Hjulbyggartråden

kolan

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
2 mm för korta ekrar går att leva med. ofta skiljer det faktiskt något i längd mellan ekrar, och du kan ju sortera dem så att eventuella kortare exemplar inte hamnar på vänstra sidan, särskilt inte yttre vänstra sidan.

även alunipplar brukar kunna återanvändas ponerat att ursprunglig hjulbyggare inte dragit sönder dem.
Jag har plockat isär hela hjulet nu och av någon anledning har dom använt 16 mm nipplar (om jag mätt rätt), ser ut att vara mässing.
IMG_0502.JPG

Antar att det krånglar till det lite som nybörjare när jag ska spänna upp om man följer guider, blir spänt snabbare?
Man ska även dra av 2 mm på ekerlängden vad jag har förstått om det nu behövs nya.
Ekrarna jag har från hjulet är 292 mm på icke drivsida och 291 på drivsida, ERD var 606 och inte 603.
Jag får väl testa med det jag har och se vad som händer ^^

Skruff

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Vad ska jag tänka på vid val av fälg?
Tänker använda ett Sachs Torpedo duomatiskt nav och har en fälg men den är aluminium.. borde jag ta stål?
Vilka är för- och nackdelarna?

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Vad ska jag tänka på vid val av fälg?
Tänker använda ett Sachs Torpedo duomatiskt nav och har en fälg men den är aluminium.. borde jag ta stål?
Vilka är för- och nackdelarna?
Det är väl lättare på flera sätt med aluminium; vikt, tillgång och utbud.
Om du vill ha konkreta tips får du gärna berätta mer detaljer om vilken sorts fälg du är ute efter.

Skruff

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Det är väl lättare på flera sätt med aluminium; vikt, tillgång och utbud.
Om du vill ha konkreta tips får du gärna berätta mer detaljer om vilken sorts fälg du är ute efter.
Det blir nog stål. Tänkte bygga en stålracer med lite bredare däck. Ramen är en Crescent världsmästare, tror stål passar bättre rent stilmässigt.

Skulle det bli aluminium så skulle den ändå inte vara dubbelbottnad och då är stål tåligare antar jag?

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
om det är fälgbromsar är det med stålfälgar svårt få till bromsverkan i torrt väder och nästan omöjligt i fuktigt.

det var mig veterligt de enklare modellerna av världsmästarcykeln som hade stålfälgar.

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Idag anlände nya fälgarna helt enligt spec, 348 + 349g och helt felfria invändigt(och utvändigt) .
Skulle nog kunna tänka mig att beställa igen men isåfall i mkt god tid.
Oavsett har dom en del att lära avseende kundvård.
Har återigen beställt fälgar från Carbonfan(samma företag som Carbonbicycles) som anlände igår efter lite Postnordstrul.
Fälgarna ser mkt bra ut men det måste vara nåt i kinesers skolgång som gör att dom inte vet hur man bygger förtroende(eller tror det kvittar).
Fick kort på dessa fälgarna(säkert) när dom var färdiga där dom väger 370+g, det ser dessutom ut som att det är samma fälg på bägge korten.
Kontrollvägda av mig vägde dom 364g och 366g, vikten var dessutom rätt skriven på emballagepåsarna.
Återigen, fälgarna ser mkt bra ut men vill man ha europeiskt bemötande/tankesätt så är ex Light Bicycles mer förtroendeingivande.

Screenshot_20220129-065546_Gmail.jpg

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
du menar det faktum att de mätte fel på 4-6 gram? eller du gjorde det:)..?

låter ju inte så mycket att hetsa sig för, men när råd och rön testade liknande vågar av hushållsmodell var det några som visade 1-2 gram fel på 500g, vilket det klagades på. fattar inte hur man kan få till denna noggrannhet på enkla konsumentvågar.

felet kanske är annan gravitation i kina🤪

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
du menar det faktum att de mätte fel på 4-6 gram? eller du gjorde det:)..?

låter ju inte så mycket att hetsa sig för, men när råd och rön testade liknande vågar av hushållsmodell var det några som visade 1-2 gram fel på 500g, vilket det klagades på. fattar inte hur man kan få till denna noggrannhet på enkla konsumentvågar.

felet kanske är annan gravitation i kina🤪
Eller också försöker du att läsa texten och inte bara tittar på bilderna😉

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
det blev man inte så mycket klokare av, därav min spekulation. var det bisatsen om samma bild dubblerad som var grejen??
Om dom skickar bilder på 2 fälgar som inte är mina utan sannolikt standardbilder på dessa fälgar och sen skickar mig mina med annan, både av dom men även mig, vägd vikt så inger det inte förtroende.
Tycker du annorlunda så är det ok, jag hade hellre sluppit bilderna öht när det ändå är påhitt.

aben

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Det blir nog stål. Tänkte bygga en stålracer med lite bredare däck. Ramen är en Crescent världsmästare, tror stål passar bättre rent stilmässigt.

Skulle det bli aluminium så skulle den ändå inte vara dubbelbottnad och då är stål tåligare antar jag?
Jag har rostfria stålfälgar på en av mina cyklar och på plussidan är det hållbarhet och utseende,´de ser fortfarande ut som nya efter 30 års användning, inget synligt slitage ens på fälgsidorna från bromsarna! De jag har är rimligt lätta, framhjulet vägde in på 1100 gr utan däck om jag kommer ihåg rätt.

Men de kräver rätt bromsar och bromsklossar för att bromsarna skall vara ok.

Största nackdelen är att de är "hookless" vilket gör monteringen av däcken svårare och man kan inte pumpa dem hur hårt som helst utan risk att däcket kränger över, dock har det aldrig hänt mig.

Senast ändrad:

Skruff

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag har rostfria stålfälgar på en av mina cyklar och på plussidan är det hållbarhet och utseende,´de ser fortfarande ut som nya efter 30 års användning, inget synligt slitage ens på fälgsidorna från bromsarna! De jag har är rimligt lätta, framhjulet vägde in på 1100 gr utan däck om jag kommer ihåg rätt.

Men de kräver rätt bromsar och bromsklossar för att bromsarna skall vara ok.

Största nackdelen är att de är "hookless" vilket gör monteringen av däcken svårare och man kan inte pumpa dem hur hårt som helst utan risk att däcket kränger över, dock har det aldrig hänt mig.
Okey. Bra input, tack. Ska kolla om mina stålfälgar är hookless också. Tänkte ju dra på lite bredare däck men då vill man gärna trycka in några bar i dom..

aben

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Okey. Bra input, tack. Ska kolla om mina stålfälgar är hookless också. Tänkte ju dra på lite bredare däck men då vill man gärna trycka in några bar i dom..
Alla stålfälgar jag sett har varit hookless, men om fälgen har en rimlig bredd skall det inte vara något problem med breda däck. Jag har bara använt däck med stålkärna, känns som de är säkrare med mindre risk att däcket kryper över jämfört med vikbara.

Senast ändrad:

kroem

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Snart alla delar på plats, saknas 274mm ekrar. Segt, glad I hågen igår så skulle jag börja bygga - men märkte när jag öppna lådan från Rose igår att dom restnoterat dom :( skulle kanske öppnat försändelsen när den kom hehe.

Bilagor

• DFF88E30-5C65-452B-9C18-62A8FAF8D657.jpeg
    DFF88E30-5C65-452B-9C18-62A8FAF8D657.jpeg
    761.2 KB · Besök: 364

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Om dom skickar bilder på 2 fälgar som inte är mina utan sannolikt standardbilder på dessa fälgar och sen skickar mig mina med annan, både av dom men även mig, vägd vikt så inger det inte förtroende.
Tycker du annorlunda så är det ok, jag hade hellre sluppit bilderna öht när det ändå är påhitt.
ja det hade räckt med en enda typbild, eller hellre dina egna. håller med om det👍

bra att dina inte var tyngre iaf:)

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Allt funkar att bygga hjul med, skaffa ett separat verktyg att kolla centreringen med bara.
Inte ens mitt premiumriktställ visar lika mellan olika navbredder.
ett litet tips i sammanhanget; jag brukar alltså centrera och disha i vederbörande cykelram där hjuket skall användas

men inte alla ramar är symmetriskt byggda. inom mtb är det vanligt att kedjestagen har olika höjd och grovlek, och på t ex brompton är lagringen till bakvaggan förskjuten åt vänster för att ge plats till kransen i vevpartiet när cykel fälls ihop.

sen finns det boost-varianter där bakhjulet ska stå sidoförskjutet för att hamna cemtralt i ramen.

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
ett litet tips i sammanhanget; jag brukar alltså centrera och disha i vederbörande cykelram där hjuket skall användas

men inte alla ramar är symmetriskt byggda. inom mtb är det vanligt att kedjestagen har olika höjd och grovlek, och på t ex brompton är lagringen till bakvaggan förskjuten åt vänster för att ge plats till kransen i vevpartiet när cykel fälls ihop.

sen finns det boost-varianter där bakhjulet ska stå sidoförskjutet för att hamna cemtralt i ramen.
Jag skulle snarare påstå att huvuddelen a moderna ramar inte är symetriska.

Freddie L

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
€ 0,22 för Sapim leader stückpreis

€ 0,50 stück
Har du någon erfarenhet av beställning från Wheel-parts? Otroliga priser på CX-ray, nästan så man blir misstänksam. Å andra sidan är väl inte ekrar den produkt man väljer när man ska ut och scamma folk på internet…

Någon annan som provat den butiken eller har andra tips? Ska bygga två hjul med olika nav och fälgar och behöver samma längd på alla 8 sidor! Känns som tur!?! Offset-fälgar och hyfasade nav (vad jag förstår) gör också att spänningsskillnaden kan bli skaplig, så kör på samma runt om den här gången. SP-nav och rund eker är inte min grej, så CX-ray får det bli.

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Har du någon erfarenhet av beställning från Wheel-parts? Otroliga priser på CX-ray, nästan så man blir misstänksam. Å andra sidan är väl inte ekrar den produkt man väljer när man ska ut och scamma folk på internet…

Någon annan som provat den butiken eller har andra tips? Ska bygga två hjul med olika nav och fälgar och behöver samma längd på alla 8 sidor! Känns som tur!?! Offset-fälgar och hyfasade nav (vad jag förstår) gör också att spänningsskillnaden kan bli skaplig, så kör på samma runt om den här gången. SP-nav och rund eker är inte min grej, så CX-ray får det bli.
Verkar jäv...t billigt, hoppas det stämmer.

MTBemil

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden

Har handlat där ett flertal gånger, dem är bra!

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden

Tack för att du lyfte länken, fick tummen ur och mätt erd mm.
Beställt cx-ray och cx-sprint och nipplar betydligt billigare än vanligt🙂

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Ser ut som ett stadigt riktställ.
Skriv gärna ett omdöme här sen, jag skulle mkt väl kunna tänka mig ett om det inte är rappel
+1
Även jag är intresserad, särskilt vilka navbredder det klarar liksom förstås även navfastsättningen (QR, TA12, 15 osv)

Ser ut att ha många intressanta funktioner
H562558ba7bcc434c9bbf8acd07be1583t.jpg

Fast med ett pris på >1.610 SEK är det ju iofs inte gratis....

kroem

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Man har en adapter så tar "alla" nav. Hoppas 190mm för det ska jag bygga snart :D

Återkommer med rapport.
+1
Även jag är intresserad, särskilt vilka navbredder det klarar liksom förstås även navfastsättningen (QR, TA12, 15 osv)

Ser ut att ha många intressanta funktioner
H562558ba7bcc434c9bbf8acd07be1583t.jpg

Fast med ett pris på >1.610 SEK är det ju iofs inte gratis....

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Man har en adapter så tar "alla" nav. Hoppas 190mm för det ska jag bygga snart :D

Återkommer med rapport.
Köpte du ditt ställ från Kina eller Tjeckien?
För om jag förstås annonsen+bilden rätt så är adapter = "gift",
och den får man inte med när man beställer från Tjeckien.

kroem

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden

Köpte från Tjeckien... Fick iaf med adaptern. Men hade en sen innan med, likadan :)

kroem

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden

Beställde även deras bearing press verktygslåda

kolan

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Då var mitt första hjulbygge klart, återstår bara att se hur det ser ut efter några vändor i skogen. Känslan är att jag fått till hyfsat jämn ekerspänning men jag vet inte...i värsta fall får jag köpa en sån där fräck ekertensionmeter ^^
Har ingen bromsskiva (CL) så kan inte prova det ännu. Inte det flashigaste hjulet men ska fungera som extrahjul och duger till att öva lite hjulbygge/riktning osv. Lite konstigt med Shimanonavet (FH-MT200-B), det finns inga dust seals så det lär väl komma in vatten och skit lätt.

Hur får man bort dekalerna på enklast sätt eller blir det fult under?

IMG_0510.JPG

freddag

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
lite konstigt med Shimanonavet (FH-MT200-B), det finns inga dust seals så det lär väl komma in vatten och skit lätt
lite förvånande. mt400 som också ligger under "acera m3000" har dock "labyrint"-tätning och verkar likvärdigt med gamla m8000 med snabbare ingrepp i frihjulsmekanismen också (men fel axelstandard för dig antar jag).

kolan

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
lite förvånande. mt400 som också ligger under "acera m3000" har dock "labyrint"-tätning och verkar likvärdigt med gamla m8000 med snabbare ingrepp i frihjulsmekanismen också (men fel axelstandard för dig antar jag
Verkar finnas två,
Shimano "Acera" https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/acera-m3000/FH-MT200-B.html
Shimano "Altus" https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/altus-m2000/FH-MT200-B.html

Jag har Altus, visste inte ens att det fanns två olika med samma namn. Fast tittar man på exploded view så ser det likadant ut, samma länk?!? Så vad är skillnaden?

freddag

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Verkar finnas två,
Shimano "Acera" https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/acera-m3000/FH-MT200-B.html
Shimano "Altus" https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/altus-m2000/FH-MT200-B.html

Jag har Altus, visste inte ens att det fanns två olika med samma namn. Fast tittar man på exploded view så ser det likadant ut, samma länk?!? Så vad är skillnaden?
aha, jag gissar att det är samma nav men att de tycker att det tillhör båda serierna på nåt sätt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer