Höger eller vänsterhänt ad vevlager? Hjälp!

ZBirger

Medlem
Hej,

Jag har en Crescent Mixte 306 Fashionline med ett "hatta" vevlager. Jag är osäker på vilket håll lagerskålen är gängad på drivsidan. Någon som vet?

Tack för hjälpen!
Mvh Zoe
IMG_20200626_094558.jpg 15931600375554774604244805312297.jpg

s

Aktiv medlem
Normalt för vevpartier så är drivsidan vänstergängad och andra sidan har högergäng. Har dock inte koll på just din kombo och om det finns undantag.

D.v.s. gängan dras åt tvärtemot axelns rotationsriktning, och sunt förnuft men det är mörka krafter i görningen här 🤓.
Samma princip gäller för pedaler.

Hasse#7

Aktiv medlem
Eftersom du fått bort axeln kan du eventuellt se gängan inifrån och förstå åt vilket håll den skall. Det är inte att rekommendera att råka dra åt den ännu mer. Tror att Stålhäst tråd innehåller lite tips och länkar om det är svårt att få grepp om locket/koppen.

twinspark

Aktiv medlem
Höger sida - kedjesidan dras åt CCW och vänster sida dras åt CW.

Byt till ett integrerat vevlager så får du ett underhållsfritt lager utan kast och glapp.

ZBirger

Medlem
Eftersom du fått bort axeln kan du eventuellt se gängan inifrån och förstå åt vilket håll den skall. Det är inte att rekommendera att råka dra åt den ännu mer. Tror att Stålhäst tråd innehåller lite tips och länkar om det är svårt att få grepp om locket/koppen.
Bra tips! Vart hittar jag tråden? Tack!

Hasse#7

Aktiv medlem
Bra tips! Vart hittar jag tråden? Tack!

Många frågor, blandade svar men säkert en del stöd. Tar ett par koppar kaffe eller tre att ta sig igenom. Vill minnas att det fanns ett bra youtubeklipp där de lossar koppen på icke drivsida med ett centrumplacerat skruvförband istället för att halka omkring på utsidans planytor. Lycka till!

Pfaff

Aktiv medlem
Höger sida - kedjesidan dras åt CCW och vänster sida dras åt CW.

Byt till ett integrerat vevlager så får du ett underhållsfritt lager utan kast och glapp.

Vilket på normalsvensk betyder att vänster är vänstergängat och höger (drevsidan) är högergängat.

Och vevlagerröret är med 99,99% säkerhet gängat för BSA vilket innebär att det går att montera vilken vevaxeltyp som helst. Men kör påhelintegrerat med fyrkantaxel. Billigt och hållbart.

borano20

Aktiv medlem
Hej.. Snitsen med att få bort vänsterskålen är att man spänner fast ( rätt ) nyckel med en gängstång, några muttrar och passande brickor. Alltså så att nyckeln inte slinter ur när man drar. Gör den det så blir det bara jävligare för varje misslyckat försök. Av samma anledning som man gör ett liknande montage vid kassettavdragaren, eller frihjulsavdragaren. mvh borano20

Hasse#7

Aktiv medlem
Hej.. Snitsen med att få bort vänsterskålen är att man spänner fast ( rätt ) nyckel med en gängstång, några muttrar och passande brickor. Alltså så att nyckeln inte slinter ur när man drar. Gör den det så blir det bara jävligare för varje misslyckat försök. Av samma anledning som man gör ett liknande montage vid kassettavdragaren, eller frihjulsavdragaren. mvh borano20
Helt enig. Kraften man anbringar utan knep och knåp hamnar sällan där den borde.

twinspark

Aktiv medlem
Vilket på normalsvensk betyder att vänster är vänstergängat och höger (drevsidan) är högergängat.

Och vevlagerröret är med 99,99% säkerhet gängat för BSA vilket innebär att det går att montera vilken vevaxeltyp som helst. Men kör påhelintegrerat med fyrkantaxel. Billigt och hållbart.

Fel! Vänster sida är högergängad och höger sida är vänstergängad.

Velocipeden

Aktiv medlem
Jag håller med om 99% och din ser nog lite nyare ut. Dock finns Monark-er runt 70-80 med Franskt vevlager dvs. båda gängas i medsols. Bra att veta, kanske finns Cresent med det också. Har hört att det går att läsa ut ur serienummret... (Jag inte läst stålhäst tråden...)

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag är inte säker på att Stålhäst-tråden ger alla svar. Men nivån börjar på nära noll och byggs hela tiden på samtidigt som det finns en hel del bilder att ta till hjälp när man vill förstå eller utesluta saker. Jag funderade på om man kan trycka lite modellera eller tuggat tuggummi i gängan inuti från fel sida och studera avtrycket för att bli säker.

ZBirger

Medlem

Tack för översättningen! ;)

Topp