Högbo - Sveriges bästa XC-stigar?

Expressen höjde Högbos stigar till skyarna. Brukar vara skeptisk till såna hurrarop. Men flera av Högbos banor är bland det roligaste jag kört. Långa sträckor maskingrävt, men utan att tappa en naturlig känsla. Schysst flow varvat med sten och rötter. Väldigt vacker natur. Någon som kört i Högbo men rankar något annat ställe som bättre?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Högbo är väldigt bra. Vet nog inget annat ställe som har så mycket bra på så liten yta.
Men det saknas lite höjdmeter som finns i t ex Isaberg.

lmoberg

Aktiv medlem
Vill man ha fina xc-leder så är Rättvik en personlig favorit!

Från Jungfruberget över till Lugnets röda i Falun är oxå nice, om man vill ha tuffa höjdmeter..

Lejon

Aktiv medlem
Jag har kört några enstaka gånger i Rättvik: det är ju absolut fina stigar som är skapligt uppmärkta, definitivt värt att ta med cykeln om man är där i andra ärenden. Men enligt mig är det inte i närheten av Högbo (och då var det några år sen sist jag var där, säkert ännu bättre nu).

thomalin

Aktiv medlem
På riktigt? Om Högbo är det bästa i Sverige så blir jag nog lite deprimerad, tänkte sist jag var där att det finns sjukt mkt förbättringspotential, dessutom med enkla medel.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Beror ju på vad man gillar. I mina ögon finns det mycket som är bättre, utan att Högbo på något vis är dåligt. Perfekt att åka till med barn eftersom allt är kompakt paketerat och lättillgängligt! Vi var där förra året med och den då 7-åriga sonen cyklade blåa och röda leder med stor behållning.

Aron

Moderator
Det som ofta glöms bort i topplistor är att det inte går att jämföra stigar/stigområden rakt av. Jag brukar beskriva det med en restaurangmetafor. Ibland vill man ha en enkel pasta, ibland ett bord fyllt av mezerätter. Den som till exempel vill ha sushi riskerar bli besviken om den blir skickad till en krog som bara serverar kryddiga briskets, och tvärtom.

Svaret är att Högbo är bäst för den som önskar Högbostigar. Den som vill ha adrenalinstinna Åreåk, eller tekniska Delsjöstigar kommer att bli besviken.

Om du söker områden som liknar Högbo kan jag tipsa om Bergs Gård och Rörbäcksnäs. Rättvik är också lättscyklat, men har en egen karaktär då det är så sandigt. Ett par andra tips för den som inte behöver ett omklädningsrum är Omberg och Kinnekulle.

För att återgå till ursprungsfrågan: Högbo har definitivt många kvaliteter, inte minst som destination. Jag tycker dock att det är tydligt att man haft väl bråttom när man byggt på sina håll. Det finns långa sträckor där man bara skalat av jordlagret och fyllt på med grus. Visst svänger det lite, men det är allt. Dessa sträckor blir lite händelselösa för den som uppskattar ”aktiv” cykling.

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem

thomalin

Aktiv medlem
På riktigt? Om Högbo är det bästa i Sverige så blir jag nog lite deprimerad, tänkte sist jag var där att det finns sjukt mkt förbättringspotential, dessutom med enkla medel.
Hade vägarna förbi Örnsköldsvik när jag var ute på jobbresa sist. Tog med mig hojen och cyklade en 3-4 timmar på Örnens MTB -arena innan jag åkte vidare mot Sthlm. De har gjort exakt det jag efterfrågar i Högbo. Byggt in svårare/roligare sidospår och lite byggda krux. Allmänt flowiga men inte helt släta slingorna blandat med riktigt fin naturstig. Riktigt kul hällcykling! Högbo är större med mer utbud, samtidigt, det var sjukt smidigt att bo på Scandic i Örnsköldsvik ~2km från spåren. Fick ha hojen på rummet och kunde förlänga utcheckning så att jag hann duscha innan jag åkte vidare.

thomalin

Aktiv medlem
02ED2D51-F120-4C13-9E8F-B8DE0FDE9C7B.jpeg

Några suddiga bilder på exempel. Dock svårt att se svårighetsgrad och brantheten på bild.

Bilagor

• CA73432C-3C76-40C7-AA5B-70EA557CC0F7.jpeg
    CA73432C-3C76-40C7-AA5B-70EA557CC0F7.jpeg
    215.4 KB · Besök: 18
  • 8A5454B7-3895-4DCA-89DE-17FFFA2B60F1.jpeg
    8A5454B7-3895-4DCA-89DE-17FFFA2B60F1.jpeg
    121.6 KB · Besök: 19
  • 519D052A-51E3-4F02-B101-7E32138EABD7.jpeg
    519D052A-51E3-4F02-B101-7E32138EABD7.jpeg
    221.5 KB · Besök: 19
  • 9308537E-A234-4D30-A9BC-9969366C5E0E.jpeg
    9308537E-A234-4D30-A9BC-9969366C5E0E.jpeg
    417.2 KB · Besök: 22

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer