hjulbygget

Rune_t

Ny medlem
hjulbygget
Hej med er

Jag skall till att bygga mitt första hjul, eller nästan då. navet är DT Swiss 350 centerlock straightull, och fälgen är DT Swiss 511 db. jag har varit inne på DT Swiss hemsida och är kommit fram till ekarna skall vara 293 mm vänstra och 294 mm till högre. Det är har jag bli en smula förvirrat, för vad menas där med högre och vänstra. ??
 

Sixten Fors

Aktiv medlem
hjulbygget
Rune_t sa:
Jag skall till att bygga mitt första hjul, eller nästan då. navet är DT Swiss 350 centerlock straightull, och fälgen är DT Swiss 511 db. jag har varit inne på DT Swiss hemsida och är kommit fram till ekarna skall vara 293 mm vänstra och 294 mm till högre. Det är har jag bli en smula förvirrat, för vad menas där med högre och vänstra. ??
RR 511 är smala 18 mm invändigt https://www.bike24.com/p2155347.html vilket passar 23-25 mm däck
RR 521 är normala 20 mm invändigt https://www.bike24.com/p2235484.html vilket passar 25-30 mm däck

Jag vet vilka jag hade valt
 

Crocko

Aktiv medlem
hjulbygget
Sixten Fors sa:
Rune_t sa:
Jag skall till att bygga mitt första hjul, eller nästan då. navet är DT Swiss 350 centerlock straightull, och fälgen är DT Swiss 511 db. jag har varit inne på DT Swiss hemsida och är kommit fram till ekarna skall vara 293 mm vänstra och 294 mm till högre. Det är har jag bli en smula förvirrat, för vad menas där med högre och vänstra. ??
RR 511 är smala 18 mm invändigt https://www.bike24.com/p2155347.html vilket passar 23-25 mm däck
RR 521 är normala 20 mm invändigt https://www.bike24.com/p2235484.html vilket passar 25-30 mm däck

Jag vet vilka jag hade valt
Sixten nu var väl inte det riktigt svar på TS fråga och inte heller riktigt i linje med vad DT säger om sina egna fälgar, eller?
Om jag läser tabellen som jag tror att den är menad att läsas så tycker tillverkaren att 25-30mm däck är sweetspot för RR511 medans RR521 regerar i spannet 28-34mm vilket jag antar är något bredare däck än man oftast använder på en aerofälg för landsvägen.

Rune, du får snegla på de engelska beskrivningarna där NDS och DS används för att beskriva Non-Drive-Side, där kassetten inte sitter och Drive-Side där den sitter då kan man stå på vilken sida som man vill och ändå få till det.

Lycka till med byggandet.
 

Bilagor

Sixten Fors

Aktiv medlem
hjulbygget
Crocko sa:
Sixten Fors sa:
RR 511 är smala 18 mm invändigt https://www.bike24.com/p2155347.html vilket passar 23-25 mm däck
RR 521 är normala 20 mm invändigt https://www.bike24.com/p2235484.html vilket passar 25-30 mm däck
Jag vet vilka jag hade valt
Om jag läser tabellen som jag tror att den är menad att läsas så tycker tillverkaren att 25-30mm däck är sweetspot för RR511 medans RR521 regerar i spannet 28-34mm vilket jag antar är något bredare däck än man oftast använder på en aerofälg för landsvägen.
Om syftet är aero skall väl fälgen vara lika bred (utvändigt) som däcket. RR511 är 22 mm utvändigt, RR521 är 24 mm utvändigt, RR521 är en bättre aero-fälg för 25 mm däck. Fälgar har blivit bredare = bättre. Vilket inte kan ha undgått någon.
 

Crocko

Aktiv medlem
hjulbygget
Sixten Fors sa:
Crocko sa:
Sixten Fors sa:
RR 511 är smala 18 mm invändigt https://www.bike24.com/p2155347.html vilket passar 23-25 mm däck
RR 521 är normala 20 mm invändigt https://www.bike24.com/p2235484.html vilket passar 25-30 mm däck
Jag vet vilka jag hade valt
Om jag läser tabellen som jag tror att den är menad att läsas så tycker tillverkaren att 25-30mm däck är sweetspot för RR511 medans RR521 regerar i spannet 28-34mm vilket jag antar är något bredare däck än man oftast använder på en aerofälg för landsvägen.
Om syftet är aero skall väl fälgen vara lika bred (utvändigt) som däcket. RR511 är 22 mm utvändigt, RR521 är 24 mm utvändigt, RR521 är en bättre aero-fälg för 25 mm däck. Fälgar har blivit bredare = bättre. Vilket inte kan ha undgått någon.
Nej de flesta som hänger här har nog plockat upp det, men DT verkar dock fortfarande tycka att man kan klämma dit 28mm och lite till på en 511 utan att det är utanför deras rekommendationer.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
hjulbygget
Crocko sa:
Sixten Fors sa:
Rune_t sa:
Jag skall till att bygga mitt första hjul, eller nästan då. navet är DT Swiss 350 centerlock straightull, och fälgen är DT Swiss 511 db. jag har varit inne på DT Swiss hemsida och är kommit fram till ekarna skall vara 293 mm vänstra och 294 mm till högre. Det är har jag bli en smula förvirrat, för vad menas där med högre och vänstra. ??
RR 511 är smala 18 mm invändigt https://www.bike24.com/p2155347.html vilket passar 23-25 mm däck
RR 521 är normala 20 mm invändigt https://www.bike24.com/p2235484.html vilket passar 25-30 mm däck

Jag vet vilka jag hade valt
Sixten nu var väl inte det riktigt svar på TS fråga och inte heller riktigt i linje med vad DT säger om sina egna fälgar, eller?
Om jag läser tabellen som jag tror att den är menad att läsas så tycker tillverkaren att 25-30mm däck är sweetspot för RR511 medans RR521 regerar i spannet 28-34mm vilket jag antar är något bredare däck än man oftast använder på en aerofälg för landsvägen.

Rune, du får snegla på de engelska beskrivningarna där NDS och DS används för att beskriva Non-Drive-Side, där kassetten inte sitter och Drive-Side där den sitter då kan man stå på vilken sida som man vill och ändå få till det.

Lycka till med byggandet.
Jag kör 33mm däck på 511 fälgar.... iofs en pendlare. 28 orna var nog mer Aero, men vad tusan - det fungerar ändå.
 

Sixten Fors

Aktiv medlem
hjulbygget
Crocko sa:
Sixten Fors sa:
Crocko sa:
Sixten Fors sa:
RR 511 är smala 18 mm invändigt https://www.bike24.com/p2155347.html vilket passar 23-25 mm däck
RR 521 är normala 20 mm invändigt https://www.bike24.com/p2235484.html vilket passar 25-30 mm däck
Jag vet vilka jag hade valt
Om jag läser tabellen som jag tror att den är menad att läsas så tycker tillverkaren att 25-30mm däck är sweetspot för RR511 medans RR521 regerar i spannet 28-34mm vilket jag antar är något bredare däck än man oftast använder på en aerofälg för landsvägen.
Om syftet är aero skall väl fälgen vara lika bred (utvändigt) som däcket. RR511 är 22 mm utvändigt, RR521 är 24 mm utvändigt, RR521 är en bättre aero-fälg för 25 mm däck. Fälgar har blivit bredare = bättre. Vilket inte kan ha undgått någon.
Nej de flesta som hänger här har nog plockat upp det, men DT verkar dock fortfarande tycka att man kan klämma dit 28mm och lite till på en 511 utan att det är utanför deras rekommendationer.
För 10 år sedan körde man 57 mm mtb-däck på 18 mm (invändig) fälg. Det funkade, men sämre än dagens 30 mm fälgar.
 

Örjan Lax

Aktiv medlem
hjulbygget
Sixten Fors sa:
För 10 år sedan körde man 57 mm mtb-däck på 18 mm (invändig) fälg. Det funkade, men sämre än dagens 30 mm fälgar.
För 2 år sedan körde jag 60 mm Schwalbe Crazy Bob** på 17 mm (!) fälg. Det funkade, men idag har jag bytt upp mig till 19 mm för samma däck. "Living on the edge"... :)

** men så är jag ju lite galen också.
 
Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer