Hjulbyggartråden

jolov

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Ja, jag vill nog hålla med om att det är en liten insats om det är något man verkligen vill ha. Testa och återkom med hur det fungerar!

Gällande nav så är ju maskinlager den enkla lösningen som sitter på alla enkla nav. Köper du ett riktigt fint nav, typ Chris King eller dylikt, så får du inga maskinlager.

Jag har bara bra erfarenhet av Hope-nav och har många hjul med sådana. Hade DTs nav funnits i annan färg än svart hade jag säkert lika gärna haft flera sådana istället för Hope, men nu är ju inte fallet sådant. DT 350 fungerar säkert utmärkt tror jag.

Jag har aldrig skruvat i några CK nav, men har alltid utgått från att det varit deras egenproducerade maskinlager. Typ vanliga single row deep grove lager.
Vad är det för lager i?
 

n3wton

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Vad är fördelarna med att bygga sina egna hjul?
För min del var jag livrädd för hjulbyggen under lång tid, men råkade få tag i ett billigt riktställ ("creddigt" Park Tools men som nästan allt annat från dem så är det ju skräpiga hobbygrejer man får). Därefter fick jag ett par nav av en kompis och ett par fälgar för 100 kr från köp&sälj, och då var det ju bara att dra igång och bygga.

Fördelarna är som jag upplever det främst att man får så stor frihet i att kunna bygga om eller bygga nytt utan att vara beroende av någon annan. Helt plötsligt kan man få tag i en begagnad navdynamo och bygga ett nytt framhjul för en billig peng. Det är dessutom väldigt roligt att ha byggt ihop en hel cykel inklusive hjulen helt på egen hand. Tillfredsställande!

Däremot så tror jag fortfarande att man måste ha gott handlag och känsla för att kunna bygga riktigt bra hjul. Det är inte som att bara montera på lite grejer på en cykel, utan mycket mer hantverksmässigt. Som allt annat som kräver skicklighet ökar kvaliteten ju mer man övar. Jag som byggt typ fyra hjulpar har förmodligen svårt att få till lika bra hjul som en yrkesperson som byggt flera tusen hjul. Säger man något annat skulle det nog klassas som högmod.

Att mitt livs andra hjulbygge var till en lastcykel med Chris King-nav och SON-dynamo kan nog också klassas som högmod, men de håller ihop än så länge åtminstone.😛

Sammanfattningsvis kan man säga att man får en ganska stor frihet om man kan bygga sina egna hjul, samt att det är kul att bygga något "från grunden". För mig iallafall!
 

jonte987

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Har man specifika krav för 24 och 26'' måste man nästan också bygga själv eller betala nån för att göra det. Till viss del även sant om man vill ha nåt barn/lättviktsorienterat för 27.5 och 29.
Tex 27.5 xc börjar bli svårt.
 

MTBemil

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Gällande nav så är ju maskinlager den enkla lösningen som sitter på alla enkla nav. Köper du ett riktigt fint nav, typ Chris King eller dylikt, så får du inga maskinlager.
Teoretisk så ska ju stora lösa kulor vara bättre, men eftersom dem flesta inte rengör och fettar om lagrena tillräckligt ofta är det väldigt vanligt att man kör sönder konorna, varefter man oftast får byta hela axeln. Då tycker jag det är smidigare att bara knacka ut maskinlager
 

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Vad är fördelarna med att bygga sina egna hjul?
största fördelen som jag ser det är friheten att kombinera ihop vilken fälg du vill, med vilket nav du vill. alltsomoftast är det från olika leverantörer.

inte sällan en tredje leverantör av ekrar, men det problemet är vanligen lättare att lösa. dock var det inte så under pandemin, då många storlekar var slut långa tider.

med grejorna på plats att låta någon lokal hjulbyggare sedan bygga hjulet är ju helt funkis. men då kommer vi till den andra stora fördelen att bygga själv:

det är roligt🚵🏻‍♂️🤪🇸🇪🚴🏻‍♂️
 

n3wton

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag har aldrig skruvat i några CK nav, men har alltid utgått från att det varit deras egenproducerade maskinlager. Typ vanliga single row deep grove lager.
Vad är det för lager i?
Jag ska inte uttala mig om saker jag inte har koll på, så kan inte svara på vad det är för typ av lager. Eventuellt har den avancerade utformningen bara med frihjulsmekanismen att göra...

D91B1D27-DAC8-4D18-98E3-7D169D8ECDE5.jpeg


Det jag vet är att dessa naven är helt annorlunda uppbyggda än tex Hope-nav, samt att maskinlager främst är tänkta att vara snabbmonterade och helt saknar möjlighet att ställa lagerförspänning osv. I praktiken får man ju köra ett "vanligt" nav tills det börjar bli risigt och då slår man ut och slänger lagren. Man kan inte göra något för att förlänga livslängden.

I praktiken ser jag till att hålla mina nav rena och att maskinlagren är infettade åtminstone på utsidan. Hope-naven har jag fått ut lång drifttid på upplever jag det som. Novatech-naven superkort..

Mitt ursprungsinlägg handlade mest om att avfärda Shimano-nav med cup and cone bara för att de inte hade maskinlager. Jag skulle hellre ha cup and cone i ett bra nav än maskinlager i ett dåligt. Sen vad som är bra eller dåligt kan man ju diskutera.😛

På tal om Chris King så har jag inte riktigt ännu börjat fundera på hur jag ska serva det jag har på min lastcykel. Det är ett år gammalt ungefär. Får bli en senare fråga..😂
 

jolov

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Ja
Jag ska inte uttala mig om saker jag inte har koll på, så kan inte svara på vad det är för typ av lager. Eventuellt har den avancerade utformningen bara med frihjulsmekanismen att göra...

Visa bilaga 616082

Det jag vet är att dessa naven är helt annorlunda uppbyggda än tex Hope-nav, samt att maskinlager främst är tänkta att vara snabbmonterade och helt saknar möjlighet att ställa lagerförspänning osv. I praktiken får man ju köra ett "vanligt" nav tills det börjar bli risigt och då slår man ut och slänger lagren. Man kan inte göra något för att förlänga livslängden.

I praktiken ser jag till att hålla mina nav rena och att maskinlagren är infettade åtminstone på utsidan. Hope-naven har jag fått ut lång drifttid på upplever jag det som. Novatech-naven superkort..

Mitt ursprungsinlägg handlade mest om att avfärda Shimano-nav med cup and cone bara för att de inte hade maskinlager. Jag skulle hellre ha cup and cone i ett bra nav än maskinlager i ett dåligt. Sen vad som är bra eller dåligt kan man ju diskutera.😛

På tal om Chris King så har jag inte riktigt ännu börjat fundera på hur jag ska serva det jag har på min lastcykel. Det är ett år gammalt ungefär. Får bli en senare fråga..😂
jag gick på skattjakt. Dom kör egengjorda "sealed angular contact" lager 0A2DB688-EEF2-4B28-B398-5B3C34017AF8.jpeg

Istället för deep grove
6571E8CF-2C57-41A4-9C31-4887FA416889.jpeg

Kikar man på lagerbanan där så ser man huvudsakliga skillnaden. Bättre på att ta upp axialkraft med om jag minns rätt
Dagens lilla onödiga vetande 😅


Väl underhållna cup and cone är fan toppen. Tycker enda gångerna man haft problem med dom är efter det varit dåligt underhållna grejer.
 

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
en annan fördel med att bygga själv är att en kan bygga med fina fälgar men slipper betala för dyra "bling"-nav som inte tillför något. shimano-nav är billiga, har hållbara hg-bodys i ickealuminium, det finns reservdelar att köpa och om en missköter underhållet kostar ett nytt nav ungefär som att byta alla maskinlager i ett dt-nav.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Mitt ursprungsinlägg handlade mest om att avfärda Shimano-nav med cup and cone bara för att de inte hade maskinlager. Jag skulle hellre ha cup and cone i ett bra nav än maskinlager i ett dåligt.
Allra helst vill jag ha ett bra nav och i ett bra nav är det (oftast) lösa kulor i navet.

Sen vad som är bra eller dåligt kan man ju diskutera.
Att välja nav utifrån typen av lager och endast utifrån typen av lager kan vara ett sätt att lura sig
Typen av lager är endast en parameter av många att grotta ned sig i.
En annan detaljparameter, som kan vara viktigare, är flänsarnas placering som har betydelse för hjulets stabilitet och till viss del även livslängd.
Men även det är endast en parameter bland flera.

Väl underhållna cup and cone är fan toppen. Tycker enda gångerna man haft problem med dom är efter det varit dåligt underhållna grejer.
+MASSOR

en annan fördel med att bygga själv är att en kan bygga med fina fälgar men slipper betala för dyra "bling"-nav som inte tillför något. shimano-nav är billiga, har hållbara hg-bodys i ickealuminium, det finns reservdelar att köpa och om en missköter underhållet kostar ett nytt nav ungefär som att byta alla maskinlager i ett dt-nav.
Även här
+MASSOR
 

gandhi

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Vad är fördelarna med att bygga sina egna hjul?
Att tillskansa sig förståelse för vad som konstituerar ett starkt, hållbart och bra hjul.

Way back (2001) köpte jag min första MTB (begagnad). Efter att ett par ekrar smällt och de två LBS i stan gjort ett klåparjobb med att ersätta dem hittade jag Sheldon Browns steg-för-steg hjulbyggarinstruktion och "Niklas MTB-tips" och har inte sett tillbaka sedan dess.

Ekern är i praktiken en lång skruv som tillsammans med nippeln utgör ett skruvförband som håller ihop nav och fälg. Skruven ska spännas till det elastiska området (900-1200 N för de flesta stålekrar) och alla skruvarnas spänning (N/mm2) ska vara så lika som möjligt och eftersom de flesta nav är asymmetriska bör man sträva efter olika ekerdimensioner mellan DS och NDS (även fram för skivbromshjul). Som ingenjör är det också logiskt att tillämpa ovan konstruktionsprinciper.

Att lägga den tid som krävs för att få till det är inte ekonomiskt försvarbart för en LBS, men min fritid är gratis. Jag har bryggt drygt 20 par hjul och aldrig drabbats av ekerbrott eller behövt rikta om annat än efter en framhjuldkollision med en stubbe.
 
Senast ändrad:

velman

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
En fördel med ex. DT350 är att man kan dra av bodyn med kassett på för hand. Bra om man är på långtur och får ekerbrott. Nu har jag i princip aldrig haft ekerbrott men ändå. Har man samtidigt 6-bultsinfästning på skivorna kan man byta alla ekrar utan avdragare, kedjepiskor osv. Man kan ju ha ett par extra ekrar i t.ex. sadelstolpen.

På ett sätt vill jag ha ett hjulpar som jag enkelt kan reparera när jag står med ekerbrott vid sidan av en vulkan på Island. Men det är (tyvärr) inte ett realistiskt scenario. Jag cyklar mest i mitt närområde och får jag ett haveri får jag lösa det genom att ringa någon som hämtar upp mig.

Enkelt att reparera i fält talar ju emot Shimano och för DT / liknade konstruktioner. Men i övrigt har jag inga problem med XT-nav. De är tysta och har aldrig krånglat för mig.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag skall bygga ett par hjul framåt sommaren/hösten/vintern. Till en stål-HT. Tänkte kolfiberfälgar från EIE. För lätt stig/gruscykling.

Jag har en del att lära mig innan jag sätter igång så det är lika bra att börja i tid.

Ett par frågor.
1. Är det vansinnigt att ta en fälg utan nippelhål? Så att man får dra fram nipplarna med magnet? Tänker att det blir smidigare med tubeless och jag är van & beredd att trixa när det behövs.

2. Nav. Jag gillar Shimanos (XT) nav då de är pålitliga, tysta och rätt prisvärda. Något som har ett bra alternativ?
(Jag söker för övrigt M-8010-B nav. För HG-body. Någon som har i lådorna?)

3. Bästa guiden på youtube för att bygga hjul? Jag kommer plöja igenom den här tråden så sakteliga men det lär ta sin tid.
Det enda negativa med hel fälgbana är väl om du mot förmodan drar en eker långt hemifrån. Har svårt att se nån cykelhandlare ta tag i det akut.
Har man med egna reservgrejer på resa eller är beredd att ordna ett nytt hjul så är det nog enklare.
 

velman

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Det enda negativa med hel fälgbana är väl om du mot förmodan drar en eker långt hemifrån. Har svårt att se nån cykelhandlare ta tag i det akut.
Har man med egna reservgrejer på resa eller är beredd att ordna ett nytt hjul så är det nog enklare.
Det går ju att ha en liten magnet, skruv och nipplar med sig på långtur. Det är trots allt ganska små saker som behövs för att dra fram en nippel. Och går ekern av vid böjen sitter ju nippeln kvar på sin plats och då kan man skruva i en ny eker.

Inte optimalt att lösa i fält men om man har en handlingsplan är det absolut lösbart.
 

Berk

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Åsikter:

Kolfiberfälg är tveksamt på mtb skulle jag säga. Tunga däck gör att du har förhållandevis liten fördel av att spara 100 gram per fälg.

På en XC-raket och tävling är 100 gram per fälg en stor skillnad. På en stigcykel är det mindre viktigt. Men jag köpte kolfälgar till min stig-HT för att har mer säkerhetsmarginal på bakhjulet vid hop och huck. Kolfälgar tar mer. Jag slänger upp bilden från en tyska test igen:

6df61e7b5a503c9d755c1f70bb3165985d537279-jpeg.jpg


Tror dock att jag nuförtiden skulle välja Newmen SL A.30 alufälgar. Dom överlever min stigcykling utan problem, är mycket billigare än kolfälgar och relativt lätt. Newmen är klart bäst i test av alufälgar, som man kan ser.
 

Bonsaifall

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Tack för all input angående hjulbyggande! Ska kolla in guiderna så jag ser hur omfattande det är. Har ju ett drömbygge på G och hade varit kul att kunna köra lite custom med egenbyggda hjul!
(kollade youtubeguiden och det såg ju inte helt omöjligt ut)
Ni är bäst!
 

jolov

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
På en XC-raket och tävling är 100 gram per fälg en stor skillnad. På en stigcykel är det mindre viktigt. Men jag köpte kolfälgar till min stig-HT för att har mer säkerhetsmarginal på bakhjulet vid hop och huck. Kolfälgar tar mer. Jag slänger upp bilden från en tyska test igen:

Visa bilaga 616094

Tror dock att jag nuförtiden skulle välja Newmen SL A.30 alufälgar. Dom överlever min stigcykling utan problem, är mycket billigare än kolfälgar och relativt lätt. Newmen är klart bäst i test av alufälgar, som man kan ser.
vad är det för måt som anges? [mm] deformation?
 

Smiler

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
En fördel med ex. DT350 är att man kan dra av bodyn med kassett på för hand. Bra om man är på långtur och får ekerbrott. Nu har jag i princip aldrig haft ekerbrott men ändå. Har man samtidigt 6-bultsinfästning på skivorna kan man byta alla ekrar utan avdragare, kedjepiskor osv. Man kan ju ha ett par extra ekrar i t.ex. sadelstolpen.

På ett sätt vill jag ha ett hjulpar som jag enkelt kan reparera när jag står med ekerbrott vid sidan av en vulkan på Island. Men det är (tyvärr) inte ett realistiskt scenario. Jag cyklar mest i mitt närområde och får jag ett haveri får jag lösa det genom att ringa någon som hämtar upp mig.

Enkelt att reparera i fält talar ju emot Shimano och för DT / liknade konstruktioner. Men i övrigt har jag inga problem med XT-nav. De är tysta och har aldrig krånglat för mig.
Nackdelen med den konstruktionen är även att kassett och body lätt kan trilla bort när man lagar en bakhjulspunka. man får ha lite tur så man hittar ratchet och fjädrar när man sitter mitt ute i skogen 😊
Fast det kanske bara är på billiga kinakopior som allt kan trilla isär?
 

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
På en XC-raket och tävling är 100 gram per fälg en stor skillnad. På en stigcykel är det mindre viktigt. Men jag köpte kolfälgar till min stig-HT för att har mer säkerhetsmarginal på bakhjulet vid hop och huck. Kolfälgar tar mer. Jag slänger upp bilden från en tyska test igen:

Visa bilaga 616094

Tror dock att jag nuförtiden skulle välja Newmen SL A.30 alufälgar. Dom överlever min stigcykling utan problem, är mycket billigare än kolfälgar och relativt lätt. Newmen är klart bäst i test av alufälgar, som man kan ser.
jag blev inte så sugen på kolfiberfälgar när lill och wakefield förlorade cape epic på en krashad fälg (trots både heldämp och korv!) som inte ens gick att köra på med slang. jag vet inte om jag skulle kunna krascha en aluminiumfälg så illa om jag försökte.
 

velman

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Ibland svänger det fort... Jag borde kanske satsa på ett vettigt hjulpar direkt istället för att köpa ett halvdant begagnat och bygga nytt till vintern.

Newmen SL XA 25 verkar ju vara en fälg många rekommenderar. Är det ett vettigt val för lätt XC/grusvägscykling? Dock verkar den vara slut i 32-hålsvarianten överallt.

Vilka riktställ rekommenderas för hemmabruk? Begagnat är inga problem men det skall såpass bra att det inte är dåligt. typ. :)
 

jolov

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Ibland svänger det fort... Jag borde kanske satsa på ett vettigt hjulpar direkt istället för att köpa ett halvdant begagnat och bygga nytt till vintern.

Newmen SL XA 25 verkar ju vara en fälg många rekommenderar. Är det ett vettigt val för lätt XC/grusvägscykling? Dock verkar den vara slut i 32-hålsvarianten överallt.

Vilka riktställ rekommenderas för hemmabruk? Begagnat är inga problem men det skall såpass bra att det inte är dåligt. typ. :)

Nu då SL XA25 verkar vara svår att få tag på har jag sneglat lite på ARCH MK4, 28mm och typ 480(?) gram.
Tyngre, men lite bredare också

Sen får dom kunnigare här säga bu eller bä om den fälgen, jag har aldrig provat :)
 

velman

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Nu då SL XA25 verkar vara svår att få tag på har jag sneglat lite på ARCH MK4, 28mm och typ 480(?) gram.
Tyngre, men lite bredare också

Sen får dom kunnigare här säga bu eller bä om den fälgen, jag har aldrig provat :)
Jag mailade newmwn och frågade om tillgången.Aluminium blir onekligen billigare än kolfiber.

Men tipsa gärna om ett ok riktställ. Jag kan t.o.m. tänka mig aliexpress om det finns något vettigt där
 

Berk

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
jag blev inte så sugen på kolfiberfälgar när lill och wakefield förlorade cape epic på en krashad fälg (trots både heldämp och korv!) som inte ens gick att köra på med slang. jag vet inte om jag skulle kunna krascha en aluminiumfälg så illa om jag försökte.

Fyra av sex kolfälgar i testet slutar med ett röd felt med "Bruch", inte bra! Om kolfiber komponenter går sönder är det ofta katastrofalt. En bra konstruerad och inte superlätt fälg i kolfiber tar dock mycket mer stryk än en fälg i alu. En alu fälg skulle också vara okörbart om den fick samma stryk. I XC tävlingar kör man ofta med komponenter som är så lätt som möjligt. Då måste man tar med risken att saker går sönder. Kolfälgarna som jag använder till stigcykling är lika tung/lätt som lätta alufälgar, jag förväntar aldrig någon skada på dom förutom små repor.

Bontrager Line fälgarna i testet var riktigt dåliga, många har haft problem med dessa. Nya Line fälgarna verkar vara starkare.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Men tipsa gärna om ett ok riktställ. Jag kan t.o.m. tänka mig aliexpress om det finns något vettigt där
Det finns exempel på riktställ från Aliexpress tidigare i tråden
 

C-dale

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Nackdelen med den konstruktionen är även att kassett och body lätt kan trilla bort när man lagar en bakhjulspunka. man får ha lite tur så man hittar ratchet och fjädrar när man sitter mitt ute i skogen 😊
Fast det kanske bara är på billiga kinakopior som allt kan trilla isär?
Nej, de små fjädrarna har en obegriplig förmåga attfara in i rummets dammigaste hörn.
 

Berk

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Ibland svänger det fort... Jag borde kanske satsa på ett vettigt hjulpar direkt istället för att köpa ett halvdant begagnat och bygga nytt till vintern.

Newmen SL XA 25 verkar ju vara en fälg många rekommenderar. Är det ett vettigt val för lätt XC/grusvägscykling? Dock verkar den vara slut i 32-hålsvarianten överallt.

Vad är problemet med SL XA 25? Både fälg och hjul är på lager hos bike-discount.

Vilka riktställ rekommenderas för hemmabruk? Begagnat är inga problem men det skall såpass bra att det inte är dåligt. typ. :)

Jag glömmer alltid vilka Stans fälgarna är/var mjukost och vilka inte.
 

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
En alu fälg skulle också vara okörbart om den fick samma stryk
köper inte detta. många gånger tror jag att det skulle gå att böja tillbaka alufälgen med multiverktyget. åtminstone så det funkade med slang, så att en tar sig vidare.

om aluminium vore dyrare än kolfiber tror jag det där skulle vara ett försäljningsargument, att aluminium inte tokkraschar helt oförhappandes. en får en förvarning om att en pressar materialet för hårt när fälgen får småbucklor.
 

Eveningstar

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Vad är fördelarna med att bygga sina egna hjul?
För mig har det handlat antingen om att jag vill ha hjul som inte finns, eller att det blir betydligt billigare att göra det själv.

T.ex. ont om fatbikehjul med dubbelbottnad fälg. Ont om kolfiberfatbikehjul som inte kostar 30-40 tusen. Bygga själv med fälgar från Kina ca 10 tusen.
 

Berk

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
köper inte detta. många gånger tror jag att det skulle gå att böja tillbaka alufälgen med multiverktyget. åtminstone så det funkade med slang, så att en tar sig vidare.

om aluminium vore dyrare än kolfiber tror jag det där skulle vara ett försäljningsargument, att aluminium inte tokkraschar helt oförhappandes. en får en förvarning om att en pressar materialet för hårt när fälgen får småbucklor.

En småbuckla kan man böjer tillbaka på en alufälg. Jag har gjort det flera gånger. Men det påverkar ofta tätheten när man kör tubeless. Även en buckla som böjer en mm inåt gör det omöjligt att poppa däcken med en vanlig pump, men den håller tät. En större buckla ofta inte.

Jag har själva ingen erfarenheter med fälgar som går helt sönder. Jag blev en gång påkörd på min lbgcykel och kunde böja fälgen rätt igen efter demontering av alla ekrarna. På MTB fick jag en stock i bakhjulet som drog sönder en eker och kolfälgen var helt oskadat. Men tror att en bra alufälg också hade överlevt det.
 

Bonsaifall

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
För mig har det handlat antingen om att jag vill ha hjul som inte finns, eller att det blir betydligt billigare att göra det själv.

T.ex. ont om fatbikehjul med dubbelbottnad fälg. Ont om kolfiberfatbikehjul som inte kostar 30-40 tusen. Bygga själv med fälgar från Kina ca 10 tusen.
Har några fälgar som jag fick med i ett parti så kanske blir att testa mig på 😁
 

jonte987

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Tack för all input angående hjulbyggande! Ska kolla in guiderna så jag ser hur omfattande det är. Har ju ett drömbygge på G och hade varit kul att kunna köra lite custom med egenbyggda hjul!
(kollade youtubeguiden och det såg ju inte helt omöjligt ut)
Ni är bäst!

Jag tycker parktools guide är enklast att följa. Speciellt snörningen.
 

jolov

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Svar från tillverkaren:
Hi,
the rim is no longer produced with 32 holes. Only with 28 holes.
Mit freundlichen Grüßen/ Best regards
.......


Segt.
Även om dom går att hitta på någon butik nu så känner kag mig lite skeptisk till att köpa en fälg som slutat produceras och man inte kan köpa en direkt ersättare till ifall man råkar buckla den eller liknande.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Även om dom går att hitta på någon butik nu så känner kag mig lite skeptisk till att köpa en fälg som slutat produceras och man inte kan köpa en direkt ersättare till ifall man råkar buckla den eller liknande.
Köp två från Goldsprint, så har du en i reserv :sneaky:

Mer allvarligt: Hur ofta kraschar du och förstör/bucklar fälgar?
För mig är det såpass sällan att jag då kan skaffa ny fälg (+ ev nya ekrar).
Men det är jag det.
 
Senast ändrad:

Arth

Medlem
Hjulbyggartråden
Är det någon som har erfarenhet med nav från Fun Works - tex. det här:

Det är ju säkert deras eget märke men de ser relativt bra ut för pengarna och man kan få 12x142 med microspline utan att man ska köpa en ny body som det första. :unsure:
 

gandhi

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Nackdelen med den konstruktionen är även att kassett och body lätt kan trilla bort när man lagar en bakhjulspunka. man får ha lite tur så man hittar ratchet och fjädrar när man sitter mitt ute i skogen 😊
Fast det kanske bara är på billiga kinakopior som allt kan trilla isär?
Har två 350 och har haft en 240 och bodyn sitter rätt säkert skulle jag säga. Det är som ett litet "sug-klick" när man trycker dit den och man får ta i lite för att lossa den. Jag skulle inte vara orolig för att bodyn lossnar i fält.
 

gandhi

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Ja

jag gick på skattjakt. Dom kör egengjorda "sealed angular contact" lager Visa bilaga 616084

Istället för deep grove
Visa bilaga 616085

Kikar man på lagerbanan där så ser man huvudsakliga skillnaden. Bättre på att ta upp axialkraft med om jag minns rätt
Dagens lilla onödiga vetande 😅


Väl underhållna cup and cone är fan toppen. Tycker enda gångerna man haft problem med dom är efter det varit dåligt underhållna grejer.

Ett litet ingenjörstips när det gäller lager är att undvika nav, BB och dämparlänkage som använder sig av icke-standardlager.

Standardlager finns att tillgå hos alla de stora lagertillverkarna (SKF, NTN, NSK, FAG, INA, m fl) och de är både billigare och överlägset bättre än cykelspecifika märken (t ex Enduro, CeramicSpeed, FSA och allt vad de heter). Det beror på att de har koll på toleransklasser och spel (vilket är dyrt och svårt om man inte har resurser och kunskap).

 
Topp