Hjulet rör sig även när man bromsar hårt

chrisrahi

Ny medlem
Hej!
Märkte något konstigt med min mtb. Bakhjulet går att rotera lite fram ovh tillbaks även om man bromsar hårt. Vad jag flrväntar mig är alltså är att hjulet ska vara helt låst nör man bromsar men i mitt fall går det att röra på hjulet en bit framåt och en bit bakåt innan det låser sig. Diskarna rör inte sig, vara hjulet och navet. Navet som jag har är en dt swiss 350.
Är detta ovanligt?

Bengt-re

Aktiv medlem
Skivbromsar glappar alltid lite eftersom beläggen rör sig. Större skivor så blir glappen mindre i grader räknat.

chrisrahi

Ny medlem
Skivbromsar glappar alltid lite eftersom beläggen rör sig. Större skivor så blir glappen mindre i grader räknat.
Men i mitt fall, så rör sig inte skivan nåntong när detta händer. Vad jag ser beror detta på navet som rör sig lite. Kan beläggen röra sig ändå även fast skivan är helt stilla?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Om skivan är still och navet rör sig är felet där imellan. Lossa skivan helt och titta, inte konstigt om dina splines blivit uppslitna om du kört med glappet ett tag, då kvittar det hur hårt du spänner.

Valhalla_

Aktiv medlem
Centerlock har ju alltid ett litet glapp eftersom det ingår i konstruktionen.
Man får nog dra åt sjukt hårt om man inte ska kunna provocera fram glappet när man gungar cykeln mot låst skiva, skulle jag tro.

frid!
Det där glappet är inte normalt. Har aldrig varit med om att mina cl skivor glappat det minskta då de varit åtdragna.

Kneecap

Aktiv medlem
Centerlock har ju alltid ett litet glapp eftersom det ingår i konstruktionen.
Man får nog dra åt sjukt hårt om man inte ska kunna provocera fram glappet när man gungar cykeln mot låst skiva, skulle jag tro.

frid!
Tjena!

CL ska inte glappa, men gör det väldigt lätt. Enligt mig en skitkonstruktion.

Grimpeur

Aktiv medlem
Är det ett problem när du cyklar om inte så skulle jag se det som ett akademiskt problem. Min starka sida är dock inte förebyggande underhåll ;)

chrisrahi

Ny medlem
Tjena!

Rätt bra sätt att döda navet på, splinsen kommer bli mosade. Om dom inte redan är det.
Fast de är rätt nya och har knappt cyklat hård mtb sen jag monterade dem. Och splinsen är det den delen som kassetten sitter monterad på? (Är inte så insatt i vad de olika delar heter)

Tomas m

Aktiv medlem
Alla mina cyklar som har haft cl-skivor har det gått att provosera fram glapp om man vickar fram och bakåt .
Så länge man cyklar så ligger splinsen alltid i ingrepp och det är inget problem.
Sen kan det säkert vara dåliga toleranser i tillverkningen som gör att det glappar extra mycket.

Valhalla_

Aktiv medlem
Se på fan. Jag var tvungen att testa detta nu och verkligen försöka provocera fram glappet. Och mycket riktigt kan jag också få fram det. Men man får nypa tag rätt ordentligt om bromsarna för annars rör sig bara beläggen i sitt glapp i oken. Inte konstigt att man aldrig noterat det där.

Jag är i alla fall 100% säker på att mina skivor och nav är 100% ok. Så sannolikt är det inga problem..

chrisrahi

Ny medlem
Se på fan. Jag var tvungen att testa detta nu och verkligen försöka provocera fram glappet. Och mycket riktigt kan jag också få fram det. Men man får nypa tag rätt ordentligt om bromsarna för annars rör sig bara beläggen i sitt glapp i oken. Inte konstigt att man aldrig noterat det där.

Jag är i alla fall 100% säker på att mina skivor och nav är 100% ok. Så sannolikt är det inga problem..
Skönt att det då är nånting vanligt med just cl skivor. Kan släppa det nu :)

D i U

Aktiv medlem
Jag vill minnas att på mina gamla slx bromsar så hjälpte de att vända bromsklossarna rätt efter ett tidigare misstag med bakåtvända klossar. Hm.

Jag har liknande bekymmer med mina. Har fått dra åt som fan och ändå kan det glappa lite.
Jag gissar att det kan ha att göra med att det finns en adapter iblandad mellan CL fästet för att köra 6 hålsskivor. Så är det på mina hjul i alla fall. Hoppas det löser sig för dig.

Valhalla_

Aktiv medlem
På mina hjul där jag precis bekräftat att det går att provocera fram glapp trots att allting är 100% ok så är det sram centerlineskivor med centerlockinfästning. Så det är glappet i splinesen i det fallet..

manneblask

Aktiv medlem
Har aldrig kört CL men det låter ju lite oroväckande design med glapp. Men jag är ju andra sidan ingen expert på det hela.

Preacher

Aktiv medlem
Otroligt vanligt att kunna få CL att röra sig så.

Vissa kombinationer värre än andra, men absolut ingen fara så länge låsringen är åtdragen ordentligt.

Skulle personligen inte välja CL till cykeltrial, men för allt annat går det fint. 😀

chrisrahi

Ny medlem
Jag har liknande bekymmer med mina. Har fått dra åt som fan och ändå kan det glappa lite.
Jag gissar att det kan ha att göra med att det finns en adapter iblandad mellan CL fästet för att köra 6 hålsskivor. Så är det på mina hjul i alla fall. Hoppas det löser sig för dig.
Aa, skivorna satte lite lösa så fick dra åt med allt va jag hade, nu sitter i alla fall skivan helt still. Tack för tips!

chrisrahi

Ny medlem
Otroligt vanligt att kunna få CL att röra sig så.

Vissa kombinationer värre än andra, men absolut ingen fara så länge låsringen är åtdragen ordentligt.

Skulle personligen inte välja CL till cykeltrial, men för allt annat går det fint. 😀
Skivan lossnade mitt i en tur så var lite skrämmande. Men drog åt ringen väldigt hårt nu 👌

ers

Aktiv medlem
På mina hjul där jag precis bekräftat att det går att provocera fram glapp trots att allting är 100% ok så är det sram centerlineskivor med centerlockinfästning. Så det är glappet i splinesen i det fallet..
Samma på mina hjul med samma skiva. Canyon tyckte det var ok och standard på CL skivor men har ställt frågan till hjultillverkaren iaf för säkerhetsskull.

Skogsgatan

Ny medlem
Även jag har samma problem på framhjulet på en av mina cyklar. Efter en del efterforskningar så visar det sig att, precis som flera skriver här, att det är ett inte helt ovantligt problem med centerlock. Jag var i kontakt med tillverkaren som (inte oväntat) menade att det inte var något problem eller riskabelt.

42Hz

Aktiv medlem
Visste att det var något lurt med CL! ;)
Bra det löste sig! Hade liknande problem på Duden att det kändes som antingen bromsen eller styrlagret glappade men det var jag som inte hade dragit på QR:en ordentligt! (Maxle)

chrisrahi

Ny medlem
Visste att det var något lurt med CL! ;)
Bra det löste sig! Hade liknande problem på Duden att det kändes som antingen bromsen eller styrlagret glappade men det var jag som inte hade dragit på QR:en ordentligt! (Maxle)
Yes! Skönt när det löser sig på ett enkelt sätt

planetx

Medlem
Komiskt att inte fler uppmärksammat just cl glappet. De är rätt störande när man ska justera styrlagret o försöker se om de är lagret som inte är ok åtdraget eller glappet i framhjulet som så många är helt normalt. Nej tack, 6 bult får de bli för mig iaf, ser inte nån anledning till att välja cl före. Men de är jag de.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer