Hjulbyggartråden

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag tänkte bygga hjul för slanglöst däck, fälbromsade. Nav med 32 hål finns.
DT Swiss RR 511 Road Rim är ett alternativt.
...
Men helst vill jag ha 20 millimeters innerbredd. Däckbredd kommer bli 28 millimeter.
Det kommer att funka utan problem med 28mm däck på de fälgarna

20mm fälgar är tom lite onödigt breda enl ETRTO
ETRTO-rim_tyre-width-combos4.jpeg

Rut-66

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Slängt ihop ett 26-tumshjul till mitt renoveringsobjekt Crescent Cargo Max.
Ryde Andra 40 heter fälgen och ska tåla lite. Urban Arrow har såna fälgar på nån modell.
Blev billiga Force-ekrar och navet är det som satt på cykeln. Omärkt.
Fick gå till en släkting för att få tillgång till ett nästan tomt bord att sitta vid he he 🤣
Sista finliret/centreringen blir på cykeln när jag fått hem däcken och ny bakskärm.

242142897_392839788885630_2807664255454324138_n.jpg

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Slängt ihop ett 26-tumshjul till mitt renoveringsobjekt Crescent Cargo Max.
Ryde Andra 40 heter fälgen och ska tåla lite. Urban Arrow har såna fälgar på nån modell.
Blev billiga Force-ekrar och navet är det som satt på cykeln. Omärkt.
Fick gå till en släkting för att få tillgång till ett nästan tomt bord att sitta vid he he 🤣
Sista finliret/centreringen blir på cykeln när jag fått hem däcken och ny bakskärm.

Visa bilaga 513522
haha, fick du gå till en släkting för att hitta utrymme 🤣
Bra jobbat! Precis, vänta med finliret. Du kan se till att spänna (disha) så fälgen hamnar precis mitt emellan kedjestagen så blir det perfekt sedan.

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag har givit upp försöket att hitta ett hjul enligt mina önskemål till grabbens Scale Jr. Jag planerar att byta nav på det befintliga hjulet.

Hur stor är sannolikheten att jag kan använda samma ekrar som till det gamla navet? Finns det någon sorts standard gällande diametern vid ekrarnas infästning i navet?

Annars, hur tar jag reda på korrekt ekerlängd för nav/fälg-kombon?

MTBemil

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag har givit upp försöket att hitta ett hjul enligt mina önskemål till grabbens Scale Jr. Jag planerar att byta nav på det befintliga hjulet.

Hur stor är sannolikheten att jag kan använda samma ekrar som till det gamla navet? Finns det någon sorts standard gällande diametern vid ekrarnas infästning i navet?

Annars, hur tar jag reda på korrekt ekerlängd för nav/fälg-kombon?
ibland funkar det, men måtten som behövs går ju att mäta på det befintliga navet, och så se om det finns några att köpa med samma mått.

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
ibland funkar det, men måtten som behövs går ju att mäta på det befintliga navet, och så se om det finns några att köpa med samma mått.
Jag borde varit tydligare med att jag alltså inte kommer byta till ett identiskt nav, men jag inser att jag med lite hjärngympa bör kunna klura ut ekerlängden genom att jämföra nya och gamla navet, om de inte råkar ha samma diameter för infästningen av ekrarna. Tack för ditt svar!

MTBemil

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag borde varit tydligare med att jag alltså inte kommer byta till ett identiskt nav, men jag inser att jag med lite hjärngympa bör kunna klura ut ekerlängden genom att jämföra nya och gamla navet, om de inte råkar ha samma diameter för infästningen av ekrarna. Tack för ditt svar!
Finns ju räknare för det, jag brukar gilla freespoke: https://kstoerz.com/freespoke/
så är det bara att mäta eller googla fram erd för fälgen
Gissar att du redan har det nya navet?

Ziltoid

Medlem
Hjulbyggartråden
Vill någon här hjälpa mig med ingående delar till ett gravelframhjul?

Behöver ett 15x100 29” discbrake gravelframhjul i lagom innerbredd för att köra 1,75-2,1” graveldäck. ~25mm?

Bygger en monstergravel av en gammal MTB-ram och försöker vara snålast i stan med detta bygget, både för husefridens skull och för att lära mig bygga mer.

Mankan ju köpa ett komplett hjul som Shimano MT500 för under tusenlappen, men om lösa delar är lika dyrt eller billigare vill jag hellre bygga eget.

Finns det en vänlig själ här som vill hjälpa mig med inköpslista och hur jag lämpligtvis skall korsa ekrar på ett gravelhjul?

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Behöver ett 15x100 29” discbrake gravelframhjul i lagom innerbredd för att köra 1,75-2,1” graveldäck. ~25mm?

Bygger en monstergravel av en gammal MTB-ram och försöker vara snålast i stan med detta bygget, både för husefridens skull och för att lära mig bygga mer.

Mankan ju köpa ett komplett hjul som Shimano MT500 för under tusenlappen, men om lösa delar är lika dyrt eller billigare vill jag hellre bygga eget.
Jag har inga konkreta tips på lösa delar att komma med, men att själv bygga ett hjul av lösa delar gör man vanligen inte för att spara pengar utan för att få de delar exakt som man vill
Det billigaste är oftast(alltid?) att köpa ett begagnat hjul. Du vet kanske redan att du kan sätta en bevakning på Köp&Sälj här på Happy?

hur jag lämpligtvis skall korsa ekrar på ett gravelhjul?
Det beror inte på vilket underlag hjulet skall användas på utan korsa ekrarna på samma sätt som i alla andra hjul.

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
när det gäller korsning av ekrar talar vikt och möjligen estetik för tvåkors, men trekors har fördelen att vara relativt okänsligare för flankhöjd.

man kan därför med trekors många gånger komma undan med samma ekerlängd runtom.

väljer oftast trekors, om jag inte har ekrar tillgängliga som motiverar annat. har på så sätt hammat på både tvåkors och fyrkors, utan misär

Ziltoid

Medlem
Hjulbyggartråden
Jag har inga konkreta tips på lösa delar att komma med, men att själv bygga ett hjul av lösa delar gör man vanligen inte för att spara pengar utan för att få de delar exakt som man vill
Det billigaste är oftast(alltid?) att köpa ett begagnat hjul. Du vet kanske redan att du kan sätta en bevakning på Köp&Sälj här på Happy?

Det beror inte på vilket underlag hjulet skall användas på utan korsa ekrarna på samma sätt som i alla andra hjul.
Kan stämma att det är svårt att göra billigare, men 400kr XT-nav, 400kr fälg och ekrar på det blir ganska nära iallafall.

Framför allt är jag besatt av att göra allting själv. Jag har byggt några cyklar från scratch nu, så det är dags att lära sig bygga hjul.

Så jag är fortfarande öppenhet förslag. Det vore underbart att få hjälp med en inköpslista första gången jag gör ett framhjul, så tänker jag att jag bryter inlärningströskeln och det blir lättare för mig att komma in i terminologi, metodik och förståelsen snabbare.

Ziltoid

Medlem
Hjulbyggartråden
Om jag köper:
-Shimano XTR HB-M9110 (15x100 hub fram 28hål)
-DTSwiss X432 29” 28hål

Vad behöver jag då för ekrar och längd för att bygga ett lämpligt gravelhjul? Någon som kan guida mig med det?

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
jag brukar köpa hem nav och fälg i en första omgång, och vänta med ekrarna. när man hittar det man gillar kan man från samma ställe passa på att köpa annat braattha. 32 ekrar är rätt universellt så ganska lätt att matcha åtminstone mtb. 28 varit svårare i min erfarenhet, men funkar bra det med. 25i mm skulle jag nog gärna bredda några mm, för bättre rull, och även stabilare gång om du vill köra på lite stökigare underlag med lite lägre däcktryck.

köper du från andra än de stora tillverkarna kan du hitta prisvärda lösningar, men kan ibland vara svårt att forska fram måtten du behöver för att beräkna ekerlängden.

så där kommer finessen med att vänta med ekerinköpen; med nav och fälgar på plats kan du mäta själv. undviker sedan dt swiss ekerkalkylator, den ger avvikande värden. är väl något kryptiskt sätt att promota deras egna produkter eller onödiga brickor möjligen. brukar istället ta två andra kalkylatorer vilka som helst, och det brukar stämma bra sinsemellan, och sedan med verkligheten.

ekrar är billiga att frakta, så ett tvåstegsköp kostar inte mycket extra. och då är du säker på att det blir rätt. sapim race eller dtswiss d light är bra arbetshästar reducerade till 1,8 mm på mittdelen, kallas double butted. pillar gör bra och prisvärda 1,8 mm triple butted ekrar, kan fås i olika färger, och är förstärkta till 2,3 mm nere i böjen, vilket jag tycker är bra. finns på ebay.de.

Ziltoid

Medlem
Hjulbyggartråden
jag brukar köpa hem nav och fälg i en första omgång, och vänta med ekrarna. när man hittar det man gillar kan man från samma ställe passa på att köpa annat braattha. 32 ekrar är rätt universellt så ganska lätt att matcha åtminstone mtb. 28 varit svårare i min erfarenhet, men funkar bra det med. 25i mm skulle jag nog gärna bredda några mm, för bättre rull, och även stabilare gång om du vill köra på lite stökigare underlag med lite lägre däcktryck.

köper du från andra än de stora tillverkarna kan du hitta prisvärda lösningar, men kan ibland vara svårt att forska fram måtten du behöver för att beräkna ekerlängden.

så där kommer finessen med att vänta med ekerinköpen; med nav och fälgar på plats kan du mäta själv. undviker sedan dt swiss ekerkalkylator, den ger avvikande värden. är väl något kryptiskt sätt att promota deras egna produkter eller onödiga brickor möjligen. brukar istället ta två andra kalkylatorer vilka som helst, och det brukar stämma bra sinsemellan, och sedan med verkligheten.

ekrar är billiga att frakta, så ett tvåstegsköp kostar inte mycket extra. och då är du säker på att det blir rätt. sapim race eller dtswiss d light är bra arbetshästar reducerade till 1,8 mm på mittdelen, kallas double butted. pillar gör bra och prisvärda 1,8 mm triple butted ekrar, kan fås i olika färger, och är förstärkta till 2,3 mm nere i böjen, vilket jag tycker är bra. finns

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
mitt senaste hjulbygge, häromdagen. här är det overkill med trekors, särskilt för bakhjulet sedan. men valde det ändå eftersom det blev samma längder,

dessutom ovanligt för reducerade ekrar 140mm. hade kontakt med sapim som förutsåg väntetid på osannolika 67 veckor:(

efter en del söka hittade jag dem hos trevlige jörg på firman ginko.
4F864532-E3ED-4F1E-A329-01A8A7DC0CFE.jpeg

Klast

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Fälgen på mina borttager Line 30 comp hjul har blivit lite väl tillknycklad så jag tänkte byta den mot någon som förhoppningsvis tål lite mer stryk. Har siktat in mig på ex511 från Dt-swiss. 511 har en ERD på 601mm jämfört med Bontragers 589mm. Kan jag då helt sonika köpa 6mm längre ekrar?

nadderf

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Fälgen på mina borttager Line 30 comp hjul har blivit lite väl tillknycklad så jag tänkte byta den mot någon som förhoppningsvis tål lite mer stryk. Har siktat in mig på ex511 från Dt-swiss. 511 har en ERD på 601mm jämfört med Bontragers 589mm. Kan jag då helt sonika köpa 6mm längre ekrar?
Halva av 3mm. Så 1.5 mm längre ekrar men det blir 2mm. Men ange mått på nav och fälg i en ekerkalkylator för att säkert veta korrekt ekerlängd.

Senast ändrad:

Ziltoid

Medlem
Hjulbyggartråden
Hej!
Har sökt men inte hittat svar.

Bygger mitt första framhjul.

Allt material är köpt.

Har någon en länk eller kan hjälpa mig med ordningen för att bygga 28håls 3-kors hjul? Skivbromsat gravel 29”

Hittar inget material på nätet om i vilken ordning jag gör just den kombinationen.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Har någon en länk eller kan hjälpa mig med ordningen för att bygga 28håls 3-kors hjul? Skivbromsat gravel 29”

Hittar inget material på nätet om i vilken ordning jag gör just den kombinationen.
Hej!

Den här legendariska guiden är just för 3-kors. 36 ekrar iofs, men det är ju bara det att du har 7 ekrar i varje grupp istället för 9.

MTBemil

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Hej!
Har sökt men inte hittat svar.

Bygger mitt första framhjul.

Allt material är köpt.

Ali clarkson gjorde nyligen två videor om det

Ziltoid

Medlem
Hjulbyggartråden
Hej!

Den här legendariska guiden är just för 3-kors. 36 ekrar iofs, men det är ju bara det att du har 7 ekrar i varje grupp istället för 9.

Jaha, då finns det ju mängder med instruktioner att använda om det var så enkelt :-)

Kanske borde köpa en bok med, med samlad kunskap. Planerar att bygga fler hjul efter detta

Hjulbyggartråden
Jag vill gärna bygga mitt första hjulpar och undrar om jag kan komma undan utan att köpa ett riktställ? Jag har redan köpt Park tool tm-1 ekerspänningsmätare och Lifeline X-tools riktningsverktyg (wheel dishing).
Det är Mtb hjul med 110 mm framaxel och 148 mm bakaxel som jag tänker bygga.
Jag velar mellan Dt swiss 350 straightpull 28 och classic 32 på ex 471 bak med Dt competition och mässingsnipplar.
Fram blir det Dt swiss EX 511 på Dt 350 SP.
Vad tycker ni?

idiotwind

Medlem
Hjulbyggartråden
hej!
Jag kanske borde lägga denna fråga i frågor jag inte vågar ställa…
Jag har blivit jättesugen på att bygga ett par hjul av fälgar i kolfiber till racercyklar och undrar ifall någon kan rekommendera en bra och seriös säljare ifrån aliexpress/alibaba?
Förutsättningar: 32 hål, cirka 40 mm djupa och för clinchers. Antingen fälgbroms eller skivbroms eller både och (alltså två köp).
Tacksam för svar och hjälp

MTBemil

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
hej!
Jag har blivit jättesugen på att bygga ett par hjul av fälgar i kolfiber till racercyklar och undrar ifall någon kan rekommendera en bra och seriös säljare ifrån aliexpress/alibaba?
Förutsättningar: 32 hål, cirka 40 mm djupa och för clinchers. Antingen fälgbroms eller skivbroms eller både och (alltså två köp).
ingen egen erfarenhet själv men beroende hur billigt det ska vara kan ju lightbicycle eller nextie vara alternativ

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag vill gärna bygga mitt första hjulpar och undrar om jag kan komma undan utan att köpa ett riktställ? Jag har redan köpt Park tool tm-1 ekerspänningsmätare och Lifeline X-tools riktningsverktyg (wheel dishing).
Jag velar mellan Dt swiss 350 straightpull 28 och classic 32 på ex 471 bak med Dt competition och mässingsnipplar.
Vad tycker ni?

det är bara om cykeln som skall ta emot hjulet inte är tillgänglig man har nödvändig nytta av riktställ. det är snarare bättre tycker jag att göra det på plats.

att köpa ett riktställ står inte på min lista, och jag bygger hjul närmast årligen.

senast fick min vinterbrommie nya fälgar. den har en liten snedhet i bakre ramtriangeln som den tått hos en tidigare ägare, och justera in hjulet på plats är då en klar fördel.

det blev aktuellt byta längd på ekrar: att hitta svarta dubbelreducerade ekrar som sapim race i 140mm var i pandemitider inte det lättaste. sapim själva förutsåg en väntan på osannolika 67 veckor..
69EAB071-A088-46D2-A83E-CE2FCE1C811E.jpeg

Jamazi

Medlem
Hjulbyggartråden
det är bara om cykeln som skall ta emot hjulet inte är tillgänglig man har nödvändig nytta av riktställ. det är snarare bättre tycker jag att göra det på plats.

att köpa ett riktställ står inte på min lista, och jag bygger hjul närmast årligen.

senast fick min vinterbrommie nya fälgar. den har en liten snedhet i bakre ramtriangeln som den tått hos en tidigare ägare, och justera in hjulet på plats är då en klar fördel.

det blev aktuellt byta längd på ekrar: att hitta svarta dubbelreducerade ekrar som sapim race i 140mm var i pandemitider inte det lättaste. sapim själva förutsåg en väntan på osannolika 67 veckor..
Visa bilaga 521494
Snygga hjul! Däcken ser feta ut, vad är det för fabrikat?

Haakon

Medlem
Hjulbyggartråden
hej!

Varför 32h till LVG, 20-28 räcker gott och väl om du inte ska cykla ner för slalombackar!

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Snygga hjul! Däcken ser feta ut, vad är det för fabrikat?
tack:)

(ot);det är michelin diablo/country j 44/305. fast man får slipa av yttre kanten av ytterdobbarna för att de skall få plats i brommiens trånga ram.

enkla billiga juniordäck som överraskar med bra rull, bra våtgrepp, bra grepp på vinterväglag. sen jag började med dessa kör jag på vintern knappt cykeln som står beredd med med dubbhjul längre.

körde denna svarta vintercykel ett par mil i tokholm idag, då min vanliga neongula sommarcykel fått en skada i standard 32(irl)/349 däckstommen. det var inget straffgöra alls. snarast kul.

Jamazi

Medlem
Hjulbyggartråden
tack:)

(ot);det är michelin diablo/country j 44/305. fast man får slipa av yttre kanten av ytterdobbarna för att de skall få plats i brommiens trånga ram.

enkla billiga juniordäck som överraskar med bra rull, bra våtgrepp, bra grepp på vinterväglag. sen jag började med dessa kör jag på vintern knappt cykeln som står beredd med med dubbhjul längre.

körde denna svarta vintercykel ett par mil i tokholm idag, då min vanliga neongula sommarcykel fått en skada i standard 32(irl)/349 däckstommen. det var inget straffgöra alls. snarast kul.
Aha! Dom får jag kolla upp, låter som ett bra allround däck. Själv har jag monterat nya schwalbe dubbdäck på min brompton. Premiär i morgon.

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Aha! Dom får jag kolla upp, låter som ett bra allround däck. Själv har jag monterat nya schwalbe dubbdäck på min brompton. Premiär i morgon.
(ot)se upp för dubbpunka och långsamt rull. mycket långsamt.

en bra variant är vanliga marathon, men sedan ett extra framhjul med färdigmonterat dubbdäck att snabbt byta till de där besvärliga dagarna med påfrusen spårig slask.

michelindäcken kräver byte av fälgdimension till 305, därav min post i denna tråd. och även byte av bromsar.

andben

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Vad tycker ni?
Det är lättare med ett bra riktställ tycker jag, framförallt i höjdled (ovalitet) men det är fullt möjligt att rikta ett hjul på cykeln. Tar längre tid men det går att göra lika bra om man är noga. Med en ram utan fälgbromsar hade jag ordnat någon slags klämma/spännanordning för att hur fälgen rör sig.

Hade ett hemmagjort hyfsat bra riktställ men det slängdes av misstag vid en uppröjning så det senaste hjulet satte jag upp i trainern och fäste en mätplatta med skruvtvingar.

stuii

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Hej!

Hur ska man tänka kring ekerlängder, bör man runda upp eller ner om den beräknade längden hamnar någonstans mittemellan 2 heltal?

Finns det någon tumregel som säger hur stor mån man har, dvs hur för lång eller kort ekrarna kan vara sett till den uträknade längden?

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
det är lättare och snabbare att spänna upp ekrarna med skruvmejsel än med ekernycklar, så tenderar att gå på en kortare längd.

för långa ekrar kommer att sas sticka igenom och hindra användning av skruvmejsel.

men när det är sagt; sätter prio på att ha samma längd runtom inklusive både höger och vänster bak, så platta sidan bak kan det bli lite genomstick.

dt swiss kalkylator ger avvikande värden, så undviker den, tar genomsnittet av ett par vilka som helst andra kalkylatorer.

LG

Ny medlem
Hjulbyggartråden
det är lättare och snabbare att spänna upp ekrarna med skruvmejsel än med ekernycklar, så tenderar att gå på en kortare längd.

för långa ekrar kommer att sas sticka igenom och hindra användning av skruvmejsel.

men när det är sagt; sätter prio på att ha samma längd runtom inklusive både höger och vänster bak, så platta sidan bak kan det bli lite genomstick.

dt swiss kalkylator ger avvikande värden, så undviker den, tar genomsnittet av ett par vilka som helst andra kalkylatorer.
Byggt många hjul. Mäter upp ERD och behövliga måtten på navet . De värden som dt swiss kalkylator ger överensstämmer med de värden som jag själv räknat ut.

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
vilken tur då. men faktum kvarstår. och varför de skall skilja sig från mängden är svårt att förstå. det var några år sedan jag övergav dem, och det kan ju tillkommit en uppgradering?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer