Hjulbyggartråden

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Haha jo ok så det är dyrare att tillverka?
Nja, jag tänker snarare på att det åtminstone för fälgbromshjul behövs dubbla uppsättningar fälgar eftersom de är olika fram/bak.
Därför bilden på campahjulen med den speciella bakfälgen även till framhjulet, i #5.208
Ett annat exempel, som är tvärtom, är Hunt som använder KinLin 31 framfälg (symmetrisk) även till sina bakhjul.
Hunt fälg
KinLin framfälg, bakfälg
Men utöver det, finns det nåt negativt?
Inte vad jag kan komma på åtminstone

MTBemil

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
2,8 och 3,0 är dem, men väldigt udda att dem inte går att hitta på deras egna sida
Skärmbild 2023-03-02 212306.png

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
det är väl bara att mäta? gör det oavsett, litar inte på nätets uppgifter som kan gälla tidigare versioner av fälgen.

så nav och fälg på plats, mäta själv, och först därefter beställa ekrar är mitt tips.

aben

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
det är väl bara att mäta? gör det oavsett, litar inte på nätets uppgifter som kan gälla tidigare versioner av fälgen.

så nav och fälg på plats, mäta själv, och först därefter beställa ekrar är mitt tips.
Problemet är att jag inte har köpt fälgarna än och vill gärna ha med ekrarna i samma beställning men det får nog bli så ändå.

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
de som har fyndpris på ekrar, kanske har ett restlager, brukar sällan ha uppstyrda fälgar till salu, så det behöver inte bli dyrare köpa ekrarna senare, det tar bara lite extra tid.

frakterna på renodlade ekerköp brukar oavsett vara begränsade.

n3wton

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Problemet är att jag inte har köpt fälgarna än och vill gärna ha med ekrarna i samma beställning men det får nog bli så ändå.
Kolla med stället du avser köpa på så det säkert blir korrekt. Känns ju inte som en omöjlighet att de ska kunna svara på en sådan fråga. Jag hade också velat köpa allt på samma gång.

Själv har jag den optimala eker-kranen som både mäter fram korrekt ekerlängd och sen har ekrarna på lager. Lyx med lokal kvalitetscykelbutik!

jonte987

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag gjorde bort mig med Dartmoor fälgarna och fick köpa nya ekrar.
Är det inte de berömnda definitionerna av hur man mäter som slår på 2mm? Hur hanterar ni detta eller går ni på vad calc säger?

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Är det inte de berömnda definitionerna av hur man mäter som slår på 2mm? Hur hanterar ni detta eller går ni på vad calc säger?
Jag användr alltid dt swiss spokecalcylator eftersom jag alltid bygger med dt-nav.
Erd måste då självklart mätas lika som i verktyget, dvs botten nippelspår på vanliga nipplar.

jonte987

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag användr alltid dt swiss spokecalcylator eftersom jag alltid bygger med dt-nav.
Erd måste då självklart mätas lika som i verktyget, dvs botten nippelspår på vanliga nipplar.

Ja, men brukar måttet stämma? Jag tror inte DTs kalk skiljer från den jag använde så problemet var måttet i tillverkarens spec i mitt fall.
Stans, Newmen, Duke, ska man lita på att det de anger funkar?

mkallstrom

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Ja, men brukar måttet stämma? Jag tror inte DTs kalk skiljer från den jag använde så problemet var måttet i tillverkarens spec i mitt fall.
Light Bicycle AR46 mätte jag upp till 3,5 mm mer än vad som angavs. Senaste bygget körde jag på DT-fälgar och DT-nav och gick bara på värdena i räknaren.

Edit: Nu när jag tänker efter kan jag eventuellt ha mätt med brickorna jag tänkte använda vid bygget. Förklarar en del av skillnaden i så fall.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
mäter alltid själv och litar inte på dt-calc som gett mig avvikande värden vid några försök längre tillbaka. vad som är avvikande i deras definitioner har jag inte närmare analyserat. iom detta okända undviker jag också deras produkter.

tar medevärdet av ett par andra.

sen försöker jag klara mig med en längd, om nu inte kompromissen blir för stor. aldrig råkat ut för mismatch. mindre marginaler på enkelbottnade fälgar, men dessa inte så ofta aktuella numer.

jonte987

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
mäter alltid själv och litar inte på dt-calc som gett mig avvikande värden vid några försök längre tillbaka. vad som är avvikande i deras definitioner har jag inte närmare analyserat. iom detta okända undviker jag också deras produkter.

tar medevärdet av ett par andra.

sen försöker jag klara mig med en längd, om nu inte kompromissen blir för stor. aldrig råkat ut för mismatch. mindre marginaler på enkelbottnade fälgar, men dessa inte så ofta aktuella numer.
mm, det är kanske lika bra att mäta då. Lite snopet om jag går på pumpen igen. Jag kollade flera olika kalk och det slog väldligt lite. Ekrarna jag beställde var minst 2mm för korta. I alla fall på korta sidan men 2mm till på båda blev perfekt.

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Kommer inte ihåg exakt skillnad men diffen mellan innerdiametern fälg och vad jag sen har mätt med mina mät-ekrar har varit rätt på 1mm när.
Tror det ska skilja 2mm/dia men måste kolla för att vara 100% säker

FC Enzo

Medlem
Hjulbyggartråden
Någon som har tips på en 36-håls fälg (29”) för ganska snäll XC (tänk cykelvasan)? Gärna strax under 500g och runt 500:-? Innerbredd inte så viktigt, men 19 mm är nog lägsta gräns…

jolov

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag har ett par gamla hope pro 2 SS nav som jag tänkte skulle få nytt liv med nya lager och moderna fälgar.

Rekommendation på en vettig 29" fälg med 25-30mm innerbredd och okej pris.
Behöver inte vara något jättelätt, men kommer bara användas till lite enklare stigcykling så inte full enduro/dh

n3wton

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag har ett par gamla hope pro 2 SS nav som jag tänkte skulle få nytt liv med nya lager och moderna fälgar.

Behöver inte vara något jättelätt, men kommer bara användas till lite enklare stigcykling så inte full enduro/dh
Magiska gränsen är 30 mm, så sikta på det!

Dålig koll på fälgar dock.. Valde själv DT XM481 men så billig tror jag inte den är. Velocity Blunt finns också, men ingen koll på pris där heller. Men du lär få fler tips!

kroem

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden

Hojta om du vill låna service kit för att pressa lager i Hope 2/4, tror det ska vara samma. Köpte det och har aldrig använt så skulle kännas bra om det iaf användes :D

jolov

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Magiska gränsen är 30 mm, så sikta på det!

Dålig koll på fälgar dock.. Valde själv DT XM481 men så billig tror jag inte den är. Velocity Blunt finns också, men ingen koll på pris där heller. Men du lär få fler tips!
Ska ta och kika lite mer på DT då. Hittils verkar Newmen vara billigast med 500kr/st för A30

Hojta om du vill låna service kit för att pressa lager i Hope 2/4, tror det ska vara samma. Köpte det och har aldrig använt så skulle kännas bra om det iaf användes :D
Tack! Hör av mig om det blir aktuellt 🥰

waikato

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Lite frågor ang att bygga hjul med nav för skivbroms.

Fälgen är för fälgbroms och hjulet kommer även användas med sådan.

Navet är ett Shimano LX DH-T675.
Jag får en ERD på 602 för fälgen.
Bygget har jag beräknat på;

Nu till frågorna,
1. Borde jag mäta navet och möjligen ha en "hub offset" eller är skivbromsnav såpass symmetriska att det inte är något problem?

2. Är en spänningsfördelning på 100% / 72% accepterbar?

3. Ser datan accepterbar ut i övrigt?

Tack!

Bonsaifall

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Hej gänget, gissar att ni har bra koll på hjul och hjulvärde. Blev bra träff förra gången ju.
Vad kan ett skadat Zipp Super-9 kolfiber dischjul ligga på i pris? Enligt min research så ligger de ju på ca 25tkr i nypris. Men dels begagnat och framförallt skadat gör nog sitt med priset.
Se bilder, tacksam för svar!
80DA17B6-8942-4A94-ADCA-E36FE52E5FE5.jpeg

Bilagor

• 9F222CDA-9FBF-4F32-963C-F382F8B0C94B.jpeg
    9F222CDA-9FBF-4F32-963C-F382F8B0C94B.jpeg
    647.9 KB · Besök: 25
  • F6CC5E7D-7442-4BEB-BAFD-6AF86BACF63E.jpeg
    F6CC5E7D-7442-4BEB-BAFD-6AF86BACF63E.jpeg
    575.9 KB · Besök: 26
  • 1142075C-4093-45E9-BE02-E4F741FAC3DD.jpeg
    1142075C-4093-45E9-BE02-E4F741FAC3DD.jpeg
    590 KB · Besök: 24
  • 4868624F-0E64-48C8-8098-86EB17BBC8B5.jpeg
    4868624F-0E64-48C8-8098-86EB17BBC8B5.jpeg
    247.1 KB · Besök: 23
  • 908C20D1-D444-4F21-88C7-583B4ADD4442.jpeg
    908C20D1-D444-4F21-88C7-583B4ADD4442.jpeg
    283.3 KB · Besök: 20
  • 3C847FB0-89B2-4818-B496-7A88BD12271F.png
    3C847FB0-89B2-4818-B496-7A88BD12271F.png
    197.5 KB · Besök: 20
  • 72645441-9A83-46CE-AE5B-DBC08E17D4E8.png
    72645441-9A83-46CE-AE5B-DBC08E17D4E8.png
    480.8 KB · Besök: 20

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
jag rev just ett bakhjul som hade så tokig ekerspänning och en blandning av olika ekrar efter diverse lagningar. det var svårt att få rakt och ett par nipplar var runddragna och resten gick trögt av gammal slanglösvätska.

hjulet var byggt med 32 st lika långa dt aerolite-ekrar, för fälgen är asymmetrisk. efter att ha kasserat trasiga, krokiga och skadade ekrar har jag nu 16 st aerolite-ekrar, 292 mm, som jag tycker ser fina ut. i en låda har jag 16 st ickereducerade 2-millimetersekrar i 292 mm, champion tror jag.

frågan: är det rimligt att återuppbygga hjulet med champion-ekrarna på drivsidan och de gamla aerolite på ickedrivsidan? jag har några gamla n-light annars, dock i fel färg, om det vore en bättre matchning med aerolite-ekrarna.

hade det varit ett vanligt asymmetriskt bakhjul hade jag inte tvekat, men nu är det nästan symmetriskt, pga den asymmetriska fälgen. så här:
ryde-trace-22-funworks-n-light-evo.png

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
du kan ju också köra 8 av varje höger och vänster, ta de tjockare ekrarna för att driva hjulet. för att kompensera dina benmusklers inverkan på hjulet:)

då får du ett symmetriskt arrangemang i sidled. assymetrin i längsled kan vändas till en bonus.

har gjort så när jag haft hälften av varje några mm olika långa ekrar.

j12d342

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Ska beställa hem några par hjul och funderar lite på AI/disha några bakhjul kanske 2mm, mest så jag har lite extra plats över mot kedjestaget.

Fråga 1. Kommer det kännas mumbojumbo att cykla på? Framhjul som vanligt och kanske 2mm offset i bak?
Fråga 2. Generellt , kan man med samma längd på ekrar sedan disha om hjulet till "noll offset" eller är det eker byte som gäller? (om det är beronde på längden kan jag ta fram detta.)

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
den kan komma att styra åt sidan när du släpper styret. men kanske inte ens märks när du har båda händer på. men du kan ju om det är kritiskt med plats disha även framhjulet. det brukar vara kedjan mer än staget som begränsar.

med dubbelbottnade fälgar har man en del marginal när det gäller ekerlängder. brukar försöka få till samma runtom. då sticker de upp ett par mm platta sidan bak men det gör inget.

velman

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag skall bygga ett par hjul framåt sommaren/hösten/vintern. Till en stål-HT. Tänkte kolfiberfälgar från EIE. För lätt stig/gruscykling.

Jag har en del att lära mig innan jag sätter igång så det är lika bra att börja i tid.

Ett par frågor.
1. Är det vansinnigt att ta en fälg utan nippelhål? Så att man får dra fram nipplarna med magnet? Tänker att det blir smidigare med tubeless och jag är van & beredd att trixa när det behövs.

2. Nav. Jag gillar Shimanos (XT) nav då de är pålitliga, tysta och rätt prisvärda. Något som har ett bra alternativ?
(Jag söker för övrigt M-8010-B nav. För HG-body. Någon som har i lådorna?)

3. Bästa guiden på youtube för att bygga hjul? Jag kommer plöja igenom den här tråden så sakteliga men det lär ta sin tid.

n3wton

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Åsikter:

Kolfiberfälg är tveksamt på mtb skulle jag säga. Tunga däck gör att du har förhållandevis liten fördel av att spara 100 gram per fälg.

Utan nippelhål låter också sjukt jobbigt. När man bygger hjul skruvar man genom nippelhålen snarare än med ekernyckel. Att fullgänga varje nippel med ekernyckel låter skittrist!😛 Är tanken att man sen inte behöver tejpa fälgen? Förvisso smidigt isåfall..

Shimanonav är förmodligen funkis, speciellt sett till att de är billiga. För min del hade jag köpt roligare nav och tråkigare fälgar förvisso.

MTBemil

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
2. Nav. Jag gillar Shimanos (XT) nav då de är pålitliga, tysta och rätt prisvärda. Något som har ett bra alternativ?
(Jag söker för övrigt M-8010-B nav. För HG-body. Någon som har i lådorna?)

3. Bästa guiden på youtube för att bygga hjul? Jag kommer plöja igenom den här tråden så sakteliga men det lär ta sin tid.
Själv ogillar jag shimanos nav, både pga cup and cone lager och pga deras endcaps i stål har jag sett dem rosta fast i though axeln. För kolfiberhjul hade jag iallafall gått på något med maskinlager.

Ali Clarkson tycker jag förklarar och visar bra

velman

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Åsikter:

Kolfiberfälg är tveksamt på mtb skulle jag säga. Tunga däck gör att du har förhållandevis liten fördel av att spara 100 gram per fälg.

Utan nippelhål låter också sjukt jobbigt. När man bygger hjul skruvar man genom nippelhålen snarare än med ekernyckel. Att fullgänga varje nippel med ekernyckel låter skittrist!😛 Är tanken att man sen inte behöver tejpa fälgen? Förvisso smidigt isåfall..

Shimanonav är förmodligen funkis, speciellt sett till att de är billiga. För min del hade jag köpt roligare nav och tråkigare fälgar förvisso.
Att det blir trist att skruva med ekernyckel istället för mejsel är jag med på men jag kan leva med det. Det är fördelarna med att slippa tejpa jag vill åt.

Angående nav kanske jag skall fundera ett varv till. Vilka nav med maskinlager rekommenderar ni? DT 350 har jag koll på.

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Att det blir trist att skruva med ekernyckel istället för mejsel är jag med på men jag kan leva med det. Det är fördelarna med att slippa tejpa jag vill åt.
Bygger du själv så är det ditt förstås helt och hållet ditt val
Men jag håller med @n3wton i detta, även för mig är det helt klart enklare att tejpa än att krångla med magnet för att få plats med alla nipplar.
Dessutom är väl fortf sådant som asymmetri och kvalité (rundhet, jämnhet, osv) ännu viktigare

Angående nav kanske jag skall fundera ett varv till. Vilka nav med maskinlager rekommenderar ni? DT 350 har jag koll på.
Att naven är välgjorda och av hög kvalité är viktigare än exakt vilken typ av lager det är,
men med allt annat lika är nav med lösa kulor är bättre, tex är kulorna större vilket ger större belastbarhet och glapp går att justera men det är svårt och dyrt att tillverka välgjorda nav med lösa kulor av hög kvalité till ett bra pris.
Men än en gång det viktiga är inte vilken typ av lager naven har utan att de är välgjorda och av hög kvalité.

n3wton

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden

Ja, jag vill nog hålla med om att det är en liten insats om det är något man verkligen vill ha. Testa och återkom med hur det fungerar!

Gällande nav så är ju maskinlager den enkla lösningen som sitter på alla enkla nav. Köper du ett riktigt fint nav, typ Chris King eller dylikt, så får du inga maskinlager.

Jag har bara bra erfarenhet av Hope-nav (som alltså har maskinlager) och har många hjul med sådana. Hade DTs nav funnits i annan färg än svart hade jag säkert lika gärna haft flera sådana istället för Hope, men nu är ju inte fallet sådant. DT 350 fungerar säkert utmärkt tror jag.

Senast ändrad:
Topp