall på korta sidan men 2mm till på båda blev perfekt.mäter alltid själv och litar inte på dt-calc som gett mig avvikande värden vid några försök längre tillbaka. vad som är avvikande i deras definitioner har jag inte närmare analyserat. iom detta okända undviker jag också deras produkter.
tar medevärdet av ett par andra.
sen försöker jag klara mig med en längd, om nu inte kompromissen blir för stor. aldrig råkat ut för mismatch. mindre marginaler på enkelbottnade fälgar, men dessa inte så ofta aktuella numer.
Kommer inte ihåg exakt skillnad men diffen mellan innerdiametern fälg och vad jag sen har mätt med mina mät-ekrar har varit rätt på 1mm när.Ja, men brukar måttet stämma? Jag tror inte DTs kalk skiljer från den jag använde så problemet var måttet i tillverkarens spec i mitt fall.
Stans, Newmen, Duke, ska man lita på att det de anger funkar?
Om man tar rätt uppgiven erd inv fälg från fälgtillverkare och adderar 2mm så stämmer dt: s calcylator.Kommer inte ihåg exakt skillnad men diffen mellan innerdiametern fälg och vad jag sen har mätt med mina mät-ekrar har varit rätt på 1mm när.
Tror det ska skilja 2mm/dia men måste kolla för att vara 100% säker
Magiska gränsen är 30 mm, så sikta på det!Jag har ett par gamla hope pro 2 SS nav som jag tänkte skulle få nytt liv med nya lager och moderna fälgar.
Rekommendation på en vettig 29" fälg med 25-30mm innerbredd och okej pris.
Behöver inte vara något jättelätt, men kommer bara användas till lite enklare stigcykling så inte full enduro/dh
Hojta om du vill låna service kit för att pressa lager i Hope 2/4, tror det ska vara samma. Köpte det och har aldrig använt så skulle kännas bra om det iaf användes :DJag har ett par gamla hope pro 2 SS nav som jag tänkte skulle få nytt liv med nya lager och moderna fälgar.
Rekommendation på en vettig 29" fälg med 25-30mm innerbredd och okej pris.
Behöver inte vara något jättelätt, men kommer bara användas till lite enklare stigcykling så inte full enduro/dh
Ska ta och kika lite mer på DT då. Hittils verkar Newmen vara billigast med 500kr/st för A30Magiska gränsen är 30 mm, så sikta på det!
Dålig koll på fälgar dock.. Valde själv DT XM481 men så billig tror jag inte den är. Velocity Blunt finns också, men ingen koll på pris där heller. Men du lär få fler tips!
Tack! Hör av mig om det blir aktuellt 🥰Hojta om du vill låna service kit för att pressa lager i Hope 2/4, tror det ska vara samma. Köpte det och har aldrig använt så skulle kännas bra om det iaf användes :D
Själv ogillar jag shimanos nav, både pga cup and cone lager och pga deras endcaps i stål har jag sett dem rosta fast i though axeln. För kolfiberhjul hade jag iallafall gått på något med maskinlager.2. Nav. Jag gillar Shimanos (XT) nav då de är pålitliga, tysta och rätt prisvärda. Något som har ett bra alternativ?
(Jag söker för övrigt M-8010-B nav. För HG-body. Någon som har i lådorna?)
3. Bästa guiden på youtube för att bygga hjul? Jag kommer plöja igenom den här tråden så sakteliga men det lär ta sin tid.
Att det blir trist att skruva med ekernyckel istället för mejsel är jag med på men jag kan leva med det. Det är fördelarna med att slippa tejpa jag vill åt.Åsikter:
Kolfiberfälg är tveksamt på mtb skulle jag säga. Tunga däck gör att du har förhållandevis liten fördel av att spara 100 gram per fälg.
Utan nippelhål låter också sjukt jobbigt. När man bygger hjul skruvar man genom nippelhålen snarare än med ekernyckel. Att fullgänga varje nippel med ekernyckel låter skittrist!😛 Är tanken att man sen inte behöver tejpa fälgen? Förvisso smidigt isåfall..
Shimanonav är förmodligen funkis, speciellt sett till att de är billiga. För min del hade jag köpt roligare nav och tråkigare fälgar förvisso.
Fördelar: man har själv byggt demVad är fördelarna med att bygga sina egna hjul?
Hahah det jag var rädd för 😂Fördelar: man har själv byggt dem
Nackdelar: man har själv byggt dem
Bygger du själv så är det ditt förstås helt och hållet ditt valAtt det blir trist att skruva med ekernyckel istället för mejsel är jag med på men jag kan leva med det. Det är fördelarna med att slippa tejpa jag vill åt.
Att naven är välgjorda och av hög kvalité är viktigare än exakt vilken typ av lager det är,Angående nav kanske jag skall fundera ett varv till. Vilka nav med maskinlager rekommenderar ni? DT 350 har jag koll på.
Ja, jag vill nog hålla med om att det är en liten insats om det är något man verkligen vill ha. Testa och återkom med hur det fungerar!Att det blir trist att skruva med ekernyckel istället för mejsel är jag med på men jag kan leva med det. Det är fördelarna med att slippa tejpa jag vill åt.
Angående nav kanske jag skall fundera ett varv till. Vilka nav med maskinlager rekommenderar ni? DT 350 har jag koll på.
Vad är fördelarna med att bygga sina egna hjul?