Högbobruk + ANNAT med barn?

glitch

Aktiv medlem
Sonen fyller 6 om ett par dagar, han älskar att ckyla, men tycker det är svårt med rötter och stenar som ju är vanligt i den typiska Stockholmsterrängen jag cyklar i.
Funderar på om en dagsutflykt till Högbobruk skulle kunna vara nåt?
Någon som testat med barn där? Verkar ju finnas en del enklare stigar där?
Är det öppet för lunch osv. någon som vet?

/C

Tompa är en jättefin flowig trail som det säkert går att cykla med en 6-åring. Min 8å klarade det galant. Man kan säkert ha lite skoj i teknikparken också. Jag skulle tro att alla blå funkar till och från för en 6å.
Mer info https://www.hogbobrukshotell.se/hoegbo-outdoor/mtb/

Obs det är nog blött och surt där nu och kanske inte alla spår är öppna. Vet ej om lunch men det finns värmestug/or/a där.

ni(c)

Medlem
Jag var där med barnen för ett par år sedan, ett par i ungefär samma ålder som din son & en något äldre. Det var faktiskt succé för vår del. De små ville i ärlighetens namn i princip bara köra i & vid pumptracken men de älskade även glashyttan.

Redigerat för att säga att jag pratar om Högbo om det nu blir otydligt nu när ni tagit upp Bergs...

calinde

Medlem
Det har torkat upp bra den här våren. de blå lederna innehåller nog inga rötter och stenar alls / mycket traktorväg. De röda gör det men det går att hitta släta partier. Ut mot svartviksstugan till exempel. De byggde många grusade stigar i höstas men har inte riktigt koll på vilka leder de hör till.
Slår ett slag för gruvstugan för näringsintag och bullar.

NickPick

Aktiv medlem
Jag var där med barnen för ett par år sedan, ett par i ungefär samma ålder som din son & en något äldre. Det var faktiskt succé för vår del. De små ville i ärlighetens namn i princip bara köra i & vid pumptracken men de älskade även glashyttan.

Redigerat för att säga att jag pratar om Högbo om det nu blir otydligt nu när ni tagit upp Bergs...
Dom har ju utvecklat delen för barn en del också, där vid "stadion" sedan dess.

Annars är skogen full av rötter och sten i Gästrikland-

Löken

Ny medlem
Pumptrack och teknikbanor är utbyggda sedan något år tillbaka och kan rekommenderas. Blå stigar, särskilt Tompa går nog också bra även om det kanske är lite tidigt. Torrt och fint överallt nu Köra runt mellan dammen, kvarnen, herrgårdarna och hotellet är toppenkul för en 6-åring! Mat och fika finns i hotellet, Gruvstugan eller Högbo Qvarn. Finns gott om grillplatser också, men mycket folk där nu. Gruvstugans bullar har bra näringsvärde... :-P

clara

Medlem
Har ni åkt flowtrailen vid Fiskartorpet? Finns små hopp och en downhill-bana där också. Verkar väldigt poppis bland barnen. Om du vill ha nåt närmare än Högbo alltså.

glitch

Aktiv medlem
Har ni åkt flowtrailen vid Fiskartorpet? Finns små hopp och en downhill-bana där också. Verkar väldigt poppis bland barnen. Om du vill ha nåt närmare än Högbo alltså.
Tack för tips! Jo vi bor nära så Fiskartorpet är vår hemmaarena. Problemet där är att Fiskartorpsslingan i övrigt är för svår / för mycket klättringar. Flowtraildelen är kul en stund men nu var ju tanken att komma ut på "stigcykling" och få till litw längre distans.

Funderade om Hacksta i Åkersberga kanske kunde vara nåt också. Lite mindre tid i bil.

Roblag

Ny medlem
Jag bor nära högbo och åker ofta dit med hela familjen. Har en 7 och 3 åring. Finns väldigt varierad cykling som passar alla. Finns som sagt hotellet eller högbokvarn att käka på. ganska dyra ställen men man kan grilla korv eller ha annan matsäck med. Finns djur att kolla på och lekpark. På sommaren är även badplatsen kanon med kiosk i närheten.

perhol

Ny medlem
Vi har varit till Högbo två helger nu under våren med vår 8 och 4-åring, det finns många möjligheter för de som är små om de har lite cykelvana. Kan varmt rekommendera leden Tobbe som startar vid Ålhusen men även Tompa och den fina teknikparken.

Lejon

Aktiv medlem
Tack för tips! Jo vi bor nära så Fiskartorpet är vår hemmaarena. Problemet där är att Fiskartorpsslingan i övrigt är för svår / för mycket klättringar. Flowtraildelen är kul en stund men nu var ju tanken att komma ut på "stigcykling" och få till litw längre distans.

Funderade om Hacksta i Åkersberga kanske kunde vara nåt också. Lite mindre tid i bil.
Hacksta-spåret är jättebra för barn som klarar enklare stigar. Dock inget för många varv eller heldag (finns för all del grillplatser i skogen men spåret kör i alla fall mitt barn bara ett varv. Tar ca en halvtimme.)
Vill man kan man gå upp och ner några gånger och hoppa lite och köra doserade kurvor på någon sträcka utför, men som sagt inte någon heldagscykling.

glitch

Aktiv medlem
Då fortsätter vi på temat,vad finns det för andra områden med anlagda stigar där det finns lättåkta alternativ för en sexåring?
Helst inom 2hr radie från Stockholm.

Aron

Aktiv medlem
Några förslag:
  • Fixar han 25 km på en dag kan Hjulsjö vara ett alternativ. Lättrullade stigar och måttligt kuperat. Men resvägen kryper över 2h.
  • Omberg är fint och lättrullat, men backarna kan nog vara väl branta och långa för en sexåring.
  • Linköping har fått en ny fin flowbana, det är kanske värt att kolla upp om det finns något mer kul i krokarna.

Berk

Aktiv medlem
Om jag inte minns fel har turen "Visättra" från Arons bok inte så många rötter, sten och stigningar. Den har en rolig, lång hällparti. Inte anlägd, men tror att den körbart för din son om han kan köra 15 km.

Jay Jay

Aktiv medlem
Jag var i Bruket i Järfälla i helgen med min 8åring och han sa att ”hit måste vi åka igen”. Är man beredd på att leda cykeln uppför en bit i början, uppför skidbacken så är ju resten av spåret i huvudsak utför. Vi utforskade inte närområdet mkt mer än XCObanan men tittar man på Trailforks så verkar det finnas väldigt mkt både gröna och blå spår precis intill.

en annan favorit min son har är Knivsta. Superfint, barnvänligt XC-spår och en nedlagd BMX bana i slutet av spåret. Absolut inget för en heldag men vi har varit där några gånger. Vi inleder då med ett varv på XCbanan, hänger 1h i BMX banan, fikar, tar ett till varv på XCspåret och en avslutande stund på BMX-banan. Ett par timmar är lagom häng, rimligt avstånd från Sthlm tycker jag.

manneblask

Aktiv medlem
Jag var i Bruket i Järfälla i helgen med min 8åring och han sa att ”hit måste vi åka igen”. Är man beredd på att leda cykeln uppför en bit i början, uppför skidbacken så är ju resten av spåret i huvudsak utför. Vi utforskade inte närområdet mkt mer än XCObanan men tittar man på Trailforks så verkar det finnas väldigt mkt både gröna och blå spår precis intill.

en annan favorit min son har är Knivsta. Superfint, barnvänligt XC-spår och en nedlagd BMX bana i slutet av spåret. Absolut inget för en heldag men vi har varit där några gånger. Vi inleder då med ett varv på XCbanan, hänger 1h i BMX banan, fikar, tar ett till varv på XCspåret och en avslutande stund på BMX-banan. Ett par timmar är lagom häng, rimligt avstånd från Sthlm tycker jag.
Det finns en bra rutt som heter Jakobsbergsmilen som är hyffsad nybörjarvänlig öster om bruket (Där det finns mest gröna/blå stigar. Eller bara planera en egen via Trailforks såklart :)

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag lärde mina grabbar cykla i Hellas för 10-15 år sedan. Då blev Äventyrsbanan lekplats och träningsarena. Det finns ett nätverk av trampade stigar under trädbanorna och iväg i lite olika riktningar, tex längs gröna milen. Där snurrade vi runt ordentligt. Även när de kunde cykla betydligt svårare stigar ville de alltid tillbaka till Äventyrsbanan 😀

glitch

Aktiv medlem
Bra tips med Äventyrsbanan. Finns ju en del lite slätare saker därikring även om det rör sig rätt mycket folk där (konstigt nog extra mycket i Coronatider). Men helt klart vi ska försöka reka lite kring älskade Hellas.
Lidingö mtb-slingorna är tyvärr för kuperade men finns en del motionsspår där också som nog kan falla i smaken.
Det roliga med Högbo var dock att det var "singletrack" men slätt så det kändes på riktigt fast det var lättåkt.

glitch

Aktiv medlem
Sen fixar han inte 25 km i ett svep mentalt. Utan att det blev 2.5 mil var ju uppdelat på först Tobbe på typ 4 km, sen lite snask och sen 10 km och sen lite lunch och därefter lite blandat och en stund i teknikområdet.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Massa bra tips ovan. Tack! Vår sexåring har just börjat få lite självförtroende på lite stökigare stigar, vågar stå och trampa även när det är lite rötter osv så det kanske är dags att ta nästa steg.

Jay Jay

Aktiv medlem
Sen fixar han inte 25 km i ett svep mentalt. Utan att det blev 2.5 mil var ju uppdelat på först Tobbe på typ 4 km, sen lite snask och sen 10 km och sen lite lunch och därefter lite blandat och en stund i teknikområdet.
Du beskriver exakt hur jag går till väga. Tror det gäller de flesta. Är ju ganska mysigt.

Aron

Aktiv medlem
Kanske bäst att inflika att Äventyrsbanan numera markerat upp området under trädbanorna med att de inte önskar någon cykling där.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Vi körde där oftast på veckokvällarna när det inte var någon aktivitet vid Äventyrsbanan. 2 timmar räcker långt för småglin. Det kanske har blivit ändring på senare år. Man får kolla.

Det stora äventyret i början kom när vi följde Gröna milen till Hellasgården och köpte glass. Nu finns ju dessutom Tresnåret som en inte allt för avancerad stig åt glassens håll. Ta med en av grabbens polare så blir det ännu roligare. Rätt vad det är kryssar ni runt uppe på Gula tillsammans.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Fortsätter...
Hela området söder om Sandasjön är ju sandbotten och ganska lättåkta stigar mellan grusvägarna med undantag för någon rot.

bokaj

Aktiv medlem
Rättvik har jättefin cykling som utgår från idrottsområdet. Välskyltat och varierande svårighetsgrader. Har cyklat där både med barn 5-10 år och bara jag och frun. Väldigt liknande cykling gick att hitta i Leksand också, utgår även där från ett typiskt svenskt idrotts/eljusspår-område.

Jag borde nog slå ett slag för Säter (där jag bor, dock inte på någon vårdinrättning...) då vi nu är med i Biking Dalarna och har nybörjarbanor, men jag är inte helt hundra på om skyltningen av lederna och välkomstskylten är uppe än (fast jag deltar i arbetet :P) men det står nog på hemsidan. Det finns också enklare teknikbanor och hopp där lederna startar. Med lite tur kan ni träffa på Emil Lindgren eller få lite tekniktips av hans pojkar :)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det här blir spännande, vi har packat tre cyklar, chariot-vagn och alla andra prylar vi ska ha med oss i detta ekipage. Sen ska vi sova två vuxna och tre barn tillsammans i marknadens minsta (?) husvagn! Tur att vi gillar varandra så mycket.
20200803_215826.jpg

Jay Jay

Aktiv medlem
Det här blir spännande, vi har packat tre cyklar, chariot-vagn och alla andra prylar vi ska ha med oss i detta ekipage. Sen ska vi sova två vuxna och tre barn tillsammans i marknadens minsta (?) husvagn! Tur att vi gillar varandra så mycket.
Visa bilaga 433722
Det här skulle jag verkligen vilja ha en RR på. Har själv 3 barn och är väldigt intresserad av en tillräckligt bra lösning på att kunna vara mobila men utan att behöva ett galet stort ekipage. Antar att någon får sova i förtält eller så? Som sagt skriva gärna o berätta hur ni gjorde och hur utfallet blev.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Barnen är 7, 4 och 2 typ så de tar inte så stor plats. Det är ju inte helt ovanligt att vi vaknar allihop i vår dubbelsäng som iofs är 210 cm bred, sängen i husvagnen är 175 tror jag.

Se man det som lyxigare än ett tält så är det lugnt tänker jag mig.

Lätt OT kanske men den var väldigt smidig att köra med den vagnen, väger runt 600 kg tom och är inte bredare än att man ser bakom den utan extra speglar. Kändes inte på något vis som ett jätteekipage.

Det finns en till salu på Blocket för 90k tror jag.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Verkar som jag landar i Högbo på onsdag, vad får man inte missa? Gärna rött /svart.

Tycker Trailforks är lite hopplöst, 123 stigar i området. Ska man cykla 2 km sen ladda in ny rutt, cyka 1,3 och sen dags igen?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Hojta om du ser oss, lär väl inte finnas flera liknande ekipage på ställplatsen.. onsdag eller torsdag efter middag kommer jag cykla själv en sväng men på dagarna är det antagligen någon form av barninkluderande aktiviteter. Får gärna sällskap!

Har för mig att det går att bygga sammanhängande rutter med trailforks och sen ladda in GPX:en i t.ex. Viewranger? Men Trailforks gränssnitt är verkligen väldigt meckigt, får lära mig det på nytt varje gång jag försöker åstadkomma något.

n3wton

Aktiv medlem
Kan inget om Högbo, men kan tipsa om Stravas route-builder. Har funkat gaska bra på för mig okända ställen. Följer man deras heat map där man ser hur andra cyklat (syns också ungefär vart det är populärast/mest cyklat) så brukar man få ihop något vettigt. Kan säkert med fördel användas parallellt med Trailforks för att orientera sig när man ritar upp turen. Krävs dock dator, men väl med sådan fungerar det fint!

Att bara använda Trailforks för att hitta korta stigsegment väl ute i spåret brukar åtminstone för min del leda till väldigt hackig cykling..

Edit: jag avser alltså att man i Strava bygger ihop en gpx som man sen följer från cykeldatorn, om inte det framgick..

Jay Jay

Aktiv medlem
Verkar som jag landar i Högbo på onsdag, vad får man inte missa? Gärna rött /svart.

Tycker Trailforks är lite hopplöst, 123 stigar i området. Ska man cykla 2 km sen ladda in ny rutt, cyka 1,3 och sen dags igen?
Så länge du håller dig till deras förberedda sträckningar så är det ett ickeproblem. Det är väldigt välskyltat från de respektive startplatserna och dessa hittar du ju i Trailforks.

implor

Aktiv medlem
Om man är i Högbo så är det ju inte långt till Falun och lungnet. Var flera där som tog bergbanan med barnet upp till toppen och sedan körde ”mormor” leden ner (Grön).

Mormor är rolig oavsett skill och åker. Man åker bara fortare:)

finns video på youtube när dom åker ner.

2-3h där räcker ganska fint.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Kan inget om Högbo, men kan tipsa om Stravas route-builder. Har funkat gaska bra på för mig okända ställen. Följer man deras heat map där man ser hur andra cyklat (syns också ungefär vart det är populärast/mest cyklat) så brukar man få ihop något vettigt. Kan säkert med fördel användas parallellt med Trailforks för att orientera sig när man ritar upp turen. Krävs dock dator, men väl med sådan fungerar det fint!

Att bara använda Trailforks för att hitta korta stigsegment väl ute i spåret brukar åtminstone för min del leda till väldigt hackig cykling..

Edit: jag avser alltså att man i Strava bygger ihop en gpx som man sen följer från cykeldatorn, om inte det framgick..
I strava kan man väl inte ladda in och sammanfoga gpx?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hojta om du ser oss, lär väl inte finnas flera liknande ekipage på ställplatsen.. onsdag eller torsdag efter middag kommer jag cykla själv en sväng men på dagarna är det antagligen någon form av barninkluderande aktiviteter. Får gärna sällskap!

Har för mig att det går att bygga sammanhängande rutter med trailforks och sen ladda in GPX:en i t.ex. Viewranger? Men Trailforks gränssnitt är verkligen väldigt meckigt, får lära mig det på nytt varje gång jag försöker åstadkomma något.
Ska försöka komma så sent som möjligt :)

Ja Trailforks blir jag sur på var gång men lyckas i alla fall få in ett spår i min Garmin nu.
Problemet för mig är att jag ofta får klara mig med telefon och garmin. Har man dator med är det enklare.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer