Hjuluppgradering(dynamo?! Merida Silex

marxos

Medlem
Hej Happy! Min Silex används som ren brukshoj/pendlare. Större poäng för mig att ha en rolig sådan än att skaffa mig något sportigare som bara dammar. Det är den bästa hoj jag ägt, men anar att det ändå finns utvecklingspotential.

Det är i grunden den enkla Silex 200, som nu har singelklinga och mekanisk Rival 1x11. På sikt blir det nog hydrauliskt. Men iom pendling året runt är jag lockad av dynamo, och funderar på om det kan kombineras med rappare hjul. Om jag förstår det rätt delas både ram och hjul med finare versioner av Silex, och jag kan inte avgöra vilka nya hjul som krävs för att det tydligt ska upplevas som en uppgraderad (trots dynamo).

Hur ska jag tänka? Har ni tips på vettiga hjul med dynamo? (Sett att t ex Rose och Halo säljer passande set.) Och blir det i ett sådant läge vettigt att uppgradera, snarare än köpa ny hoj?

Stumpy

Aktiv medlem
Du får nog välja mellan "rappare" och "dynamo".
Så svaret är förstås att du behöver köpa två framhjul och ett bakhjul.

marxos

Medlem
Men är det så omöjligt att få båda världar, iaf relativt nuläget? Ett hjul e väl mer än navet å ett dynamonav från t ex SON e väl inte så trögt?

Jonatan F

Aktiv medlem
Du får nog välja mellan "rappare" och "dynamo".
Så svaret är förstås att du behöver köpa två framhjul och ett bakhjul.

Borde det inte gå att fixa? Navet kan ju inte ge mycket tröghet i rotational Mass? I värsta fall får man låta bygga ett hjul med superlätta fälgar och fint nav?:)

Stumpy

Aktiv medlem
Ett dynamonav lägger på minst ett kvarts kilo på cykeln och skall generera energi till att driva belysning. Du tappar några Watt genom motståndet. Om det är värt eller ej är upp till dig. För egen del väljer jag batterilampor för pendlingen. Enkelt med USB-laddning och lätt att ta på/av cykeln beroende på användning.

marxos

Medlem
Ett dynamonav lägger på minst ett kvarts kilo på cykeln och skall generera energi till att driva belysning. Du tappar några Watt genom motståndet. Om det är värt eller ej är upp till dig. För egen del väljer jag batterilampor för pendlingen. Enkelt med USB-laddning och lätt att ta på/av cykeln beroende på användning.
Taget. Om jag iaf temporärt släpper dynamon. Vilket hjulset skulle kunna vara en vettig uppgradering? Prisvärda men ändå en märkbar skillnad mot original.

andben

Aktiv medlem
Däcken gör absolut mest. Lätta fälgar gör en del för att få ned den roterande massan och ger kvickare styrning men vet inte om de du har är speciellt tunga? Och lätta fälgar är också ömtåligare och det är ju inte så bra. Naven märker man ingen skillnad på om de inte är slut.

Senast ändrad:

marxos

Medlem
Däcken gör absolut mest. Lätta fälgar gör en del för att få ned den roterande massan och ger kvickare styrning men vet inte om de du har är speciellt tunga? Och lätta fälgar är också ömtåligare och det är ju inte så bra. Naven märker man ingen skillnad på om de inte är helt slut.
Så nya däck (å kanske tubeless?) är det jag först behöver göra?

andben

Aktiv medlem
Så nya däck (å kanske tubeless?) är det jag först behöver göra?
Jag har inte själv provat slanglöst men det hade varit kul att göra, de tester jag läst visar på en verklig skillnad mot butylslang.

Har ett hjul med Shimanos dynamonav jag fick men även utan lampan på är motståndet i navet så stort att jag aldrig monterade hjulet. Först trodde jag att det var lagren som var alldeles för hårt spända så jag lossade konorna men det gav ingen förbättring. Det finns säkert bättre modeller av navdynamo med mindre motstånd och det är nog inte mer än några watt man förlorar men bara känslan av en dynamo som konstant ligger och bromsar även när den inte används är inte lockande precis.

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Jag har inte själv provat slanglöst men det hade varit kul att göra, de tester jag läst visar på en verklig skillnad mot butylslang.
Nja, det beror på vilken butylslang man jmf med
Dessutom beror det till stor det på däcket, det är stor skillnad på vilken skillnad det på insidan däcket (slangen/såsen) kan göra med ett typiskt pendlardäck, med punkaskydd som både ger tjock slitbana o stumma sidoväggar (och trög, stum känsla när man cyklar) typ detta 37-622 på 930g, eller tunna smidiga däck, typ ett sådant här: 35-622 på 303g

andben

Aktiv medlem
Dessutom beror det till stor det på däcket, det är stor skillnad på vilken skillnad det på insidan däcket (slangen/såsen) kan göra med ett typiskt pendlardäck, med punkaskydd som både ger tjock slitbana o stumma sidoväggar (och trög, stum känsla när man cyklar) typ detta 37-622 på 930g, eller tunna smidiga däck, typ ett sådant här: 35-622 på 303g
Helt rätt. Vad jag förstått är skillnaden som störst för breda däck med lägre tryck men betydligt mindre för smalare däck med högre tryck.

JTF

Aktiv medlem
En bra (?) kompromiss mellan de båda ovan kan vara detta 40-622 på 490g (finns även TLE/tubeless MicroSkin på ca 625g) med gissningsvis bättre punkteringsskydd än René-däcket, och samtidigt mycket bättre rull än Marathon E-plus.

Edit: Om vi snackar däck för pendelcykel för vardagsbruk alltså.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer