Högprofilhjul

Mats65

Aktiv medlem
Högprofilhjul
Jag är sugen på att köpa ett par hjul med 80 mm profil. Läser man tester så skrivs det mycket att bredare fälgar med U-formad profil skall vara bättre. Framförallt med tanke på sidvindskänslighet. Är det någon som har egna erfarenheter? Hur mycket skillnad är det i praktiken?
Hjulen som jag funderar på är Campa Bullet eller Bora som är 20.5 mm breda och har mer V-formad profil än tex Zipp.

ZzyyxX

Medlem
Högprofilhjul
Dom mindre v-formade tycker jag beter sig betydligt bättre när det blåser, känns givetvis även snabba men det är lite otydligare att jämföra.

a.svensson

Aktiv medlem
Högprofilhjul
Har själv inte provat mer än ett hjulpar högprofilare och kan såklart inte uttala mig säkert här men förmodar att som vanlig motionär är nog en breddskillnad på fälgen om drygt 4mm helt försumbart.
Förövrigt verkar det konstigt att Campa har 20 mm bredd på Bora 80 när dom har 24,2 mm på Bora 50 och 35.
Har dom gamla osålda 80 mm fälgar kvar i lager som dom måste sälja av innan även dom får den bredare profilen eller är förtjänsten mindre ju högre fälgen är?
I min värld utan tillgång till egen vindtunnel är magkänslan att det borde vara tvärtom.

fritz68x

Ny medlem
Högprofilhjul
Har bara kört med ett par 85mm och har ingen aning om vilken tjocklek de har, nu är mina ett par kinahjul inhandlade på CC för några år sedan. Men ang. sidvind, och det har vi gott om i Tierp så kan ju jag säga att jag släpper ju inte styret när jag kör med dessa hjul.
Skön känsla är det dock, och som polare säger "Det låter som en lastbil kommer upp bakom en när du kommer upp"

//Fritz

Bilagor

• 32611_593584140664539_1099533736_n.jpg
    32611_593584140664539_1099533736_n.jpg
    52.6 KB · Besök: 14
Topp