Hjulet totaldog - vid montering av slanglöst.

Jag ska inte påstå att jag är någon expert vare sig på hjul eller slanglöst, för det är jag inte.
Men jag har iaf kört slanglöst både på mtb och racer sedan 2016.

De senast två somrarna har vi haft slanglöst på Hunt hjul i kolfiber, med Schwable Pro One däck, har funkat helt utan problem. 28mm och på fram har jag alltid kört in 88psi.
Jag har iaf stansat på Schwable däck 8 gånger på Hunt hjul, utan krångel.

Det som hände idag...
Köpte ett par Vision Metron SL 55 hjul, begagnat, men i mina ögon i absolut nyskick. Inte en skråma och hade väl rullat max 100 mil enligt säljaren - vilket jag för övrigt tror på.
Kollade med hjultillverkarens support innan jag köpte dem, fick svaret att de var tubeless ready, men man var tvungen att byta ut de röda fälgbandet och tejpa dom. (hur de nu kan vara tublessready då kan man ju fråga sig egentligen ;)

Nåväl, jag gjorde som jag gjort förut.
Orange seal tejp, lät tejpen stå under natten.
Sedan då alldeles nyss, krängde på hjulet, handpumpade upp det. Schwalbe däcken brukar poppa på lätt, vilket även detta gjorde.
Upp till 90psi, pyste lite här och var, tömde däcket, därefter i med 30ml vätska.

Pumpade till 90psi igen..
Verkade tätt.
Kollade till den typ 10 minuter senare, då hade det sjunkit till 55.

Fram med pumpen igen.. pumpar..
Vid 85 psi ganska så exakt, låter det som man river upp ett gigantiskt kardborreband och därefter POPP!! Hjulet typ delar på sig och vätskan på rätt ut på köksgolvet.
Rätt odramatiskt, förutom att min ekonomi haverade då jag behöver ett nytt hjul!

Jag skulle säga att det är "omöjligt" att jag blåst i 16 bar pga fel på mätaren eller nåt.
Dels var däcket mjukt vid 55psi, kollade det trycket med en extern mätare och när jag började pumpa visade den digitala mätaren på pumpen typ någon psi lägre än det.

Har någon varit med om något liknande?

Måste erkänna att jag är rätt chockad och skriver i nåt slags affekt tillstånd haha!

20190907_121755.jpg

20190907_121759.jpg

20190907_121808.jpg

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Hjulet kanske var kraschat sen innan? 7bar eller vad blir 85psi? Med 28mm är rätt mycket.

Nu var det 25mm däck som skulle på.
Jag har slaviskt följt en lista jag från Hunt... fel hjulfabrikat, jag vet. Men de rekommenderar för min vikt 93psi fram.
Kanske är några helt andra tryck som gäller för Vision, men det känns lite konstigt om det skulle vara på det viset.

weldion

Aktiv medlem
Tråkigt!
Samtidigt så skall du vara glad att det hände när du inte trampade runt på cykeln.

Dessa mätare har jag litat på, vilket jag gör fortfarande.
Var tvungen att pumpa upp några mtb däck bara för att prova att inget var fel.

20190907_130906.jpg

Sedan hade jag en teori att något var fel med själva ventilen, att den korkat igen och visade fel tryck (långsökt) men nu har jag testat den i ett annat hjul.

Orange Seal ventil, helt ny. Fungerar och visar då inte fel tryck i ett mtb däck.

Crocko

Aktiv medlem
Har inte mycket vettigt att komma med mer än att jag skulle nog fråga tillverkaren av hjulet hur de förklara ett sånt haveri, och känner mig glad över att mina slanglösa hjul alla har alufälgar.

Det är ju ganska uppenbart att fälgen ifråga inte hanterade krafterna, så frågan är ju vad tillverkaren sagt om tryck och däck dimensioner på det där hjulet. Tur att haveriet inträffade på ett ställe där det inte var katastrofalt i alla fall, prylar är bra mycket billigare än kroppsdelar.

Crocko sa:
Har inte mycket vettigt att komma med mer än att jag skulle nog fråga tillverkaren av hjulet hur de förklara ett sånt haveri, och känner mig glad över att mina slanglösa hjul alla har alufälgar.

Det är ju ganska uppenbart att fälgen ifråga inte hanterade krafterna, så frågan är ju vad tillverkaren sagt om tryck och däck dimensioner på det där hjulet. Tur att haveriet inträffade på ett ställe där det inte var katastrofalt i alla fall, prylar är bra mycket billigare än kroppsdelar.

Ja, jag ska vända mig till tillverkaren och kolla upp det hela.
Max 115 psi står det på en klisterlapp på hjulet.
25mm däck läste jag i nån test användes, dock ej slanglöst.

Faktiskt rätt läskigt, kan det faktum att man inte använder slang påverka hur hjulet håller ihop..?
Har aldrig ens tänkt den tanken kan jag erkänna.

Bengt-re

Aktiv medlem
MiniGordini sa:
Crocko sa:

Ja, jag ska vända mig till tillverkaren och kolla upp det hela.
Max 115 psi står det på en klisterlapp på hjulet.
25mm däck läste jag i nån test användes, dock ej slanglöst.

Faktiskt rätt läskigt, kan det faktum att man inte använder slang påverka hur hjulet håller ihop..?
Har aldrig ens tänkt den tanken kan jag erkänna.

Slang påverkar hur bra däcket sitter, men rimligen inte hur mycket tryck fälgen tål. Ser ut som dold skada eller fabrikationsfel. Otäckt om man tänker på vad som kunde ha hänt på vägen.... brrr...

Korkad fundering måhända.. men kan själva däckvätskan skada hjulet..?

Oavsett vilken vätska så borde ju inget hinnas "lösas upp" på ~ 15 minuter?
Hällde i Mucoff vätska.

Bengt-re

Aktiv medlem
MiniGordini sa:
Korkad fundering måhända.. men kan själva däckvätskan skada hjulet..?

Oavsett vilken vätska så borde ju inget hinnas "lösas upp" på ~ 15 minuter?
Hällde i Mucoff vätska.

Låter tveksamt. Epoxi gillar inte uv-ljus, bensin och kanske något mer - men slanglösgucka borde inte kunna skada - speciellt inte på så kort tid.

kais01

Aktiv medlem
lösningsmedel som mucoff kan påverka plaster men knappast epoxy, som bör vara bindemedlet i fälgarna. men det kanske var tätmjölk??

skulle luta åt någon defekt i hjulet, men kan vara skadeorsakad lika mycket som något fel i fabrikationen.

köpte efter tips från salige sixten en smartgauge d2 nyligen. den är helt oanvändbar och visar kraftigt för lite tryck. undrat om man kan kalibrera om den. det kan hända att ditt problem sitter där.

för övrigt är bar den enhet som används i vår del av världen:)

Japp, de var begagnade.
Det finns (fanns) iaf inga synliga skador. De har inte rullat mycket.
Riktigt bra skick, känns verkligen inte som herrn jag köpte dom av mörkar något. Vi har fått en bra kontakt och litar till fullo på honom.

Hade jag bara använt pumpen, inte känt på däcket alls osv. Då hade jag trott att mätaren visat fel, eller åtminstone varit ett tänkbart fel.
Men när jag snabnkollade trycket innan jag pumpade, så gjorde jag det med min lilla mätare.
55psi.. kändes också som 55psi, mjukt alltså.
Sedan så visade golvpumpen i princip exakt samma värde.

Makten

Aktiv medlem
MiniGordini sa:

Nä, prova att pumpa upp en slang utan däck så får du se hur stor den blir vid nästan inget tryck alls:-) Den håller knappt emot ett skvatt, vilket innebär att däcket tar hela trycket oavsett om det sitter slang i eller ej.

såkket

Aktiv medlem
kais01 sa:
SI enheten för tryck är Pa och det som bör användas om man skall vara korrekt :)

Både min pump och tryckmätare visar bar med en decimal och psi så jag använder psi då det ger ett exaktare värde.

dardos

Medlem
Rimligen fabrikationsfel på den fälgen. Sen kan jag inte låta bli att undra lite om folk bara pumpar hej vilt och stirrar blint på mätaren? Jag klämmer alltid och känner för hand hur hårt det är. Jag började med det efter att skjutit av ett däck från en fälg. Smällde sådär 10 minuter efter jag lämnat rummet. Kunde tagit gift på att någon sköt med handeldvapen inomhus..

hesten

Ny medlem
Säker på att de är TLR , 2019 modellen är TLR och också märkt på fälgen .
2018 modellen ser inte ut att vara TLR "Thankfully, fitting tyres was much easier. I tried several different brands – Pirelli, Continental, Specialized – and they all went on just fine. The rims aren't tubeless compatible so it's inner tubes only I'm afraid, which is a shame and doesn't future-proof them."https://road.cc/content/review/245920-vision-metron-55-sl-disc-clincher-wheels
Tur det inte hände ute på vägen
Henrik

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
dardos sa:
Rimligen fabrikationsfel på den fälgen. Sen kan jag inte låta bli att undra lite om folk bara pumpar hej vilt och stirrar blint på mätaren? Jag klämmer alltid och känner för hand hur hårt det är. Jag började med det efter att skjutit av ett däck från en fälg. Smällde sådär 10 minuter efter jag lämnat rummet. Kunde tagit gift på att någon sköt med handeldvapen inomhus..

Ts har ju skrivit upprepade ggr att hannhsr känt med handen. Kan ju inte låta bli att undra om folk bara skriver hej vilt och stirrar blint på sin egen text?

dardos

Medlem
Mycketvillhamer sa:
dardos sa:

Ts har ju skrivit upprepade ggr att hannhsr känt med handen. Kan ju inte låta bli att undra om folk bara skriver hej vilt och stirrar blint på sin egen text?
Jag får erkänna att jag inte läst så noga utöver originalinlägget, brukar stå så mycket ovidkommande skit. Notera nu att jag inte nånstans påstår att mina egna inte skulle ingå i ovanstående kategorisering.

jolov

Aktiv medlem
såkket sa:
kais01 sa:
SI enheten för tryck är Pa och det som bör användas om man skall vara korrekt :)

Både min pump och tryckmätare visar bar med en decimal och psi så jag använder psi då det ger ett exaktare värde.

+1

Min topeak d2 verkar visa motsvarande vad jag får från andra mätare iaf, sen är den framförallt konsekvent

hesten sa:
Säker på att de är TLR , 2019 modellen är TLR och också märkt på fälgen .
2018 modellen ser inte ut att vara TLR "Thankfully, fitting tyres was much easier. I tried several different brands – Pirelli, Continental, Specialized – and they all went on just fine. The rims aren't tubeless compatible so it's inner tubes only I'm afraid, which is a shame and doesn't future-proof them."https://road.cc/content/review/245920-vision-metron-55-sl-disc-clincher-wheels
Tur det inte hände ute på vägen
Henrik

Precis, läste detsamma i den testen. Därav drog jag ett mail till deras support, som menade att de gick att köra slanglöst, om man bytte ut det röda fälgbandet mot tejp.
Nej fy fasiken, ett sånt här haveri vill man inte ha på vägen..

Mailat till shoppen till att börja med, slår de helt ifrån och tycker jag har gjort fel eller något så mailar jag direkt till hjultillverkaren istället.

Om jag nu inte får nån stöttning därifrån får jag väl bygga ihop nya hjul med den här naven.
Kommer ju kosta en bra slant så klart.

Det som nästan känns värst är att jag inte vet om jag vågar lita på bakhjulet! Haha

Kristoffer

Aktiv medlem
Otätt mellan fälg och tejp, luften pös ner i fälgens hålighet.
Den delen av fälgen pallar inte speciellt mycket tryck.
Är min teori.

Bengt-re

Aktiv medlem
Kristoffer sa:
Är min teori.

Men den delen är väl aldrig tät? Brukar ju ofta tillockmed vara ett dräningshål för att få ut vattnet som ibland bosätter sig där.

R-P

Medlem
Måste vara ett tillverkningsfel. Du får nog se det positivt att hjulet small nu och inte när du låg i full fart i en nedförsbacke...

Manurhin2

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
Kristoffer sa:
Är min teori.

Men den delen är väl aldrig tät? Brukar ju ofta tillockmed vara ett dräningshål för att få ut vattnet som ibland bosätter sig där.

Som ett såll skulle jag säga......

M

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer