Högbobruk + ANNAT med barn?

jonte987

Aktiv medlem
I TF kan man bygga en rideplan genom att lägga ihop trails. Har dock inte testat eftersom det var annat som inte ville som jag.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nej, men man ritar en tur och kan du spåra de stigar som cyklas mest/där man vill cykla. Kanske mer pill än du önskar, men fungerar ganska bra tycker åtminstone jag.
Ja men med bara en smartphone i fickan är det ingen höjdare, men datorn gör jag ju så annars. Jag vill mest kunna fixa det i fält när jag är iväg.

Jag har lediga kvällar tisdag och torsdag :-)
Verkar bli förmiddag för mig tyvärr.

Peth

Aktiv medlem
Ja men med bara en smartphone i fickan är det ingen höjdare, men datorn gör jag ju så annars. Jag vill mest kunna fixa det i fält när jag är iväg.

Verkar bli förmiddag för mig tyvärr.
Strava route builder funkar faktiskt ganska ok på smartphone, under förutsättning att du ansluter till Strava via webbläsaren och inte genom appen.

implor

Aktiv medlem
I TF kan man bygga en rideplan genom att lägga ihop trails. Har dock inte testat eftersom det var annat som inte ville som jag.
det funkar ganska okej så länge man håller koll att man inte missar något mini segment (står unconnected i trädet eller något sånt).

jag exporterar sedan min tur som GPX och importerar till Komoot.

Davidvargen

Ny medlem
Mankan är min favorit när det kommer till de svarta lederna i Högbo. Palmen är också kul men jävligt jobbigt. Tvåmilaren är också mycket bra men då den är längre så blir det inslag av lite längre skogsvägs-segment. Men jag tycker stigarna väger upp det.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Mankan är min favorit när det kommer till de svarta lederna i Högbo. Palmen är också kul men jävligt jobbigt. Tvåmilaren är också mycket bra men då den är längre så blir det inslag av lite längre skogsvägs-segment. Men jag tycker stigarna väger upp det.
Högbo MTB 20km Route
Den här?

På webben create route/ride plan / from trail

Men du verkar vilja göra det i appen...kanske borde ha en platta i bilen så mycket du är runt.
Aha, letade runt i appen bara. Ska testa, ja en platta hade kanske varit något.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hittade på webbsidan men verkar inte funka med min mobil i alla fall. Kan välja route planner och choose trails men bara klicka på en och inte fler.

klisk

Medlem
Om ni gillar röda/svarta leder har jag lite tips men det beror ju på vad ni gillar för typ av cykling också.
MTB 9 är en röd led med en del korta stigningar följt av korta, vissa fina, utförsåk. Palmen är lik denna men det är en svart led och är därför lite mer teknisk, den är nog min favorit. Sen är även trimtex en jävligt rolig stig. Det är väl den som körs när det är tävlingar som jag förstått det, lite mer byggda hinder och stora stenar man ska ta sig över osv.
En typisk tur i Högbo för mig är ett varv på trimtex, följt av ett varv på palmen och sist men nästan viktigast ett dopp i sjön :-)
Om ni undrar något särskilt så fråga på, bor nämligen i närheten och åker oftast till högbo när jag vill cykla stig så har provat de flesta stigarna där.

mkallstrom

Aktiv medlem
Jag tycker Kemi är rolig, men den verkar inte vara särskilt populär här och det verkar inte vara jättemånga som cyklar den heller på plats heller.

Vi var där med en 4- och 6-åring för ett par veckor sedan. Båda hade roligt i pumptracken och jag körde Tompa med 6-åringen utan problem. Dom tyckte glashyttan var jättehäftig också!

klisk

Medlem
Jag tycker Kemi är rolig, men den verkar inte vara särskilt populär här och det verkar inte vara jättemånga som cyklar den heller på plats heller.

Vi var där med en 4- och 6-åring för ett par veckor sedan. Båda hade roligt i pumptracken och jag körde Tompa med 6-åringen utan problem. Dom tyckte glashyttan var jättehäftig också!
Haha, jag tänkte börja mitt ovanstående inlägg med att såga kemi för det är den tråkigaste leden i Högbo i mitt tycke, just för att det inte alls är min typ av cykling (kommer man ens upp i 1 höjdmeter på det spåret?). Det jag vill få sagt är att det är svårt att ge generella tips eftersom alla gillar olika typer av cykling.
Men en bra början är ju annars deras egna förklaringar till stigarna på hemsidan: https://www.hogbobrukshotell.se/hoegbo-outdoor/mtb/vaara-banor/

mkallstrom

Aktiv medlem
Haha, jag tänkte börja mitt ovanstående inlägg med att såga kemi för det är den tråkigaste leden i Högbo i mitt tycke, just för att det inte alls är min typ av cykling (kommer man ens upp i 1 höjdmeter på det spåret?). Det jag vill få sagt är att det är svårt att ge generella tips eftersom alla gillar olika typer av cykling.
Men en bra början är ju annars deras egna förklaringar till stigarna på hemsidan: https://www.hogbobrukshotell.se/hoegbo-outdoor/mtb/vaara-banor/
Jag har inte cyklat särskilt mycket i Högbo så man får ta mina intryck med en nypa salt, men det jag gillar med Kemi är att den är teknisk på ett sätt som jag tycker är roligt, lite större stenar och crux att ta sig över. Fast som du säger finns det ju i princip inga utförspartier på den. På Mankan och Palmen är det en del avsnitt med rotmattor och mindre sten som gör det jobbigt och svårt att ta sig fram fort, men jag tycker inte att den typen av cykling är särskilt rolig.

Det sagt så tycker jag att området är jättebra och åker gärna dit och cyklar, sambon som springer tycker också att det är jättefint. Angående löpning så säger Sportcentralen att det är tillåtet att gå/springa på MTB-banorna men inte att cykla på vandringslederna. Kan vara bra att känna till innan man börjar svära åt folk som är i vägen, även om jag hoppas att folk är kloka nog att inte promenera runt i t ex Palmen.

Senast ändrad:

OrjanX

Medlem
Även i Trailforks kan du rita/klicka ihop en tur. Verktyget Route Planner (på websidan) i TF har flera möjligheter, t.ex. att klicka ihop stigen av olika stigsegement, eller rita med musen och följa stignätet. Resultatet kan exporteras ut som en GPX, eller till TF-appen, eller till en Garmin-enhet. I TF finns också en del färdiga turer/rutter under fliken Routes.

I appen kan man se färdiga rutter över området under Discover-funktionen.

Kan inget om Högbo, men kan tipsa om Stravas route-builder. Har funkat gaska bra på för mig okända ställen. Följer man deras heat map där man ser hur andra cyklat (syns också ungefär vart det är populärast/mest cyklat) så brukar man få ihop något vettigt. Kan säkert med fördel användas parallellt med Trailforks för att orientera sig när man ritar upp turen. Krävs dock dator, men väl med sådan fungerar det fint!

Att bara använda Trailforks för att hitta korta stigsegment väl ute i spåret brukar åtminstone för min del leda till väldigt hackig cykling..

Edit: jag avser alltså att man i Strava bygger ihop en gpx som man sen följer från cykeldatorn, om inte det framgick..

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Körde Kemi och Mankan nu ikväll. Kemi är verkligen sjukt stökig men jag gillade det. Många utmaningar! Körde på ca 20 minuter men det går ju att köra fortare med några varv i ryggen.

Mankan var också kul! Svår att köra fort!

6-åringen har kört otaliga varv på Tobbe och imorse körde vi Maja som är röd, det gick också toppen. Teknikbanan har också nötts.

Kul ställe!

pennan

Aktiv medlem
Körde Kemi och Mankan nu ikväll. Kemi är verkligen sjukt stökig men jag gillade det. Många utmaningar! Körde på ca 20 minuter men det går ju att köra fortare med några varv i ryggen.

Mankan var också kul! Svår att köra fort!

6-åringen har kört otaliga varv på Tobbe och imorse körde vi Maja som är röd, det gick också toppen. Teknikbanan har också nötts.

Kul ställe!
klarade du kemi utan fotisättning så gjorde du det bra. mitt hatspår:-)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer